◻️سلیمان نبی؛ الگوی قرآنی نظارت سازمانی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حضرت سلیمان نبی علیه السلام از مدیران و حاکمانی بود که بر اصل نظارت مستمر، دقیق و اثربخش، تأکیدی ویژه داشت. همه عوامل و زیرمجموعه خود را به صورت مرتب و روزانه رصد میکرد. کوچکترین تخلفی را بررسی و بازخواست میکرد. وقتی یکی از کوچکترین عوامل اجرایی او، پرندهای به نام هدهد، غیبت کرده بود جویای امور او شد و او را بازخواست کرد و گفت اگر دلیلی موجه برای این غیبت بدون اجازه و هماهنگی، نداشته باشد، حتماً مجازات خواهد شد.
تمجید خدای متعال از حضرت سلیمان نشان میدهد که مدیر اسلامپسند مدیری است که حتی غیبت یک فرد عادی را هم مهم بداند و مورد بررسی و پیگیری قرار دهد. بر همین اساس است که رهبر فرزانه انقلاب در توصیهای به مدیران میفرماید: «مجموعهى تشكيلاتى، حياتش به اين است كه از بالا مرتّب زير نظر باشد؛ يعنى يك نفر، دائم به آن تشكيلات نگاه كند ... كسى كه بالاى سر است، بايد دائم مجموعه را زير نظر داشته باشد و با چشم و نگاه او است كه مجموعه جان ميگيرد.» (۲۲ تیر ۱۳۷۳)
#مدیریت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️فلسفه معلمی: پر کردن انبان ذهن یا روشن کردن شعله خرد؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدف اصلی آموزش و تعلیم، پر کردن انبان ذهن آموزشپذیران از مفاهیم و معلومات نیست؛
بلکه آموزش راستین، «روشن کردن» شمع وجودی متعلمان و «برانگیختن» تواناییها و استعدادهای خاموش و نهفته آنان و «فعالسازی» قدرت خردهای آنان است.
از مهمترین کارویژههای پیامبران به عنوان بزرگترین معلمان بشریت «برانگیختن عقول و خردها» بوده است.
#امیرمؤمنان در نخستین خطبه #نهجالبلاغه در تبیین کارویژههای پیامبران میفرماید:
فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ وَ يُرُوهُمْ آيَاتِ الْمَقْدِرَة
پس هر چند گاه پيامبرانى فرستاد و به وسيله آنان به بندگان هشدار داد تا حقّ ميثاق الست بگزارند، و نعمت فراموش كرده را به يادشان آرند. با حجّت و تبليغ، چراغ معرفتشان را بيفروزند تا به آيتهاى خدا چشم دوزند.
#معلم
#آموزش
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️معضل «مدیریت حرفی» و «مدیران شفاهی»!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻نخستین شرط موفقیت در مدیریت، داشتن برنامه، اراده عمل به برنامه و حرکت بر مدار برنامه است. مدیران بیبرنامه، در هر سطحی باشند، مدیرانی شفاهی و احتمالاً پر مدعا و پُرگو هم هستند.
🔸ویژگی بارز مدیران شفاهی این است که
✔️از «توصیف» پیشرفت و موفقیت، بیشتر از خود پیشرفت و موفقیت لذت میبرند.
✔️شیفته تأیید و تشویقاند. به همین دلیل، فقط تأییدگران را دور خود گرد میآورند!
✔️همانطور که خود برنامهای ندارند، از هیچ کس دیگری هم مطالبه برنامه نمیکنند.
✔️هیچگاه خود را مقصر هیچ شکستی نمیدانند؛ همواره در عالم توهم و تخیل خود دیگرانی را دارند که مقصران و عاملان اصلی ضعف و شکست هستند!
🔻مدیران شفاهی تا مدتی میتوانند با «حرفدرمانی»، ذینفعان را مشغول کنند و احیاناً راضی نگهدارند. اما محبوبیت آنها طول نخواهد کشید.
#مدیریت
#برنامه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
نقدی دلسوزانه به رسانههای جبهه انقلاب.mp3
زمان:
حجم:
7.81M
🎤احمدحسین شریفی
♦️موضوع: نقدی دلسوزانه به شیوه عمل رسانههای جبهه انقلاب
🔹تاریخ: ۱۲/ اردیبهشت ۱۴۰۴
#تبلیغ
#رسانه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️اصل نظارت دائمى، فراگير و هوشمند
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[یک] «اصل نظارت» از فراگیرترین اصول مدیریتی در اندیشه اسلامی است.
[دو] دعوت به تقوا، که از پرتکرارترین دعوتهای اسلامی است، به نوعی دعوت به نظارتی دائمی و مستمر بر افکار و حالات و افعال است؛ نوعی دعوت به مراقبت همیشگی از هویت و فطرت الهی است. و میدانیم که #تقوا، منحصر به تقوای فردی نیست؛ بلکه تقوای جمعی هم داریم. یعنی همانطور که هر کدام از ما موظف به نظارت مستمر بر افکار و حالات و افعال خودمان هستیم، موظف به مراقبت از «دیگران» هم هستیم. به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، تقوای جمعی بدان معناست که «جمعها مراقب خودشان باشند. جمع به حيث جمع، مراقب خودشان باشند» (آیتالله خامنهای، ۸ خرداد ۱۳۹۰) دعوت به امر به معروف و نهی از منکر یعنی دعوت به نظارت بر حسن اجرای ارزشهای اسلامی در عینیت زیست اجتماعی مسلمین.
[سه] از بارزترین مصادیق تقوا و امر به معروف و نهی از منکر در سازمانها و ادارات و مؤسسات، «نظارت مستمر و هوشمند» بر عملکرد افراد سازمان و مدیران و کارکنان شاغل در سازمان است. این نظارت زمانی مفید خواهد بود که هم به صورت ساختاری و نظاممند از سوی مجموعه مدیریتی سازمان صورت گیرد و هم به صورت اخلاق سازمانی در تکتک اعضای شاغل در سازمان نسبت به عملکرد سایر همکاران و عملکرد کل سازمان انجام گیرد. یعنی ذینفعان سازمان همگی باید نسبت به عملکرد سازمان و عملکرد تکتک شاغلان در سازمان حساسیت داشته باشند. در قبال کجرویها، کژاندیشیها و کجرفتاریها ساکت یا بیتفاوت نباشند. خود را ساکن کشتیای بدانند که بیتفاوتی نسبت به کجرفتاری یا کجاندیشی یا کژدلی هر کدام از سرنشینان کشتی ممکن است به خسارتهای جبرانناپذیری برای همه سرنشینان منتهی شود.
#مدیریت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
حوزه پیشرو و سرآمد.docx
حجم:
54.5K
«حوزه پیشرو و سرآمد»
متن پیام رهبر فرزانه و حکیم انقلاب، حضرت آیتالله خامنهای(مدظلهالعالی) به همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️هشت فرمان کلیدی برای تحقق سرآمدی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻یکی از مهمترین، کلیدیترین و راهبردیترین بخشهای پیام تاریخی رهبر حکیم و بصیر انقلاب به حوزههای علمیه، بخش پایانی آن است. رهبر انقلاب در پایان پیام خود ضمن اشاره به فاصله قابل توجه «حوزه فعلی» با «حوزه مطلوب»، برای کاهش این فاصله و همچنین شکلگیری حوزه علمیهای «پیشرو و سرآمد» توصیههای هشتگانهای را خطاب به همه حوزویان به ویژه بزرگان و مدیران حوزه علمیه بیان میکنند:
یک. حوزه باید بهروز باشد؛ به طور دائم با زمان پیش برود، بلکه حتّی جلوتر از زمان حرکت کند.
دو. به تربیت نیرو در همهی بخشها اهمّیّت داده شود. مسیر حرکت این ملّت و آیندهی انقلاب را نیروهایی ترسیم خواهند کرد که امروز در حوزهی علمیّه تربیت میشوند.
سه. حوزویان رابطهی خود را با مردم افزایش دهند. برای حضور فضلای حوزه در میان مردم و رابطهی صمیمی میان آنان برنامهریزی شود.
چهار. مدیران حوزه با تدبیر مناسب، القائات مغرضانهای را که طلّاب جوان را از آینده ناامید میکند، خنثی کنند. امروز اسلام و ایران و شیعه در جهان از عزّت و حرمتی برخوردار است که هرگز در گذشته دارا نبوده است. طلبهی جوان با این احساس درس بخواند و رشد کند.
پنج. به نسل جوان جامعه با چشم خوشبینی نگریسته و با این نگاه با آنان تعامل شود. بخش مهمّی از جوانان امروز با ضریب هوشی بالا، با وجود همهی القائات مخرّبِ فکر و احساس دینی، وفادار به دین و مدافع آنند و بسیاری دیگر هم بههیچرو با دین و انقلاب بر سر عناد نیستند. اقلّیّت بسیار اندکِ مُعرض از ظواهر دینی، حوزه را دچار تحلیل غیرواقعبینانه نکند.
شش. برنامههای درسی حوزه به گونهای نوشته شود که فقه روشنبین و پاسخگو و بهروز، و البتّه فنّی و متّکی به شیوهی اجتهادی، همراه با فلسفهی روشن و دارای امتداد اجتماعی و صاحبنظر در شاکلهی زندگی جامعه، در کنار دانش کلام رسا و استوار و دارای قدرت اقناع، به وسیلهی استادان ماهر تدریس شود و این هر سه در پرتو فهم قرآن و درسهای تفسیر، جلا و نورانیّت و عمق یابد.
هفت. زهد، تقوا، قناعت، استغناء از غیر خدا، توکّل، روحیهی پیشرفت، آمادگی برای مجاهدت، توصیههای همیشگی امام بزرگوار و بزرگان اخلاق و معرفت به طلّاب جوان بوده و اکنون نیز شما جوانان عزیز حوزهی علمیّه مخاطبِ همین توصیههایید.
هشت. دربارهی مدارک تحصیلی حوزه، سفارش همیشگی و کنونی اینجانب آن است که مدرک را خود حوزه ــ و نه مرکزی بیرون از آن ــ باید به دانشآموختهها بدهد. البتّه میتوان رتبههای حوزوی را به جای 1 و 2 و 3 و 4، نامگذاریهای شناختهشده در مراکز علمی کشور و دنیا قرار داد، مثلاً: کارشناسی، کارشناسی ارشد، کارشناسی تحقیقی (دکتری) و امثال آن. »
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
بحثی درباره مدارک حوزوی.mp3
زمان:
حجم:
14.03M
🎤احمدحسین شریفی
◻️بحثی درباره مدارک حوزوی و بیان ضرورت حفظ هویت علمی حوزههای علمیه
♦️شرح مختصری بر بخش پایانی «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»
🔸حوزه علمیه میتواند و میباید مهمترین پایگاه استنادی علوم اسلامی و علوم انسانی اسلامی باشد.
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
حجتالاسلام استاد شریفیتعهد به حقیقت یا تأثر از قضاوت.mp3
زمان:
حجم:
28.63M
🎤احمدحسین شریفی
🔸موضوع: «تعهد به حقیقت یا تأثر از قضاوت؟»
🔻سخنرانی در «هیئت دانشجویی محبین الحسین(ع)» به مناسبت دهه کرامت
📅 یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
از حوزه موجود تا حوزه مطلوب .mp3
زمان:
حجم:
23.47M
🎤 احمدحسین شریفی
🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه اول
◻️ از «حوزه موجود» تا «حوزه مطلوب»
🔻توضیحی مختصر درباره عناصر پنجگانه «حوزه مطلوب و مورد انتظار» در منشور حوزه پیشرو و سرآمد
🔸 نگاهی انتقادی به وضعیت فعلی حوزه علمیه با توجه به عناصر پنجگانه حوزه مطلوب در منشور حوزه پیشرو و سرآمد
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا امام رضا، پناهم بده
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
«فقه مطلوب» در «منشور حوزه پیشرو و سرآمد».mp3
زمان:
حجم:
18.91M
🎤احمدحسین شریفی
🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه دوم
◻️«فقه مطلوب» در «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»
🔸بخش اول: ملاحظات سهگانه درباره وضعیت فعلی فقه در حوزههای علمیه
🔻اشارهای به وظایف علم فقه در قبال مسائل امروز جامعه اسلامی و لزوم تحول در برنامه درسی حوزههای علمیه برای تحقق یک حوزه علمیه فقهمحور با توجه به اقتضائات و مسائل دنیای امروز
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