💠 مفاتیح الحیات
#شماره 503
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایتهای مادی»، «حمایتهای معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه اند.
أ. حمایتهای مادی
اهمیت اطعام مؤمن
اطعام، از موارد مهم نیكی به دیگران است كه در آیات قرآنی بر آن بسیار تأكید شده است و در وصف ابرار چنین آمده است:
آنان كه غذای خود را با آنكه بدان نیاز دارند، به مسكین و یتیم و اسیر می دهند و [می گویند:] ما شما را برای خدا اطعام می كنیم و از شما پاداش و سپاسگزاری نمی خواهیم.[1]
[1] . ﴿ویطعِمونَ الطَّعامَ عَلىٰ حُبِّهِ مِسكینًا ویتیمًا واَسیرا ٭ اِنَّما نُطعِمُكُم لِوَجهِ الله لا نُریدُ مِنكُم جَزاءً و لا شُكورا﴾ (سورهٴ انسان، آیات 8 ـ 9).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 309
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
مراتب مراقبه.mp3
2.74M
💠 روز بیست و هفتم ماه #ربیع_الثانی 1444
🔸
مراتب مراقبه#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مراتب مراقبه🔸 به ما گفتند مراقب باشید؛ این «مراقبت» در اخلاق یك معنا دارد، در عرفان معنای دیگر دارد. #مراقبت_اخلاقی این است كه انسان مواظب باشد چه می كند؛ فرمود شما مراقب باشید كه چه كار میكنید و چه كار نمی كنید، بعد وقتی كه در دفترتان یادداشت كردید، محاسبه كنید؛ مثل یک یك تاجر که اول مراقب است چه چیزی می فروشد، چه چیزی می خرد، چقدر می فروشد و اینها را در دفتر یادداشت می كند که اینها #مراقبت است، بعد می نشیند #محاسبه می كند كه آیا سود کرد یا ضرر كرد. محاسبه، فرع بر مراقبت است و این كار، #كار_اخلاقی است که انسان مراقب باشد واجب و مستحب را انجام دهد، مراقب باشد حرام و مكروه را انجام ندهد، دعاها و فرصت های مناسبی كه پیش آمده غفلت نكند. 🔸 اما در #عرفان كه مسئله مراقبت مطرح است، یعنی انسان ببیند كه خدا دارد او را می بیند! خدا مراقب آدم است و انسان به مقامی رسیده است كه مشاهده می كند كه در تحت مراقبت «الله» است. اینكه از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است كه معنای #احسان این است که «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاكَ» همین است. یا «مشاهده» یا «مراقبه»؛ یا خدا را ببین یا ببین كه او تو را می بیند؛ اگر خودش را دیدی می شود #مشاهده و اگر فعل او را دیدی می شود #مراقبه. 🔸 این «مراقبه»ای كه در عرفان مطرح است، بعد از فراغ از مراقبت اخلاقی است؛ در مراقبت اخلاقی انسان به جایی رسیده است كه كار خلاف انجام نمی دهد و از فیض واجب و مستحب هم محروم نمی شود. #آدم_خوب_شدن، كار اخلاق است، #خدا_را_دیدن، كار عرفان است. سكّوی پرواز عرفان، مسئله اخلاقی است؛ اگر كسی در اخلاق مشكل داشت هرگز به مقام مشاهده كردن كه «یا خَیرَ مَعْرُوفٍ عُرِفَ» نمی رسد هرگز به مقام «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَراهُ» نمی رسد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه ص جلسه 16 تاریخ: 1393/03/10 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رحمت نامتناهی
🔹 یأس از رحمت الهی كفر است، چرا؟
چون معنایش این است كه دیگر كسی نیست مشكل ما را حل كند، این همان انكار خداست و كفر است؛ زیرا قدرت او نامتناهی است و هرگز ممكن نیست انسان به جایی برسد كه رحمت منقطع شود... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رحمت نامتناهی
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: یأس از رحمت الهی كفر است، چرا؟ چون معنایش این است كه دیگر كسی نیست مشكل ما را حل كند. یأس از رحمت، یعنی ما به جایی رسیدیم كه هیچ موجودی توان آن را ندارد مشكل ما را حل كند. این همان انكار خداست و كفر است؛ زیرا قدرت او نامتناهی است و هرگز ممكن نیست انسان به جایی برسد كه رحمت منقطع شود، چون وقتی ﴿وَسِعْتَ كُلَّ شَیءٍ﴾ شد و #رحمت_نامتناهی شد، جا برای یأس نیست؛ لذا یأس از رحمت خدا كفر است. 🔹 امّا یك وقت انسان میگوید من دیگر لیاقت آن را ندارم، آن دیگر اعتراف خود اوست، این به كفر منتهی نمیشود؛ امّا اگر نسبت به هستی خارج اشاره كند و بگوید كسی نیست در عالَم كه مشكل ما را حل كند، این دیگر ﴿إِنَّهُ لا ییأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ﴾ اینجا ﴿فَیؤُسٌ قَنُوطٌ﴾ برای همین گروه است. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir #در_محضر_استاد #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس تفسیر سوره مبارکه فصلت جلسه 22 تاریخ: 1394/02/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 لینک عضویت در کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی
👇👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2100756515Ca8a4794665
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 504
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایتهای مادی»، «حمایتهای معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه اند.
أ. حمایتهای مادی
اهمیت اطعام مؤمن
... امام صادق (ع) از اجدادش، از رسول خدا (ص) روایت كرد: بهترین شما كسی است كه اطعام كند و سلام را آشكار كند و در حالی كه مردمان در خواب اند نماز بگزارد.[1]
[1] . خَیرُكُمْ مَنْ أَطْعَمَ الطَّعَامَ وَ أَفْشَی السَّلامَ وَ صَلَّی وَ النَّاسُ نِیامٌ (الكافى، ج4، ص50).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 309
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
آب حیات🔸 «مَعین» از القاب رسمی وجود مبارک حضرت است به عالمان دین هم می گویند «ماء مَعین». «ماء مَعین» مائی است که «تناله الدلاء و تراه العیون» یعنی آبی که: 1️⃣ دَلو به آن می رسد 2️⃣ چشم آن را می بیند 3️⃣ عطش تشنه ها را برطرف می کند چون جاری است، راکد که نیست؛ اگر جاری نباشد که «تناله الدلاء و تراه العیون» نیست، آب جاری را میگویند «ماء مَعین». حضرت «ماء معین» است؛ کجاست که حضرت نیست؟! کجاست که مشکل مردم را حلّ نمی کند؟! اما «کسی که گوش کند این ندا کم است»! 🔸 این«چه کسی میخواهد؟»، «چه کسی سؤال دارد؟»، «چه کسی نمیخواهد؟»، «چه کسی میخواهد؟» را هر روز حضرت می گوید؛ #عالمان_دینی هم باید همین طور باشند. «ماء معین»، لقب عالمان دین هم است بالتبع، البته بالاصاله مختصّ وجود مبارک حضرت است. اینکه گفتند: «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّه»، این ظاهراً به آن معنا نیست که طبیب دوره گرد است، بلکه طبیبی است که طبش را دور می دهد نه خودش را! طبش را دور می دهد؛ کجا باید بشکافد؟ نیش بزند؟ آنجا جایش است؛ کجا باید پانسمان کند؟ مرهم بگذارد؟ آنجا جایش است. 🔸 جامعه را گاهی با #نیش اداره می کنند گاهی با #نوش؛ کسی که گرفتار اختلاس و نجومی است، با نیش و کسی که مشکلی دارد، با نوش! این «دوّار بودن» مربوط به طب است نه مربوط به طبیب که بشود دورهگرد. بعداً سعدی هم خوب فهمید که این طبیب، طبّش را دور می دهد که یکجا جای نیش است و یکجا جای مرهم است: «چو رگ زن که جراح و مرهم نِه است». عالمان دین هم همین طور هستند، حاکمان دین هم همین طور هستند، کلّ مردم، همه ما مؤمنین موظّفیم که چنین باشیم یعنی #ماء_معین باشیم. حالا اگر علما به تبع وجود مبارک حضرت، بالعرض می شوند «ماء مَعین»، شاگردان علما چرا این طور نباشند؟! جامعه ما چرا «ماء معین» نباشد؟! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه ملک جلسه 14 تاریخ: 1397/09/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
11.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 به سوی معبود
🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ #خیلی_ها_خواب_هستند خواب می بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می شود که دستشان خالی است... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra