eitaa logo
احمدحسین شریفی
7.1هزار دنبال‌کننده
419 عکس
433 ویدیو
29 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻پیامدهای خسارت‌بار صدرنشینی سیاه‌نمایان 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــ مولوی در دفتر دوم مثنوی (بیت ۴۰) می‌گوید: چونکه زاغان، خیمه بر بهمن زدند بلبلان پنهـان شـدنـد و تـن زدنـد این بیت شعر، حاوی یک نکته بسیار مهم روان‌شناختی و جامعه‌شناختی و فرهنگی است. نتیجه و پیامد صدرنشینی جاهلان و نااهلان را بیان می‌کند: محرومیت از خدمات عالمان و صالحان. توضیح آنکه زاغ‌ها و کلاغ‌ها در زمستان و بهمن‌ماه به صورت دسته‌جمعی و گروهی و با نظم و انضباطی خاص بیرون می‌آیند. کثرت آنها و غارغار پیوسته آنها و سیاهی بال و پرشان به گونه‌ای است که به مثابه برپایی خیمه‌ای سیاه در بیابانی برف‌آلود و سفید می‌ماند. مولوی می‌گوید، نتیجه بروز و ظهور زاغان و کلاغان، خانه‌نشینی و عزلت و کناره‌گیری بلبلان خوش نوا و پرندگان خوش‌الحان است. منظور آن است که در هر جا سیاه‌نمایان و سیاه‌کاران و جاهلان و غافلان فزونی گیرند، خوبان و مؤمنان و دلسوزان و خدمتگزاران واقعی خانه‌نشین می‌شوند. و در نتیجه جامعه نمی‌تواند از خیرات و خوبی‌ها و خدمات آنها بهره‌مند شود. این موضوع را هم در مسائل اجتماعی و فرهنگی می‌توان مصداق‌یابی کرد. به این صورت که نتیجه شیوع و میدان‌داری هنجارشکنان، خانه‌نشینی و غربت خوبان خواهد بود. هم در مسائل معنوی و اخلاقی می‌توان گفت که نتیجه‌ یکه‌تازی و میدان‌داری نارستگان و ناپختگان، سکوت و خاموشی و خانه‌نشینی پختگان و واصلان خواهد بود. و هم در مسائل سیاسی و مدیریتی می‌توان این مسأله را مصداق‌یابی کرد. به این صورت که نتیجه طبیعی و قطعی منصب‌داری و سروری سیاه‌نمایان و ضعف‌نمایان و ناتوانان، خاموشی نوای خوش غیرتمندان و شجاعان و عزتمندان و مجاهدان خواهد بود. مولوی همین مضمون را در جاهای دیگری از مثنوی نیز بیان کرده است. به عنوان نمونه در دفتر دوم مثنوی، بیت ۱۳۹۳ و ابیات ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ می‌گوید: چون که حکم اندر کفِ رندان بُوَد لاجَــرَم ذوالـنّـُون در زنـدان بُـوَد چون قـلم در دستِ غـدّاری بُوَد بـی‌گـمان مـنصور بـر داری بُـوَد چون سفیهان راست این کار و کیا لازم آمـد یَـقْـتُـلُـون الْاَنْبـیـا @Ahmadhoseinsharifi 🌹
💐کسب مقام سوم تیمی دانشجویان پسر و مقام پنجمی تیمی دانشجویان دختر دانشگاه قم در اولین المپیاد ورزش‌های فناورانه در بخش فیجیتال که با حضور ۸۶ دانشگاه از سراسر کشور به میزبانی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. این موفقیت را به همه این عزیزان به ویژه کادر مدیریتی آنها تبریک می‌گویم 🔻خادمی چنین دانشجویانی که علاوه بر اینکه در میدان علم و ورزش جزو سرآمدان کشورند، در میدان عفاف و حجاب نیز الگویی برای دختران فرهیخته دانشگاهی‌اند، افتخاری است برای این بنده و مجموعه تیم مدیریتی دانشگاه پر افتخار قم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻حکمرانی علوی؛ جدیت در برخورد با تخلفات مدیران و اطرافیان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸امیرمؤمنان علیه السلام در بخشی از حکم حکومتی خود خطاب به مالک اشتر درباره اطرافیاتن و مدیران نزدیک او می‌فرماید: وَ تَحَفَّظْ مِنَ الْأَعْوَانِ؛ و خود را از كاركنانت واپاى. فَإِنْ أَحَدٌ مِنْهُمْ بَسَطَ يَدَهُ إِلَى خِيَانَةٍ اجْتَمَعَتْ بِهَا عَلَيْهِ عِنْدَكَ أَخْبَارُ عُيُونِكَ اكْتَفَيْتَ بِذَلِكَ شَاهِداً فَبَسَطْتَ عَلَيْهِ الْعُقُوبَةَ فِي بَدَنِهِ وَ أَخَذْتَهُ بِمَا أَصَابَ مِنْ عَمَلِهِ ثُمَّ نَصَبْتَهُ بِمَقَامِ الْمَذَلَّةِ وَ وَسَمْتَهُ بِالْخِيَانَةِ وَ قَلَّدْتَهُ عَارَ التُّهَمَةِ؛ اگر يكى از آنان دست به خيانتى گشود و مأموران مخفی‌ات متفقاً نزد تو بر ضد او گزارش دهند، به همين مقدار به عنوان گواه و شاهد قناعت کن؛ بدين گواه بسنده كن، و كيفر او را با تنبيه بدنى بدو برسان و آنچه بدست آورده بستان. سپس او را خوار بدار، و خيانتكار شمار و طوق بدنامى را در گردنش در آر. 🔸بیان چند نکته: یک. «وَ تَحَفَّظْ مِنَ الْأَعْوَانِ»، به زبان ساده یعنی اختیار خودت را در اختیار اعوان و انصار و دور و بری‌هایت قرار نده. بلکه نسبت به آنها متحفظ باش. هر چند آنان را از افراد مورد اطمینان خود انتخاب کرده‌ای اما زمام امور را در اختیار آنها قرار نده. چنان نباشد که هر چه خواسته اطرافیان تو باشد، همان را عمل کنی. بلکه باید استقلال رأی خود را حفظ کنی. دو. مدیران ارشد در نظام اسلامی نباید زودباور و دهن‌بین باشند؛ نباید بلافاصله به هر گزارشی علیه کارگزاران خود ترتیب اثر بدهند؛ بلکه باید از مراجع مختلف نظارتی گزارش‌ها را تجمیع کنند و در صورت اطمینان به خیانت یا ناکارآمدی، آنگاه برخورد کنند. به همین دلیل حضرت می‌فرماید در جایی که مأموران مخفی‌ات بالاتفاق علیه یکی از مدیران و نزدیکانت گزارشی را تأیید کردند، آنگاه به آن ترتیب اثر بده. سه. مدیران ارشد لازم است به گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی و بازرسی ترتیب اثر بدهند. بعد از اثبات خیانت یک کارگزار، حتی اگر از بهترین یاران و نزدیک‌ترین دوستان هم باشد، بدون هیچ ملاحظه و مماشاتی به شدت با او برخورد کنند. چهار. برخورد با کارگزاران متخلف، باید برخوردی علنی و بازدارنده باشند؛ برخورد باید به گونه‌ای باشد که برای دیگران عبرت‌آموز باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
توصیه‌ یک کاربر رسانه به اصحاب رسانه .mp3
زمان: حجم: 12.73M
