💠 موعود موجود
🔸 اصل اینكه بشر امیدوار است یك آینده خوبی باشد كه جز عدل و احسان چیزی حكومت نكند، این در درون همه هست؛ [البته] یك مقدار محققانه تر و علمی تر در فطرت مسلمان ها هست. اما اینها به دنبال مهدی منتظر و مهدی موعودند، نه #مهدی_موجود_موعود! خصیصه شیعه است این است كه مهدی موجود موعود (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است؛ اگر موجود موعود است، ما غیر از #انتظار و غیر از #امید، مسئله #مراقبه و #مرابطه هم داریم.
🔸 دیگران امیدوارند كه در پایان زندگی روزگار یك عصری برسد كه #عدل و #احسان حكومت بكند؛ این را خیلی ها در انتظارش به سر می برند، اینها منتظر مهدی موعودند. ما كه منتظر ظهور مهدی موجود موعود (سلام الله علیه) هستیم، غیر از #انتظار و #امید، یك مسئله ای است به نام #مراقبه كه ما داریم و آنها ندارند، یك مسئله ای به نام #مرابطه كه ما داریم و آنها ندارند. اگر معتقدیم كه یك شخصی است ـ امام زمان ـ و ما با او باید تعهد بسپاریم، ولی ماست و زنده است، باید مراقب باشیم كه خلاف نكنیم، چون او می بیند! اینكه فرمود ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُونَ﴾[1] كه بر ائمه (علیهم السلام) تطبیق شده است؛ هركاری كه ما می كنیم خدا می بیند، پیغمبر می بیند و ائمه می بینند، وجود مبارك حضرت هم می بیند! باید مواظب گفتارمان، رفتارمان، نوشتارمان، سیره و سنتمان باشیم؛ این برای مراقبه است، چون بالأخره از او كمك می خواهیم، پس باید مراقب باشیم كه خلافی عمل نكنیم. غیر از مراقبه مسئله مرابطه هم هست؛ مراقبت این است كه خلاف نكنیم، اما مرابطه این است كه گذشته از اینكه خلاف نكنیم، خودمان را [به حضرت] نزدیك بكنیم، كمك بگیریم و #فیض بگیریم؛ نه اینكه همیشه مواظب باشیم كه نلغزیم! بلكه رابطه برقرار كنیم كه او دست ما را بگیرد! ذیل این آیه كریمه ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا﴾،[2] آن جا این حدیث شریف هست كه «وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ»،[3] مرابطه برقرار كنیم!
[1]. سوره توبه، آیه105.
[2]. سوره آل عمران، آیه200.
[3]. الغیبة للنعمانی، النص، ص 27؛ «...عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الْبَاقِرِ ع فِی مَعْنَى قَوْلِهِ تَعَالَى یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا قَالَ اصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ الْفَرَائِضِ وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ».
#آغاز_امامت_حضرت_مهدی_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#انتظار
#امید
#مراقبه
#مرابطه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار پژوهشگران و محققان مهدویت (سلام الله علیه) با حضرت استاد
تاریخ: 1383/06/31
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی
4.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آغاز امامت امام زمان، عید رسمی است
#نهم_ربیع_الاول
#امام_زمان
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@a_javadiamoli_esra
آیت الله جوادی آملیsoom_165 ss.mp3
زمان:
حجم:
4.17M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 165
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_165p2.pdf
حجم:
170K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 165
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
آیت الله جوادی آملیluqman-03ads ss.mp3
زمان:
حجم:
6.97M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #لقمان
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1391/12/07
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
luqman-03p2.pdf
حجم:
236K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #لقمان
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1391/12/07
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
آیت الله جوادی آملیnekah - 547 ss.mp3
زمان:
حجم:
7.33M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 547
تاریخ: 1399/08/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 547-p2.pdf
حجم:
177K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 547
تاریخ: 1399/08/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 صلح امام مجتبی (سلام الله علیه)
🔸 مادامی که ما همانند اصحاب رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) باشیم، صلح ما صلح حدیبیه است و اگر ـ خدای ناکرده ـ همانند اصحاب امام مجتبی (سلام الله علیه) باشیم ـ معاذ الله ـ صلح ما صلح با امویان است.
▫️ اگر خواستیم [صلح ما] چون حدیبیه باشد، باید دائماً هم در جبهه و هم در صحنه باشیم. اگر ـ خدای ناکرده ـ جبهه را تضعیف کردیم یا در صحنه پشت جبهه نبودیم یا به خودسازی نپرداختیم ـ معاذ الله ـ صلح ما صلح امام مجتبی (سلام الله علیه) با امویان است.
🔸 وقتی به امام مجتبی (سلام الله علیه) عرض کردند شما دودمانی بودید و هستید که ترس را ترساندید، اصلاً واژه ترس و پدیده هراس جرأت نداشت در حرم امن علویان راه پیدا کند! چطور با امویان صلح کردید؟! فرمو: «كُنْتُمْ فِی مُنْتَدَبِكُمْ إِلَى صِفِّینَ وَ دِینُكُمْ أَمَامَ دُنْیاكُمْ وَ قَدْ أَصْبَحْتُمُ الْیوْمَ وَ دُنْیاكُمْ أَمَامَ دِینِكُمْ»؛[1] آن روز که ما پیروز می شدیم، چون دین پیشوا بود و دنیا با دین اداره می شد؛ ولی وضع مردم ما عوض شد، امرزو مردم به فراغت بار یافتند و دنیای اینها رهبری دین را به عهده گرفت؛ لذا من مجبور شدم که بسوزم و بسازم.
▫️ ما اگر دین را رهبر قرار دادیم، صلح ما صلح حدیبیه است و اگر ـ معاذ الله ـ دنیا را اَمام و اِمام ساختیم ـ خدای ناکرده ـ صلح ما صلح با امویان است.
[1]. تحف العقول، ص234؛ الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، ج1، ص198؛ اسدالغابه، ج2؛ ص13.
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross