eitaa logo
یادداشت های مهدی افراز
1.1هزار دنبال‌کننده
76 عکس
20 ویدیو
4 فایل
مهدی افراز دانش‌طلب درس‌خارج و دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی شاگرد مکتب امام خمینی @mahdi_afraz
مشاهده در ایتا
دانلود
💡توضیحی پیرامون یک بریده فیلم... ✍مهدی افراز 🔸بریده فیلمی از بنده در فضای مجازی پخش شده است که مربوط به جلسه ای در حدود دو ماه پیش و پس از شهادت سید مقاومت، در محفل بچه مسجدی ها بوده است. 🔹بنده در این جلسه ضمن برشمردن استدلال هایی که در طرفین میدان فکری امروز ایران در جریان است، تلاش نمودم با توجه دادن به موقعیت سرنوشت سازی که در آن قرار گرفته ایم به ضرورت خروج از سرخوشی و جدی گرفتن فرمان جهاد مبنی بر حمایت همه جانبه از حزب الله بپردازم. موقعیتی که همه ظرفیت های تکنولوژیک غرب در خدمت اراده شیطانی رژیم صهیونیستی قرار گرفته و تنها راه برای تداوم پیروزی های گذشته کشاندن اراده الهی به صحنه از طریق اقدام و مجاهدت بی امان است و الا با دلخوش کردن به امکانات نظامی و خلاصه کردن اقدام به القای فشار برای پرتاب موشک نمی توانیم کمک شایانی را به مقاومت تقدیم کنیم. 🔸بیان کلی بنده ناظر به نقد رویکردی بود که از سه بی توجهی رنج می برد؛ 🔹اولا؛ نسبت به قدرت و توان دشمن گویی بی توجه است و حواسش نیست که با قدرتی مستظهر به توان شیطانی غرب میجنگد و کوچک شمردن ذهنی آن به نوعی کوچک شمردن حماسه مقاومت و حزب الله است. 🔸ثانیا؛ نسبت به اقتضائات ما در میدان نبرد و موازنه نظامی بی پروایی دارد و تصور می کند پیشرفت های فنی ما به گونه ای دست برتری مطلق درست کرده است که از هر تلاش برای تکاپو در میدان های دیگر مستغنی هستیم. 🔹ثالثا؛ نسبت به کاستی هایی که در سرمایه اجتماعی ما وجود دارد نیز بی اعتناست و آن را بی اهمیت قلمداد نموده و لذا اراده و انگیزه ای برای ارتقا و تقویت آن ندارد. 🔸و این هر سه بی توجهی یک غفلت بزرگ را درست میکند و آن غفلت از منطق پیروزی است که منطق عجز در مقابل درگاه الهی است و بسترسازی برای جریان پیدا کردن قدرت لایزال حق از مسیر مجاهدت های طاقت فرساست. 🔹ما حتما در فضای پیشرفت همه توانی که داشته ایم را به کار بسته ایم و همه دنیا را به شگفتی وا داشته ایم و عمیقا کار را برای دشمن سخت کرده ایم. 🔸ما حتما در سرمایه اجتماعی بالاترین سطح آمادگی تاریخ اسلام را داریم و این مقاومت چهل ساله ملت ایران است که این قوت را پدید آورده است، اما با این وصف وسط یک مبارزه سختی هستیم که همانطور که برای طرف مقابل وجودی است برای ما نیز حالت وجودی دارد. 🔹لذا در این جنگ سخت هم باید واقعیت سخت مواجهه با اسراییل را شناخت و به مردم بازشناساند و هم باید واقعیت کاستی ها در سرمایه اجتماعی را دید و به داد ذهن بی پناه جامعه رسید و هم در عین حال مردانه پای این جنگ ایستاد و استمداد از درگاه الهی نمود. 🔸ما در کوران یک جنگ تاریخی بزرگ هستیم و هیچ آتش بسی آتش این جنگ را به سردی نمی کشاند. 🔹ما در تداوم وعده های صادق هستیم، در حالی که هم قدرت دشمن مان را میشناسیم، هم درباره خودمان برآورد درستی داریم در ضعف و قوت و هم مطمئنیم ورق جنگ ها را اراده الهی مردم می چرخاند و لذا ناموس جهاد تبیین و تقویت ایمان عمومی به جهاد را جدی می گیریم و نهایتا از وعده های صادق مان از سه تا بیشمار نیز کوتاه نخواهیم آمد ... https://eitaa.com/afrazmahdi
25.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ببینید 🔴 بسیار مهم‼️ 🔶🔹 توضیحات جناب شکوهیان‌راد در خصوص سوءاستفاده از صحبت‌های جناب مهدی افراز توسط رسانه‌های رژیم صهیونیستی 💢 محورهای موضوعی 1️⃣ چرا اسرائیل به چنین عملیات‌های شناختی در ایام نیاز دارد؟ 2️⃣ اصل صحبت‌های آقای افراز در جلسه‌ی مباحثه‌ی «عطش انتقام» چه بود؟ 3️⃣ بخشی از مطالب تکمیلی که در جلسه، حول محاسبه‌گری بیان شده است: 🌐 https://eitaa.com/SHRChannel/3838 4️⃣ عملیات‌های وعده‌ی صادق، بهترین سند عینی برای اثبات توان نظامی ایران نسبت به حذف اسرائیل؛ ✍️ تمدن‌نگار | شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
هدایت شده از خط فرهنگ
16.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخشهایی از صحبت های آقای مهدی افراز که در رسانه های معاند حذف شده بود. 🔻 باید به استقبال جنگ برویم 🔻 اسرائیل در سراشیبی وجودی است 🔻 باید از فانتزی های ذهنی خارج شویم و واقع بینی ما به معنی محافظه کاری نیست @khatteh_farhang
💡چرا سنوار به جای مانیفست، رُمان می نویسد؟ "خارومیخک؛ زندگی نامه ای برای مقاومت" ✍️مهدی افراز / بخش اول 🔸چهل روز از شهادت بزرگ مرد تاریخ انسانیت، یحیی السنوار گذشت. سنوار آن حقیقتی را که مؤفق شد با حیات پُربار و حماسی خود در وجود تمامی فلسطینیان نشأ کند، تلاش نموده در رُمان خود نیز آن را انشاء نماید. خارومیخک، یادگاری بین نسلی است که سندی بر جهت و محتوای تاریخ مبارزه فلسطین است. سنوار برخلاف سایر رهبران مبارز برای چریک ها یا سمپاتیزان های خود مانیفست یا پروتکل نمی نویسد. او مکتوبه ای را به جای می گذارد که با طرح کلان آن برای مبارزه هم خوان و در یک مستوی است و آن رُمان است. 🔹چرا سنوار رُمان می نویسد؟ رُمان مصرف فرهنگی انسانی است که مشغول زندگی است، پس اگر او با دغدغه انتقال فرهنگ و تاریخ مقاومت به جای نوشتن مانیفست یا پروتکل، برای مبارزین آینده، رُمان می نویسد حتماً طرح مبارزاتی او زندگی است. او باور دارد که با تجربه ای که ملّت فلسطین از ناکامی ایده های چپ گرا و ملی گرا بدست آورده باید بر پارادایم اسلامی تکیه داشته باشد و در این چارچوب فکری – زیستی، مقاومت محورش با زندگی است. او در همین داستان و در خلال رفت و برگشت ها با برادر بزرگترش محمود که نماینده گفتمان چپ گرا و ملی گراست، بر این فهم خود نیز تکیه می کند. 🔸رمان از روایت حال و هوای اردوگاه های ساحل غزه در زمستان 1967 آغاز و در سپتامبر 2004 در زندان های بئر سبع پایان می یابد، سنوار در سطر به سطر و فصل به فصل این رساله تلاش می کند تا ضمن مرور تاریخ تطور مبارزه، امکان آینده را در درون خود از طریق درهم تنیدگی مقاومت و زندگی بارور کند. در فصول سی گانه این داستان، تناسب میان مقاومت و زندگی در پنج سویه مختلف جلوه گر شده است. سویه اول: مقاومت با زندگی، زندگی به مثابه سبک مقاومت 🔹سنوار در سراسر رمان تلاش می کند بگوید که تنها راه حل برای مبارزه واقعی و مؤثر با اشغال گران، تغییر سبک مقاومت از یک وضعیت فوق العاده و ویژه به وضعیتی است که نام آن زندگی است. آن چه توسط اشغال گران، اشغال شده است زندگی روزمره فلسطینیان است و اگر بناست فلسطین از غصب خارج شود باید زندگی در جریان باشد. به بیان دیگر جریان دادن مستمر به زندگی توسط مردم فلسطین، بهترین راه مقابله با آرزوهای صهیونیستی است و قدم به قدم هم برای فراخ شدن و گسترده تر شدن دایره این زندگی با محدودکنندگان آن به ضرب سلاح های سرد و گرم، سبک و سنگین مقابله می کنیم. "ام العبد زباله ها را تمیز می کرد و از لابه لایشان چیزهایی مثل بطری ها را به زن دیگری می فروخت که در جلوی درمانگاه بساط می کرد. لبنیاتی را که دیگران نمی خواستند، می خرید و از آن ها ماست درست می کرد و می فروخت. از این راه ها پول بخور و نمیری درمی آورد تا نیازهای بچه هایش را رفع کند. شاکر بود و بچه های همسر شهیدش را به دندان می گرفت و بزرگ می کرد." https://eitaa.com/afrazmahdi
💡چرا سنوار به جای مانیفست، رُمان می نویسد؟ "خارومیخک؛ زندگی نامه ای برای مقاومت" بخش دوم سویه دوم: مقاومت برای زندگی، زندگی به مثابه غایت مقاومت 🔸سنوار با یک درک عمیق اسلامی و ولایی دریافته است تا زمانی که تمامی ابعاد حیاتی انسان از ظلّ ولایت ظاغوت خارج نباشد، مسلمانی محقق نخواهد شد. شرط اول برای ورود به جهان عبودیت، رهایی شئون عادی زندگی از اراده های تحمیلی استکباری است. از این جهت مقدس ترین و الهی ترین آرمان یک انسان موحّد، ساختن زندگی است. هرچه غیر از زندگی ساخته شود، ناتمام و حداقلی است. همه وجود انسان در کره خاکی باید همسو با اراده حق تدبیر شود و ظرفی که همه وجود انسان در آن تعیّن می یابد، زندگی است. پس یک مبارز مسلمان، همه توان و قابلیت های خود از جمله مقاومت را مصروف حرکت در یک مسیر قدسی به نام حیات طیبه می کند. تمدّن هم که بزرگترین دورنمای مأموریتی انبیاء تلّقی می شود در همین افق زندگی سازی است که تجلّی تام و تمام یک زندگی عاری از انگاره ها و ساختارهای غیرالهی و شیطانی است. سنوار در خارو میخک با همین فتانت پیامبرانه، خوب می داند که برای مبارز فلسطینی هم باید همین هدف حداکثری منزل و مقصود باشد، لذا در جابه جای داستانش و به بهانه های مختلف در دل گفتگوها، آزاد شدن تمام ابعاد زندگی را حدّی راضی کننده برای مقاومت می داند. "تا جائی که من میدانم، انقلابی ها هم عاشق اند و هم ادیب! خندید و گفت؛ «درسته... اما نه برای ما، نه برای مردم فلسطین. شاید برای مبارزان ویتنام، کوبا، چین و ...! شاید سرنوشت ما اینه که فقط یه عشق داشته باشیم و بس؛ عشق این سرزمین! عشق به این زمین، به مقدساتش، خاکش، به هوایش، به پرتغال هاش! انگار که این سرزمین اجازه نمیده عشق معشوق دیگه ای توی سینه هاشقش آشیونه کنه. عشق این خاک، رقیبی رو برنمی تابه!» با خنده گفتم؛ تو هرسه تاشی؛ مبارز، عاشق و شاعر! گفت: « حرام زاده های این سرزمین چیزی برای حلال زاده ها باقی نذاشتن...! اشغال همه چیز رو آلوده کرده. خاکمون، آرامشمون، دریا و خیابان هامون و حتی نفس هامون رو... " سویه سوم: مقاومت در زندگی، مقاومت به مثابه سبک زندگی 🔹تصویر سنوار از زندگی روزمره فلسطینیان درگیر بودن همه جانبه آن ها با مقاومت است، در تمام زوایای پنهان و پیدای زندگی یک فلسطینی دارد مقاومت به عنوان ابزار کوبنده در برابر اشغال گران خود را بروز می دهد. سبک زندگی این مردم برخلاف بدیل های غربی و شرقی است در گونه ای جدید در تربیت، سلامت، معاشرت، معیشت، مراودات اقتصادی و مراحل تحصیلی و آموزشی مشحون از مقاومت شده است. "ناگهان زمین زیرپایمان لرزید و صدای زنجیر تانک به گوش رسید که مانند هیولایی که چنگال هایش را بر زمین بکشد، پیش می آمد و تلاش می کرد در پشتی دانشگاه را از جا بکند. لحظه ای نگذشت که یکی از دانشجویان با بلندگو فریاد زد:«تانک از در پشتی وارد دانشگاه شده!» و ناگهان بیش از هفتصد دانشجو به سمت تانک برگشتند، با نگاه هایی مصمم، دلیر و بادپا. به جای فرار، به سمت آن دویدند. منظره جنون انگیزی در حال خلق شدن بود. برای راننده تانک و کسانی که با آن ها بودند، روشن بود که زیر زنجیرهای آن ده ها نفر را به خاک و خون خواهند کشید؛ اما از سوی دیگر می دانستند که اگر دست همین دانشجویان به آن ها برسد، اگر از تانک بالا بروند، گوشت با استخوان شان نخواهد گذاشت. تانک با عقب گردی بزدلانه دانشگاه را ترک کرد." "در کوچه پس کوچه های محله ها و روستاها و اردوگاه ها، در گوشه و کنار شهرها و خرابه های کرانه باختری، گروه ها و هسته های جدیدی شکل می گرفتند. جوانان به دل دره های عمیق و پشت کوه های بلند می رفتند تا از سلاح هایی که به تازگی به دست آورده بودند، سردربیاورند یا با تفنگ های اجدادی که سال ها پیش پدران و پدربزرگ هایشان مخفی کرده بودند، سروکله بزنند و طرز کارشان را یاد بگیرند. آن ها برای آغاز نبردهای پیش رو آماده می شدند و مشتاق اولین فرصت رویارویی با دشمن بودند. سلاح ها را هرچند که کم بودند و ساده، در دست های بی تجربه شان می فشردند و در سینه هاشان چیزی به جوش می آمد." https://eitaa.com/afrazmahdi
💡چرا سنوار به جای مانیفست، رُمان می نویسد؟ "خارومیخک؛ زندگی نامه ای برای مقاومت" بخش سوم سویه چهارم: مقاومت معنای زندگی 🔸زندگی یک فلسطینی همانند سایر انسان ها نیازمند معنا و فلسفه است. در دنیای سنوار غیر از مقاومت هیچ عنصر انسجام بخش و ضرورت بخش دیگری غیر از مقاومت و مبارزه وجود ندارد، آن چه حیات را برای یک غزاوی هدفمند می کند تلاش برای غلبه بر وضعیتی است که اشغال و سلطه برآن تحمیل کرده است. بدون مقاومت، زندگی برایش پوچ می شود. در خارومیخک، شیخ احمد یاسین؛ آن عنصر محوری است که به عنوان مبدئی برای این معنابخشی ظهور می کند. "در طول شب، گروهی از مردان به رهبری شیخ احمد با هم ملاقات کردند و تصمیم به ادامه راهپمایی و تشدید تنش داشتند، شیخ احمد امیدواری داشت که این حالت قیام و انتفاضه به یک دولت دائمی تبدیل شود و به عادت مردم فلسطین و معنای زندگی روزمره آن ها تبدیل شود و محور اصلی زندگی ما باشد و هر چیز دیگری با این محور اصلی منطبق و سازگار شود. خود را به مقتضیاتش، تحصیل، کار، بهداشت و تمام امور زندگی تا رسیدن به اهداف مان در شکست اشغال و آزادسازی سرزمین ها تداوم دهد و گفت: «به برکت خدا پس سالها کار خالصانه در آموزش و پرورش، برای آماده شدن برای چنین مرحله ای بوده پس نباید توقف کنیم، و نباید عقب نشینی کنیم، پیشروی می کنیم و سطح کار خود را بالا می بریم و مرحله به مرحله پیشرفت می کنیم تا رسیدن به اهداف، مردم ما ثابت خواهند کرد که در حد وظیفه هستند و مشمول عنایات الهی خواهند بود." سویه پنجم: مقاومت امکانِ زندگی 🔹در اندیشه سنوار تنها زمانی که برای شهادت آماده و مشتاق هستید، امکان می یابید در همین زندگی موفقیت هایی کسب کنید. تنها کسی که برای مرگ آماده است، می تواند بر زندگی خود تسلط داشته باشد. به همین جهت بخش هایی از خارومیخک به گزارش تحلیل های مردمی می گذرد که آرام آرام فهم و جمع بندی شان این می شود که برای داشتن زندگی، چاره ای جز مقاومت وجود ندارد و مقاومت تنها مسیر ممکن برای تداوم زندگی است. "در گوشه ای، چند نفر از همسایگانمان نشسته بودند چای می نوشیدند، بعضی ها سیگار می کشیدند و از دل مشغولی ها و نگرانی هایشان می گفتند. آن ها از عزت و کرامتی که نیروهای مقاومت از زیر لگد اشغالگران بیرونش کشیده بودند، احساس افتخار می کردند و از فرداهای نامعلوم می ترسیدند.آیا وضعیت به همین شکل باقی می ماند؟! آیا نیروهای اشغالگر حمله های سنگین تری به اردوگاه نمی کنند؟ حرف ها متفاوت بود؛ اما نظر غالب بر این بود که باید به میدان آمد و هرکسی به نوعی می گفت که دیگر چه چیزی برای از دست دادن داریم؟ فقط خانه ای؛ آن هم زیر ساطور دشمن، پس چرا باید بترسیم؟!" https://eitaa.com/afrazmahdi
💡آیا مقاومت در سوریه، با سفیانی می جنگد؟ 🔖 سخنرانی شهید سیدحسن نصرالله 📆 ۹ محرم سال ۱۴۳۶ ه.ق 🔹امروز بعضی افراد می‌آیند و به برادران و بچه‌های ما می‌گویند شما دارید در سوریه با سفیانی می‌جنگید! نه هیچ معلوم نیست. به خاطر این که نیرو بسیج کنیم یا برای نبردمان مشروعیت بسازیم؟ نه، ما اصلا به چنین چیزی نیاز نداریم. مشروعیت نبرد ما نیز مبتنی بر مبانی فقهی، شرعی، واقع‌نگرانه و خارجی است. نیازی هم به مشروعیت‌ها یا بسیج‌هایی از این جنس نداریم. 🔸تا این لحظه همه‌ی کسانی که ادعای مهدویت کرده یا خود را سید خراسانی، یمانی، حسنی، سفیانی، نفس زکیه یا… نامیده‌اند هیچ دلیلی ارائه نداده‌اند. همین طور یک حرفی زده‌اند. دلیل و بینه‌شان چیست؟ در این زمینه شک، ظن و احتمال کافی نیست. باید بر اساس علم رفتار کنید اما چنین چیزی وجود ندارد. هیچ کس هیچ دلیلی که علم ایجاد کند که او همان شخصیت مورد نظر روایات و احادیث است ارائه نکرده. 🔹گفتند سفیانی صدام حسین است و این هم کارنامه‌ی ذبح، قتل و جنایاتش. اما زد و فردا صدام حسین مرد! سفیانی رفت! حالا چه کار کنیم؟! متوجه شدید؟ سپس بعد از اشغال عراق توسط آمریکا و عملیات‌های القاعده در این کشور یک نفر به نام ابو مصعب زرقاوی ظهور کرد و شروع کرد به تکفیر و کشتن مردم شیعه، سنی، کرد، ترکمن و… هیچ کس برایش اهمیتی نداشت. همه‌ی جامعه را تکفیر کرد و شروع کرد به کشتن. فرد سفاکی بود. دقیقا مثل سفیانی. عده‌ی زیادی از مردم گفتند ابو مصعب زرقاوی سفیانی است. پرچم سفیانی ظهور و خروج کرد. پس دیگر تکلیف معین است. سفیانی ابو مصعب زرقاوی است. اما ابو مصعب زرقاوی کشته شد. مشکل وقتی آغاز می‌شود که مردم را با این روش تربیت می‌کنند، به مردم این حرف‌ها را می‌زنند و به مردم وعده و امید می‌دهند. 🔸در یک برهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مردم تحت تأثیر عواطف قرار گرفتند و گفتند این‌ها همان پرچم‌های هدایتی هستند که از شرق ظهور می‌کنند و… . خراسانی کیست؟ خراسانی حضرت امام خمینی هستند. ایشان سید است، می‌توانیم همه‌ی ایران را خراسان در نظر بگیریم و خمین یا قم هم بخشی از خراسان هستند. پس امام سید خراسانی است. همان کسی است که پرچم را به امام زمان(ع) تحویل خواهد داد. این دوران‌ها متصل هستند. یعنی می‌گفتند چند سال صبر کنید خواهید دید. خب، ایشان فوت کردند. 🔹حتی بنده به یاد دارم در دوران حیات امام بعضی افراد چون دیدند امام پیر هستند و مریض به نظر می‌رسند و در ماه‌های آخر بیماری‌شان شدید شده بود ادعا کردند و به این نتیجه رسیدند آیت الله منتظری سید خراسانی هستند. خراسان کل ایران است و در نتیجه نجف‌آباد و اصفهان بخشی از خراسان هستند. خب، ایشان هم فوت کردند. امروز نیز ممکن است بعضی از ما به واسطه‌ی محبت و علاقه بگویند حضرت سید القائد یعنی امام خامنه‌ای(دام ظله الشریف) سید خراسانی هستند. آماده باشید که سید خراسانی سید القائد است. البته من بیش از همه دوست دارم واقعا این‌گونه باشد. ولی بر اساس کدام دلیل؟ بر اساس کدام مبنا، اطلاعات، علم و قرینه؟! 🔸ما برای حفظ سوریه، لبنان، فلسطین، منطقه و ملت‌های منطقه در برابر سلطه آمریکا و اسرائیل و تکفیریان در سوریه می‌جنگیم. تکفیریانی که اگر سوریه یا غیر سوریه به دستشان بیفتد همان کاری را می‌کنند که امروز ابوبکر بغدادی در عراق با عشیره بوالنمر کرد. 🔹ما نیازی نداریم به خاطر این که جوانان را بسیج کنیم بگویم بلند شوید برویم با سفیانی بجنگیم! آخر این چه حرفی است؟ این حرف غلط است. اگر کسی این گونه رفتار کند در اشتباه است. این‌ها فریب دادن مردم است. درست نیست. 🔸برادران ما عقل، منطق، علم، قواعد، اصول، مبانی، قرآن، سنت نبوی، ادله، روش استدلال، اجتهاد و استنباط و اصولی مستحکم داریم که جنبش، رفتار و درک‌مان از احکام و تکلیف شرعی‌مان را بر اساس آن پایه‌ریزی می‌کنیم. 🔹نیازی هم به همه این حرف‌ها که مبتنی بر ظن، احتمال و توهم هستند نداریم. الحمدلله ما به اندازه کافی وحی داریم. قرآن و سنت رسول الله. به اندازه کافی هم عقل، علم و معرفت داریم. پس ان شاء الله در این زمانه بسیار دقیق و مراقب باشیم. متن کامل بیانات جناب سید https://moqawama.ir/?speech=930811 https://eitaa.com/afrazmahdi
10.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡تجلی قدرت حق تعالی در خانه حضرت زهرا
(سلام الله علیها)
▫️روح الهی جبران کننده‌‌ی قلّتِ ابزار جنگ در برابر ابرقدرت ها https://eitaa.com/afrazmahdi