eitaa logo
احمدحسین شریفی
7.1هزار دنبال‌کننده
419 عکس
432 ویدیو
29 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
◻️در محضر قرآن: 🔸سزای مخالفان اجرای احکام الهی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹احکام و ارزش‌های دینی «حدود» الهی‌اند. «مرزهای» خدایند. «ناموس» خدایند. خداوند نسبت به آنها بسیار حساس است. از مهمترین توقعات خدای متعال از دینداران این است که در همه ابعاد فکری، ارزشی و رفتاری خود حدود الهی را مراعات کنند. حتی خیال نادیده گرفتن آنها و مخالفت با آنها را در سر نپرورانند: تِلْكَ حُدُودُاللَّـهِ فَلَاتَقْرَبُوهَا (بقره، ۱۸۷) تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلاَ تَعْتَدُوهَا (بقره، ۲۲۹) و کسانی را که حدود و مرزهای الهی را نادیده بگیرند، به عنوان «ظالم» توصیف شده‌اند: وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (بقره، ۲۲۹) و سزای متجاوزان به حدود و مرزهای الهی را «خلود در آتش جهنم» و «چشیدن عذاب خوارکننده» تعیین کرده است: وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَاراً خَالِداً فِيهَا وَ لَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ (نساء، ۱۴) ♦️نکته بسیار مهم و تکان‌دهنده برای مدعیان دین و دینداری این است که با توجه به آیات دیگری از قرآن معلوم می‌شود که نوعی از دشمنی با خدا و پیامبر هست که حتی ممکن است از سوی دین‌باوران و خداباوران و معتقدان به نبوت صورت گیرد! و آن این است که افرادی مسلمان و مؤمن علیرغم باور به خدا و پیامبر، اما با خدا و پیامبر دشمنی کنند! به این صورت که با اجرای حدود الهی و تحقق ارزش‌های اجتماعی دین مخالف باشند! این نوع دشمنی در ادبیات قرآنی «محادّه» نامیده می‌شود. محادّه از ریشه «حدّ» است به معنای مرز، مانع و مایز میان دو چیز. یعنی دیواری که دو چیز را از هم جدا می‌کند و مانع اختلاط آنها می‌شود. «محادّه» یعنی ممانعت و جلوگیری از اجرا و تحقق یک کار یا خواسته. در ادبیات قرآنی یعنی دشمنی با حدود الهی. مخالفت با اجرا و تحقق احکام و ارزش‌های دینی. محادّین، یعنی مخالفینی که حتی اگر دشمن خدا و پیامبر هم نباشد؛ اما با خدا و پیامبر دشمنی می‌کنند! به این صورت که اجازه نمی‌دهند انسان‌ها در محدوده الهی وارد شوند یا اجازه نمی‌دهند که معارف الهی و نبوی به قلمرو زیست اجتماعی انسان‌ها وارد شود. مرز و حائلی میان معارف و ارزش‌ها و احکام دینی از یک طرف و ساحت‌های زیست انسانی از طرف دیگر می‌شوند. به عنوان مثال، کسانی که می‌گویند اسلام نباید در سبک زندگی مردم دخالت کند یا طرفداران «اسلام سکولار»، از کسانی‌اند که این نوع دشمنی را با خدا و پیامبر دارند. به تعبیر آیت‌الله خامنه‌ای اینان «کسانی هستند که در حکومت اسلامی قرار دارند اما احکام الهی را عمل نمی‌کنند و محدوده الهی را مراعات نمی‌کنند». 🔸قرآن کریم در چهار مورد درباره این نوع از دشمنی به شدت اخطار داده و سرنوشت و کیفر شدیدی برای آن بیان کرده است: یک. در سوره توبه می‌فرماید: أَ لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يُحَادِدِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِداً فِيهَا ذلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ (توبه، ۶۳) کسی که به هر دلیلی، اجازه تحقق احکام و ارزش‌های الهی و دینی در جامعه را ندهد دچار یک خفت و خواری بزرگ خواهد شد و آن این است که خلود در آتش جهنم خواهد داشت. دو. در آیه ۵ سوره مجادله: إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ كُبِتُوا كَمَا كُبِتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ (مجادله، ۵) كسانى كه با خدا و رسولش دشمنى مى‏‌كنند خوار و ذليل شدند؛ آن گونه كه پيشينيان خوار و ذليل شدند؛ سه. آیه ۲۰ سوره مجادله: إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ فِي الْأَذَلِّينَ (مجادله، ۲۰) کسانى که با خدا و رسولش دشمنى می‌کنند، در زمره ذلیل‌ترین و خوارترین و پست‌ترین افرادند. چهار. آیه ۲۲ سوره مجادله: لاَ تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ (مجادله، ۲۲) 🔻به نظر می‌رسد تکان‌دهنده‌ترین آیه در این موضوع، همین آیه است. می‌فرماید اصلاً ایمان راستین به خدا و روز قیامت حتی اجازه دوستی با مانعان از اقامه حدود الهی را نمی‌دهد (حتی اگر والدین، فرزندان،‌ برادران یا خویشان او باشند)؛ چه رسد به اینکه یک فرد مؤمن و مسلمان، خودش مانع اجرای احکام و ارزش‌های اجتماعی اسلام شود! به تعبیر دیگر، یک مؤمن نمی‌تواند با اجرای احکام الهی مخالفت ورزد. و اگر کسی به هر دلیلی چنین کند،‌ معلوم می‌شود که اساساً ایمان به خدا و روز قیامت ندارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
15.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖊 احمدحسین شریفی 🔸درود خدا بر دختران فهیم و بامعرفت انقلاب 🔻در تکمیل نگاه فردوسی به زن و حجاب، مطلبی را که پیشتر با عنوان «زنان پاکدامن و عفیف شاهنامه» منتشر کرده بودم را بازنشر می‌دهم: در اغلب زنانی که نام آورده می‌شوند، اهل عفت و پاکدامنی بوده‌اند و به عفت و پاکدامنی خود نیز افتخار می‌کرده‌اند. به عنوان مثال، تهمینه همسر رستم و منیژه دختر افراسیاب را می‌توان ذکر کرد: تهمینه، همسر رستم و مادر سهراب، ضمن بیان اینکه زیباتر از من در گیتی کسی نیست متکبرانه و مغرورانه (دو ویژگی ارزشمند زنان عفیف و پاکدامن) می‌گوید هیچ نامحرمی نه چهره مرا دیده است و نه صدای مرا شنیده است: به گیتی ز خوبان مرا جفت نیست چو من زیر چرخ کبود اندکیست کس از پرده بیرون ندیدی مرا نه هرگز کس آوا شنیدی مرا حکیم ابوالقاسم در داستان بیژن و منیژه از زبان منیژه، دختر افراسیاب، چنین می‌گوید: منیژه منم دخت افراسیاب برهنه ندیدی رخم آفتاب @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️خواص جامعه و لزوم صراحت در بیان 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از بزرگ‌ترین آفت‌های اجتماعی و سیاسی، سخنان دوپهلو و موضع‌گیریهای غیرصریح و تردید‌آمیز خواص جامعه در مسائل عمومی و اجتماعی است. آسیب چنین موضع‌گیری‌هایی از آسیب سکوت به مراتب بیشتر است. در بزنگاه‌‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و در مواقعی که حقیقت امور بر عامه مردم مشتبه است، وظیفه خواص جامعه آن است که هم به موقع و هم صریح و شفاف با مردم سخن بگویند؛ شبهه‌ها را از اذهان مردم زایل کنند؛ گرد و غبارهای ابهام را بزدایند. معلوم است که در چنین مواقعی سخنان دوپهلو و غیرصریح نه تنها شبهه‌ای را نمی‌زداید و ابهامی را برطرف نمی‌کند،‌ که خود منشأ شبهه و ابهامی دیگری هم می‌شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️روز جهانی قدس؛ روز «جهاد حضور» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سلام و درود خدا بر روان پاک شهیدان خدمت و مجاهدت و مقاومت، شهید سیدابراهیم رئیسی، شهید سیدحسن نصرالله، شهید اسماعیل هنیه، شهید یحیی سنوار و شهید محمد ضیف. سلام و درود خدا بر همه شهدای راه قدس؛ شهدایی که با اخلاص و مجاهدت خود و با تقدیم خون پاک خود در راه خدمت و جهاد و مقاومت، بنیان‌های جبهه قوی و قویم مقاومت را قوی‌تر و مستحکم‌تر کرده‌اند. روز جهانی قدس، روز «جهاد حضور» همه آزادی‌خواهان جهان است؛ روز «نمایش جهانی مبارزه با ظلم و استکبار جهانی» است؛ روز «دفاع از مظلومان فلسطین» است. روز «صف‌آرایی جبهه حق در مقابل جبهه باطل» است. و به تعبیر امام خمینی(ره) «روز حیات اسلام» است. همه می‌دانیم که روز قدس امسال متفاوت‌تر از همه روزهای قدس دیگر در ۴۵ سال گذشته است. حوادت یک سال و نیم اخیر در فلسطین و لبنان و سوریه و یمن به همه جهانیان نشان داده است که دشمن صهیونیستی نه تنها دشمن مردم فلسطین است که دشمن بشریت است؛ دشمن انسانیت و اخلاق است. این خون‌خواران نشان داده‌اند که به هیچ یک از قواعد و اصول انسانی و اخلاقی پایبند نیست. هیچ حد و مرزی برای جنایت و درندگی و خون‌‌آشامی خود قائل نیستند! ما برای حفظ کرامت و آزادی خود و برای تأمین امنیت و آرامش‌ ملت‌های منطقه و برای دفاع از انسانیت و شرافت و حقیقت، راهی جز مقاومت و مبارزه با این «غده سرطانی» نداریم. بر همه آزادگان و آزادی‌خواهان جهان لازم است با همه توان به وظیفه «جهاد حضور» خود عمل کنند. این کمترین کاری است که مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان در سراسر عالم در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و غزه می‌توانند انجام دهند. هیچ گونه کوتاهی و قصوری در عمل به این وظیفه اسلامی و انسانی پذیرفته نیست. اگر امسال برای حمایت از مظلومین فلسطین و غزه به میدان نیاییم پس چه زمانی و چگونه می‌خواهیم حمایت عملی و میدانی و حضوری خود را از مظلومان نشان دهیم؟! پس چه زمانی می‌خواهیم مخالفت خود را ظلم و ستم و نسل‌کشی و کودک‌کشی صهیونیست‌ها به گوش جهانیان برسانیم؟! اینجانب به نمایندگی از جامعه بزرگ دانشگاهیان استان قم از همه دانشگاهیان بصیر و روشن‌بین و از همه ملت ظلم‌ستیز ایران اسلامی می‌خواهم، با حضور پرشور خود در راهپیمایی روز قدس حمایت همیشگی خود از مردم مظلوم فلسطین و پایداری خود بر آرمان آزادی قدس شریف را به جهانیان نشان دهند. ما یقین داریم و با اطمینان می‌دانیم که پیروزی نهایی از آن مستضعفین است و قدس شریف از چنگال خون‌خواران و خون‌آشامان صهیونیست آزاد خواهد شد: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» (قصص، ۵) احمدحسین شریفی/ رئيس دانشگاه قم ۷ فروردین ‍۱۴۰۴ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️آیت‌الله العظمی بروجردی و مسأله قدس شریف 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸روحانیت شیعه از آغازین روزهای اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها همواره جزو پرچمداران مبارزه با صهیونیسم و مدافعان جان‌برکف ملت مظلوم فلسطین بوده‌‌اند. از مرحوم آیت‌الله محمدحسین کاشف الغطا تا سیدحسن نصرالله هر کدام متناسب با زمان و شرایط و اقتضائات و توانمندی‌های خود از هیچ کوششی علیه صهیونیسم فروگذار نکرده‌اند. 🔻یکی از برجسته‌ترین علمایی که در آغازین سال‌های شکل‌گیری این غده سرطانی، عَلَم دفاع از قدس شریف را برداشت آیت‌الله العظمی بروجردی بود. یکی از مهم‌ترین دلایل طرح مسأله تقریب مذاهب و وحدت اسلامی از سوی ایشان را باید در همین موضوع جستجو کرد. ایشان به دنبال اتحاد اسلامی علیه ظلم و جور استکبار جهانی و مبارزه با صهیونیسم غاصب بود. افزون براین، مرحوم ۷۷ سال پیش، یعنی در سال ۱۳۲۷ شمسی، با صدور بیانیه‌ای علیه اشغال فلسطین توسط صهونیست‌ها چنین نوشتند: «بسم اللّه الرحمن الرحيم» نحمد اللّه تعالى فى السرّاء و الضرّاء و على كل حال و نشكو اليه ما لقيه اخواننا المسلمون فى زماننا هذا من المشركين بپاكستان و من اليهود بفلسطين و لقد صدق عملهم بالمسلمين ما اخبرنا اللّه تعالى به فى كتابه الكريم «لتجدن اشد الناس عداوة للذين آمنوا اليهود و الذين اشركوا ...» و لكن العجب و الاسف كله من صنع اليهود فانهم بعد ما كانوا تحت حماية الاسلام و المسلمين قريبا من اربعة عشر قرنا محفوظين بنفوسهم و اعراضهم و اموالهم و شعائرهم الدينية قد اصبحوا فى هذا الزمان ينتقمون من المسلمين ما صنعوه اليهم فى تلك المدة المديدة من الاحسان فجعلوا يقتلون رجالهم الصالحين بالفتك و الفيلة و القتال و يقتلون ذراريهم و يهتكون اعراضهم و يخربون معابدهم و بيوتهم و لا يرقبون فيهم الا و لاذمه و اولئك هم المعتدون فنسئل اللّه تعالى ان ينصر المسلمين نصرا عزيزا و يجعل لهم من لدنه سلطانا نصيرا و ان يخذل هذا القوم الذين لم يراعوا حق المسلمين و يضرب عليهم الذلة و المسكنة و يجعلهم اذل الامم و نرجوا من اخواننا المؤمنين ببلاد ايران و غيرها ان يجتمعوا فى الدعاء عليهم بالخذلان و لاخوانهم المسلمين بالنصر و الغلبة اللهم انصر جيوش المسلمين و سراياهم و مرابطيهم فى مشارق الارض و مغاربها و اخذل اعدائهم و فرق بين كلمتهم و الق الرعب فى قلوبهم و انزل عليهم بأسك الذى لا ترده عن القوم المجرمين و صل على اشرف انبيائك محمد و آله المنتجبين»(تذکرة الأعیان، ج2،صص387-386) خداوند متعال را در نهان و عیان و در هر حال سپاس مى‏گوییم و از آنچه برادران مسلمان ما در این زمان در پاکستان از مشرکان و در فلسطین از یهود مى‏بینند به او شکایت مى‏کنیم. صدق گفتار خداوند را درباره شدت عداوت یهود نسبت به مسلمانان، در کتاب کریمش مى‏بینیم که فرمود: «بطور مسلّم، دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهی یافت ...» ولى تعجب و تأسف کلى از کار یهود است؛ زیرا آنها بعد از اینکه نزدیک چهارده قرن تحت حمایت اسلام و مسلمین بوده‏اند و جان و ناموس و اموال و شعائر دینى‏شان محفوظ بوده است، مى‏خواهند در این زمان انتقام آن همه نیکى‏ها را که در آن مدت طولانى از مسلمانان دیده‏اند، از آنها بگیرند؛ مردان شایسته را تحت تعقیب و ارعاب قرار داده و به قتل مى‏رسانند اطفال فلسطینی را کشته و اعراض آنها را مورد هتک قرار داده و معابد و خانه‏هایشان را تخریب مى‏کنند و از هیچ شرارت و جنایتى نسبت به آنها ابا ندارند و از هیچ گونه تجاوز و تعدى دست‌بردار نیستند. از خداوند متعال