eitaa logo
کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی
14.7هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
2.5هزار ویدیو
27 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
اسلام دین جامع و فراگیر است / هدف سیدالشهداء اصلاح همه جانبه امت اسلامی بود ✍️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: قیام امام حسین علیه السلام فقط فرهنگی نبود بلکه برای مردم بود. ▫️قیام انبیا و امامان برای مردم است و چون دین به همه شئون نظر دارد و قیام انبیا قیام دینی است، پس انگیزه قیام آنها اصلاح همه شئون دینی و دنیایی انسان‌ها خواهد بود و اگر کسی دین را در گوشه‌ای از شئون زندگی مردم خلاصه کرد، او نهضت انبیا را هم در یک بعد خلاصه می ‌بیند. اگر کسی دیدش این بود که دین از سیاست جداست، را هم در یک گوشه خلاصه می‌ کند و اگر به خودش اجازه ندهد که هدف انبیا را در یک گوشه تلخیص کند، هدف امامان را در یک گوشه خلاصه می‌ کند و اگر به خودش اجازه نداد که هدف امامان را در یک گوشه خلاصه کند، رسالت علما و جانشینان ائمه را در یک گوشه خلاصه می ‌کند. مطالعه کامل: 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 406 🔸 پاداش اندوه برای خانواده امام علی (علیه السلام) می ‌فرماید: روزی بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) وارد شدم و فرمود: ای علی! چگونه صبح كرده ‌ای؟ گفتم: در حالی كه در دستانم چیزی جز آب نیست و من برای حسن و حسین ناراحتم. فرمود: ای علی! اندوه برای خانواده حجابی در برابر آتش جهنّم است.[1] [1] . دَخَلْتُ عَلَی رَسولِ الله ص ذَاتَ یومٍ، فقال ص: كَیفَ أَصْبَحْتَ یا عَلِىُّ! فَقُلْتُ: أَصْبَحْتُ وَ لَیسَ فِى یدِى شَىْ‏ءٌ غَیرُ الْمَاءِ وَ أَنَا مُغْتَمٌّ لِحَالِ فَرْخَىَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ ع، فَقَالَ لِى: یا عَلِىُّ! غَمُّ الْعِیالِ سِتْرٌ مِنَ النَّار (جامع الاخبار، ص91). 📚 مفاتیح الحیات ص 262 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بر خصال فرشتگان 🔹 ﴿وَ الْمَلائِكَةُ یسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ﴾؛ اهل تسبیح و حمد هستند، ﴿وَ یسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی الْأَرْضِ﴾. اینكه گفتند شما بگیرید هم همین است. قرآن كریم كه از حمایت و رعایت فرشته ‌ها نقل می ‌كند، می خواهد خوی فرشته ‌ها را در انسان‌ ها، مخصوصاً عالمان دین احیا كند؛ یعنی اگر فرشته‌ ها به فكر مردم‌ هستند، شما هم باید به فكر مردم باشید. در همه موارد این قرآن كریم و این روایات اهل بیت (علیهم السلام) سعی می ‌كنند كه را به ما یاد بدهند. 🔹 اصرار قرآن كریم بر اینكه فرشته‌ ها برای شما می ‌كنند، برای چیست؟ این برای این است كه در ما ایجاد شود و ما هم به فكر دیگری باشیم. اگر ـ خدای ناكرده ـ راه دیگری را بستیم یا بیراهه رفتیم، دیگر راه فرشته‌ ها را نرفتیم. استغفار ما برای توده مردم, آنهاست, نوشتن كتاب است, است, سیره ما, سنّت ما و سریره ما طوری باشد كه مردم ما را ببینند و به راه بیفتند، كار دیگری از ما ساخته نیست؛ دل ‌های مردم به دست «مقلّب ‌القلوب» است. 🔹 در جریان انبیا مشخص است، انبیا برای ما هستند؛ هم در جریان حضرت ابراهیم و انبیای ابراهیمی (علیهم السلام) آمده است كه اینها اسوه‌ اند و هم درباره شخص پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در سوره مباركه «احزاب» فرمود: ﴿لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾، اینها درست است؛ قصص اُمم گذشته را برای ما نقل می ‌كند كه بگیریم، درست است؛ اسرار خلقت آسمان و زمین را برای ما نقل می ‌كند، برای اینكه و بحث‌ های علمی است تا ما برویم و یاد بگیریم، اینها درست است؛ امّا برنامه‌ های فرشته‌ ها را برای ما نقل می ‌كند، این برای چیست؟ برای اینكه ما هم شویم! 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 3 تاریخ: 1394/02/21 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عدم سازش با ظلم از بارزترین ویژگی های مکتب حسینی است ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: معاویه به خود جرئت نداد از اهل بیت بیعت بگیرد اما یزید در پی این کار بود لذا امام حسین به جای مسیر را در پیش گرفت... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
عدم سازش با ظلم از بارزترین ویژگی های مکتب حسینی است ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: در عالم سیاست این روش وجود دارد که افراد براساس توافقاتی که انجام می دهند سعی می کنند که نظرات همدیگر را تعدیل کنند و براساس آن منافعی بیایند و مسیر جامعه را براساس منافع خودشان پیش ببرند. وی با اشاره به صلح امام حسن علیه السلام اذعان داشت: اما علیه السلام از این جنس نبود. امام مجتبی (علیه السلام) برای اینکه وارد قضیه بیعت با جریان ظلم و تباهی اموی نشود مسیری را به عنوان یک و حق مدارانه ایجاد کرد و در آن صلح نامه اصولی را در حقیقت پایه ریزی کرد که در آن اصول امّهات اعتقادات باقی می ماند لذا هرگز همراهی و سازش با ظلم وجود نداشت. در آن صلح نامه الزاماتی وجود دارد که آن الزامات نشان از و تشخص ذاتی مکتب امام حسن مجتبی (علیه السلام) است. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه صلح به معنای بیعت نیست ابراز داشت: بیعت گرفتن اهل بیت (علیهم السلام) از مواردی بود که معاویه به خود این جرأت را نداد. اما وقتی یزید به حکومت رسید خواست که از علیه السلام بیعت بگیرد. این بیعت گرفتن یک امری است که کاملاً با آن سازش کردن همراه است لذا امام حسین علیه السلام به جای مسیر را انتخاب نمود. ▫️ وی افزود: خدای عالم در قرآن مجید مسئله مداهنه و را در حقیقت محکوم کرده است رد کرده است و هرگز به پیامبر گرامی اسلام اجازه نفرموده بلکه با صراحت تمام فرموده است که اهل خلاف مایل اند که تو را به سمت خودشان بکشانند: ﴿وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُون‏﴾ که اگر تو با آنها سرسازش پیدا کنی و سر موافقت با آنها را در مسیر کفر و شرک و باطل پیدا کنی، آنها هم به تو میلی بکنند و این هرگز جای مداهنه نیست. ▫️ حجت السلام و المسلمین جوادی آملی ادامه داد: حسین بن علی براساس این که در قرآن آمده است و بر زبان و قلم امام مجتبی (علیه السلام) هم جاری شده بود فرموده بود که این کار که سازش با دستگاه ظلم و بیعت با جریان ظلم باشد از من ساخته نیست. در چندین نوبت سالار شهیدان حسین بن علی این نوع از مخالفت خودش را اظهار کرده است. بنابراین یکی از زنده ترین شعارها و شعائر حسینی است که حضرت با ظلم و ظالم و دستگاه ظلم و نظایر آن هیچ گونه همراهی ندارد. نمی شود بگویند که مثلاً حسین بن علی با جریانی مثل جریان اموی همراهی کرده و آنها تا حدّی تأیید کرده و آنها هم تا یک حدی با حضرت بودند. نه، ، حق است و مازاد بر حق باطل است ﴿فَمَا ذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاّ الضَّلاَلُ﴾ این منطق را در حقیقت که است حسین بن علی بر آن اصرار ورزید و این از مکتب حسین بن علی است. ▫️ وی عدم سازش با ظلم را بارزترین ویژگی دانست و بیان داشت: آنانی که با این مکتب آشنایند باید بدانند که دستگاه حماسی سالار شهیدان با دستگاه ظلم و تباهی و طغیان هرگز سر سازش ندارد این را باید جامعه اسلامی بداند. ما اگر محرّم را عظیم می شماریم باید بدانیم که شاخص ترین شاخص ها و شعارترین شعائر نهضت سالار شهیدان همین ناسازگاری و با دستگاه ظالم است. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 407 🔸 كیفر تباه كردن خانواده رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از رحمت خدا دور است، از رحمت خدا دور است كسی كه خانواده خود را تباه كند[1]؛ همچنین آن حضرت از اینكه كسی خودش سیر باشد و خانواده ‌اش را گرسنه نگه دارد، نهی كرد و فرمود: برای هلاكت یك مرد همین بس كه خانواده خود را تباه كند.[2] [1] . مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ ضَیعَ مَنْ یعُول (الكافى، ج4، ص12). [2] . أَنَّهُ نَهَی أَنْ یشْبَعَ الرَّجُلُ نَفسه وَ یجِیعَ أَهْلَهُ وَ قَالَ: كَفَی بِالْمَرْءِ هَلاكاً أَنْ یضَیعَ مَنْ یعُولُ (دعائم الاسلام، ج2، ص193). 📚 مفاتیح الحیات ص 262 و 263 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
امام حسین (ع) به دنبال زنده کردن اسلام علوی بود / اسلام علوی یعنی عقل و عدل، در مقابل اسلام غیر علوی که جهل بود و نفاق! ✍️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در هفتمین جلسه از سلسله سخنرانی های تحلیل قیام سالار شهیدان ابراز داشتند: امام حسین علیه السلام به دنبال زنده کردن بود زیرا اسلام غیر علوی با تفاوتی ندارد. ▫️ حدیث شریف «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة»؛ به صراحت به این معنا اشاره می کند که اگر کسی اهل نماز و روزه، اهل زکات و خمس باشد؛ اما نداند ، و او کیست، گرچه عابد و عالم است؛ ولی عاقل نیست، چون عاقل نیست، با رخت بربسته است. ایشان ادامه دادند: اسلام غیر علوی که جاهلیت و نفاق است، در مقابل اسلام علوی که است، از همان آغاز ظهور کرد تا جریان کربلا. مطالعه کامل: 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بهترین آزادی 🔸 یك وقت است انسان از زندان دشمن آزاد می‌ شود، یك وقت از آزاد می ‌شود. انسان اگر گرفتار هوا و هوس بود دیگر در زندان درون محبوس است. اینكه گفت: غلام همّت آنم كه زیر چرخ گردون ٭٭٭ ز هر چه رنگ تعلّق پذیرد آزاد است برای گروه برتر است که آن می‌ شود آزاد و این آزادی از است كه انسان در بند هوس نباشد و هوس را به بند بكشد، نه در بند هوس باشد. 📚 سخنرانی در جمع آزادگان تاریخ: 1393/07/24 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا