eitaa logo
احمدحسین شریفی
7.1هزار دنبال‌کننده
419 عکس
433 ویدیو
29 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️«حکومت اسلامی» و «اقامه نماز» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [یک] در منطق قرآن، نخستین مطالبه‌ خدای متعال از حاکمان و مسئولان و مدیران جامعه اسلامی «اقامه نماز» است؛ «مطالبه اقتصاد اسلامی» و «سایر ارزش‌ها» در مراحل بعدی‌اند: الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (حج، ۴۱) [دو] بر همین اساس بود که یکی از مهم‌ترین مطالبات علیه السلام از دولتمردان خود، اهتمام به نماز و تلاش در جهت اقامه نماز بود. آن حضرت در نامه‌ای (نامه ۵۲) خطاب به همه استانداران و فرمانداران خود،(که البته هم امام جماعت بودند و هم امام جمعه؛ برخلاف مدل تحقق‌یافته در جمهوری اسلامی) ضمن ترسیم دقیق اوقات نمازهای پنج‌گانه، از آنان خواست که با دقت این اوقات را مراعات کنند و در نماز جمعه و جماعات مراعات حال اضعف مأمومین را داشته باشند. و از جمله توصیه‌های او به هنگام انتصاب محمدبن ابی‌بکر برای حکومت مصر، توصیه و تأکید نسبت به نماز اول وقت بود:، فرمود همه کارها و برنامه‌های تو تابع مسأله نمازند. «صَلِّ اَلصَّلاَةَ لِوَقْتِهَا اَلْمُؤَقَّتِ لَهَا وَ لاَ تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ وَ لاَ تُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لاِشْتِغَالٍ» (نهج‌البلاغه، نامه ۲۷) نماز را در وقت معيّنش بخوان، چنین نباشد که هر وقت بیکار بودی آن را به موقع انجام دهی و هر وقت که مشغول کار بودی، آن را از وقت مقررش تأخیر اندازی! در عین حال این نکته بسیار مهم را گوشزد کردند که: «وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ» و بدان كه هر چيزى از عملت تابع نماز است. این جمله نیازمند تبیین است که ان شاءالله در فرصت مناسبی در این باره توضیحاتی را تقدیم خواهم کرد. [سه] از جمله مهم‌ترین عوامل «شکل‌گیری هسته‌های مدافع فسادهای اخلاقی» در دل حاکمیت اسلامی، سهل‌انگاری در اقامه نماز و اکتفا به کارهای شکلی و صوری در این خصوص بوده است. نتیجه این سهل‌انگاری‌ها و ترک فعل‌ها را می‌توان در «نمایش‌های علنی و بدون واهمه‌ی فسق و فجور» نه فقط توسط فاسقان و فاجران بلکه با بهره‌گیری از ابزارها و امکانات مدیریتی و فرهنگی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی! مشاهده کرد. توضیح آنکه: ♦️به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام، همه کارها و برنامه‌ها و فعالیت‌های حاکمان اسلامی، تابعی از نگاه آنان به نماز است. سهل‌انگاری در اقامه نماز= سهل‌انگاری در اقامه حجاب و عفاف؛ سهل‌انگاری در اجرای حدود الهی؛ سهل‌انگاری در برخورد با اشاعه شراب و قمار در جامعه؛ سهل‌انگاری در برخورد با ترویج و اجرای موسیقی‌های مبتذل؛ سهل‌انگاری در برخورد با فسادهای ریز و درشت اقتصادی و اداری؛ سهل‌انگاری در امر به معروف و نهی از منکر و .... @Ahmadhoseinsharifi 🌹
خطر نفوذ، تحجر و سکولاریسم حوزوی .mp3
زمان: حجم: 20.47M