🔻توصیه‌ای به عنوان کاربر رسانه، به اصحاب رسانه 🎤احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــ توضیحی درباره این توصیه حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب به مسؤولان و صاحبان قلم و بیان: «مسئولان و صاحبان قلم و بیان راویان قدرت و قوت باشند نه راوی ضعفها» (۱۴۰۴/۶/۱۶) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️تکثیر «پاورقی» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸معتقدم برنامه مختصر و کوتاه «پاورقی» با اجرای مجری جوان، اندیشمند و خردمندی همچون جناب آقای محمدرضا شهبازی، یکی از موفق‌ترین برنامه‌های سال‌های اخیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی در زمینه جهاد تبیین بوده است. این برنامه یک پادزهر مستند و بسیار اثرگذار علیه زهرِ کشنده «سفیدنمایی مطلق» کشورهای اروپایی و آمریکایی و ... و سیاه‌نمایی وضعیت ایران اسلامی است. ♦️در عین حال، می‌دانیم که ما در میانه یک «جنگ نرم همه جانبه» و یک «جنگ شناختی بسیار پیچیده» قرار داریم. و مهم‌ترین سلاح در این جنگ، روشنگری و تبیین‌ است. در میان هجمه صدها برنامه دشمنان خارجی و منافقان داخلی علیه ذهن و ضمیر آحاد ملت ایران، هرگز نباید به یک یا چند برنامه این‌چنینی اکتفا کرد. ما نیازمند تکثیر برنامه پاورقی هستیم. دست‌کم یک برنامه دیگر در همین قالب و با همین سطح از فرهیختگی در راستای خنثی‌سازی «ناامیدسازی» نوجوانان و جوانان و رسواسازی «سیاه‌نمایان» وضعیت داخلی کشور هستیم. برنامه‌ای که بتواند ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، اراده‌ها و همت‌های بلند و تحقق‌یافته نوجوانان و جوانان کشور را به صورتی هنرمندانه، جذاب و تأثیرگذار به نمایش بگذارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻آسيب‌شناسی به عنوان وسیله و نه هدف 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــ هر چند آسيب‌شناسی و توصيف‌ ضعف‌ها و بیان نقص‌ها و کمبودها فی نفسه اشکالی ندارد؛ اما زمانی ارزشمند و حکیمانه و عاقلانه است که مقدمه و ابزاری برای ارائه راه‌کار و اقدام در جهت رفع آسیب و جبران کمبود و نقص باشد و الا ذکر دائمی نقص‌ها و آسیب‌ها، بدون ارائه‌ی راه درمان و تلاش در جهت رفع نقص، ثمره‌ای جز القاء روحیه‌ی خودکم‌بينی و خودباختگی نخواهد داشت. نبايد به گونه‌ای باشيم که به تعبير مولوی، نيم عمرمان در پريشانی و دست و پنجه نرم کردن با آسيب‌ها و نقص‌ها بگذرد و نيم ديگر در حسرت و پشيمانی از اينکه چرا کاری نکرديم: نيم عمرت در پريشانی رود نيم ديگر در پشيمانی رود آسيب‌شناسی بايد پلی براي آسیب‌زدایی باشد: ترک اين فکر و پشيمانی بگو حال و يار و کار نيکوتر بجو ور نداری کار نيکوتر به دست پس پشيمانيت بر فوت چه است گر همی دانی، ره نيکو پرست ور ندانی چون بدانی کاين بد است بد ندانی تا ندانی نيک را ضد را از ضد توان ديد ای فتی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻رابطه بی‌غیرتی مردان و بی‌عفتی زنان؛ در کلام شهید مطهری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «اگر زنى آلوده شد، مردْ ديگر نمى‏تواند ادعاى شرافت كند، ... زن در جهات عفتى، ناموس مرد است ... يعنى اگر زنى- العياذ باللَّه- در مسائل عفت آلودگى داشته باشد دامن مرد آلوده مى‏شود، ... قرآن مى‏گويد: «خبيثات مال خبيثين است». زن‌هاى ناپاك مال مردان ناپاك است و زنان پاك، مال مردان پاك است، اين ناظر به پاكى ناموسى است؛ يعنى مردِ ناپاك است كه غيرت را از دست مى‏دهد و زن ناپاك را مى‏پذيرد و ناراحت نيست كه زنش ناپاك باشد، ولى مرد پاك امكان ندارد كه زن ناپاك را بپذيرد. اين است كه طبعاً يك نوع انتخاب صورت مى‏گيرد. اين بيانِ حكم شرعى نيست، بلكه قرآن يك قانون طبيعى را بيان مى‏كند: طبعاً اين طور است كه پاك‌ها سراغ پاك‌ها مى‏روند و ناپاك‌ها سراغ ناپاك‌ها. شما ببينيد جوانان پاك دنبال دخترهايى مى‏روند كه پاك باشند و دخترهاى پاك هم شوهر پاك را مى‏پسندند، اما يك جوان آلوده و كثيف هيچ اهميت نمى‏دهد كه با دخترى ازدواج كند كه ده‌ها جوان ديگر- به اصطلاح خودشان- او را «تجربه» كرده‏اند. روح كثيف يك مرد كثيف، يك زن كثيف را مى‏پسندد و روح كثيف يك زن كثيف، يك مرد كثيف را مى‏پسندد، ولى روح پاك يك مرد پاك، زن پاك را براى خود انتخاب مى‏كند و روح پاك يك زن پاك، مرد پاك را انتخاب مى‏كند.» (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج۲۶، ص۴۳۲-۴۳۳) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️دروغ‌گویی و حقارت شخصیت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دروغ‌گویی نشانه حقارت و ضعف شخصیت است. افراد ضعیف ‌النفس، حتی اگر در بالاترین مدارج اجتماعی و علمی هم باشند، نمی‌توانند خود را از این رذیله نجات دهند. چنان افرادی، علیرغم موقعیت اجتماعی بالایی که دارند، اما بعضاً به راحتی و بدون هیچ شرمساری، دروغ می‌گویند و بر دیگران افترا می‌بندند! برای ریشه‌کنی این رذیله، راهی جز «آزادگی روح» و «عزت ‌نفس» نمی‌شناسم؛ و این امور با فلسفه‌خوانی و حقوق‌دانی و فقه‌گویی حاصل نمی‌شود. «خودشناسی» می‌خواهد و «خداشناسی». 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🔻غایت‌ها و قبله‌های متفاوت 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــ مولوی در دفتر ششم مثنوی معنوی، (ابیات ۱۸۹۶-۱۹۰۱) در ضمن داستان فقیر مفلسی که بدون سعی و تلاش می‌خواست به نان و نوایی برسد، نکات بسیار ارزشمند و مهمی را بیان می‌کند. از جمله، با ظرافتی مثال‌زدنی به بیان مسأله سنخیت در عالم انسانی می‌پردازد. سنخیت «هویت» و «هدف»؛ سنخیت «سبک زندگی» و «آرمان و هدف متعالی زندگی. تفاوت افراد در غایت‌ مطلوب را به زیبایی تشریح می‌کند و می‌گوید افراد هر کدام قبله‌ها و مطلوب‌ها و خواسته‌های متفاوتی دارند، و این تفاوت ریشه در تفاوت‌های آنها در سبک زندگی و رفتارها و شخصیت آنها دارد. کمال هر کسی هم‌سنخ خود اوست. غایت مطلوب هر کسی با هویت و کیفیت وجودی او سنخیت و سازگاری دارد. هر کسی را جُفت کرده عدلِ حق پیل را با پیل و بَق را جنسِ بَق عدل الهی هر کسی را همتای کسی مثل خود کرده است. فیل را همتای فیل و پشه [بق] را همتای پشه. مونسِ احمد به مجلس، چاریار مونسِ بوجهل، عُتبه و ذُوالخِمار این بیت، در واقع بیان نمونه‌ای برای مدعای طرح شده در بیت پیشین است: همانطور که چهار صحابی خوب را همدم و همراز و همنشین پیامبر اکرم(ص) کرد؛ اما همدم و همنشین ابوجهل افرادی مثل عُتبه بن ربیعه از سران کفر وشرک و مخالفان سرسخت پیامبر اکرم که در جنگ بدر کشته شد، و ذوالخِمار، کسی که صورت خود را با شال یا روسری می‌پوشد، یعنی سُبَیَع بن حارث بن مالک ثَقَفی که از مشهورترین گردن‌کشان عصر جاهلیت بود و در جنگ حنین به درک واصل شد. کعبۀ جبریل و جا‌ن‌ها، سدره‌ای‌ قبلۀ عَبدُ البُطون شد سفره‌ای قبله‌گاه و کعبه مقصود و غایت مطلوب جبرئیل و جان‌های پاک و انسان‌های والا، وصول به بالاترین مرتبه معنوی و روحانی (سدرة المنتهی) است؛ اما غایت القصوای شکم‌بارگان، سفره‌های رنگانگ و چرب دنیا است؛ مطلوب نهایی و خواسته دل شکم‌پرستان، سفره‌های نرم طعام‌های لذیذ و خوشمزه دنیا است. اگر به آن برسند هیچ مطلوب و خواسته‌ای ندارند. برای دستیابی به آن حاضرند همه شرافت و اعتبار انسانی خود را هم قربانی کنند. قبله عارف بود نور وصال قبله عقل مفلسف شد خیال مطلوب نهایی عارفان و کعبه آمال و آرزوهای آنان، بهره‌مندی از نور وصال است؛ یک عارف جز با وصال به حضرت حق آرام نمی‌شود. اما قبله‌گاه و مطلوب نهایی عقل فلسفی، که مولوی آن را عقل جزوی می‌داند، در مقایسه با حقایق عرفانی، خیالات و اوهام است. فیلسوف به خیالات خوش است اما عارف به وصال حضرت حق و معدن همه حقایق. قبله زاهد بود یزدان بَرّ قبله مُطمِع بود همیان زر قبله‌گاه و کعبه مقصود زاهدان و پارسایان، وصول به خدای نیکوکار و خیرخواه است؛ اما قبله افراد طمع‌کار و آزمند و حریص، کیسه‌های زر و سیم؛ به هر میزان که حساب‌های بانکی او پر باشند به همان میزان احساس شخصیت و هویت می‌کند! هستی او به همیان سیم و زر گره خورده است. قدرت و نفوذ و هنر او وابسته به پول و حساب بانکی اوست. قبله معنی‌وران صبر و درنگ قبله صورت‌پرستان نقش سنگ مطلوب و خواسته اهل معنا، صبر و بردباری و درنگ و تأمل است؛ اما مطلوب و خواسته ظاهرگرایان و صورت‌پرستان، نقش‌های روی سنگ. قبله باطن‌نشینان ذوالمنن قبله ظاهرپرستان روی زن قبله و مطلوب اهل باطن و اهل معنی، خدای منّان است؛ هیچ لذتی برای آنان جایگزین لذت انس با خدا و مناجات و گفتگوی با او نمی‌شود. تا جایی که بعضاً اظهار کرده‌اند که بهشت بدون ملاقات با خدا را جهنم می‌دانند؛ اما در مقابل قبله ظاهرپرستان و ظاهرگرایان، چهره و صورت زنان؛ معنای زندگی را در ارضای بی‌حساب و کتاب شهوات جسمی و جنسی و مادی و حیوانی می‌جویند. یعنی به هر میزان که زندگی حیوانی‌‌تری داشته باشند به همان میزان خود را کامیاب‌تر و موفق‌تر می‌یابند! اینان به مقام انسانیت بار نیافته‌اند. هنوز در موقعیت حیوانی‌اند. هیچ فهمی از لذت‌های انسانی و روحی و ملکوتی ندارند. هم‌چنین برمی‌شمر تازه و کَهُن ور ملولی رو تو کار خویش کن به همین ترتیب می‌توانی نمونه‌هایی از خوبان و بدان یا افراد باصفا و افراد افسرده را برشماری؛ و اگر حوصله این کار را نداری، به کار خود بپرداز. @Ahmadhoseinsharifi 🌹