eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
12.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
5هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 موعود موجود 🔸 اصل اینكه بشر امیدوار است یك آینده خوبی باشد كه جز عدل و احسان چیزی حكومت نكند، این در درون همه هست؛ [البته] یك مقدار محققانه تر و علمی تر در فطرت مسلمان ها هست. اما اینها به دنبال مهدی منتظر و مهدی موعودند، نه ! خصیصه شیعه است این است كه مهدی موجود موعود (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است؛ اگر موجود موعود است، ما غیر از و غیر از ، مسئله و هم داریم. 🔸 دیگران امیدوارند كه در پایان زندگی روزگار یك عصری برسد كه و حكومت بكند؛ این را خیلی‌ ها در انتظارش به سر می‌ برند، اینها منتظر مهدی موعودند. ما كه منتظر ظهور مهدی موجود موعود (سلام الله علیه) هستیم، غیر از و ، یك مسئله ‌ای است به نام كه ما داریم و آنها ندارند، یك مسئله ‌ای به نام كه ما داریم و آنها ندارند. اگر معتقدیم كه یك شخصی است ـ امام زمان ـ و ما با او باید تعهد بسپاریم، ولی ماست و زنده است، باید مراقب باشیم كه خلاف نكنیم، چون او می ‌بیند! اینكه فرمود ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُونَ﴾[1] كه بر ائمه (علیهم السلام) تطبیق شده است؛ هركاری كه ما می ‌كنیم خدا می ‌بیند، پیغمبر می ‌بیند و ائمه می ‌بینند، وجود مبارك حضرت هم می‌ بیند! باید مواظب گفتارمان، رفتارمان، نوشتارمان، سیره و سنتمان باشیم؛ این برای مراقبه است، چون بالأخره از او كمك می‌ خواهیم، پس باید مراقب باشیم كه خلافی عمل نكنیم. غیر از مراقبه مسئله مرابطه هم هست؛ مراقبت این است كه خلاف نكنیم، اما مرابطه این است كه گذشته از اینكه خلاف نكنیم، خودمان را [به حضرت] نزدیك بكنیم، كمك بگیریم و بگیریم؛ نه اینكه همیشه مواظب باشیم كه نلغزیم! بلكه رابطه برقرار كنیم كه او دست ما را بگیرد! ذیل این آیه كریمه ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا﴾،[2] آن جا این حدیث شریف هست كه «وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ»،[3] مرابطه برقرار كنیم! [1]. سوره توبه، آیه105. [2]. سوره آل عمران، آیه200. [3]. الغیبة للنعمانی، النص، ص 27؛ «...عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الْبَاقِرِ ع‏ فِی مَعْنَى قَوْلِهِ تَعَالَى یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا قَالَ‏ اصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ الْفَرَائِضِ‏ وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ‏ وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ». ‏مهدی_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف 📚 دیدار پژوهشگران و محققان مهدویت (سلام الله علیه) با حضرت استاد تاریخ: 1383/06/31 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 صلح امام مجتبی (سلام الله علیه) 🔸 مادامی که ما همانند اصحاب رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) باشیم، صلح ما صلح حدیبیه است و اگر ـ خدای ناکرده ـ همانند اصحاب امام مجتبی (سلام الله علیه) باشیم ـ معاذ الله ـ صلح ما صلح با امویان است. ▫️ اگر خواستیم [صلح ما] چون حدیبیه باشد، باید دائماً هم در جبهه و هم در صحنه باشیم. اگر ـ خدای ناکرده ـ جبهه را تضعیف کردیم یا در صحنه پشت جبهه نبودیم یا به خودسازی نپرداختیم ـ معاذ الله ـ صلح ما صلح امام مجتبی (سلام الله علیه) با امویان است. 🔸 وقتی به امام مجتبی (سلام الله علیه) عرض کردند شما دودمانی بودید و هستید که ترس را ترساندید، اصلاً واژه ترس و پدیده هراس جرأت نداشت در حرم امن علویان راه پیدا کند! چطور با امویان صلح کردید؟! فرمو: «كُنْتُمْ فِی مُنْتَدَبِكُمْ إِلَى صِفِّینَ وَ دِینُكُمْ أَمَامَ دُنْیاكُمْ وَ قَدْ أَصْبَحْتُمُ‏ الْیوْمَ‏ وَ دُنْیاكُمْ أَمَامَ دِینِكُمْ»؛[1] آن روز که ما پیروز می شدیم، چون دین پیشوا بود و دنیا با دین اداره می شد؛ ولی وضع مردم ما عوض شد، امرزو مردم به فراغت بار یافتند و دنیای اینها رهبری دین را به عهده گرفت؛ لذا من مجبور شدم که بسوزم و بسازم. ▫️ ما اگر دین را رهبر قرار دادیم، صلح ما صلح حدیبیه است و اگر ـ معاذ الله ـ دنیا را اَمام و اِمام ساختیم ـ خدای ناکرده ـ صلح ما صلح با امویان است. [1]. تحف العقول، ص234؛ الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، ج‏1، ص198؛ اسدالغابه، ج2؛ ص13. 🆔 @a_javadiamoli_doross