پنجمین محوری که مطرح کردیم #جرح_و_تعدیل_راوی و توثیق و تضعیف اوست. آیا راوی ثقه است یا ثقه نیست؟ که این مهم ترین مبحث به علم رجال است که شما از راه شناخت توثیق و تضعیف راوی نسبت به روایت او و اعتبار و عدم اعتبارش هم می توانید نظر بدهید.
👇👇👇👇👇
امتیازات کتاب رجال تفسیری
🔹 نکته دیگر از این جهت که این اثر یک اثر رجالی است می توان آن را با کتاب های رجالی دیگر -ولو اینکه آن کتاب ها به زبان عربی است- مقایسه کرد. این اثر در این مقایسه هم امتیازاتی دارد و آن امتیازها اجمالا این هستند که ما وقتی راوی را عنوان می کنیم ذیل آن یک روایت از روایات تفسیری او را هم مورد اشاره قرار می دهیم. این مساله در هیچ کتاب رجالی نیست.
نکته دوم این است که ما وقتی راوی را مطرح می کنیم و می خواهیم مثلا نسبت به مذهب و گرایش او اظهارنظر کنیم، تنها به اطلاعات تاریخی یا اطلاعات رجالیون گذشته بسنده نمی کنیم، بلکه یک راه مهم که باید به آن توجه و احیا شود، این است که روایاتی که این راوی نقل کرده هم بررسی شود. آن هم باز مغفول واقع شده است و کمتر در کتابهای رجالی به چنین مسالهای توجه شده. ما با تتبع در منابع مختلف به جمعآوری روایات راوی می پردازیم و از مجموع روایات او می توانیم استظهار کنیم که این راوی مثلا شیعه بوده، شیعه دوازدهامامی بوده، سنی بوده و گرایش فکری او به چه سمت و سویی بوده است.
در جرح و تعدیل راوی آنهم ما تنها به گفته های رجالیون بسنده نکرده ایم، بلکه با تحلیل متن روایت او به نکاتی رسیدیم که می توانیم از تحلیل مضامین روایاتش هم حُسن حال راوی را استظهار کنیم یا به وثاقت او اطلاع پیدا کنیم. همچنین ما در توثیق و تضعیف از دیدگاه رجالیون اهل سنت هم استفاده کره ایم.
این چند نکته که ذکر شد از امتیازات این کتاب است. در پایان دوستان و علاقهمندان را به آن دومقاله ای که معرفی کردم، ارجاع می دهم تا بیشتر در جریان محتوای این کتاب قرار بگیرند.
گزارش تصویری آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ «رجال تفسیری»:
https://b2n.ir/n35456
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حفظ انقلاب
🔹 فرمود: ﴿إِنَّ الشَّیاطینَ لَیوحُونَ إِلی أَوْلِیائِهِمْ لِیجادِلُوكُمْ﴾؛ اگر شیطان بخواهد عدّه ای را از راه #مغالطه یا از راه #كهانت یا از راه های دیگر فریب دهد ما جلوی او را می گیریم. این راه #اصلاح_نظام است: سه كار فرهنگی، فقهی و اخلاقی از یك طرف و جلوی شیطنت شیطان ها را گرفتن از طرف دیگر.
🔹 ذات اقدس الهی به این بسنده نكرد كه بفرماید كهانت حرام است تا شما بگویید یكی از كسب های محرّمه، كهانت است، بله این كار فقیهان است و كار متدینان است كه این مسئله شرعی را بررسی كنند و بازگو كنند؛ اما آنها كه #شیطنت می كنند چگونه باید جلوی آنها را گرفت؟ فرمود ما تیری داریم، تیراندازی داریم، یک نیروی اجرایی داریم؛ این طور نیست كه هر كسی بخواهد نظام را فاسد كند. در مسئله اصلاح اقتصادی این طور است، رومیزی و زیرمیزی این طور است، رشوه گیری این طور است، فساد اقتصادی این طور است.
🔹 همه ما در نظام اسلامی این دو كار را باید بكنیم: هركدام از ما که #كار_فرهنگی از عهده ما بر می آید، باید بگوییم که چه چیزی حلال است و چه چیزی حرام، هركدام از ما #امر_به_معروف_و نهی_از_منكر از دستمان بر می آید باید جلوی بدی ها را بگیریم تا به جِدّ باور كنیم كه باید این نظام را سالماً به دست صاحب اصلی آن وجود مبارك حضرت بدهیم؛ این نظام در دست ما امانت است!
🔹 به ما گفتند #كار_خدایی كنید، كار خدایی كه ـ معاذ الله ـ این نیست كه ما خلقت كنیم! خالق شدن كه مقدور ما نیست، از ازل و ابد حرف زدن كه مقدور ما نیست؛ اینكه به ما گفتند: «تَخلَّقُوا بأخلاق الله»؛ یعنی در همین امور! فرمود من با دو كار جامعه را اصلاح می كنم: یكی حكم فقهی است كه می گویم كهانت حرام است؛ یكی اینكه به تیراندازانم می گویم جلوی #شیطنت_شیاطین را بگیرید؛ این كار را می كنم، شما هم همین كار را بكنید.
#سالروز_تشکیل_شورای_انقلاب_به_فرمان_امام_راحل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه صافات جلسه 4
تاریخ: 1392/12/06
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره230
#فصل_ششم
#خوردن_و_آشامیدن
#سیره_پیامبر_در_خوردن_و_آشامیدن
🔸 امام صادق (علیه السلام) میفرماید: غذای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نان جو بدون خورشت و روغن بود.[1]
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگام آب نوشیدن در ظرف آب تنفس نمی كرد و هنگام تنفس ظرف را از دهانش دور می كرد.[2]
راوی گوید: هرگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) غذا می خورد، به فرد رو به روی خود لقمه تعارف می كرد و هنگام نوشیدن، به كسی كه در سمت راست او بود آب می داد.[3]
[1] . إِنَّ النَّبِىَّ كَانَ قُوتُهُ الشَّعِیرَ مِنْ غَیرِ أُدْمٍ... (الزهد، ص29).
[2] . كَانَ لا یتَنَفَّسُ فِى الإِنَاءِ إِذَا شَرِبَ، فَإِنْ أَرَادَ أَنْ یتَنَفَّسَ أَبْعَدَ الإِنَاءَ عَنْ فِیهِ حَتَّی یتَنَفَّسَ (مكارم الاخلاق، ص31).
[3] . كَانَ النَّبِىُّ إِذَا أَكَلَ لَقَّمَ مَنْ بَینَ عَینَیهِ وَ إِذَا شَرِبَ سَقَیٰ مَنْ عَنْ یمِینِهِ (الكافى، ج6، ص299).
.#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 169 و 170.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آغاز ثبتنام دریافت بن اعتباری خرید کتاب از امروز
🔸 ثبتنام جهت دریافت #بن_اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از امروز #چهارشنبه، ۲۲ دیماه، آغاز می شود.
🔸 اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور میتوانند از امروز چهارشنبه (بیست ودوم دیماه ۱۴۰۰) برای دریافت بن خرید کتاب به آدرس https://bon.tibf.ir/ مراجعه کرده و ثبت نام کنند.
"زمان ثبت نام یارانه اعتباری خرید کتاب تاریخ 1400/10/22 ساعت 9 صبح شروع می شود"
🔸 علاقه مندان به تهیه آثار آیتالله العظمی جوادی آملی می توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اختیار
🔹 از امام (سلام الله علیه) سؤال كردند «الشَّقِیُّ مَنْ شَقِیَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ» یعنی چه؟ فرمود: «الشَّقِیُّ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ وَ هُوَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَیَعْمَلُ أَعْمَالَ الْأَشْقِیَاءِ» نه اینكه خدای سبحان ـ معاذ الله ـ برای كسی در رَحِم مادر نوشته که این شخص شقی است! این بیان نورانی را مرحوم صدوق در کتاب شریف توحید در تفسیر «الشَّقِیُّ مَنْ شَقِیَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ» از معصوم (سلام الله علیه) نقل کرد.
🔹 خدا همه را بر اساس ﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا﴾ آفریده، همه را #طیب_و_طاهر آفریده، «كُلُّ مَولودٍ یولَدُ على الفِطرَةِ»؛ ولی وقتی در رَحم مادر هست خدا می داند یك برادر می شود كمیل بن زیاد نخعی از شاگردان سرّ وجود مبارك حضرت امیر, یك برادر می شود حارث بن زیاد نخعی قاتل بچه های جناب مسلم! اینها برادرند از یك خانواده اند، اما خدای سبحان می داند این شخص «یعمل عمل الأشقیاء بسوء اختیاره» آن یكی «یعمل عمل السُّعداء بحُسن اختیاره».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 8
تاریخ: 1392/09/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره231
#فصل_هفتم
#لباس_و_پوشش
#اهمیت_پوشش
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: آدمیزاد حق دارد (باید) لباسی داشته باشد تا عورت او را بپوشاند[1]؛ نیز می فرماید: پوشش و لباس نشان بی نیازی است[2]؛ همچنین می فرماید: تن با سه چیز شاداب و پروریده می شود: بوی خوش و لباس ملایم و نوشیدن عسل.[3]
امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: لباس، زیبایی را نمایان می سازد[4]؛ نیز می فرماید: لباس پاكیزه غم و اندوه را می زداید و برای نماز نیز لازم است.[5]
[1] . لَیسَ لابْنِ آدَمَ حَقٌّ فِیما سِوَی هذِهِ الْخِصَالِ... ثَوْبٍ یوَارِی عَوْرَتَهُ... (الجامع الصغیر، ج2، ص462).
[2] . اللِّبَاسُ یظْهِرُ الْغِنَی... (الجامع الصغیر، ج2، ص474).
[3] . (طب النبی، ص25).
[4] . ... الثِّیابُ تُظْهِرُ الْجَمَالَ... . (كتاب الخصال، ص92).
[5] . لِلصَّلاةِ (الكافى، ج6، ص444).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 171.
🆔 @a_javadiamoli_esra
19.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حقیقتِ خیانتکاران
🔸 اینکه ذات أقدس الهی در قرآن کریم فرمود بعضی ها #بدتر_از_حیوان هستند: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل﴾، این تحقیر نیست، سبّ نیست، فحش نیست، بی ادبی نیست، بد دهنی نیست، این یک #تحلیل_علمی است، چرا؟
👇👇👇👇👇