eitaa logo
بیسیمچی
1.7هزار دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
626 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت هفتم ) ✅میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(3) 🖋اصفهانی سپس به نجف رفت و در درس فقه و اصول آخوند خراسانی حاضر شد. او در این دوران با سید احمد کربلایی، شیخ محمد بهاری، سیدعلی قاضی و سید جمال الدین گلپایگانی انس گرفت. گفته‌اند او در مدت کوتاه حضورش در کنار سید احمد کربلایی، به اخذ مقام مرشدیت و راهبری مستعدّین موفق گشت. مصادف با ایام مشروطه به درس میرزای نائینی (۱۲۷۳-۱۳۵۵ق) رفت. 🖋 سید جمال‌ گلپایگانی و سید محمود شاهرودی در آن درس حاضر بودندبه نظر می‌رسد میرزای اصفهانی تا قبل از مهاجرتش از نجف به سوی مشهد، در تمام ادوار درسی میرزای نائینی شرکت کرده، و در سال ۱۳۳۸ق از وی اجازه اجتهاد یافت و آقا ضیاء عراقی، شیخ عبدالکریم حائری یزدی و سید ابوالحسن اصفهانی نیز آن را در حاشیه تأیید کردند. جزئیات زندگی میرزای اصفهانی در نجف اشرف روشن نیست. 🖋میرزای اصفهانی در ۱۳۴۰ق و به نقلی ۱۳۴۵ق به مشهد آمد. او در ۱۳۳۸ق از میرزای نایینی اجازه گرفت. او پس از حضورش در مشهد به مدرسه پریزاد رفت و در درس میرزا هاشم قزوینی، حاضر شد، اما در پی اشکالی که در هنگام درس بر استاد خود گرفت، میرزا هاشم قزوینی مقام علمی او را بر خود ارجح دید و وی را در مقام تدریس نشاند و خود از آن پس در درس میرزای اصفهانی تا آخرین دوره حاضر شد. 🖋 در گزارشی این حضور چنین ترسیم شده است: در حدود سال ۱۳۴۰ق، یکی از شاگردان ممتاز میرزای نائینی، مدرس بزرگ حوزهٔ علمیهٔ نجف و مرجع تقلید دورهٔ قبل (متوفی در ۱۳۵۵ق)، به نام میرزا مهدی اصفهانی به مشهد آمد. ابتدا به تدریس سطوح عالیه و سپس خارج فقه و اصول مشغول شد و چون بر مبانی اصولی میرزای نائینی تسلط کامل داشت و این مبانی در حد خود تازه و بی‌سابقه بود، مورد توجه فضلا و طلاب مشهد قرار گرفت و پس از مدتی، کرسی درس معارف را نیز برپا کرد. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍ایده مقاومت 🖋زن محور زندگی است و زندگی روزمره‌ی همه‌ی آحاد جامعه با زن عجین است؛ پیوند میان «زن و زندگی» آنقدر وثیق است که شاید نتوان زندگی را بدون زن متصوّر شد. 🖋 میزان آمیختگی زندگیِ آحاد جامعه با فرهنگ مقاومت، به وضعیت بانوان جامعه آمیخته است. اگر روح مقاومت در رفتار و گفتار بانوان جامعه مستقر باشد، زندگی آحاد جامعه با مقاومت آمیخته است و اگر رفتار و گفتار بانوان جامعه تهی از مقاومت باشد، جامعه امکان استقامت نخواهد داشت. 🖋 تصویری که رهبری از نقش بانوان در مقاومت مردم ایران در شرایط دفاع مقدّس ارایه می‌دهند، حاوی دقّت‌های فراوانی است. 🖋 در تصویرسازی ایشان، کافی است تصوّر کنیم بانوان ایرانی در ازایِ مصیبت‌های وارده از جنگ، جزع و فزع نشان می‌دادند؛ همین برای زمین‌گیر شدن جنگ کافی بود. 🖋اگر مقاومت مردمی در جنگ امکان‌پذیر شد، روح مقاوم زنانه‌ای در پسِ آن حضور داشته که چنین امکانی را میسّر کرده است. 🖋در جنگ تحمیلی اگر امثال همین مادر گرامی سه شهید و مادران شهیدان و همسران شهیدان - که من افتخار داشته‌ام با هزارها نفرِ اینها از نزدیک نشست و برخاست و گفتگو کنم و خصوصیات آنها را مشاهده کنم - ایمان خود، صبر خود، ایستادگی خود، معرفت خود و روشن‌بینی خود در قبال ضایعات جنگ و فداکاریهای جوانان و مردان را نشان نمیدادند، جنگ پیروز نمیشد. 🖋 اگر مادران و همسران شهدا بیصبری نشان میدادند، شوق جهاد در راه خدا و شهادت در دل مردها میخشکید؛ این‌گونه نمیجوشید؛ این‌گونه به جامعه طراوت نمیداد. در میدان جنگ هم زنان نقشهای درجه اوّل را ایفا کردند. (بیانات در دیدار جمعی از بانوان، 30/6/1379) 🖋در جنگ نیز همین طور بود. یعنی اگر خانواده‌های شهدا - مادران و همسران - صبر نمیکردند، جنگ دچار مشکلات بسیار بزرگی میشد. در آن مقطع، نقش زنان، بسیار برجسته بود. انقلاب و جنگ، زنان ما را در جامعه از آگاهی و رشد سیاسی برخوردار کرد. 🖋 زن، وقتی با سواد باشد و از آگاهی سیاسی برخوردار شود، کسی نمیتواند به آسانی به او زور بگوید و حقّش را پایمال کند. اینها غنیمتهایی بود که در انقلاب برای زنان پیش آمد. (بیانات در جمع زنان شهر ارومیه، 28/6/1375) 🖋بانوان با توجّه به موقعیتی که در نهاد خانواده دارند، ظرفیتِ آن را دارند که برای اعضای خانواده، داعیِ به مقاومت باشند. 🖋 یعنی هر یک از اعضای خانواده که در رسیدن به افق موردنظر، با موانع و چالش‌هایی رو به رو می‌شود، این زن است که می‌تواند استقامت در مسیر را به تک‌تک اعضای خانواده القا نماید. غیر از تقویت مقاومت در بُعد فردی افرادِ خانواده، زن می‌تواند کل خانواده در در راستایِ «مقاومت ملّی» بسیج نماید. حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت هشتم ) ✅میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(4) ✅دوره‌های تدریس در مشهد 🖋دوره نخست:با ورود وی به مشهد، او مبانی فقهی و اصولی آخوند خراسانی و میرزای نایینی را تدریس کرد. 🖋شاگردان دوره نخست: میرزا علی‌اکبر نوقانی آمیرزا هاشم قزوینی: او در دو دوره دیگر نیز شاگرد میرزا مهدی بوده است.سید صدرالدین صدرآسید حسین حائری، سید احمد کربلائی، محمد بهاری همدانی 🖋دوره دوم: در دوره دوم، مبانی فقهی و اصولی خود را درس می‌داد. در روزهای پنجشنبه و جمعه مباحثی جدید که سابقهٔ تدریس آن‌ها در حوزه‌های علمیه وجود نداشت تحت عنوان مباحث معارف مطرح شد. 🖋از جملهٔ حضار در این دروس شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی،و شیخ محمود حلبی تولایی بوده‌اند. از این دوره تقریرات محمدحسن بروجردی و محمود حلبی به جا مانده است. تقریرات حلبی با تصحیح میرزای اصفهانی است. کامل‌ترین و دقیق‌ترین اثر در این دوره آثار شیخ محمود حلبی می‌باشد که تحت عنوان تقریرات اصول، حجیت قرآن، هناک مطالب ثلاثه و مناصب النّبی در آستان قدس رضوی موجود است. به‌تازگی تقریرات بحث حجیت قرآن از بروجردی نیز یافت شده است. 🖋دوره سوم: این دوره تدریس میرزای اصفهانی پس از گذشت مدتی از دوران رضاخان شروع شد. سیاست‌های ضد روحانیت رضاخان موجب شد که اکثر مدارس مشهد، جز یکی دو مورد، تعطیل شود و درس‌ها به صورت رسمی برپا نگردد و حوزهٔ مشهد به رکود دچار گردد. پس از شهریور ۱۳۲۰ شیخ مرتضی آشتیانی و میرزا مهدی اصفهانی، زعامت حوزه را به دست گرفتند و حوزه رشد خود را از سر گرفت. از نقلی که از ملکی میانجی باقی مانده است به نظر می‌رسد که درس این دوره فقط مباحث معارف بوده و این بار دیگر خبری از مباحث اصولی نبوده است؛ 🖋در این دوره در بحث اصول مبانی خود میرزای اصفهانی نیز به طور جدی‌تری مطرح گردید. در فقه که از دورهٔ قبل اثری یافته نشده، در این دوره آثاری به‌دست آمده است. در مباحث معارفی نیز میرزا تغییراتی داد. اگرچه هنوز به طور کامل روشن نیست که این تغییر در آرا به دلیل تغییر در شیوهٔ طرح و پیدا شدن پایگاهی مستحکم در حوزهٔ علمیه بوده یا اینکه وی تبدل رأیی یافته است. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت نهم) ✅میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب معارفی خراسان یا مکتب تفکیک(5) 🖋وفات میرزای اصفهانی در ۱۹ ذی‌الحجه سال ۱۳۶۵ق درگذشت. در دارالضیافة حرم امام رضا دفن شد. پس از وی حوزهٔ مشهد دوباره دچار رکود شد. 🖋 امام خامنه‌ای مدظله العالی در گزارشی این مطلب را چنین ترسیم کرده است:لیکن این دو عالم متشخص [شیخ مرتضی آشتیانی و میرزا مهدی اصفهانی] در سال ۱۳۶۵ق بدرود زندگی گفتند و حوزهٔ علمیهٔ مشهد، با درگذشت آن دو، آخرین مدرسان بزرگ خود را از دست داد و درس خارج در این حوزه مجدداً دچار رکود شد. 🖋 البته در همان هنگام در گوشه و کنار بعضی درس‌های خارج وجود داشت، ولی این درس‌ها، که مدرسان آن در مراتب علمی بالا قرار نداشتند، نمی‌­توانست جوابگوی نیاز حوزه‌ای همچون مشهد باشد. 🖋ازاین‌رو این حوزه، پس از شکفتگی نسبی اواخر نیمهٔ اول قرن ۱۴، در اوایل نیمهٔ دوم این قرن بار دیگر دچار توقف و رکود شد و به همین دلیل بسیاری از طلاب ترقی‌طلب آن به قم و نجف هجرت کردند حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان