وظایف تعلیمی نهاد تبلیغی حوزه.mp3
زمان:
حجم:
30.5M
🎤احمدحسین شریفی
🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه پنجم
◻️عنصر «تبلیغ و تهذیب»
🔹بخش دوم: وظایف تعلیمی «دستگاه تبلیغی حوزه»
🔻لزوم آموزش «قدرت اقناعسازی»، «شیوههای گفتگو»، «نوع تعامل با افکار عمومی و فضای رسانهای و مجازی» و «انضباط در مواجهه با عنصر مخالف» به مبلغان دینی
🔻لزوم «گردآوری تازهترین و شایعترین القائات و آفتهای فکری و اخلاقی» با استفاده از ابزارهای فنی»، «فراهمسازی بهترین و رساترین و قویترین پاسخها به شبهات در قالب ادبیّات متناسب با زمان» و «تدوین لازمترین دانستنیهای دینی متناسب با وضع فرهنگی و فکری روز به صورت بستههای مناسب اندیشه و فرهنگ نسل جوان و نوجوان و خانوادهها» توسط دستگاه تبلیغی حوزه علمیه
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢نقش تربیتی حوزههای علمیه در کلام امام خمینی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عالمان علوم دینی همواره و در همه ادیان و مکاتب جزو تأثیرگذارترین افراد بر فرهنگ عمومی بوده و هستند. در تاریخ اسلام و تشیع نیز نقش تربیتی و اجتماعی روحانیت همواره بیش از سایر اصناف و اقشار اجتماعی بوده است. در آموزههای اسلامی نیز تأکید ویژهای بر نقش اجتماعی عالمان دینی شده است و گفته شده است که پاداش و کیفر رفتارهای اجتماعی آنان به صورت مضاعف محاسبه میشود.
اگر حوزههای علمیه بتوانند مبلغان و مدیران بیشتری در طراز آیتالله رئيسی و آیتالله آلهاشم تربیت کند، آنگاه بسیاری از معضلات و مشکلات معنوی و اخلاقی و رفتاری در جامعه خودبه خود برطرف خواهد شد. دینگریزی و روحانیتستیزی بیمعنا خواهد شد. کمند جاذبه خیرخواهی، اخلاص، خوشدلی، دنیاگریزی و فضیلتخواهی و اخلاقمداری آنقدر محکم و قوی هست که حتی مخالفان را نیز گرفتار خود میکند.
🔸امام خمینی(ره) دراین باره خطاب با روحانیان و طلاب علوم دینی میفرماید:
«شما وظايف سنگينى داريد. اگر در حوزهها به وظايف خود عمل نكنيد و در صدد تهذيب خود نباشيد و فقط دنبال فرا گرفتن چند اصطلاح بوده مسائل اصولى و فقهى را درست كنيد، در آتيه خداى نخواسته براى اسلام و جامعه اسلامى مضر خواهيد بود؛ ممكن است، العياذ باللّه، موجب انحراف و گمراهى مردم شويد. اگر به سبب اعمال و كردار و رفتار نارواى شما يك نفر گمراه شده از اسلام برگردد، مرتكب اعظم كباير مىباشيد؛ و مشكل است توبه شما قبول گردد. چنانكه اگر يك نفر هدايت يابد، به حسب روايت «بهتر است از آنچه آفتاب بر آن مىتابد»
#امام_خمینی
#اخلاق
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✅ رئیس دانشگاه اصفهان: دانشگاه اصفهان نقش مهمی در توسعه و تحول علوم انسانی ایفا میکند/ دومین نشست شورای ارتقای علوم انسانی در دانشگاه اصفهان
🔸دومین نشست شورای ارتقا و اثربخشی علوم انسانی در دانشگاه اصفهان برگزار شد؛ این رویداد گامی مهم در جهت بازاندیشی مبانی و غایات علوم انسانی به شمار میرود.
