eitaa logo
کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی
14.7هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
27 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
امام رضا علیه السلام، عالم آل محمد (ص) وجود مبارك امام رضا علیه السلام به عنوان عالم آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلّم) معروف شده است. سخنی از رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده كه همان سخن در نهج‌البلاغه نیز از امیرالمومنین(علیه السلام) به زبانی دیگر بیان شده است و آن این است كه «لایقاس بهم احد»؛ یعنی هیچ كسی را نمی‌توان با اهل بیت(علیهم الصلاة و علیهم السلام) مقایسه كرد. این «احد» اختصاصی به انسانها ندارد، فرشته‌ها را هم در برمی‌گیرد؛ یعنی نه تنها در جوامع بشری هیچ كس را نمی‌شود با ائمه(علیهم السلام) سنجید بلکه هیچ فرشته‌‌‌ای را هم نمی‌شود با ائمه(علیهم السلام) سنجید برای اینكه اهل بیت خلیفة الله‌اند و انسان كاملند و خلیفة الله و انسان كامل معلم ملائكه است و هیچ شاگردی را هم با معلم نمی‌شود سنجید و چون هیچ كسی را نمی‌شود با اهل بیت عصمت و طهارت سنجید لذا اگر در بین ایشان وجود مبارك امام رضا(علیه السلام) به عنوان عالم اهل بیت ملقب شده است یعنی علوم اهل بیت به وسیله این حضرت ظهور می‌كند و منتشر می‌شود... علیه السلام 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مردی به امیرمؤمنان (علیه السلام) عرض كرد: می‌ خواهم تجارت كنم. آن حضرت فرمود: آیا دانش دین (فقه) آموخته ‌ای؟ عرض كرد: بعد می ‌آموزم. فرمود: وای بر تو! نخست فقه بیاموز، آن‌ گاه تجارت كن، زیرا كسی كه خرید و فروش كند ولی از [مسائل] نپرسد در گرداب ربا می ‌افتد.[1] [1] . أَنَّ رَجُلاً قَالَ له: یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ! إِنِّى أُرِیدُ التِّجَارَةَ. قَالَ: أَ فَقِهْتَ فِى دِینِ اللَّهِ؟ قَالَ: یكُونُ بَعْدَ ذَلِكَ. قَالَ: وَیحَكَ، الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ، فَإِنَّهُ مَنْ بَاعَ وَ اشْتَرَی وَ لَمْ یسْأَلْ عَنْ حَرَامٍ وَ لا حَلالٍ ارْتَطَمَ فِى الرِّبَا ثُمَّ ارْتَطَمَ (دعائم الاسلام، ج2، ص16). 📚 مفاتیح الحیات ص 84 🆔 @a_javadiamoli_esra
معنای لقب پر افتخار رضا وجود مبارک امام هشتم(ع) که به لقب پر‌افتخار رضا ملقب است به این معناست که هر انسانی در هر شرایطی بخواهد به چیزی راضی بشود به وساطت فیض رضاست، هیچ کس کسی را راضی نمی‌کند مگر به افاضه رضوی هیچ کس از کسی راضی نمی‌شود مگر به افاضه رضوی، ذات اقدس الهی اگر بخواهد بر اساس «رَضِی اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ» فیض رضوان را بهره کسی کند به وساطت رضاست، این القاب از اسمای خاص الهی است، اینها خلیفة الله‌اند و خلیفه الهی در ماسوای الهی کار الهی را به مظهریت الهی انجام می‌دهد، لذا هیچ کس در هیچ مقطعی از هیچ چیزی یا از هیچ کسی خشنود نخواهد شد مگر به وساطت مقام والای رضوی. علیه السلام 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 چگونگی احیای امر اهل بیت علیهم السلام! 🔸 از وجود مبارک (سلام الله علیه) رسیده است «منْ جَلَسَ مَجْلِساً یحْیی فیهِ أمْرُنا لَمْ یمُتْ قَلْبُهُ یوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ»؛ اگر کسی بنشیند در مجلسی که امر ما خاندان عصمت و طهارت در آن مجلس زنده می ‌شود، روزی که دل های دیگران می ‌میرد دل کسی که در مجلس ما نشسته است نمی ‌میرد! چه اینکه وجود مبارک (علیه السلام) در حدیثی دیگر می فرماید «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا»؛ خداوند رحمت کند این بنده ‌ای را که امر ما را زنده نگه می‌ دارد، اباصلت هروی از وجود مبارک (علیه السلام) سؤال کرد چگونه امر شما را احیا می‌ کنیم؟ فرمود ما به این است که علوم ما را یاد بگیرد و به دیگران منتقل کند؛ زیرا مردم اگر معارف ما را و زیبایی‌های معارف و علوم ما را بفهمند حتماً از ما پیروی می‌ کنند، چنین مجلسی مایه حیات دل هاست زیرا در چنین مجلسی علوم اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) زنده می ‌شود و اینگونه از علوم، دل انسان را زنده نگه می ‌دارد، آنگاه انسان زنده می‌ تواند که مایه حیات دل های دیگران بشود. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: تابستان 1374 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دستور بین ‌المللی اسلام 🔹 فرمود در جامعه می‌ خواهی به سر ببری و با مردم می‌خواهی زندگی كنی مؤدبانه به سر ببر. ادب یك است. چه انسان در حوزه اسلامی بخواهد زندگی كند، چه در حوزه موحدان بخواهد زندگی كند كه منطقه ‌ای است، چه در سطح بین ‌الملل بخواهد زندگی كند كه با ملحدان و مشركان به سر می برد باید مؤدّب باشد. یعنی درست حرف زدن و حرفِ درست زدن، درست برخورد كردن و برخورد درست! این است كه انسان در هر سه سطح؛ یعنی چه سطح محلّی، چه سطح منطقه ‌ای و چه سطح بین ‌المللی باید این را رعایت كند. 🔹 فرمود: ﴿وَلاَ تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ﴾؛ صورت را نیم ‌رخ به مردم نشان نده وقتی حرف می‌ زنی با نگاه كن. یك طرف جای دیگر نگاه كنی و یك طرف به مردم نگاه كنی این با ادب اسلامی سازگار نیست. برخی‌ ها اهل تخیل ‌اند و همین كج‌ نگاه كردن، نیم‌ رخ نگاه كردن را فخر می ‌پندارند؛ برخی‌ه ا این‌ چنین نیستند، ولی به دنبال فیلم و عكس و مسائل رسانه ‌ای هستند. وقتی دارند با شما سخن می ‌گویند مصاحبه دارند گفتگو دارند یك گوشه چشمشان به دوربین است، این در اثر كوتاهی فكر، كمی همّت، نازل بودن آن هویت درونی است. 🔹 می ‌بینید اگر ذات اقدس الهی درباره پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود: ﴿إِنَّكَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ﴾[1] در روایات هم نقل شده كه یكی از همسران مکرم حضرت گفته بود «کانَ خُلقُهُ القُرآن»[2] خدای سبحان كه قرآن را بر آن حضرت نازل كرده فرمود: ﴿وَلَقَدْ آتَینَاكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ﴾؛[3] ما به تو فاتحة الكتاب دادیم، قرآن عظیم دادیم. چرا قرآن عظیم است؟ برای اینكه خدا درباره خودش فرمود: ﴿وَهُوَ الْعَلِی الْعَظِیمُ﴾،[4] پس متكلّمی كه ﴿الْعَلِی الْعَظِیمُ﴾ است قرآنی نازل كرده است كه ﴿الْقُرآنُ الْعَظِیم﴾ است و رسول خدا كه عامل به قرآن است دارای خُلق عظیم است؛ حالا اگر خدای سبحان علی عظیم است و قرآن او قرآن عظیم است و آورنده قرآن دارای خلق عظیم است، نموداری از این خلق عظیم را شما چگونه تبیین می ‌كنید؟ در حدیث هست كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) با هر كه حرف می‌ زد با حرف می ‌‌زد، نه یك گوشه چشم به طرف دیگری، یك گوشه چشم به طرف دیگری، برای اینكه این متخلِّق به اخلاقی الهی است. 🔹 متخلّق به اخلاق الهی است یعنی چه؟ یعنی خدا كه در سوره «بقره» فرمود اگر شما دعا كردید من جواب می دهم، نه نیم ‌رخ جواب می ‌دهم، خدا نیم ‌رخ و بعض و جزء كه ندارد! اگر ذات اقدس الهی پاسخ سؤالی را می ‌دهد با تمام‌ رخ جواب می‌ دهد ﴿إِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ﴾،[5] این ‌چنین نیست كه ـ معاذ الله ـ یك گوشه چشم، گوشه چشم ندارد! اگر ذات اقدس الهی «قد تقدّم غیر مرّه» كه بسیط محض است، دارد به كسی پاسخ می ‌دهد با تمام رخ دارد نگاه می ‌كند و اگر در دعاها آمده است كه او «باسط الیدین بالعطیة»[6] است، با هر دو دست دارد عطا می ‌كند كه این نشانه تكریم است با اینكه دست ندارد. اگر خدا با كسی حرف می‌ زند با حرف می ‌زند، اگر خدا به كسی چیزی می ‌دهد با تمام دو دست می‌ دهد، پیغمبرش هم وقتی با كسی حرف می‌ زد با حرف می‌ زد نه اینكه یك طرفش شرق باشد یك طرفش غرب باشد و گاهی مخاطب را نگاه كند این‌ طور نبود، این یك است. 🔹 فرمود صورت برنگردان، گردن‌ كشی نكن و فخرفروشی نكن، خیال ‌بافی نكن برای اینكه اگر این ادب را از تو بگیرند می ‌شوی یك بدن شصت هفتاد كیلویی! این زمین از تو سنگین ‌تر است، این سنگ از تو سنگین‌ تر است، این كوه از تو سنگین ‌تر است همه اینها از تو بزرگ ‌ترند اگر آن روح ملكوتی را از تو بگیرند می‌ مانی یك پنجاه، شصت كیلو! خب همه سنگ ‌ها از تو بزرگ ‌تر و سنگین‌ ترند. 👇👇👇👇
🔹 ﴿إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولاً﴾ در سوره مباركه «اسراء» این بحث گذشت كه شما برای چه می ‌خواهید فخر كنید؟ آیه 37 سوره مباركه «اسراء» این بود ﴿وَلاَ تَمْشِ فی الْأَرْضِ مَرَحاً﴾ مَرح آن شدّت فرح است ﴿إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ﴾، خب مرتب به زمین فشار می آو‌ری تو که نمی‌ توانی زمین را سوراخ كنی! ﴿وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولاً﴾ اگر گردن‌ كشی كنی همه این تپّه ‌ها و كوه‌ ها از تو بلند‌ترند، بخواهی سنگین برخورد كنی این زمین زیرپا از تو سنگین‌ تر است، این سنگ ‌ها از تو سنگین‌ تر است، تو اگر آن روح ملكوتی را رها كردی می‌ شوی یك جسم هفتاد هشتاد كیلو، خب همه اینها از تو بزرگ ‌تر و سنگین ‌ترند؛ اما اگر آن را داشتی كاری می ‌كنی كه آسمان نمی ‌تواند آن بار را بكشد شما می ‌كشید، اینكه فرمود: ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ﴾[7] این امانت را شما می‌ توانی بدون ظلم و جهل حمل بكنی، وگرنه اگر آن را برداری همه این اجرام از شما سنگین‌ ترند. [1] . سوره قلم، آیه 4. [2] . مسند احمد، ج6، ص163. [3] . سوره حجر، آیه 87. [4] . سوره بقره، آیهٴ 255; سوره شوری، آیه 4. [5] . سوره بقره، آیه 186. [6] . المصباح (كفعمی)، ص647. [7] . سوره احزاب، آیه 72. 📚 سوره مبارکه لقمان جلسه 5 تاریخ: 1391/12/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 🔸 صدقه را ده برابر و قرض را هجده برابر پاداش می ‌دهند. راز برتری پاداش از پاداش صدقه آن است كه صدقه ممكن است به انسان مستحق برسد و ممكن است بر اثر عدم شناخت به غیر مستحق برسد؛ ولی به دست نیازمند می ‌رسد. 🔸 افزون بر این، قرض دادن مانع بیكاری و مفتخواری نیز هست و چیزی بدتر از مفتخواری و دستِ پایین و گیرنده نیست. پیامبر اكرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) در این باره می‌ فرماید: الْیدُ الْعُلْیا خَیرٌ مِنَ الْیدِ السُّفْلَی. 🌐 صندوق اسراء: http://sq.esra.ir 📚 تسنیم، جلد 11 - صفحه 603 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 به فرموده امام صادق (علیه السلام) مسلمان را جز سه چیز اصلاح نكند‌: دین شناسی، شکیبایی در گرفتاری‌ ها و برنامه‌ ریزی نیکو در زندگی.[1] امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: اشتغال به حرفه ‌ای همراه با عفت نفس از ثروت همراه با ناپاکی بهتر است.[2] [1] . إِنَّهُ لا یصْلِحُ الْمَرْءَ الْمُسْلِمَ إِلاَّ ثَلاثَةٌ: التَّفَقُّهُ فِى الدِّینِ وَ الصَّبْرُ عَلَی النَّائِبَةِ وَ حُسْنُ التَّقْدِیرِ فِى الْمَعِیشَةِ (الكافى، ج5، ص87). [2] . الْحِرْفَةُ مَعَ الْعِفَّةِ خَیرٌ مِنَ الْغِنَی مَعَ الْفُجُور (نهج البلاغة، نامهٴ 31؛ غرر الحکم، ص354). 📚 مفاتیح الحیات ص 85 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا