eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.3هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
659 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۴۳ 🔹امروز به مناسبت عید غدیرخم، آیت‌الله خمینی به دیدار مراجع و علمای قم رفت و با آنان به گفت و گو پرداخت.1 آیت‌الله خمینی در این دیدار تاکید کرد؛ راهی که من انتخاب کرده‌ام، راهی است که مردم خواهان آن می‌باشند و اگر من هم مثل دولتیها حرف بزنم، مردم مرا هم طرد خواهند نمود. آیت‌الله خمینی افزود: من با هیچ یک از کشورهای مسلمان رابطه‌ای ندارم و هرگز حاضر نیستم کشور شیعه ایران در صف دیگر کشورهای پیرو مذهب تسنن قرار گیرد. ولی موقعی که اختلافاتی بین همان کشورهای اسلامی و حکومت یهود به وجود می‌آید، چاره‌ای جز جانبداری از حکومتهای اسلامی ندارم. 🔸به گفته آیت‌الله خمینی، اکنون که پیشرفت آثار تمدن غرب و همچنین نفوذ تبلیغات کمونیستی بسیاری از مردم ایران و جوانان ما را به سوی فساد کشانیده، برای جلوگیری از این خطر بزرگ، چاره‌ای جز تقویت امور معنوی در مردم نیست و کسانی که به نام تجدد، روحانیت را ضعیف می‌کنند، به توسعه فساد دامن می‌زنند. آیت‌الله خمینی در پایان اظهار داشت: ما با اسرائیل و بهاییها نظر مخالف داریم و تا روزی که دستگاههای قدرت، دست از حمایت این دو طبقه برندارند، ما به مخالفت با آنها ادامه می‌دهیم. 🔹سازمان کارگری امروز به مناسبت اول مه، روز جهانی کارگر اعلامیه‌ای منتشر کرد. در این اعلامیه خطاب به « کارگران و زحمتکشان» پس از نقل وقایع تاریخی که منجر به اعلام چنین روزی به عنوان روز جهانی کارگر شد، آمده است که رژیم ایران طبق مقاوله‌نامه‌های کنفرانس کار ژنو، نمی‌تواند این روز را نادیده بگیرد ولی عملا کارگر ایرانی نمی‌تواند چنین جشنی را برگزار کند، زیرا آنجا که استبداد و محرومیت و اختناق هست، جای شادمانی نیست. کارگر ایرانی، باید مبارزه کند و هنوز فداکاری زیاد لازم است تا این وضع آشفته و اسفبار سامانی بگیرد. 🔸در این اعلامیه آمده است: در مملکتی که در یکی از شهرهای بزرگ و پر جمعیتش فقط یک زن کارگر بیمه وجود دارد و در منطقه نفت‌خیزش، کارشناسان بیگانه زندگی افسانه‌ای دارند و کارگران ایرانی در حصیرآباد آبادان خون‌دل می‌خورند، آیا هیچ ایرانی می‌تواند شاد باشد و آرام بگیرد؟... وزارت کار، کارگران شریف و مسلمان ما را به جرم اعتراض به غصب حقوق خود با اتهامات ناروا به زندان می‌فرستد و آینده آنها و خانواده‌شان را تار می‌سازند. به قول آیت‌الله خمینی، « در این مملکت هزاران نفر ( از همین طبقه ) در همدان و سایر شهرستانها از سرما می‌میرند. آیا چه اقدامی برای جلوگیری از این همه تلفات شده است.2 1. خاطرات آیت‌الله طاهری خرم آبادی، ج1، ص 276. 2. طالقانی و تاریخ، صص 4 و 272. 🆔 @Bonyadtarikh
📌 شخصیت و منزلت علمی آقای مرتضی مطهری ⭐️ به مناسبت سالروز شهادت آقای مرتضی‌ مطهری 🔷 من در تربیت چنین فرزندانی که با شعاع فروزان خود مردگان را حیات می‌بخشند و به ظلمتها نور می‌افشانند، به اسلام بزرگ، مربی انسانها و به امت اسلامی تبریک می‌گویم 🔶 آنان بدانند که به خواست خدای توانا ملت ما با رفتن اشخاص بزرگ در مبارزه علیه فساد و استبداد و استعمار مصممتر می‌شوند 🔶 تسلیت در شهادت شخصیتی که عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد و با کجروی‌ها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد و در اسلام‌شناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم‌نظیر بود 🔷 مفتخرم که چنین فرزندان فداکاری در اسلام وجود داشت و دارد. مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود، رفت و به ملا اعلی‌ پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی‌اش نمی‌رود. 🔶 اسلام عزیز با فداکاری و فدایی دادن عزیزان رشد نمود. برنامه اسلام از عصر وحی تا کنون بر شهادت توام با شهامت بوده. 🔷 ملتی که با اعتماد به خدای بزرگ و برای احیای اسلام بپاخاسته با این تلاشهای مذبوحانه عقبگرد نمی‌کند. ما برای فداکاری حاضر و برای شهادت در راه خدا مهیا هستیم. 🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید 🆔 @Bonyadtarikh
📌بازکاوی خصیصه های تحریف گرایانه قوم یهود از دیدگاه شهید مطهری 🔷 ، ضمن اينكه اقدام به شناخت و خصيصه هاى آن قوم نمود، به آسيب شناسى هاى اين قوم بر جهان اسلام و راه‌هاى مقابله با آن پرداخت. قدمت تحریفات قوم یهود به پیش از پیامبری حضرت موسی (ع) می‌رسد، زمانی که همواره با لجاجت و عنادورزی این قوم روبه‌رو بود. در کتاب تورات، نشانه‌های بسیاری از لجاجت، ، دنیاگرایی و عناد این قوم با حق و حقیقت بیان شده است و این خصلت یهودیان در ، به‌صورت یک ویژگی نژادی معرفی شده است که در آیاتی از قبیل نیز نقل شده است. 🔶 از سخنان آن شهید چنین برداشت می‌شود که یهودیان برای بقای خود، به دو گونه تحریف معنوی ( وسیله‌ای برای دشمن‌تراشی، توهم توطئه یا وجود دشمن مشترک) و ( یهودیان مدعی‌اند در سه هزار سال پیش، دو نفر از ما (داوود و سلیمان) برای مدت موقتی در فلسطین سلطنت کرده‌اند؛ در صورتی که اگر تاریخ را بخوانیم، می‌بینیم که چه قبل از اسلام و چه بعد از آن، هرگز سرزمین فلسطین متعلق به یهود نبوده است.) بوده است. 🔷 شهید مطهری بیان داشته که در هر کشوری، اگر گروهی بتواند آن شاهرگ‌ها، یعنی وسایل ارتباط جمعی مثل مطبوعات، را تصاحب کند، می‌تواند شاهرگ‌های اقتصادی را نیز به دست آورد. در مورد یهودیان که اکنون خبرگزاری‌های بزرگ دنیا و شبکه‌های بزرگ تلویزیونی - که از شاهرگ‌های خیلی حساس هستند - به دست یهودیان اداره می‌شود؛ بنابراین آن‌ها قضایا را تا حدی که برایشان ممکن است و می‌خواهند، برای دنیا تبلیغ می‌کنند. سلطه بر رسانه‌های خبری جهان از زمان تاسیس بر سرزمین آغاز شد، که این موج در اواخر قرن ۲۰ شدت گرفت و با پیشرفت تکنولوژی، نفوذ آن گسترش یافت. 🔶 آیت‌الله مطهری با اینکه در حال حاضر، صهیونیسم بزرگ‌ترین خطر برای جوامع اسلامی است که نمی‌توان از آن غافل شد. شهید مطهری بیان داشته‌اند: «ما امروز با دو خطر بزرگ مواجه هستیم؛ دو خطری که عالم اسلام را به‌شدت تهدید می‌کند. یکی از این خطرها، کمونیسم است و دیگری صهیونیسم؛ یعنی خطر یهود. یکی کفر صریح است و دیگری نفاق پنهان. این دو در تمام کشورهای اسلامی شبکه‌های جاسوسی خود را گسترده‌اند. خدا می‌داند که سالانه چندین میلیون دلار برای این هدف صرف می‌شود. این دو همچون دو تیغه قیچی عمل می‌کنند تا ریشه اسلام را قطع کنند. مسلمانان باید کاملاً هوشیار باشند و نسبت به این دو خطر آگاهی کامل داشته باشند.» 🔷 آیت‌الله مطهری راه حل مقابله با دشمنان قسم‌خورده اسلام، به‌ویژه یهودیان و صهیونیسم، را در اجرای صحیح و گسترده‌ی فریضه‌ی امر به معروف و نهی از منکر می‌داند. این دو اصل از آموزه‌های بنیادین اسلام هستند که اگر در جامعه اجرا شوند، نه‌تنها از فساد و انحراف جلوگیری می‌کنند، بلکه جامعه را در برابر تهدیدهای بیرونی نیز ایمن می‌سازند. 🔶 همچنین امر به معروف و نهی از منکر فقط شامل مسائل فردی و ظاهری نیست، بلکه در بُعد اجتماعی و سیاسی آن، به‌ویژه در برابر ظلم، استبداد، استکبار و تحریف‌های فرهنگی و دینی، نقشی حیاتی دارد. در واقع، اجرای این اصل می‌تواند جلوی نفوذ فرهنگی، رسانه‌ای و اقتصادی دشمنانی همچون صهیونیسم را بگیرد و بیداری امت اسلامی را تضمین کند. 🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید 🆔 @Bonyadtarikh
📝خرمشهر؛ نخستین گام در مسیر بیت‌المقدس (۳)به مناسبت سالروز عملیات بیت‌المقدس 🔻مرحله دوم (۱۶ اردیبهشت ۱۳۶۱): نیروهای ایرانی پس از سازماندهی مجدد، در این مرحله موفق شدند با عبور و تثبیت محور رودخانه کارون، خطوط دفاعی عراق در منطقه شلمچه را بشکنند. هدف این مرحله قطع ارتباط نیروهای عراقی مستقر در خرمشهر با عقبه ی آنان و محدود کردن تحرکات دشمن بود. در این مرحله، جاده اهواز - خرمشهر و محورهای پشتیبانی دشمن در منطقه، توسط نیروهای ایرانی تحت کنترل قرار گرفت. 🆔 @Bonyadtarikh
🔻انحلال حزب توده / ۱۵ اردیبهشت 1362 🔊 @Bonyadtarikh
7.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بخشی از مناظره شهید بهشتی با نورالدین کیانوری دبیر اول حزب توده ایران 🆔 @Bonyadtarikh
♨️جلال آل احمد در کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران زمینه انشعاب از حزب توده را چنین بیان میکند : 🔸روزگاری بود و حزب توده ای بود و حرف و سخنی داشت و انقلابی مینمود و ضداستعمار حرف می زد و مدافع کارگران و دهقانان بود و چه دعویهای دیگر و چه شوری که انگیخته بود و ما جوان بودیم و عضو آن حزب بودیم و نمیدانستیم سر نخ دست کیست و جوانیمان را می فرسودیم و تجربه می اندوختیم. 🔸برای خود من، اما روزی شروع شد که مأمور انتظامات یکی از تظاهرات حزبی بودم که به نفع مأموریت کافتارادزه برای گرفتن نفت شمال راه انداخته بودم ، سال ۲۳ یا ۲۴ ، از در حزب ( خیابان فردوسی ) تا چهار راه مخبرالدوله با بازوبند انتظامات چه فخرها که به خلق میفروختم؛ اما اول شاه آباد چشمم افتاد به کامیونهای روسی پر از سرباز که ناظر و حامی تظاهر ما در کنار خیابان صف کشیده بودند که یک مرتبه جا خوردم و چنان خجالت کشیدم که تپیدم توی کوچه سید هاشم و بازوبند را سوت کردم قضیه آذربایجان و بعد دفاع حزب از اقا سیدهاشم و بازوبند را سوت کردم ... 🆔 @Bonyadtarikh
📌 تاریخی ترین سند مبارزاتی امام خمینی ⭐️ به مناسبت دعوت امام خمینی به قیام برای خدا در تاریخ ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۲۳ مرحوم وزیری یزدی دفتری داشت که آن را مجمع الجواهر مینامید و در سفرها همراه خود میبرد و در دیدار با علما از آنان میخواست در دفترش نوشته هایی به یادگار بگذارند او در پانزدهم اردیبهشت ۱۳۲۳ در قم به ملاقات امام خمینی (ره) رفت و همین تقاضا را از ایشان کرد . امام روح الله نیز وقتی متوجه شدند که امکان دیده شدن نوشته ایشان توسط علمای دیگر فراهم شده ، از این رو مخاطب اصلی خود را روحانیت شیعه قرار داد و یادداشتی مفصل نسبت به دیگر یادگار نوشته ها نگاشتند ، که در بخشی از آن آمده است . 🔷 قال الله تعالی: قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَهٍ انْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی‌ وَ فُرادی خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظه‌هایی است که خدای عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه‌های گوناگون عالم طبیعت رهانده‌. 🔶 خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت‌پرست پشت میزنشین شدند. قیام برای شخص است که یک نفر مازندرانی بیسواد (رضاخان پهلوی) را بر یک گروه چندین میلیونی چیره می‌کند که حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. قیام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. 🔷 قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزه گرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچ‌کس در نمی‌آید. قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زنهای عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمی‌گوید. قیام برای نفعهای شخصی است که روزنامه‌ها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه‌ها را که از مغز خشک رضا خان بیشرف تراوش کرده، تعقیب می‌کنند و در میان توده پخش می‌کنند. قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه می‌خواهد بگوید و کسی نفس نکشد 🖇 متن کامل را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید 🆔 @Bonyadtarikh
💢چگونگی شهادت مجید شریف واقفی از اعضای مجاهدین خلق که گرایش مارکسیستی سازمان را نپذیرفت و در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۴ توسط سازمان به شهادت رسید . 🔹خاموشی در بازجویی دیگری افزوده است: .. در گودالی جسد را انداخته و کلرات و بنزین روی آن ریختیم، جیبهای آن را تخلیه کردیم، ۲۰ عدد قرص سیانور داشت و مقداری نوشته که آیه قرآن در آن بود و حدود ۴۰۰ تومان پول.... وحید افراخته نیز از این تراژدی خونین اینگونه یاد کرده است ... پس از به وجود آمدن گرایشات مارکسیستی در سازمان عده ای به مخالفت پرداخته و ایدئولوژی جدید را نپذیرفتند. یکی از این افراد به نام مجید شریف واقفی که از افراد سابقه دار سازمان بود. پس از مدتی معلوم شد مجید کوششهایی به طور مخفیانه برای انشعاب و دودستگی و اینکه افراد مذهبی را به دور خود جمع کند و حتی سازمان اصلی مجاهدین را خود بداند ،کرده است. افرادی که جذب او شده بودند کسانی بودند مثل مرتضی صمدیه لباف ... و فردی با نام مستعار خسرو که مسئول قسمتهای الکترونیکی و تهیه کننده گیرنده های بیسیم پلیس بود . 🔸سازمان تصمیم به از بین بردن مجید شریف واقفی و مرتضی صمدیه لباف می گیرد طرح مجید در کوچه ای پایین تر از خیابان ادیب الممالک انجام میشود. افرادی که در این طرح بودند عبارت بودند از: «من» حسین سیاه کلاه و خاموشی، عملیات با شلیک دو گلوله به وسیلهٔ من و سیاه کلاه انجام شد و آن دو نفر جسد او را به بیابانهای حوالی جادۀ خراسان برده و سوزاندند . 📚سید حمید روحانی ، شوریدگی در تذبذب ص ۱۵۵ 🆔 @Bonyadtarikh
♨️بخشی از اظهارات سیدخاموشی پیرامون نحوه شهادت و سوزاندن مجید شریف واقفی + سند 📜مقاله پرچم مقاله‌ای بود که توسط تقی شهرام در آذرماه 1353 نوشته و در نشریه داخلی و در سطح رده های بالای سازمان توزیع می شد. که در آن تغییر ایدئولوژی سازمان و گرایش به مارکسیسم بیان می شد. 🆔 @Bonyadtarikh
4.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روایت از اعضای فدائیان اسلام در مورد مواجهه مراجع با جنازه رضاشاه 🔸رضاخان در ۴ مرداد ١٣٢٣ در ژوهانسبورگ در اثر سکته مرد. جسد او به صورت مومیایی در مصر دفن شد. ۶ سال بعد جنازه او در میان نفرت عمومی در ١۵ اردیبهشت ١٣٢٩ وارد اهواز ، و روز شنبه ١۶ اردیبهشت جنازه رضاخان به قم وارد شد . سرانجام ١٧ اردیبهشت به تهران رسید و در شهر ری دفن شد. 🔸ورود جنازه رضاخان به ایران با عدم اقبال مردم همراه بود و خصوصا در قم با برخورد سلبی و تحریم یکپارچه طبقات مختلف روحانیت مواجه گردید و با فعالیت گسترده اعضای فدائیان اسلام و واکنش منفی یکپارچه عموم حوزویان، طلاب از شرکت در مجالس ختم رضاخان امتناع ورزیدند. مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخ پژوهی 🆔 @Bonyadtarikh