🎤احمدحسین شریفی 🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه یازدهم ◻️«خطر نفوذ، تحجر و سکولاریسم در حوزه‌های علمیه» 🔻رهبر انقلاب به تأسی از امام خمینی(ره) در «منشور روحانیت»، در «منشور حوزه پیشرو و سرآمد» چند خطر تهدید کننده‌ی فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه را گوشزد می‌کند: ✔️خطر متحجران و مقدس‌مآبان احمق ✔️خطر نفوذ ✔️خطر معنویت‌فروشی و دین‌فروشی ✔️خطر ترور شخصیت‌های برجسته سیاست‌شناس حوزه‌های علمیه ✔️خطر سکولاریسم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
حوزه به مثابه مرکز تولید نظامات اجتماعی .mp3
زمان: حجم: 31.93M
🎤احمدحسین شریفی 🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه دوازدهم ◻️رکن چهارم: «حوزه علمیه به مثابه مرکز تولید و تبیین نظامات اجتماعی اسلامی»: قسمت اول 🔻نظام‌سازی و جامعه‌پردازی و امت‌سازی از مهم‌ترین ارکان و عناصر تشکیل‌دهنده حوزه مطلوب است. 🔸لازمه تحقق این عنصر، تحولی بنیادین در برنامه‌ درسی فقه و دگرگونی بنیادینی در روش‌شناسی استنباط و اجتهاد است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«اگر عرضه مثبت‌اندیشی‌ ندارید؛ لطفاً خفه شید و در مورد ایران و مردم ایران نظر ندهید» 🔻پاسخ شجاعانه و غیورانه هادی چوپان به یاوه‌گویی‌های یکی از «غرب‌پسندان» علیه ارزش‌های ملی و اسلامی (در جشنواره خفت‌آور کن) 🔸درود خدا بر این پهلوان با غیرت و شجاع و ننگ بر همه غربزدگان مفلوکی که حاضرند در پیش بیگانگان و برای خوشایند شیاطین و مفسدان، علیه فرهنگ و ارزش‌های اصیل و انسانی ملت خودشان موضع‌گیری کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️حوزه قم؛ به مثابه قلب معرفتی دنیای اسلام 🖊احمدحسین شریفی 🔸رهبر حکیم انقلاب ۱۵ سال پیش در دیدار با جمعی از علما و طلاب حوزه علمیه قم، ضمن تأکید بر حضور فعال و اثرگذار حوزه علمیه در مناسبات علمی و فلسفی و حقوقی و الهیاتی جهان، بر لزوم آگاهی نسبت به مسائل جدید و پاسخ‌های جدید و توانایی ارائه پاسخ‌های نو، منطقی و قانع‌کننده به مسائل بشر تأکید کرده و فرمودند: «امروز حوزه نباید در صحنه‌های متعدد فلسفی و فقهی و کلامی در دنیا غائب باشد.... نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهای نوبه‌نو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح می‌شود؛ باید شما برایش جواب فراهم کنید. جواب شما باید ناظر باشد به این نیاز، و نیز ناظر باشد به پاسخ‌هائی که مکاتب و فرقه‌های گوناگون می‌دهند. اگر از جواب‌های آنها غافل باشید، پاسخ شما نمی‌تواند کار خودش را انجام دهد. باید پاسخ قوی، منطقی و قانع کننده بیاورید وسط. باید پاسخ‌ها در دنیا مطرح شود. دائم بایستی صادرات قم - همان طور که عرض کردیم، این قلب معرفتی دنیای اسلام - پمپاژ بشود.» (رهبر انقلاب، ۲۹/ ۷/ ۱۳۸۹) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️برنامه و کارنامه در کلام امام جواد(ع) 🖊احمدحسین شریفی 🔸شرط لازم برای داشتن «کارنامه‌»ای موفق، داشتن «برنامه‌»ای مدبرانه، حکیمانه، سازگار، هماهنگ و حساب‌شده است. 🔻امام جواد عليه السلام در کلامی حکیمانه به زیبایی این حقیقت را متذکر می‌شوند: مَن لَم يَعْرِفِ المَوارِدَ أعْيَتْهُ المَصادِرُ؛ كسى كه راه ورود به كارى را نشناسد، راه برون شدن از آن درمانده‌اش مى‌كند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
جایگاه فرانهادی دین در تولید نظامات اجتماعی.mp3
زمان: حجم: 9.71M
🎤احمدحسین شریفی 🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه سیزدهم ◻️رکن چهارم: «حوزه علمیه به مثابه مرکز تولید و تبیین نظامات اجتماعی اسلامی»: ▫️قسمت دوم: جایگاه فرانهادی دین در تولید نظامات اجتماعی 🔻یکی از فلسفه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی این بوده است که همه نهادهای خرد و کلان جامعه (از اقتصاد و سیاست و تعلیم و تربیت گرفته تا هنر و رسانه و اوقات فراغت و ورزش و ...) بر پایه اسلام و معارف اسلامی بازطراحی و بازتولید شوند. 🔸تحقق این امر، از نیازهای حیاتی جمهوری اسلامی و از وظایف حتمی و قطعی حوزه‌های علمیه است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️حق‌گویی در همه موقعیت‌ها 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امام عسكرى عليه السلام: «ما تَرَكَ الحقَّ عزيزٌ إلاّ ذَلَّ؛ و لا أخَذَ بهِ ذليلٌ إلاّ عَزَّ؛ هيچ عزيزى حقّ را فرو نگذاشت، مگر آن كه ذليل شد؛ و هيچ ذليلى به آن چنگ نزد، مگر اينكه عزيز گشت» رَندی پوش، نویسنده کتاب پندآموز «آخرین سخنرانی» درباره لزوم بیان و دفاع از حق در همه موقعیت‌ها، حتی درباره مخالفان، می‌گوید: «اگر می‌توانستم در حد سه کلمه نصیحتی بکنم، می‌گفتم: «حقیقت را بگو.» اگر می‌توانستم سه کلمه‌ی دیگر به آن اضافه کنم، می‌گفتم: «در هر موقعیتی.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
نقش قواعد فقهی در تولید نظامات اجتماعی .mp3
زمان: حجم: 21.92M
🎤احمدحسین شریفی 🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه چهاردهم ◻️رکن چهارم: «حوزه علمیه به مثابه مرکز تولید و تبیین نظامات اجتماعی اسلامی»: ▫️قسمت سوم: نقش قواعد فقهی در تولید نظامات اجتماعی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴راهکاری برای مواجهه با پدیده بی‌حجابی: گاه باشد که کودکی نادان/ به غلط بر هدف زند تیری 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶وضعیت جامعه از نظر پوشش و رعایت ارزش‌های ایرانی و اسلامی، متأسفانه وضعیت مناسبی نیست و به نظر می‌رسد در روزها و ماه‌های آینده نیز به مراتب بدتر خواهد شد؛ ظواهر نشان می‌دهد «انگیزه‌ها»، «خواسته‌ها» و «اراده‌های» تجمیع‌شده‌ای در حال سوق دادن عده‌ای از دختران و زنان این سرزمین به سوی برهنگی کامل هستند. 🔶احساس این بنده، به عنوان یک ناظر بیرونی این است که مسؤولان فرهنگی کشور و نهادهای مسؤول در حوزه فرهنگ نیز هیچ طرح و برنامه مشخصی در این زمینه ندارند. البته جز «صدور بیانیه‌ها» و «تولید آیین‌نامه‌هایی» در حوزه حجاب و عفاف؛ و پر واضح است که چنین بیانیه‌ها و آیین‌نامه‌هایی نه تازگی دارند و نه تأثیری! 🔶این بنده بر این باورم که «از جمله مهم‌ترین» عوامل شیوع و گسترش این وضعیت ناهنجار، که در تغایر آن با فرهنگ چندهزارساله ایرانی ما و همچنین در تضاد آن با ارزش‌ها و آموزه‌های دینی و اخلاقی ما و حتی در تضاد آن با فطرت انسانی، جای هیچ شکی نیست، «اراده»، «جدیت»، «همت» و «خستگی‌ناپذیری» یک نفر را هرگز نباید نادیده گرفت! (خانم علینژاد). کسی که به هر دلیلی، سالیانی است تصمیم گرفته است علیه ارزش‌های اسلامی قیام کند. او کسی است که چندین سال است همه زندگی خود را برای این هدف نامبارک، یعنی برهنه‌سازی زنان ایران، وقف کرده است. البته نیاز به گفتن نیست که بخشی از تواتمندی‌های مالی و رسانه‌ای و فکری دشمنان ایران و اسلام نیز در خدمت او بوده‌ و هست. اما این زن در راه رسیدن به مقصود خودش از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نکرده و نمی‌کند و هم‌اکنون نیز بخشی از میوه‌های این تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش را همگان مشاهده می‌کنیم. 🔶بنده هر چند شخصاً از چنین وضعیتی ناراحتم، اما این وضعیت فرهنگی را برای ارزش‌های اسلامی و باورمندان به جهانی و جاودانگی ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی، یک وضعیت مبارک و مغتنم می‌دانم! و معتقدم ما باید بتوانیم و حتماً می‌توانیم بر این وضعیت فایق آییم: حجاب و عفاف یک امر فطری و انسانی است، بی‌حجابی و بی‌عفتی خلاف فطرت انسانی است افزون بر اینکه یک سنت و ارزش چندهزار ساله در ایران عزیز بوده است. و اگر یک امر خلاف فطرت توانسته است خودش را به این شکل در دنیا و ایران رواج دهد و یک فرهنگ ریشه‌دار را با چالش مواجه کند، حتماً‌ یک امر فطری و انسانی و تاریخی و ریشه‌دار، اگر به درستی تبلیغ شود و به درستی معرفی شود، بهتر و سهل‌تر می‌تواند رواج یابد. 🔶پیشنهاد این بنده این است که در کنار همه کارهایی که در موضوع عفاف و حجاب در حال انجام است، یکی از مراکز فرهنگی ما، درباره نحوه عملکرد این زن (علینژاد) یک کار تحقیقی و علمی دقیق انجام دهد و تکنیک‌ها و تاکتیک‌های تبلیغی او را استخراج کند و سپس به صورت مهندسی معکوس همان تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها توسط چند چهره جهادی و خستگی‌ناپذیر و معتقد به حجاب، در ترویج عفاف و حجاب زنان و مردان ما به کار گرفته شود. (کاری که چند سال قبل خانم الهام چرخنده در کشور شروع کرد اما متأسفانه به هر دلیلی نتوانست ادامه بدهد). بنده شخصاً هیچ تردیدی در نتیجه‌بخش بودن چنین کاری ندارم. خدا رحمت کند آن مبلغ بزرگ شیعی، علامه سیدعبدالحسین عاملی، را که حاصل یک عمر تجربه تبلیغی‌اش را چنین بیان کرد: «لایَنْتَشِرُ الْهُدی الاَّ مِنْ حَیثُ اِنْتَشَرَ الضَّلال؛ هدایت رواج پیدا نمی‌کند مگر از همان‌جایی و به همان روشی که ضلالت رواج یافته است» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی
🔴راهکاری برای مواجهه با پدیده بی‌حجابی: گاه باشد که کودکی نادان/ به غلط بر هدف زند تیری 🖊احمدحسین ش
بازنشر این متن ۹ فروردین ۱۴۰۲ نوشته شد. هنوز هم معتقدم یکی از مهمترین راهکارهای مواجهه با بی‌حجابی همین راهکار است. لایحه بی‌معنای حجاب و عفاف را باید دور ریخت. باید مجاهدانه به میدان تبیین و فرهنگ‌سازی آمد. مصی علینژاد یک تنه توانست بی‌عفتی و برهنگی در ایران را رواج دهد. (البته معلوم است که منظورم این نیست که او تنها عامل بود) مطمئن هستم اگر چند نفر از دختران عفیف و معتقد و انقلابی با فهم درست از رسانه و قدرت رسانه، برای خدا به میدان بیایند این وضعیت تغییرپذیر است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
راه جبران کارهای نافرجام و بی‌سامان در نظام‌سازی .mp3
زمان: حجم: 22.48M
🎤احمدحسین شریفی 🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: 🔻جلسه پانزدهم ◻️رکن چهارم: «حوزه علمیه به مثابه مرکز تولید و تبیین نظامات اجتماعی اسلامی»: ▫️قسمت چهارم: راه جبران کارهای نافرجام و بی‌سامان در نظام‌سازی اجتماعی بر پایه متون، منابع و مبانی اسلامی @Ahmadhoseinsharifi 🌹