eitaa logo
احمدحسین شریفی
7.3هزار دنبال‌کننده
420 عکس
431 ویدیو
29 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
حوزه پیشرو و سرآمد.docx
حجم: 54.5K
«حوزه پیشرو و سرآمد» متن پیام رهبر فرزانه و حکیم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️هشت فرمان کلیدی برای تحقق سرآمدی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻یکی از مهم‌ترین، کلیدی‌ترین و راهبردی‌ترین بخش‌های پیام تاریخی رهبر حکیم و بصیر انقلاب به حوزه‌های علمیه، بخش پایانی آن است. رهبر انقلاب در پایان پیام خود ضمن اشاره به فاصله قابل‌ توجه «حوزه فعلی» با «حوزه مطلوب»، برای کاهش این فاصله و همچنین شکل‌گیری حوزه علمیه‌‌‌‌ای «پیشرو و سرآمد» توصیه‌های هشت‌گانه‌ای را خطاب به همه حوزویان به ویژ‌ه بزرگان و مدیران حوزه علمیه بیان می‌کنند: یک. حوزه باید به‌روز باشد؛ به طور دائم با زمان پیش برود، بلکه حتّی جلوتر از زمان حرکت کند. دو. به تربیت نیرو در همه‌ی بخشها اهمّیّت داده شود. مسیر حرکت این ملّت و آینده‌ی انقلاب را نیروهایی ترسیم خواهند کرد که امروز در حوزه‌ی علمیّه تربیت می‌شوند. سه. حوزویان رابطه‌ی خود را با مردم افزایش دهند. برای حضور فضلای حوزه در میان مردم و رابطه‌ی صمیمی میان آنان برنامه‌ریزی شود. چهار. مدیران حوزه با تدبیر مناسب، القائات مغرضانه‌ای را که طلّاب جوان را از آینده ناامید میکند، خنثی کنند. امروز اسلام و ایران و شیعه در جهان از عزّت و حرمتی برخوردار است که هرگز در گذشته دارا نبوده است. طلبه‌ی جوان با این احساس درس بخواند و رشد کند. پنج. به نسل جوان جامعه با چشم خوش‌بینی نگریسته و با این نگاه با آنان تعامل شود. بخش مهمّی از جوانان امروز با ضریب هوشی بالا، با وجود همه‌ی القائات مخرّبِ فکر و احساس دینی، وفادار به دین و مدافع آنند و بسیاری دیگر هم به‌هیچ‌رو با دین و انقلاب بر سر عناد نیستند. اقلّیّت بسیار اندکِ مُعرض از ظواهر دینی، حوزه را دچار تحلیل غیرواقع‌بینانه نکند. شش. برنامه‌های درسی حوزه به گونه‌ای نوشته شود که فقه روشن‌بین و پاسخگو و به‌روز، و البتّه فنّی و متّکی به شیوه‌ی اجتهادی، همراه با فلسفه‌ی روشن و دارای امتداد اجتماعی و صاحب‌نظر در شاکله‌ی زندگی جامعه، در کنار دانش کلام رسا و استوار و دارای قدرت اقناع، به وسیله‌ی استادان ماهر تدریس شود و این هر سه در پرتو فهم قرآن و درسهای تفسیر، جلا و نورانیّت و عمق یابد. هفت. زهد، تقوا، قناعت، استغناء از غیر خدا، توکّل، روحیه‌ی پیشرفت، آمادگی برای مجاهدت، توصیه‌های همیشگی امام بزرگوار و بزرگان اخلاق و معرفت به طلّاب جوان بوده و اکنون نیز شما جوانان عزیز حوزه‌ی علمیّه مخاطبِ همین توصیه‌هایید. هشت. درباره‌ی مدارک تحصیلی حوزه، سفارش همیشگی و کنونی اینجانب آن است که مدرک را خود حوزه ــ و نه مرکزی بیرون از آن ــ ‌باید به دانش‌آموخته‌ها بدهد. البتّه میتوان رتبه‌های حوزوی را به جای 1 و 2 و 3 و 4، نامگذاری‌های شناخته‌شده در مراکز علمی کشور و دنیا قرار داد، مثلاً: کارشناسی، کارشناسی ارشد، کارشناسی تحقیقی (دکتری) و امثال آن. » @Ahmadhoseinsharifi 🌹
بحثی درباره مدارک حوزوی.mp3
زمان: حجم: 14.03M
🎤احمدحسین شریفی ◻️بحثی درباره مدارک حوزوی و بیان ضرورت حفظ هویت علمی حوزه‌های علمیه ♦️شرح مختصری بر بخش پایانی «منشور حوزه پیشرو و سرآمد» 🔸حوزه علمیه می‌تواند و می‌باید مهمترین پایگاه استنادی علوم اسلامی و علوم انسانی اسلامی باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
حجت‌الاسلام استاد شریفیتعهد به حقیقت یا تأثر از قضاوت.mp3
زمان: حجم: 28.63M
🎤احمدحسین شریفی 🔸موضوع: «تعهد به حقیقت یا تأثر از قضاوت؟» 🔻سخنرانی در «هیئت دانشجویی محبین الحسین(ع)» به مناسبت دهه کرامت 📅 یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
از حوزه موجود تا حوزه مطلوب .mp3
زمان: حجم: 23.47M
🎤 احمدحسین شریفی 🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه اول ◻️ از «حوزه موجود» تا «حوزه مطلوب» 🔻توضیحی مختصر درباره عناصر پنج‌گانه «حوزه مطلوب و مورد انتظار» در منشور حوزه پیشرو و سرآمد 🔸 نگاهی انتقادی به وضعیت فعلی حوزه علمیه با توجه به عناصر پنج‌گانه حوزه مطلوب در منشور حوزه پیشرو و سرآمد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
«فقه مطلوب» در «منشور حوزه پیشرو و سرآمد».mp3
زمان: حجم: 18.91M
🎤احمدحسین شریفی 🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه دوم ◻️«فقه مطلوب» در «منشور حوزه پیشرو و سرآمد» 🔸بخش اول: ملاحظات سه‌گانه درباره وضعیت فعلی فقه در حوزه‌های علمیه 🔻اشاره‌ای به وظایف علم فقه در قبال مسائل امروز جامعه اسلامی و لزوم تحول در برنامه درسی حوزه‌های علمیه برای تحقق یک حوزه علمیه فقه‌محور با توجه به اقتضائات و مسائل دنیای امروز @Ahmadhoseinsharifi 🌹
الزامات و موانع تحقق «حوزه پیشرو و سرآمد».mp3
زمان: حجم: 35.59M
🎤احمدحسین شریفی 🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه سوم ◻️الزامات و موانع تحقق «حوزه پیشرو و سرآمد» 🔸بخش دوم: «الزامات دوگانه» و «موانع چهارگانه» پاسخ‌دهی فقه و فقهاء به نیازهای امروز بشریت 🔻ضرورت ایجاد تحولی بنیادین در برنامه درسی حوزه به ویژه در برنامه درسی فقه. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻به یاد شهید رئیسی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــ 🔹سال‌گذشته (۱۴۰۳) شهر قم در چنین روزهایی (۲۰ و ۲۱ اردیبهشت) میزبان دومین سفر استانی رئیس جمهور جهادی و مظلوم، آیت‌الله ، بود. شخصاً شاهد بودم از قبل از اذان صبح پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت برنامه ایشان شروع شد و آخرین برنامه آن روز ایشان ساعت ۱ شب ۲۱ اردیبهشت بود! یعنی قریب به ۲۰ ساعت کار مداوم و متنوع، در طول یک روز! تعجب‌آور این بود که علیرغم برنامه‌های بسیار فشرده و متراکمی که در طول روز داشت، بعد از نماز مغرب و عشا در جلسه شورای اداری استان حاضر شد و تصمیمات مهمی برای مسائل عمرانی و فرهنگی شهر گرفته شد؛ سپس به دیدار آیت‌الله شبیری زنجانی رفتند و در آخرین برنامه آن روز که از ساعت ۱۰ و نیم شب شروع شد، در یک جمع کاملاً‌ علمی و با حضور برخی از علمای بزرگ حوزه علمیه قم که در محل دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، به هنگام طرح مباحث پیچیده فقهی و فرهنگی، به ویژه در حوزه مبانی فقهی مالیات و ارزش افزوده و امثال آن، بسیار با نشاط و قوی و همچون یک فقیه مسلط و متخصص ضمن پاسخ به سؤالاتی که برخی از علمای حاضر در جلسه مطرح کردند، به طرح دیدگاه خود نیز پرداخت. او حقیقتاً خستگی‌ناپذیر بود. او بسیار مؤدب و متواضع بود. او حافظه‌ای کم‌نظیر داشت. او مدیری دوراندیش بود. او از مدیران کم‌نظیر و بلکه بی‌نظیر جمهوری اسلامی بود. 🔸رهبر فرزانه انقلاب: «اگر این دولت (شهید رئیسی) ادامه پیدا می‌کرد احتمال زیاد می‌دهم که بسیاری از مشکلات کشور و عمدتاً مشکلات اقتصادی حل می‌شد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️«حوزه علمیه» و «مرجعیت در مطالعات اسلامی و علوم انسانی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [یک] با انتخاب اعضای محترم دوره جدید شورای عالی حوزه‌های علمیه، امیدهای تحولی در حوزه‌ علمیه زنده شده‌اند. امید به تحولاتی اساسی در سخت‌افزار و نرم‌افزار حوزه‌های علمیه. امید به نقش‌آفرینی حوزه‌ علمیه در تأمین نیازمندی‌های گام دوم انقلاب (یعنی گام دوم فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی). امید به تحقق مرجعیت علمی حوزه‌های علمیه در مطالعات اسلامی و علوم انسانی اسلامی. امید به ورود حوزه‌های علمیه در مجامع علمی بین‌المللی. امید به نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه در نهادینه‌سازی دین و ارزش‌‌های دینی در زیست اجتماعی و تمدنی ایران اسلامی و .... به هر حال، وظیفه‌ای سنگین بر دوش اعضای محترم و فرهیخته شورای عالی حوزه‌های علمیه نهاده شده است. دعا می‌کنم در انجام این وظیفه موفق شوند و امیدوارم که هرگز بر چهره‌های امیدواری که بی‌صبرانه منتظر اقدامات تحولی این عزیزان نشسته‌اند، گرد یأس و ناامیدی ننشیند. [دو] انتظار اصلی از (در زمینه فعالیت‌های علمی) و شاید بتوان گفت مهم‌ترین مطالبه علمی رهبر فرزانه انقلاب از حوزه‌های علمیه در سالیان اخیر، این بوده است که به معتبرترین مرجع علمی در زمینه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اسلامی تبدیل شود. حوزه‌های علمیه باید بتوانند مرجعیت علمی را در علوم انسانی که نرم‌افزار فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی‌اند، کسب کنند؛ و الا محتوا و نرم‌افزار فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی، کماکان، محتوایی اومانیستی و لیبرالیستی خواهد بود، و نتیجه آن چیزی جز تهی شدن حکمرانی جامعه اسلامی از محتواها و ارزش‌های اسلامی و در نتیجه مرگ جمهوری اسلامی و از بین رفتن انقلاب اسلامی نخواهد بود. [سه] رهبر حکیم و فرزانه انقلاب ۱۴ سال پیش (۲۹ مهر ۱۳۸۹) در دیدار جمعی از طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه به صراحت بیان کردند که علوم انسانی رایج در دانشگاه‌های ما، علومی «ذاتاً مسموم‌»‌اند. حاوی مطالب و آموزه‌هایی کاملاً معارض و مخالف با فکر و فرهنگ اسلامی‌اند. متکی بر جهان‌بینی اومانیستی‌اند. دنبال اهداف و غایاتی غیراسلامی‌اند. در صدد شکل‌دهی به سبک زندگی لیبرالی‌اند. و نتیجه تعلیم و تعلم آنها چیزی جز تربیت مدیرانی بیگانه با اسلام و ارزش‌های اسلامی نخواهد بود. و در همین سخنرانی خطاب به حوزه‌های علمیه فرمودند: «حوزه‌های علمیه و علمای دین موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه [مدیریت، اقتصاد، سیاست، امنیت، و ....] از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازی‌های گوناگون.» (رهبر انقلاب، ۲۹ مهر ۱۳۸۹) [چهار] البته حقاً‌ و انصافاً در دوران مدیریت حضرت آیت‌الله اعرافی، اقدامات بسیار خوب و اعجاب‌انگیزی در موضوع علوم انسانی اسلامی صورت گرفته است؛ که توصیف و توضیح آنها به فرصتی فراخ نیازمند است. اما به نظر می‌رسد بدون همدلی، همراهی و حتی مطالبه همه اعضای محترم شورای عالی حوزه نمی‌توان انتظار داشت که این اقدامات و برنامه‌ها در حوزه‌های علمیه فراگیر و همگانی شوند. [پنج] به باور این بنده، برای این منظور باید سازوکار «برنامه‌ درسی» حوزه‌های علمیه به گونه‌ای متحول شود که دانش‌آموختگان این مرکز علمی دست‌کم در سه حوزه علمی و مهارتی تسلط لازم را کسب کنند: یک. علوم انسانی جدید را به درستی بشناسند؛ (مع الاسف در حال حاضر، در برنامه‌های درسی متعارف و معمول حوزه‌های علمیه چنین آموزش‌هایی داده نمی‌شود) دو. بر علومی که بنیان‌های را شکل‌ می‌دهند (مثل هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی، ارزش‌شناسی و انسان‌شناسی) از نگاه اسلام تسلط پیدا کنند؛ (مع‌الاسف در برنامه‌های درسی و مصوب حوزه‌های علمیه هیچ برنامه‌ای درباره مباحث معرفت‌شناسی، ارزش‌شناسی و انسان‌شناسی وجود ندارد!) سه. در زمینه روش استنباط و استخراج «نظریه‌‌های» ناظر به مسائل مختلف انسانی از متون دینی مهارت لازم را کسب نمایند. (به صراحت می‌گویم که اجتهاد به شیوه‌ سنتی که در حوزه‌‌های علمیه رایج است، هرگز جوابگوی این نیاز نیست. نیازمند انقلابی علمی در روش‌های و نظریه‌پردازی هستیم.) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟡«جامی که توان دید در او راز جهان را» 🔻تحلیلی درباره دروس خارج فقه حوزه علمیه قم 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ همانطور که رهبر فرزانه انقلاب سالیان قبل فرموده‌اند «فقه، ستون فقرات حوزه‌های علمیه است». در این میان، دروس «خارج فقه» که نمایشگر عالی‌ترین و جدیدترین دیدگاه‌ها، رویکردها، نقدها و بررسی‌ها در موضوعات فقهی توسط قوی‌ترین و برجسته‌ترین استادان حوزه‌های علمیه است «آیینه تمام‌نمای هویت، ظرفیت و استعدادهای بالفعل شده علمی حوزویان است». «دروس خارج فقه حوزه علمیه قم به مثابه جامی است که می‌توان در آن توش و توان علمی و حتی آینده علمی حوزه‌های علمیه را مشاهده کرد.» به همین دلیل، با تحلیل دروس خارج فقه می‌توان نقاط قوت و ضعف حوزه‌های علمیه را بهتر درک کرد. دروس خارج فقه در سال‌های اخیر، از نظر کمّی، رشدی چشم‌گیر و بی‌سابقه داشته‌اند. به طوری که در سال جاری (۱۴۰۳) ۴۶۲ درس خارج فقه در حوزه علمیه قم توسط ۳۵۶ استاد سطوح عالی تدریس می‌شود. این آمار حاکی از رشدی صددرصدی نسبت به ده سال گذشته است. از نظر تنوع و موضوع‌بندی عناوین درسی نیز، شاهد تحولاتی امیدبخش هستیم. تدریس موضوعاتی مثل فقه اداره، فقه امنیت، فقه بیمه، فقه پزشکی، فقه پولشویی، فقه جمعیت، فقه رسانه، فقه هوش مصنوعی و امثال آن، هر چند به صورت یک روز در هفته و با تعداد اندکی شاگرد، نشانه‌ای از تحولات امیدبخش در پویایی و حیات علمی حوزه‌های فقهی است. ♦️اما با ‌نگاهی جامع‌تر به موضوعات مورد بحث و تعداد شاگردان شرکت‌کننده در هر یک از موضوعات لازم است به چند نکته مهم توجه کنیم: اولاً، معلوم می‌شود هنوز هم حجم عظیمی از دروس خارج فقه، به فقه فردی اختصاص دارد؛ و هنوز موضوعات فقه اجتماعی و فقه نظام چندان جای خود را در دروس خارج باز نکرده‌اند؛ ثانیاً، معلوم می‌شود که محور بسیاری از دروس، موضوعاتی است که هیچ امیدی به نوآوری و تحول خاصی در آنها نیست! به عنوان مثال، فقط در حوزه علمیه قم، ۶۴ درس خارج فقه با موضوع «صلاه»، ۵۹ درس با موضوع «طهارت»، ۳۷ درس با موضوع «حج»، ۳۵ درس با موضوع «بیع و خیارات» و ۱۶ درس با موضوع «صوم» ارائه می‌شود! و بعید می‌دانم حتی مدرسان این دروس هم ادعایی نسبت به نوآوری و تحول در مسائل و احکام این موضوعات داشته باشند! ثالثاً، پیشنهاد می‌شود معاونت محترم آموزش حوزه علمیه (۱) فراتحلیلی درباره تفاوت‌های روش‌شناختی مدرسان این دروس و یا نوآوری‌های هر کدام از آنان در این موضوعات انجام دهد؛ تا معلوم شود که نتیجه این همه سرمایه علمی و آموزشی حوزه در این موضوعات چیست. (۲) توضیحی درباره ضرورت برگزاری این تعداد از دروس خارج در این موضوعات آن هم فقط در حوزه علمیه قم ارائه دهد؛ (۳) روشن کند که آیا مدیریت آموزش حوزه در تنظیم مواد درسی و توزیع عناوین فقهی و مدیریت محتوایی عناوین درسی نقشی دارد یا آنکه منفعلانه فقط به ثبت دروس درخواستی استادان اقدام می‌کند. رابعاً، با ملاحظه عناوین دروس (۴۶۲ عنوان) جای خالی برخی از اهمّ موضوعات و مسائل مورد نیاز جامعه کاملاً احساس می‌شود. به عنوان مثال، جای خالی موضوعاتی مثل فقه حیوانات، فقه محیط زیست، فقه آب، فقه پوشش، فقه شهرسازی و معماری، فقه مقاومت، فقه روابط بین المذاهب، فقه روابط بین الادیان، و امثال آن که از موضوعات مبتلا به جامعه‌اند، دیده می‌شود. البته نکات دیگری هم در این زمینه هست که «شرح این هجران [که بهتر است بگویم «خسران»] و این خون جگر / این زمان بگذار تا وقت دگر» 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
احمدحسین شریفی
🟡«جامی که توان دید در او راز جهان را» 🔻تحلیلی درباره دروس خارج فقه حوزه علمیه قم 🖊احمدحسین شریفی ـــ
این تحلیل مختصر مربوط به دروس سال جاری است و در ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۳ منتشر شد. 🌹🌹