eitaa logo
مهدی عبداللّهی
812 دنبال‌کننده
643 عکس
360 ویدیو
49 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش‌آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹لزوم ایجاد یک انجمن واحد و تخصصی از فیلسوفان جهان اسلام 🔻دکتر عبداللهی به لزوم تشکیل انجمن فیلسوفان و فلسفه اسلامی اشاره کرد و گفت: فیلسوفان جهان اسلام همتی کنند و همه این افراد را گردهم آورند تا برنامه‌های آموزشی و پژوهشی را در یک انجمن واحد و تخصصی پی بگیرند. 📄مشروح خبر را اینجا بخوانید 🤝روابط‌عمومی دانشگاه قم🤝 @university_of_qom روبیکا | آپارات
گزارش نشست پنجم اجلاس بین‌المللی مدیران مراکز مطالعات اسلامی با موضوع فلسفه و کلام اسلامی 🔻به گفته مهدی عبداللهی، دانش فلسفه اسلامی در ایران پساانقلاب، با ۵ تحول مواجه بوده است: 1. استمرار رویکرد حکمت متعالیه در فلسفه اسلامی که فلسفه را به متون دینی و عرفانی نزدیک می‌کند؛ 2. مطالعات تطبیقی در فلسفه اسلامی و غربی؛ 3. تأسیس دانش معرفت‌شناسی؛ 4. تأسیس فلسفه‌های مضاف در قلمرو علوم انسانی و اجتماعی؛ 5. بهره‌گیری از فلسفه اسلامی در مباحث کلامی و الهیات. به بیان عبداللهی، در محور تحولات دانش کلام اسلامی چند نکته حائز اهمیت است: 1. تأسیس کلام و الهیات جدید؛ 2. تأسیس شاخه‌های نوین در کلام و الهیات همچون فلسفه علم کلام، کلام فلسفی و ...؛ 3. مواجهه با شبهات جدید برآمده از الهیات مسیحیت مدرن و پسامدرن. اندیشه اسلامی به‌ویژه پس‌از شکل‌گیری انقلاب با هجمه‌ای شدید ازسوی نظریات مختلف در الهیات مسیحی مواجه بود و کام‌یابی متکلمان اسلامی در این مواجهه، مرهون بهره‌گیری ایشان از مبانی مستحکم فلسفه اسلامی بوده است. دکتر عبداللهی همچنین در پایان پیشنهاد تشکیل انجمن فیلسوفان جهان اسلام را مطرح کرد و گفت: شایسته است مراکز فلسفی و فیلسوفان جهان اسلام گردهم آمده، انجمن واحدی را تأسیس کنند که با استفاده از ظرفیت حداکثری اهل فلسفه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی را در یک انجمن واحد و تخصصی پی بگیرند. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
تحولات دانش فلسفه و کلام در ایران پساانقلاب اسلامی.m4a
حجم: 49.91M
صوت نشست پنجم اجلاس بین‌المللی مدیران مراکز مطالعات اسلامی با موضوع فلسفه و کلام اسلامی ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
دعوت به توحید، هدف بعثت بعثت نبی اکرم در درجه اول، دعوت به توحید بود. توحید صرفاً یک نظریه فلسفی و فکری نیست؛ بلکه یک روش زندگی برای انسان‌هاست؛ خدا را در زندگی خود حاکم کردن و دست قدرت‌های گوناگون را از زندگی بشر کوتاه نمودن. «لااله‌الاالله» که پیام اصلی پیغمبر ما و همه‌ی پیغمبران است، به معنای این است که در زندگی و در مسیر انسان و در انتخاب روش‌های زندگی، قدرت‌های طاغوتی و شیطان‌ها نباید دخالت کنند و زندگی انسان‌ها را دستخوش هوس‌ها و تمایلات خود قرار دهند. 🔺اگر توحید با همان معنای واقعی که اسلام آن را تفسیر کرد و همه پیغمبران، حامل آن پیام بودند، در زندگی جامعه مسلمان و بشری تحقق پیدا کند، بشر به سعادت حقیقی و رستگاری دنیوی و اخروی خواهد رسید و دنیای بشر هم آباد خواهد شد؛ دنیایی در خدمت تکامل و تعالی حقیقی انسان. دنیا در دید اسلام، مقدمه و گذرگاه آخرت است. 🔻اسلام دنیا را نفی نمی‌کند؛ تمتعات دنیوی را منفور نمی‌شمارد؛ انسان را با همه استعدادها و غرایز در صحنه زندگی، فعال می‌طلبد؛ اما همه اینها باید در خدمت تعالی و رفعت روح و بهجت معنوی انسانی قرار گیرد تا زندگی در همین دنیا هم شیرین شود. در چنین دنیایی، ظلم و جهل و درنده‌خویی نیست و این کار دشواری است و به مجاهدت احتیاج دارد و پیغمبر این جهاد را از روز اول آغاز کرد. بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام در سالروز عید سعید مبعث ۱۳۸۲/۷/۲ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
🔴 لیست برنامه کلاس‌های آزاد مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بهمن‌ماه سال 1403 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
18.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌عراقچی: سخنان رهبر انقلاب دربارهٔ مذاکره کاملاً هوشمندانه و از روی منطق است. ما هیچ اعتمادی به مذاکره نداریم؛ ایران با حسن‌نیت مذاکره و توافق کرد اما نتیجهٔ آن غیر از عمل‌نکردن طرف مقابل به تعهدات و خروج از توافق چه بود؟ هیچ کشوری زیر فشار و زور مذاکره نمی‌کند، مگر اینکه قصد تسلیم داشته باشد؛ به‌خصوص اینکه ما یک سابقهٔ بدعهدی از طرف مقابل به‌یاد داریم. وقتی آن‌ها غیر از تهدید و تحریم‌های بیشتر کاری نمی‌کنند، ما چرا باید به آن‌ها اعتماد کنیم؟ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi