eitaa logo
احمدحسین شریفی
7.3هزار دنبال‌کننده
420 عکس
432 ویدیو
29 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻به یاد شهید رئیسی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــ 🔹سال‌گذشته (۱۴۰۳) شهر قم در چنین روزهایی (۲۰ و ۲۱ اردیبهشت) میزبان دومین سفر استانی رئیس جمهور جهادی و مظلوم، آیت‌الله ، بود. شخصاً شاهد بودم از قبل از اذان صبح پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت برنامه ایشان شروع شد و آخرین برنامه آن روز ایشان ساعت ۱ شب ۲۱ اردیبهشت بود! یعنی قریب به ۲۰ ساعت کار مداوم و متنوع، در طول یک روز! تعجب‌آور این بود که علیرغم برنامه‌های بسیار فشرده و متراکمی که در طول روز داشت، بعد از نماز مغرب و عشا در جلسه شورای اداری استان حاضر شد و تصمیمات مهمی برای مسائل عمرانی و فرهنگی شهر گرفته شد؛ سپس به دیدار آیت‌الله شبیری زنجانی رفتند و در آخرین برنامه آن روز که از ساعت ۱۰ و نیم شب شروع شد، در یک جمع کاملاً‌ علمی و با حضور برخی از علمای بزرگ حوزه علمیه قم که در محل دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، به هنگام طرح مباحث پیچیده فقهی و فرهنگی، به ویژه در حوزه مبانی فقهی مالیات و ارزش افزوده و امثال آن، بسیار با نشاط و قوی و همچون یک فقیه مسلط و متخصص ضمن پاسخ به سؤالاتی که برخی از علمای حاضر در جلسه مطرح کردند، به طرح دیدگاه خود نیز پرداخت. او حقیقتاً خستگی‌ناپذیر بود. او بسیار مؤدب و متواضع بود. او حافظه‌ای کم‌نظیر داشت. او مدیری دوراندیش بود. او از مدیران کم‌نظیر و بلکه بی‌نظیر جمهوری اسلامی بود. 🔸رهبر فرزانه انقلاب: «اگر این دولت (شهید رئیسی) ادامه پیدا می‌کرد احتمال زیاد می‌دهم که بسیاری از مشکلات کشور و عمدتاً مشکلات اقتصادی حل می‌شد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️«حوزه علمیه» و «مرجعیت در مطالعات اسلامی و علوم انسانی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [یک] با انتخاب اعضای محترم دوره جدید شورای عالی حوزه‌های علمیه، امیدهای تحولی در حوزه‌ علمیه زنده شده‌اند. امید به تحولاتی اساسی در سخت‌افزار و نرم‌افزار حوزه‌های علمیه. امید به نقش‌آفرینی حوزه‌ علمیه در تأمین نیازمندی‌های گام دوم انقلاب (یعنی گام دوم فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی). امید به تحقق مرجعیت علمی حوزه‌های علمیه در مطالعات اسلامی و علوم انسانی اسلامی. امید به ورود حوزه‌های علمیه در مجامع علمی بین‌المللی. امید به نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه در نهادینه‌سازی دین و ارزش‌‌های دینی در زیست اجتماعی و تمدنی ایران اسلامی و .... به هر حال، وظیفه‌ای سنگین بر دوش اعضای محترم و فرهیخته شورای عالی حوزه‌های علمیه نهاده شده است. دعا می‌کنم در انجام این وظیفه موفق شوند و امیدوارم که هرگز بر چهره‌های امیدواری که بی‌صبرانه منتظر اقدامات تحولی این عزیزان نشسته‌اند، گرد یأس و ناامیدی ننشیند. [دو] انتظار اصلی از (در زمینه فعالیت‌های علمی) و شاید بتوان گفت مهم‌ترین مطالبه علمی رهبر فرزانه انقلاب از حوزه‌های علمیه در سالیان اخیر، این بوده است که به معتبرترین مرجع علمی در زمینه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اسلامی تبدیل شود. حوزه‌های علمیه باید بتوانند مرجعیت علمی را در علوم انسانی که نرم‌افزار فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی‌اند، کسب کنند؛ و الا محتوا و نرم‌افزار فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی، کماکان، محتوایی اومانیستی و لیبرالیستی خواهد بود، و نتیجه آن چیزی جز تهی شدن حکمرانی جامعه اسلامی از محتواها و ارزش‌های اسلامی و در نتیجه مرگ جمهوری اسلامی و از بین رفتن انقلاب اسلامی نخواهد بود. [سه] رهبر حکیم و فرزانه انقلاب ۱۴ سال پیش (۲۹ مهر ۱۳۸۹) در دیدار جمعی از طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه به صراحت بیان کردند که علوم انسانی رایج در دانشگاه‌های ما، علومی «ذاتاً مسموم‌»‌اند. حاوی مطالب و آموزه‌هایی کاملاً معارض و مخالف با فکر و فرهنگ اسلامی‌اند. متکی بر جهان‌بینی اومانیستی‌اند. دنبال اهداف و غایاتی غیراسلامی‌اند. در صدد شکل‌دهی به سبک زندگی لیبرالی‌اند. و نتیجه تعلیم و تعلم آنها چیزی جز تربیت مدیرانی بیگانه با اسلام و ارزش‌های اسلامی نخواهد بود. و در همین سخنرانی خطاب به حوزه‌های علمیه فرمودند: «حوزه‌های علمیه و علمای دین موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه [مدیریت، اقتصاد، سیاست، امنیت، و ....] از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازی‌های گوناگون.» (رهبر انقلاب، ۲۹ مهر ۱۳۸۹) [چهار] البته حقاً‌ و انصافاً در دوران مدیریت حضرت آیت‌الله اعرافی، اقدامات بسیار خوب و اعجاب‌انگیزی در موضوع علوم انسانی اسلامی صورت گرفته است؛ که توصیف و توضیح آنها به فرصتی فراخ نیازمند است. اما به نظر می‌رسد بدون همدلی، همراهی و حتی مطالبه همه اعضای محترم شورای عالی حوزه نمی‌توان انتظار داشت که این اقدامات و برنامه‌ها در حوزه‌های علمیه فراگیر و همگانی شوند. [پنج] به باور این بنده، برای این منظور باید سازوکار «برنامه‌ درسی» حوزه‌های علمیه به گونه‌ای متحول شود که دانش‌آموختگان این مرکز علمی دست‌کم در سه حوزه علمی و مهارتی تسلط لازم را کسب کنند: یک. علوم انسانی جدید را به درستی بشناسند؛ (مع الاسف در حال حاضر، در برنامه‌های درسی متعارف و معمول حوزه‌های علمیه چنین آموزش‌هایی داده نمی‌شود) دو. بر علومی که بنیان‌های را شکل‌ می‌دهند (مثل هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی، ارزش‌شناسی و انسان‌شناسی) از نگاه اسلام تسلط پیدا کنند؛ (مع‌الاسف در برنامه‌های درسی و مصوب حوزه‌های علمیه هیچ برنامه‌ای درباره مباحث معرفت‌شناسی، ارزش‌شناسی و انسان‌شناسی وجود ندارد!) سه. در زمینه روش استنباط و استخراج «نظریه‌‌های» ناظر به مسائل مختلف انسانی از متون دینی مهارت لازم را کسب نمایند. (به صراحت می‌گویم که اجتهاد به شیوه‌ سنتی که در حوزه‌‌های علمیه رایج است، هرگز جوابگوی این نیاز نیست. نیازمند انقلابی علمی در روش‌های و نظریه‌پردازی هستیم.) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟡«جامی که توان دید در او راز جهان را» 🔻تحلیلی درباره دروس خارج فقه حوزه علمیه قم 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ همانطور که رهبر فرزانه انقلاب سالیان قبل فرموده‌اند «فقه، ستون فقرات حوزه‌های علمیه است». در این میان، دروس «خارج فقه» که نمایشگر عالی‌ترین و جدیدترین دیدگاه‌ها، رویکردها، نقدها و بررسی‌ها در موضوعات فقهی توسط قوی‌ترین و برجسته‌ترین استادان حوزه‌های علمیه است «آیینه تمام‌نمای هویت، ظرفیت و استعدادهای بالفعل شده علمی حوزویان است». «دروس خارج فقه حوزه علمیه قم به مثابه جامی است که می‌توان در آن توش و توان علمی و حتی آینده علمی حوزه‌های علمیه را مشاهده کرد.» به همین دلیل، با تحلیل دروس خارج فقه می‌توان نقاط قوت و ضعف حوزه‌های علمیه را بهتر درک کرد. دروس خارج فقه در سال‌های اخیر، از نظر کمّی، رشدی چشم‌گیر و بی‌سابقه داشته‌اند. به طوری که در سال جاری (۱۴۰۳) ۴۶۲ درس خارج فقه در حوزه علمیه قم توسط ۳۵۶ استاد سطوح عالی تدریس می‌شود. این آمار حاکی از رشدی صددرصدی نسبت به ده سال گذشته است. از نظر تنوع و موضوع‌بندی عناوین درسی نیز، شاهد تحولاتی امیدبخش هستیم. تدریس موضوعاتی مثل فقه اداره، فقه امنیت، فقه بیمه، فقه پزشکی، فقه پولشویی، فقه جمعیت، فقه رسانه، فقه هوش مصنوعی و امثال آن، هر چند به صورت یک روز در هفته و با تعداد اندکی شاگرد، نشانه‌ای از تحولات امیدبخش در پویایی و حیات علمی حوزه‌های فقهی است. ♦️اما با ‌نگاهی جامع‌تر به موضوعات مورد بحث و تعداد شاگردان شرکت‌کننده در هر یک از موضوعات لازم است به چند نکته مهم توجه کنیم: اولاً، معلوم می‌شود هنوز هم حجم عظیمی از دروس خارج فقه، به فقه فردی اختصاص دارد؛ و هنوز موضوعات فقه اجتماعی و فقه نظام چندان جای خود را در دروس خارج باز نکرده‌اند؛ ثانیاً، معلوم می‌شود که محور بسیاری از دروس، موضوعاتی است که هیچ امیدی به نوآوری و تحول خاصی در آنها نیست! به عنوان مثال، فقط در حوزه علمیه قم، ۶۴ درس خارج فقه با موضوع «صلاه»، ۵۹ درس با موضوع «طهارت»، ۳۷ درس با موضوع «حج»، ۳۵ درس با موضوع «بیع و خیارات» و ۱۶ درس با موضوع «صوم» ارائه می‌شود! و بعید می‌دانم حتی مدرسان این دروس هم ادعایی نسبت به نوآوری و تحول در مسائل و احکام این موضوعات داشته باشند! ثالثاً، پیشنهاد می‌شود معاونت محترم آموزش حوزه علمیه (۱) فراتحلیلی درباره تفاوت‌های روش‌شناختی مدرسان این دروس و یا نوآوری‌های هر کدام از آنان در این موضوعات انجام دهد؛ تا معلوم شود که نتیجه این همه سرمایه علمی و آموزشی حوزه در این موضوعات چیست. (۲) توضیحی درباره ضرورت برگزاری این تعداد از دروس خارج در این موضوعات آن هم فقط در حوزه علمیه قم ارائه دهد؛ (۳) روشن کند که آیا مدیریت آموزش حوزه در تنظیم مواد درسی و توزیع عناوین فقهی و مدیریت محتوایی عناوین درسی نقشی دارد یا آنکه منفعلانه فقط به ثبت دروس درخواستی استادان اقدام می‌کند. رابعاً، با ملاحظه عناوین دروس (۴۶۲ عنوان) جای خالی برخی از اهمّ موضوعات و مسائل مورد نیاز جامعه کاملاً احساس می‌شود. به عنوان مثال، جای خالی موضوعاتی مثل فقه حیوانات، فقه محیط زیست، فقه آب، فقه پوشش، فقه شهرسازی و معماری، فقه مقاومت، فقه روابط بین المذاهب، فقه روابط بین الادیان، و امثال آن که از موضوعات مبتلا به جامعه‌اند، دیده می‌شود. البته نکات دیگری هم در این زمینه هست که «شرح این هجران [که بهتر است بگویم «خسران»] و این خون جگر / این زمان بگذار تا وقت دگر» 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
احمدحسین شریفی
🟡«جامی که توان دید در او راز جهان را» 🔻تحلیلی درباره دروس خارج فقه حوزه علمیه قم 🖊احمدحسین شریفی ـــ
این تحلیل مختصر مربوط به دروس سال جاری است و در ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۳ منتشر شد. 🌹🌹
◻️دومین نشست تخصصی شورای ارتقاء پژوهش و اثربخشی علوم انسانی 🎤با حضور دکتر رکنی‌زاده (رئیس دانشگاه اصفهان) و دکتر شریفی (رئیس دانشگاه قم) 🔻موضوع: بررسی و نقد علوم انسانی رایج در کشور 🔸مکان: دانشگاه اصفهان، ساختمام شهید جمهور، تالار شهید سلیمانی 🔹زمان: دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
«دو ضعف عمده حوزه» در ایفای وظیفه «بلاغ مبین».mp3
زمان: حجم: 27.57M
🎤احمدحسین شریفی 🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه چهارم ◻️عنصر «تبلیغ و تهذیب» بخش اول: «حوزه پیشرو و سرآمد» و وظیفه «بلاغ مبین» 🔸توضیحی درباره این جمله که «حوزه، نهادی برونگرا است» 🔻دو ضعف عمده حوزه در انجام وظیفه تبلیغی: یک. عدم آشنایی کافی و عالمانه «با فضای فکر و فرهنگ جامعه» دو. عدم تناسب میان «آورده‌های تبلیغی» با «واقعیّتهای فکری و فرهنگی در میان مردم بویژه جوانان» ضرورت بازنگری در نهاد تبلیغ حوزه هم از جهت ساختار و هم از جهت محتوا متناسب با سیل القائات مغالطه‌آمیز و هجوم همه‌جانبه افکار و سبک‌های زندگی معارض. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢رسالت‌ اخلاقی، تربیتی و تهذیبی حوزه‌های علمیه 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مهم‌ترین کارکردها و کارویژه‌های حوزه‌های علمیه، پرورش و تربیت انسان‌هایی مهذب، خودساخته و دنیاگریز به هدف تربیت مدیران و راهبرانی خدوم، مخلص و فداکار برای اداره جامعه اسلامی است. (ره) در این باره می‌فرمود: «حوزه‌‏هاى علميه همزمان با فراگرفتن مسائل علمى، به تعليم و تعلم مسائل اخلاقى و علوم معنوى نيازمند است. راهنماى اخلاق و مربى قواى روحانى و مجالس پند و موعظه لازم دارد. برنامه‏‌هاى اخلاقى و اصلاحى، كلاس تربيت و تهذيب، آموختن معارف الهيه، كه مقصد اصلى بعثت انبيا عليهم السلام مى‏‌باشد، بايد در حوزه‌‏ها رايج و رسمى باشد. متأسفانه در مراكز علمى به اين گونه مسائل لازم و ضرورى كمتر توجه مى‌‏شود. علوم معنوى و روحانى رو به كاهش مى‌‏رود، و بيم آن است كه حوزه‌‏هاى علميه در آتيه نتوانند علماى اخلاق، مربيان مهذب و آراسته و مردان الهى تربيت كنند؛ و بحث و تحقيق در مسائل مقدماتى مجالى براى پرداختن به مسائل اصلى و اساسى، كه مورد عنايت قرآن كريم و نبى اعظم (ص) و ساير انبيا و اوليا عليهم السلام است، باقى نگذارد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
وظایف تعلیمی نهاد تبلیغی حوزه.mp3
زمان: حجم: 30.5M
🎤احمدحسین شریفی 🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه پنجم ◻️عنصر «تبلیغ و تهذیب» 🔹بخش دوم: وظایف تعلیمی «دستگاه تبلیغی حوزه» 🔻لزوم آموزش «قدرت اقناع‌سازی»، «شیوه‌‌های گفتگو»، «نوع تعامل با افکار عمومی و فضای رسانه‌ای و مجازی» و «انضباط در مواجهه با عنصر مخالف» به مبلغان دینی 🔻لزوم «گردآوری تازه‌ترین و شایع‌ترین القائات و آفتهای فکری و اخلاقی» با استفاده از ابزارهای فنی»، «فراهم‌سازی بهترین و رساترین و قوی‌ترین پاسخ‌ها به شبهات در قالب ادبیّات متناسب با زمان» و «تدوین لازم‌ترین دانستنی‌های دینی متناسب با وضع فرهنگی و فکری روز به صورت بسته‌های مناسب اندیشه و فرهنگ نسل جوان و نوجوان و خانواده‌ها» توسط دستگاه تبلیغی حوزه علمیه @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢نقش تربیتی حوزه‌های علمیه در کلام امام خمینی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عالمان علوم دینی همواره و در همه ادیان و مکاتب جزو تأثیرگذارترین افراد بر فرهنگ عمومی بوده و هستند. در تاریخ اسلام و تشیع نیز نقش تربیتی و اجتماعی روحانیت همواره بیش از سایر اصناف و اقشار اجتماعی بوده است. در آموزه‌های اسلامی نیز تأکید ویژه‌ای بر نقش اجتماعی عالمان دینی شده است و گفته شده است که پاداش و کیفر رفتارهای اجتماعی آنان به صورت مضاعف محاسبه می‌شود. اگر حوزه‌های علمیه بتوانند مبلغان و مدیران بیشتری در طراز آیت‌الله رئيسی و آیت‌الله آل‌هاشم تربیت کند، آنگاه بسیاری از معضلات و مشکلات معنوی و اخلاقی و رفتاری در جامعه خودبه خود برطرف خواهد شد. دین‌گریزی و روحانیت‌ستیزی بی‌معنا خواهد شد. کمند جاذبه خیرخواهی، اخلاص، خوش‌دلی، دنیاگریزی و فضیلت‌خواهی و اخلاق‌مداری آنقدر محکم و قوی هست که حتی مخالفان را نیز گرفتار خود می‌کند. 🔸امام خمینی(ره) دراین باره خطاب با روحانیان و طلاب علوم دینی می‌فرماید: «شما وظايف سنگينى داريد. اگر در حوزه‌‏ها به وظايف خود عمل نكنيد و در صدد تهذيب خود نباشيد و فقط دنبال فرا گرفتن چند اصطلاح بوده مسائل اصولى و فقهى را درست كنيد، در آتيه خداى نخواسته براى اسلام و جامعه اسلامى مضر خواهيد بود؛ ممكن است، العياذ باللّه، موجب انحراف و گمراهى مردم شويد. اگر به سبب اعمال و كردار و رفتار نارواى شما يك نفر گمراه شده از اسلام برگردد، مرتكب اعظم كباير مى‌‏باشيد؛ و مشكل است توبه شما قبول گردد. چنانكه اگر يك نفر هدايت يابد، به حسب روايت «بهتر است از آنچه آفتاب بر آن مى‌‏تابد» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
رئیس دانشگاه اصفهان: دانشگاه اصفهان نقش مهمی در توسعه و تحول علوم انسانی ایفا می‌کند/ دومین نشست شورای ارتقای علوم انسانی در دانشگاه اصفهان 🔸دومین نشست شورای ارتقا و اثربخشی علوم انسانی در دانشگاه اصفهان برگزار شد؛ این رویداد گامی مهم در جهت بازاندیشی مبانی و غایات علوم انسانی به شمار می‌رود. 🔹 به گزارش پایگاه خبری دانشگاه اصفهان، در راستای ارتقای کیفی علوم انسانی و بررسی چالش‌های موجود در این حوزه، دومین نشست تخصصی شورای ارتقای پژوهش و اثربخشی علوم انسانی با همکاری گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان برگزار گردید. ▫️ این نشست مهم که با حضور دکتر رسول رکنی‌زاده، رئیس دانشگاه اصفهان و دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم برگزار شد، به موضوع «بررسی و نقد علوم انسانی رایج در کشور» پرداخت. 🔻مشروح خبر👇 📎https://www.ui.ac.ir/Znu @Ahmadhoseinsharifi 🌹