«دو ضعف عمده حوزه» در ایفای وظیفه «بلاغ مبین».mp3
زمان:
حجم:
27.57M
🎤احمدحسین شریفی
🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه چهارم
◻️عنصر «تبلیغ و تهذیب»
بخش اول: «حوزه پیشرو و سرآمد» و وظیفه «بلاغ مبین»
🔸توضیحی درباره این جمله که «حوزه، نهادی برونگرا است»
🔻دو ضعف عمده حوزه در انجام وظیفه تبلیغی:
یک. عدم آشنایی کافی و عالمانه «با فضای فکر و فرهنگ جامعه»
دو. عدم تناسب میان «آوردههای تبلیغی» با «واقعیّتهای فکری و فرهنگی در میان مردم بویژه جوانان»
ضرورت بازنگری در نهاد تبلیغ حوزه هم از جهت ساختار و هم از جهت محتوا متناسب با سیل القائات مغالطهآمیز و هجوم همهجانبه افکار و سبکهای زندگی معارض.
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢رسالت اخلاقی، تربیتی و تهذیبی حوزههای علمیه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از مهمترین کارکردها و کارویژههای حوزههای علمیه، پرورش و تربیت انسانهایی مهذب، خودساخته و دنیاگریز به هدف تربیت مدیران و راهبرانی خدوم، مخلص و فداکار برای اداره جامعه اسلامی است.
#امام_خمینی(ره) در این باره میفرمود:
«حوزههاى علميه همزمان با فراگرفتن مسائل علمى، به تعليم و تعلم مسائل اخلاقى و علوم معنوى نيازمند است. راهنماى اخلاق و مربى قواى روحانى و مجالس پند و موعظه لازم دارد. برنامههاى اخلاقى و اصلاحى، كلاس تربيت و تهذيب، آموختن معارف الهيه، كه مقصد اصلى بعثت انبيا عليهم السلام مىباشد، بايد در حوزهها رايج و رسمى باشد. متأسفانه در مراكز علمى به اين گونه مسائل لازم و ضرورى كمتر توجه مىشود. علوم معنوى و روحانى رو به كاهش مىرود، و بيم آن است كه حوزههاى علميه در آتيه نتوانند علماى اخلاق، مربيان مهذب و آراسته و مردان الهى تربيت كنند؛ و بحث و تحقيق در مسائل مقدماتى مجالى براى پرداختن به مسائل اصلى و اساسى، كه مورد عنايت قرآن كريم و نبى اعظم (ص) و ساير انبيا و اوليا عليهم السلام است، باقى نگذارد.»
#حوزه_علمیه
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
وظایف تعلیمی نهاد تبلیغی حوزه.mp3
زمان:
حجم:
30.5M
🎤احمدحسین شریفی
🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه پنجم
◻️عنصر «تبلیغ و تهذیب»
🔹بخش دوم: وظایف تعلیمی «دستگاه تبلیغی حوزه»
🔻لزوم آموزش «قدرت اقناعسازی»، «شیوههای گفتگو»، «نوع تعامل با افکار عمومی و فضای رسانهای و مجازی» و «انضباط در مواجهه با عنصر مخالف» به مبلغان دینی
🔻لزوم «گردآوری تازهترین و شایعترین القائات و آفتهای فکری و اخلاقی» با استفاده از ابزارهای فنی»، «فراهمسازی بهترین و رساترین و قویترین پاسخها به شبهات در قالب ادبیّات متناسب با زمان» و «تدوین لازمترین دانستنیهای دینی متناسب با وضع فرهنگی و فکری روز به صورت بستههای مناسب اندیشه و فرهنگ نسل جوان و نوجوان و خانوادهها» توسط دستگاه تبلیغی حوزه علمیه
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢نقش تربیتی حوزههای علمیه در کلام امام خمینی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عالمان علوم دینی همواره و در همه ادیان و مکاتب جزو تأثیرگذارترین افراد بر فرهنگ عمومی بوده و هستند. در تاریخ اسلام و تشیع نیز نقش تربیتی و اجتماعی روحانیت همواره بیش از سایر اصناف و اقشار اجتماعی بوده است. در آموزههای اسلامی نیز تأکید ویژهای بر نقش اجتماعی عالمان دینی شده است و گفته شده است که پاداش و کیفر رفتارهای اجتماعی آنان به صورت مضاعف محاسبه میشود.
اگر حوزههای علمیه بتوانند مبلغان و مدیران بیشتری در طراز آیتالله رئيسی و آیتالله آلهاشم تربیت کند، آنگاه بسیاری از معضلات و مشکلات معنوی و اخلاقی و رفتاری در جامعه خودبه خود برطرف خواهد شد. دینگریزی و روحانیتستیزی بیمعنا خواهد شد. کمند جاذبه خیرخواهی، اخلاص، خوشدلی، دنیاگریزی و فضیلتخواهی و اخلاقمداری آنقدر محکم و قوی هست که حتی مخالفان را نیز گرفتار خود میکند.
🔸امام خمینی(ره) دراین باره خطاب با روحانیان و طلاب علوم دینی میفرماید:
«شما وظايف سنگينى داريد. اگر در حوزهها به وظايف خود عمل نكنيد و در صدد تهذيب خود نباشيد و فقط دنبال فرا گرفتن چند اصطلاح بوده مسائل اصولى و فقهى را درست كنيد، در آتيه خداى نخواسته براى اسلام و جامعه اسلامى مضر خواهيد بود؛ ممكن است، العياذ باللّه، موجب انحراف و گمراهى مردم شويد. اگر به سبب اعمال و كردار و رفتار نارواى شما يك نفر گمراه شده از اسلام برگردد، مرتكب اعظم كباير مىباشيد؛ و مشكل است توبه شما قبول گردد. چنانكه اگر يك نفر هدايت يابد، به حسب روايت «بهتر است از آنچه آفتاب بر آن مىتابد»
#امام_خمینی
#اخلاق
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✅ رئیس دانشگاه اصفهان: دانشگاه اصفهان نقش مهمی در توسعه و تحول علوم انسانی ایفا میکند/ دومین نشست شورای ارتقای علوم انسانی در دانشگاه اصفهان
🔸دومین نشست شورای ارتقا و اثربخشی علوم انسانی در دانشگاه اصفهان برگزار شد؛ این رویداد گامی مهم در جهت بازاندیشی مبانی و غایات علوم انسانی به شمار میرود.
🔹 به گزارش پایگاه خبری دانشگاه اصفهان، در راستای ارتقای کیفی علوم انسانی و بررسی چالشهای موجود در این حوزه، دومین نشست تخصصی شورای ارتقای پژوهش و اثربخشی علوم انسانی با همکاری گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان برگزار گردید.
▫️ این نشست مهم که با حضور دکتر رسول رکنیزاده، رئیس دانشگاه اصفهان و دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم برگزار شد، به موضوع «بررسی و نقد علوم انسانی رایج در کشور» پرداخت.
🔻مشروح خبر👇
📎https://www.ui.ac.ir/Znu
#علوم_انسانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟣الزامات تبلیغ عملی و زیست مشترک
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸تبلیغ عملی و به شکل «زیست مشترک» با مردم به هدف راهبری آنان به سوی آموزههای اسلامی و «تعمیق بینشها» و «جهتدهی به گرایشها» و «تصحیح کنشها»ی آنان، نیازمند آگاهیها و مهارتهای خاصی است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
✔️دینشناسی،
✔️مردمشناسی،
✔️مخاطبشناسی،
✔️تقویت هوش هیجانی،
✔️قدرت و توان مدارا با مردم،
✔️ثبات و استقرار شخصیت و استحکام ارزشها،
✔️و تابآوری در برابر ناملایمات.
🔻اگر یک مبلغ دینی از چنین آگاهیها و مهارتهایی برخوردار نباشد ممکن است:
به جای جذب مردم به سوی دین، خود جذب فرهنگ غیر دینی عامه شود،
و یا به هنگام مواجهه با ناملایمات، کنترل خود را از دست داده و رفتار او ضد تبلیغ شود.
#تبلیغ
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
نهاد تبلیغ از تبلیغ دفاعی تا تبلیغ هجومی .mp3
زمان:
حجم:
26.85M
🎤احمدحسین شریفی
🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه ششم
◻️عنصر «تبلیغ و تهذیب»
🔹بخش سوم: نهاد تبلیغ: از تبلیغ دفاعی تا تبلیغی تهاجمی
🔻اهمیت تبلیغ از موضع ایجابی و تهاجمی؛
🔻لزوم روشنگری درباره کجروی و انحطاط فرهنگ غربی و لیبرالیستی
🔻لزوم ایجاد چالشهای فکری و عملی برای مدافعان لیبرالیسم و قراردادن آنها در موضع پاسخگویی در مسائل مختلف حقوقی، سیاسی، فرهنگی، خانوادگی، اخلاقی، اقتصادی و ...
🔻لزوم شتابدهی به ایجاد یک دستگاه تبلیغی به هدف پرورش «مجاهد فرهنگی»
#حوزه_علمیه
#تبلیغ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🖊احمدحسین شریفی
🔶روز ۲۵ اردیبهشت در تقویم فرهنگی ایران اسلامی، به عنوان روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم #فردوسی (۳۱۹- ۳۹۷ شمسی) نامگذاری شده است. او به راستی یک حکیم به تمام معنا بود. در اطراف حکمت فردوسی سخنها باید گفت و شنید. امیدوارم روزی توفیق داشته باشم و در این باب سلسله جلساتی را در محضر علاقمندان داشته باشم.
اما به همین مناسبت چند شعر حکیمانه از مجموع صدها و هزاران بیت حکیمانه از این حکیم شاعر تقدیم میکنم:
🌹زمانی میاسای زآموختن
اگر جان همی خواهی افروختن
🌹تو تا زندهای سوی نیکی گرای
مگر کام یابی به دیگر سرای
🌹که تخم بدی تا توانی مکار
چو کاری برت بر دهد روزگار
🌹مگو آن سخن کاندرو سود نیست
کز آن آتشت بهره جز دود نیست
🌹سخن بهتر از گوهر نامدار
چو بر جایگه بر برندش به کار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