🔹 به گزارش پایگاه خبری دانشگاه اصفهان، در راستای ارتقای کیفی علوم انسانی و بررسی چالشهای موجود در این حوزه، دومین نشست تخصصی شورای ارتقای پژوهش و اثربخشی علوم انسانی با همکاری گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان برگزار گردید.
▫️ این نشست مهم که با حضور دکتر رسول رکنیزاده، رئیس دانشگاه اصفهان و دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم برگزار شد، به موضوع «بررسی و نقد علوم انسانی رایج در کشور» پرداخت.
🔻مشروح خبر👇
📎https://www.ui.ac.ir/Znu
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟣الزامات تبلیغ عملی و زیست مشترک
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸تبلیغ عملی و به شکل «زیست مشترک» با مردم به هدف راهبری آنان به سوی آموزههای اسلامی و «تعمیق بینشها» و «جهتدهی به گرایشها» و «تصحیح کنشها»ی آنان، نیازمند آگاهیها و مهارتهای خاصی است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
✔️دینشناسی،
✔️مردمشناسی،
✔️مخاطبشناسی،
✔️تقویت هوش هیجانی،
✔️قدرت و توان مدارا با مردم،
✔️ثبات و استقرار شخصیت و استحکام ارزشها،
✔️و تابآوری در برابر ناملایمات.
🔻اگر یک مبلغ دینی از چنین آگاهیها و مهارتهایی برخوردار نباشد ممکن است:
به جای جذب مردم به سوی دین، خود جذب فرهنگ غیر دینی عامه شود،
و یا به هنگام مواجهه با ناملایمات، کنترل خود را از دست داده و رفتار او ضد تبلیغ شود.
#تبلیغ
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
نهاد تبلیغ از تبلیغ دفاعی تا تبلیغ هجومی .mp3
زمان:
حجم:
26.85M
🎤احمدحسین شریفی
🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه ششم
◻️عنصر «تبلیغ و تهذیب»
🔹بخش سوم: نهاد تبلیغ: از تبلیغ دفاعی تا تبلیغی تهاجمی
🔻اهمیت تبلیغ از موضع ایجابی و تهاجمی؛
🔻لزوم روشنگری درباره کجروی و انحطاط فرهنگ غربی و لیبرالیستی
🔻لزوم ایجاد چالشهای فکری و عملی برای مدافعان لیبرالیسم و قراردادن آنها در موضع پاسخگویی در مسائل مختلف حقوقی، سیاسی، فرهنگی، خانوادگی، اخلاقی، اقتصادی و ...
🔻لزوم شتابدهی به ایجاد یک دستگاه تبلیغی به هدف پرورش «مجاهد فرهنگی»
#حوزه_علمیه
#تبلیغ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🖊احمدحسین شریفی
🔶روز ۲۵ اردیبهشت در تقویم فرهنگی ایران اسلامی، به عنوان روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم #فردوسی (۳۱۹- ۳۹۷ شمسی) نامگذاری شده است. او به راستی یک حکیم به تمام معنا بود. در اطراف حکمت فردوسی سخنها باید گفت و شنید. امیدوارم روزی توفیق داشته باشم و در این باب سلسله جلساتی را در محضر علاقمندان داشته باشم.
اما به همین مناسبت چند شعر حکیمانه از مجموع صدها و هزاران بیت حکیمانه از این حکیم شاعر تقدیم میکنم:
🌹زمانی میاسای زآموختن
اگر جان همی خواهی افروختن
🌹تو تا زندهای سوی نیکی گرای
مگر کام یابی به دیگر سرای
🌹که تخم بدی تا توانی مکار
چو کاری برت بر دهد روزگار
🌹مگو آن سخن کاندرو سود نیست
کز آن آتشت بهره جز دود نیست
🌹سخن بهتر از گوهر نامدار
چو بر جایگه بر برندش به کار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️در محضر قرآن:
🔸تفاوت اطاعت فردی و اطاعت جمعی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ایمان و تقوای فردی حتماً موجب آرامش روحی، لذت معنوی و سکینه قلبی میشود. اما لزوماً رفاه مادی و نعمت دنیوی را برای فرد مؤمن و باتقوا به دنبال ندارد. چه فراوان بوده و هستند افراد مؤمن و باتقوایی که در سختیها و تنگناهای طاقتفرسای مادی، زندگی کرده و میکنند. و در مقابل، بیایمانی و کفر هم یک زندگی سخت، بیمعنا و فاقد روح را شکل میدهد هر چند با برخورداریهای مادی منافاتی ندارد:
«وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَی؛ (طه، ۱۲۴) هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور میکنیم.»
اما خدای متعال میفرماید میان «ایمان و تقوای جمعی» و «برخورداریهای مادی» تلازم وجود دارد:
«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ؛ (اعراف، ۹۶) و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان میآوردند و تقوا پیشه میکردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها میگشودیم»
البته معلوم است منظور این نیست که گشایشهای مادی و دنیوی برای یک جامعه مشروط به آن است که حتی «یک» فرد غیرمؤمن و بیتقوا هم در آن جامعه نباشد! زیرا تحقق چنین جامعهای محال وقوعی است. بنابراین منظور، ایمان و تقوای جمعی به صورت نسبی است. یعنی وجهه غالب و چهره اصلی جامعه، وجهه و چهره یک جامعه مؤمن و باتقوا باشد.
#قرآن
#تقوا
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️چهلمین سالروز رحلت نخستین احیاگر نهجالبلاغه در دوران معاصر
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ چهلمین سالگرد رحلت مرحوم سیدعلینقی فیضالاسلام بود. وی از عالمانی بود که دغدغه کاربردیسازی و عمومیسازی معارف اسلامی را داشت. از مهمترین کارهای ترویجی او این بود که به ترجمه و شرح سه منبع اصیل اسلامی یعنی قرآن، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه پرداخت. ترجمه وی از #نهجالبلاغه را به عنوان یکی از نخستین و مشهورترین ترجمههای فارسی نهجالبلاغه دانستهاند.
🔹وی از عالمان بزرگی چون سید ابوالحسن اصفهانی و آقا ضیاءالدین عراقی، شیخ علیاکبر نهاوندی و شیخ عباس قمی اجازه اجتهاد و روایت داشت. آقا ضیاءالدین عراقی در توصیف او چنین نوشته است: «العالم العامل، السید السند و الرکن المعتمد، التقی الزکی، افتخار المجتهدین، استاد المحققین، جامع المعقول و المنقول، حاوی الفروع و الاصول غواص بحار العلوم علی العموم و رکن الاسلام و المسلمین و زبده الفقهاء الراشدین، العالم الجلیل و مولانا النبیل»
🔻رهبر فرزانه انقلاب درباره وی چنین میفرمایند:
«اول کسی که در زمان ما نهجالبلاغه را آورد بین مردم، مرحوم فیض الاسلام بود که یکی از علمای تهران بود و یک عالم بااخلاص و آگاه و روشنفکری بود که رفت سراغ ترجمه نهج البلاغه و آن را داد دست مردم. من مقیدم که نام این سید بزرگوار را – که حتی یک بار هم در عمرم او را از نزدیک ندیدم و ایشان اخیراً یکی دو سال قبل به رحمت ایزدی پیوستند- همه جا ذکر کنم تا این خدمت بزرگ او برای جامعه ایرانی فراموش نشود؛ لکن تا قبل از آنکه ترجمه فیض الاسلام در اختیار ما قرار بگیرد جز ترجمه ملافتح الله کاشانی و کتابهای قدیمی و شرحهای عربی و مانند اینها در محیط مردمی، در محیط روشنفکری، در محیط دانشجویی چه برسد به دانشآموزی حتی در محیط طلبگی و حوزه علمیه ازنهج البلاغه نشانی نبوده.» (گنجینه بیپایان، ص۱۱۸-۱۱۹)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