مسئلت داریم که مسلمانان را پیروز گرداند و از جانب خود، آنها را یارى کند و این قوم که حقوق مسلمانان را رعایت نمى‏کنند، مخذول نماید و آن متعدیان را خوار و ذلیل گرداند و به صورت خوارترین ملت‏ها قرار دهد. از برادران باایمان خود در ایران و سایر نقاط مى‏خواهیم که دسته‏جمعى به نیایش پردازند و خوارى و ذلت یهود را از خداوند بخواهند و براى برادران مسلمان خود یارى و پیروزى مسئلت دارند. خداوندا! سربازان و رزمندگان و مرزداران مسلمین را در شرق و غرب کره زمین یارى کن و دشمنان آنها را خوار و پراکنده و پریشان نما و دل‌هاى آنها را پر از رعب کن و ضربت کوبنده خود را که بر قوم مجرمین وارد مى‏سازى، بر آنها نازل کن و بر اشرف پیغمبرانت محمد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و دودمان برگزیده‏اش درود بفرست.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️امام خمینی(ره) و مسأله قدس شریف 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸بدون شک «میدان‌دار مبارزه با صهیونیسم جهانی» و «جدی‌ترین مبارز راه قدس» و «بزرگ‌ترین تربیت‌کننده مجاهدان راه قدس»، امام خمینی(ره) بوده و هست. او با بصیرت و روشن‌بینی ویژه خود، مبارزات سیاسی ملت ایران علیه رژیم پهلوی را با مبارزه برای آزادی قدس شریف گره زد. آنها را دو روی یک سکه می‌دانست. مسأله فلسطین را نشانه‌ای برای هر حرکت و قیام اصیل اسلامی معرفی کرد. او آزادی قدس شریف را به عنوان نقطه وحدت و هدف مشترکِ همه آزادی‌خواهان جهان و مسلمانان مبارز در سراسر گیتی معرفی کرد. 🔻امام خمینی(ره) در سخنرانی تاریخی ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه به صراحت علیه اسرائیل و نقشه‌های شوم اسلام‌ستیزانه و ایران‌ستیزانه صهیونیسم، روشنگری کرد: ‏«اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت دانشمند باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این‏‎ ‎‏مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت علمای دین باشند؛ اسرائیل‏‎ ‎‏نمی‌خواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. اسرائیل به دست عمال سیاه خود،‏ ‏مدرسه‏‎ [فیضیه] را کوبید. ما را می‌کوبند؛ شما ملت را می‌کوبند. می‌خواهد اقتصاد شما را قبضه‏‎ ‎‏کند؛ می‌خواهد زراعت و تجارت شما را از بین ببرد؛ می‌خواهد در این مملکت، دارای‏‎ ‎‏ثروتی نباشد، ثروت‌ها را تصاحب کند به دست عمال خود. این چیزهایی که مانع هستند،‏‎ ‎‏چیزهایی که سد راه هستند، این سدها را می‌شکند؛ قرآن سد راه است، باید شکسته‏‎ ‎‏شود؛ روحانیت سد راه است، باید شکسته شود؛ مدرسه فیضیه سد راه است، باید خراب‏‎ ‎‏شود؛ طلاب علوم دینیه ممکن است بعدها سد راه بشوند، باید از پشت بام بیفتند، باید سر‏‎ ‎‏و دست آن‌ها شکسته شود برای این‌که اسرائیل به منافع خودش برسد؛ دولت ما به تبعیت‏‎ ‎‏اسرائیل به ما اهانت می‌کند.‏»(صحیفه امام، ج۱، ص۲۴۳-۲۴۴) 🔸(ره) حتی در دوران تبعید همواره و در هر موقعیتی سعی می‌کرد علیه اسرائیل و نقشه‌های شوم آن علیه اسلام و مسلمین روشنگری کند. در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۴۶ در نجف اشرف ضمن صدور بیانیه‌ای فرمودند: «كراراً دولت‏ها را بخصوص دولت ايران را از اسرائيل و عمال خطرناك آن تحذير نموده‏ام. اين مادۀ فساد كه در قلب ممالك اسلامى با پشتيبانى دول استعمارى بزرگ جايگزين شده است و ريشه‏هاى فسادش هر روز ممالك اسلامى را تهديد مى‏كند، بايد با همت و همكارى ممالك اسلامى و ملل بزرگ اسلام ريشه‏كن شود. اسرائيل به كمك استعمار قيام مسلحانه بر ضد ممالك اسلامى نموده است و بر دول و ملل اسلام قلع و قمع آن لازم است، كمك به اسرائيل، چه فروش اسلحه و مواد منفجره و چه فروش نفت، حرام و مخالفت با اسلام است؛ رابطه با اسرائيل و عمال آن، چه رابطۀ تجارى و چه رابطۀ سياسى، حرام و مخالفت با اسلام است و بايد مسلمين از استعمال امتعه و اجناس اسرائيل خوددارى كنند.» (صحیفه امام، ج۲، ص۱۳۹) ♦️و بالاخره تنها شش ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ با دوراندیشی و تدبیری الهی با صدور بیانیه‌ای تاریخی، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» نامگذاری کردند: «جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم‏‎ ‎‏آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می‌تواند تعیین کنندۀ سرنوشت‏‎ ‎‏مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی همبستگی‏‎ ‎‏بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند.»(صحیفه امام، ج۹، ص۲۶۷) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊 احمدحسین شریفی به هنگام تقابل جبهه حق و باطل و عربده‌ مستانه اهل باطل، اگر در صحنه دفاع از حق «حضور» نداشته باشی، هر کجا می‌خواهی باش: در «مسجد» باشی یا «میکده» در «نمازخانه» باشی یا «قمارخانه»، تفاوتی نمی‌کند؛ قطعاً در جبهه باطل هستی. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«حکومت اسلامی» و «اقامه نماز» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [یک] در منطق قرآن، نخستین مطالبه‌ خدای متعال از حاکمان و مسئولان و مدیران جامعه اسلامی «اقامه نماز» است؛ «مطالبه اقتصاد اسلامی» و «سایر ارزش‌ها» در مراحل بعدی‌اند: الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (حج، ۴۱) [دو] بر همین اساس بود که یکی از مهم‌ترین مطالبات علیه السلام از دولتمردان خود، اهتمام به نماز و تلاش در جهت اقامه نماز بود. آن حضرت در نامه‌ای (نامه ۵۲) خطاب به همه استانداران و فرمانداران خود،(که البته هم امام جماعت بودند و هم امام جمعه؛ برخلاف مدل تحقق‌یافته در جمهوری اسلامی) ضمن ترسیم دقیق اوقات نمازهای پنج‌گانه، از آنان خواست که با دقت این اوقات را مراعات کنند و در نماز جمعه و جماعات مراعات حال اضعف مأمومین را داشته باشند. و از جمله توصیه‌های او به هنگام انتصاب محمدبن ابی‌بکر برای حکومت مصر، توصیه و تأکید نسبت به نماز اول وقت بود:، فرمود همه کارها و برنامه‌های تو تابع مسأله نمازند. «صَلِّ اَلصَّلاَةَ لِوَقْتِهَا اَلْمُؤَقَّتِ لَهَا وَ لاَ تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ وَ لاَ تُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لاِشْتِغَالٍ» (نهج‌البلاغه، نامه ۲۷) نماز را در وقت معيّنش بخوان، چنین نباشد که هر وقت بیکار بودی آن را به موقع انجام دهی و هر وقت که مشغول کار بودی، آن را از وقت مقررش تأخیر اندازی! در عین حال این نکته بسیار مهم را گوشزد کردند که: «وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ» و بدان كه هر چيزى از عملت تابع نماز است. این جمله نیازمند تبیین است که ان شاءالله در فرصت مناسبی در این باره توضیحاتی را تقدیم خواهم کرد. [سه] از جمله مهم‌ترین عوامل «شکل‌گیری هسته‌های مدافع فسادهای اخلاقی» در دل حاکمیت اسلامی، سهل‌انگاری در اقامه نماز و اکتفا به کارهای شکلی و صوری در این خصوص بوده است. نتیجه این سهل‌انگاری‌ها و ترک فعل‌ها را می‌توان در «نمایش‌های علنی و بدون واهمه‌ی فسق و فجور» نه فقط توسط فاسقان و فاجران بلکه با بهره‌گیری از ابزارها و امکانات مدیریتی و فرهنگی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی! مشاهده کرد. توضیح آنکه: ♦️به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام، همه کارها و برنامه‌ها و فعالیت‌های حاکمان اسلامی، تابعی از نگاه آنان به نماز است. سهل‌انگاری در اقامه نماز= سهل‌انگاری در اقامه حجاب و عفاف؛ سهل‌انگاری در اجرای حدود الهی؛ سهل‌انگاری در برخورد با اشاعه شراب و قمار در جامعه؛ سهل‌انگاری در برخورد با ترویج و اجرای موسیقی‌های مبتذل؛ سهل‌انگاری در برخورد با فسادهای ریز و درشت اقتصادی و اداری؛ سهل‌انگاری در امر به معروف و نهی از منکر و .... @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«حکومت اسلامی» و «اقامه نماز» 🔸بخش دوم 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [یک] در فرسته پیشین ( https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/3356 ) گفتیم که علیه السلام به محض استقرار به عنوان حاکم اسلامی، به تبع سیاست‌ قرآنی، اهتمامی ویژه‌ به «اقامه نماز» در دولت اسلامی و توسط دولتمردان جامعه اسلامی داشت. افزون بر ابلاغیه‌ای رسمی و عمومی خطاب به همه‌ی استانداران و فرمانداران خود در اقصی نقاط جهان اسلام مبنی بر اهتمام به اوقات نماز و رعایت حال اضعف نمازگزاران در نمازهای جمعه و جماعت، در حکم انتصاب محمدبن ابی‌بکر برای حکومت مصر، یک قاعده کلی را بیان کردند: «اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ؛ (نهج البلاغه، نامه ۲۷) بدان كه همه اعمال تو تابعی از نمازت است.» [دو] بر اساس این سخن، معلوم می‌شود که همه موفقیت‌ها و عدم‌ موفقیت‌های حاکمان اسلامی در تحقق دین و آرمان‌های دینی، تابعی از موفقیت و عدم موفقیت آنان در «اقامه نماز» است. به تعبیر دیگر، از مهم‌ترین راهکارهای اسلامی برای اصلاح امور اجتماعی، تمرکز بر اقامه نماز است. بهترین راهکار رفع و دفع مفاسد اجتماعی از نگاه اسلام اقامه نماز است: «أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ» (عنکبوت، ۴۵) نماز سدّی محکم دربرابر همه انواع و اقسام آشکار و نهان و ساده و پیچیده فحشا و منکرات است. نماز، به عنوان یکی از بزرگترین فضیلت‌ها، بیشترین نقش را در رذیلت‌زدایی از زیست فردی و اجتماعی دارد: بادِ خشم و بادِ شهوت، بادِ آز بُرد او را که نبود اهل نماز (مثنوی معنوی، دفتر اول، بیت ۳۷۹۵) [سه] تقيد به نمازهای پنج‌گانه در اوقات معین‌شان، موجب «نورانیت و طهارت» ذهن و ضمیر آدمی می‌شود و در نتیجه، کارها و فعالیت‌های دیگر او نیز برکت پیدا می‌کنند؛ زیرا محصول یک روح پاک و نورانی خواهند بود. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: لَو كانَ عَلى بابِ دارِ اَحَدِكُمْ نَهْرٌ، فَاغْتَسَلَ فى كُلِّ يَوْمٍ مِنْهُ خَمْسَ مَرّاتٍ، اَكانَ يَبْقى فى جَسَدِهِ مِنَ الدَّرَنِ شَىْءٌ؟ قُلنا: لا. قالَ: فَاِنَّ مَثَلَ الصَّلاةِ كَمَثَلِ النَّهْرِ الْجارى، كُلَّما صُلِّىَ صَلاةٌ، كَفَّرَتْ ما بَيْنَهُما مِنَ الذُّنوبِ؛ (تهذيب الأحكام، ج۲، ص۲۳۷، ح۹۳۸) اگر بر درِ خانه يكى از شما، جويى بود و هر روز پنج بار خود را در آن مى‌شست، آيا در بدن وى چركى باقى مى‌ماند؟ گفتيم: نه. فرمودند: پس به راستى، نماز، مانند همان جوى روان است كه هرگاه به جا آورده شود، گناهان ميان دو نماز را پاك مى‌كند. [چهار] آنگونه که در روایات معتبر دیگر هم ذکر شده است، «مقبولیت الهی» دیگر اعمال در سایه مقبولیت نماز است: «إِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا؛ اگر نماز پذيرفته شد اعمال ديگر قبول مى‌شود و اگر رد شود، اعمال دیگر هم رد می‌شود.» [پنج] نماز که بهترین راه ارتباطی بندگان با خدای متعال است (آنگونه که در اذان و اقامه هر نمازی می‌گوییم: نماز «خیر العمل» است.) موجب خدایی شدن ذهن و ضمیر مدیران جامعه و به تبع آن مردم عادی می‌شود. و یک مدیر خدایی و یک جامعه خدایی نه تنها اجازه ترویج امور غیرخدایی را نخواهد داد بلکه همه رفتارهای دیگرش هم خدایی خواهد شد. [شش] حاکم و مدیری که به خدا و خالق هستی اهتمامی نداشته باشد، به طریق اولی به مخلوق او هم توجهی نخواهد داشت. مدیری که به ادای حق خدا توجهی ندارد، چگونه می‌تواند نگران ادای حقوق خلق خدا باشد؟! نتیجه: از بهترین راهکارهای مبارزه با مفاسد اخلاقی و اجتماعی و از مؤثرترین راه‌های اصلاح فرهنگ اداری و عمومی جامعه، «اقامه نماز» است. راهکاری که معتقدم، علیرغم همه اقدامات انجام شده، هنوز خیلی جدی گرفته نشده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
پیامبر اکرم(ص): «إِنَّ الشَّقِیَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِیمِ؛ شقی و بدبخت، آن کسی است که در این ماه بزرگ، از آمرزش خدا محروم شود.» خدایا، ساعات پایانی ماه رحمت و مغفرت و ضیافت است، به پیامبر و خاندان پاکش، ما را از محرومان این ماه بزرگ قرار نده. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
Haj Meysam MotieeDoaVedaBaMaheRamazan1397[02].mp3
زمان: حجم: 41.39M
🎤میثم مطیعی 🔸وداع امام سجاد علیه السلام با ماه رمضان 🔻دعای ۴۵ صحیفه سجادیه @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
My Recordingآسیب شناسی اسلامی سازی علوم انسانی (2) (1).mp3
زمان: حجم: 9.71M
💢 بودجه‌ها به طرف علوم انسانی غربی می‌رود، نه علوم انسانی اسلامی ... و این مهجوریت علوم انسانی اسلامی در جمهوری اسلامی است ... علوم انسانی غربی با این حجم از بودجه چه مشکلی را از مردم ما (در زمینه‌های اقتصادی و روانشناسی و مدیریت و غیره) حل کرده است؟! گره روی گره ایجاد کرده‌ ... ما ملیون‌ها دانشجو و دانش‌آموخته علوم انسانی غربی داریم، که مدیران کشور هم عمدتا از همان‌ها هستند ... اما محققان علوم انسانی اسلامی با همه محدودیت‌ها تولیدات بزرگی انجام داده‌اند ... 🎙 استاد احمدحسین شریفی، استاد تمام فلسفه (بخشی از صوت مناظره "آسیب شناسی اسلامی سازی علوم انسانی" میان دکتر شریفی و دکتر عبدالکریمی) ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @Feghheakbar