eitaa logo
کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی
14.7هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
2.5هزار ویدیو
27 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 503 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایت‌های مادی»، «حمایت‌های معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه ‌اند. أ. حمایت‌های مادی اهمیت اطعام مؤمن اطعام، از موارد مهم نیكی به دیگران است كه در آیات قرآنی بر آن بسیار تأكید شده است و در وصف ابرار چنین آمده است: آنان كه غذای خود را با آنكه بدان نیاز دارند، به مسكین و یتیم و اسیر می‌ دهند و [می‌ گویند:] ما شما را برای خدا اطعام می‌ كنیم و از شما پاداش و سپاسگزاری نمی ‌خواهیم.[1] [1] . ﴿ویطعِمونَ الطَّعامَ عَلىٰ حُبِّهِ مِسكینًا ویتیمًا واَسیرا ٭ اِنَّما نُطعِمُكُم لِوَجهِ الله لا نُریدُ مِنكُم جَزاءً و لا شُكورا﴾ (سورهٴ انسان، آیات 8 ـ 9). 📚 مفاتیح الحیات ص 309 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  مراتب مراقبه
🔸 به ما گفتند مراقب باشید؛ این «مراقبت» در اخلاق یك معنا دارد، در عرفان معنای دیگر دارد. این است كه انسان مواظب باشد چه می ‌كند؛ فرمود شما مراقب باشید كه چه كار می‌كنید و چه كار نمی ‌كنید، بعد وقتی كه در دفترتان یادداشت كردید، محاسبه كنید؛ مثل یک یك تاجر که اول مراقب است چه چیزی می ‌فروشد، چه چیزی می ‌خرد، چقدر می ‌فروشد و اینها را در دفتر یادداشت می ‌كند که اینها است، بعد می ‌نشیند می‌ كند كه آیا سود کرد یا ضرر كرد. محاسبه، فرع بر مراقبت است و این كار، است که انسان مراقب باشد واجب و مستحب را انجام دهد، مراقب باشد حرام و مكروه را انجام ندهد، دعاها و فرصت‌ های مناسبی كه پیش آمده غفلت نكند. 🔸 اما در كه مسئله مراقبت مطرح است، یعنی انسان ببیند كه خدا دارد او را می ‌بیند! خدا مراقب آدم است و انسان به مقامی رسیده است كه مشاهده می ‌كند كه در تحت مراقبت «الله» است. اینكه از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است كه معنای این است که «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنْ‏ لَمْ‏ تَكُنْ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنَّهُ‏ یرَاكَ» همین است. یا «مشاهده» یا «مراقبه»؛ یا خدا را ببین یا ببین كه او تو را می ‌بیند؛ اگر خودش را دیدی می ‌شود و اگر فعل او را دیدی می‌ شود . 🔸 این «مراقبه»‌ای كه در عرفان مطرح است، بعد از فراغ از مراقبت اخلاقی است؛ در مراقبت اخلاقی انسان به جایی رسیده است كه كار خلاف انجام نمی ‌دهد و از فیض واجب و مستحب هم محروم نمی ‌شود. ، كار اخلاق است، ، كار عرفان است. سكّوی پرواز عرفان، مسئله اخلاقی است؛ اگر كسی در اخلاق مشكل داشت هرگز به مقام مشاهده كردن كه «یا خَیرَ مَعْرُوفٍ عُرِفَ» نمی رسد هرگز به مقام «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَراهُ» نمی رسد. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 16 تاریخ: 1393/03/10 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رحمت نامتناهی 🔹 یأس از رحمت الهی كفر است، چرا؟ چون معنایش این است كه دیگر كسی نیست مشكل ما را حل كند، این همان انكار خداست و كفر است؛ زیرا قدرت او نامتناهی است و هرگز ممكن نیست انسان به جایی برسد كه رحمت منقطع شود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رحمت نامتناهی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: یأس از رحمت الهی كفر است، چرا؟ چون معنایش این است كه دیگر كسی نیست مشكل ما را حل كند. یأس از رحمت، یعنی ما به جایی رسیدیم كه هیچ موجودی توان آن را ندارد مشكل ما را حل كند. این همان انكار خداست و كفر است؛ زیرا قدرت او نامتناهی است و هرگز ممكن نیست انسان به جایی برسد كه رحمت منقطع شود، چون وقتی ﴿وَسِعْتَ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾ شد و شد، جا برای یأس نیست؛ لذا یأس از رحمت خدا كفر است. 🔹 امّا یك وقت انسان می‌گوید من دیگر لیاقت آن را ندارم، آن دیگر اعتراف خود اوست، این به كفر منتهی نمی‌شود؛ امّا اگر نسبت به هستی خارج اشاره كند و بگوید كسی نیست در عالَم كه مشكل ما را حل كند، این دیگر ﴿إِنَّهُ لا ییأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ﴾ این‌جا ﴿فَیؤُسٌ قَنُوطٌ﴾ برای همین گروه است. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس تفسیر سوره مبارکه فصلت جلسه 22 تاریخ: 1394/02/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 لینک عضویت در کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2100756515Ca8a4794665
💠 مفاتیح الحیات 504 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایت‌های مادی»، «حمایت‌های معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه ‌اند. أ. حمایت‌های مادی اهمیت اطعام مؤمن ... امام صادق (ع) از اجدادش، از رسول خدا (ص) روایت كرد: بهترین شما كسی است كه اطعام كند و سلام را آشكار كند و در حالی كه مردمان در خواب ‌اند نماز بگزارد.[1] [1] . خَیرُكُمْ مَنْ أَطْعَمَ الطَّعَامَ وَ أَفْشَی السَّلامَ وَ صَلَّی وَ النَّاسُ نِیامٌ (الكافى، ج4، ص50). 📚 مفاتیح الحیات ص 309 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  آب حیات
🔸 «مَعین» از القاب رسمی وجود مبارک حضرت است به عالمان دین هم می ‌گویند «ماء مَعین». «ماء مَعین» مائی است که «تناله الدلاء و تراه العیون» یعنی آبی که: 1️⃣ دَلو به آن می ‌رسد 2️⃣ چشم آن را می ‌بیند 3️⃣ عطش تشنه‌ ها را برطرف می ‌کند چون جاری است، راکد که نیست؛ اگر جاری نباشد که «تناله الدلاء و تراه العیون» نیست، آب جاری را می‌گویند «ماء مَعین». حضرت «ماء معین» است؛ کجاست که حضرت نیست؟! کجاست که مشکل مردم را حلّ نمی ‌کند؟! اما «کسی که گوش کند این ندا کم است»! 🔸 این«چه کسی می‌خواهد؟»، «چه کسی سؤال دارد؟»، «چه کسی نمی‌خواهد؟»، «چه کسی می‌خواهد؟» را هر روز حضرت می ‌گوید؛ هم باید همین ‌طور باشند. «ماء معین»، لقب عالمان دین هم است بالتبع، البته بالاصاله مختصّ وجود مبارک حضرت است. اینکه گفتند: «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّه‏»، این ظاهراً به آن معنا نیست که طبیب دوره‌ گرد است، بلکه طبیبی است که طبش را دور می‌ دهد نه خودش را! طبش را دور می ‌دهد؛ کجا باید بشکافد؟ نیش بزند؟ آنجا جایش است؛ کجا باید پانسمان کند؟ مرهم بگذارد؟ آنجا جایش است. 🔸 جامعه را گاهی با اداره می کنند گاهی با ؛ کسی که گرفتار اختلاس و نجومی است، با نیش و کسی که مشکلی دارد، با نوش! این «دوّار بودن» مربوط به طب است نه مربوط به طبیب که بشود دوره‌گرد. بعداً سعدی هم خوب فهمید که این طبیب، طبّش را دور می ‌دهد که یک‌جا جای نیش است و یک‌جا جای مرهم است: «چو رگ ‌زن که جراح و مرهم نِه است». عالمان دین هم همین‌ طور هستند، حاکمان دین هم همین ‌طور هستند، کلّ مردم، همه ما مؤمنین موظّفیم که چنین باشیم یعنی باشیم. حالا اگر علما به تبع وجود مبارک حضرت، بالعرض می ‌شوند «ماء مَعین»، شاگردان علما چرا این ‌طور نباشند؟! جامعه ما چرا «ماء معین» نباشد؟! 📚 سوره مبارکه ملک جلسه 14 تاریخ: 1397/09/13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
11.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra