2.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مبارزه با لیبرالمذهبیها
دشوارتر از لیبرالهای غربزده است
🦿شهید سید اسدالله لاجوردی(ره):
«اگر لیبرالهای مذهبی بر کشور حاکم شوند، مبارزه با آنها سختتر از مبارزه با لیبرالهای غربزده و از فرنگ برگشته است!»
چه بصیرتی داشته است این مرد مبارز انقلابی زاهد و دنیاگریز!
ببینید در چه زمانی چه ظرافتهای سیاسی و معرفتی را درک کرده است! این سخنان، پیش از خطبههای نماز جمعه در اوایل دهه ۱۳۶۰ ایراد شده است.
آن بزرگوار بر شناسایی ابعاد پنهان ترور شهیدان رجایی و باهنر اصرار داشت تا ریشه لیبرالیسم مذهبی را بکند ولی متأسفانه برخی با این توجیه ضرورت وفاق در شرایط جنگ با صدام مانع آن شدند و فرصت تنفسی و رشد برای شجره خبیثه لیبرالیسم مذهبی در کشور و ظهور و تقویت باندهای تبهکاری اقتصادی را فراهم آوردند.
نسخه قدیمی مکتب التقاطی #لیبرالیسم_مذهبی را نهضت آزادی و مهدی بازرگان و بنیصدر برای کشور میپیچیدند، اما پس از ایشان، برخی عمامهبهسرها و پادوهایشان نیز از این رویکرد پیروی کردند تا آنجا که برخی سیاسیون تابلودار به طور علنی تصریح کردند: "ما لیبرال دموکرات مسلمان هستیم."
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللّهی
دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🆔 @MAbdullahi
مهدی عبداللّهی
استفاده از ابزار هوش مصنوعی برای پژوهش در دانشگاه تهران ضابطهمند شد.
فناوری، نعمتی برای پژوهش یا نقمتی برای...؟!
🖌 مهدی عبداللّهی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1️⃣انسان عجیبترین مخلوق سرزمین هستی است، چرا که به رغم کرامت ذاتی و برتری بر اکثر مخلوقات، جایگاه نهاییاش از پستتر از چارپایان «اولئک کالأنعام، بل هم أضلّ» تا فراتر از فرشتگان «فکان قاب قوسین أو أدنی» در نوسان است و این جایگاه به انتخاب و گزیش ارادی خود اوست که با بهرهگیری از امکاناتی که در اختیار دارد، مسیر «إما شاکراً» یا بیراهه «إما کفورا» در پیش بگیرد. خداوند امکانات درونی و بیرونی تعالی را برای وی فراهم آورده، اما اغلب آدمیان به جای بهرهگیری از این نعمتهای الهی در مسیر تعالی، آنها را در مسیر سقوط به کار میبرند: «قُتل الإنسانُ ما أکفره» کفران نعمت، بهکارگیری آن در غیر موضع بایسته آن است.
2️⃣ یکی از نعمتهای بسیار ارزشمند الهی در زمانه ما، فناوریهای بسیاری است که زندگی بشر را در جنبههای مختلفش گسترده، آسان و پردستاورد کرده است و از جمله این امکانات ارزشمند، فناوریهای آموزشی و پژوهشی است که برکات بینظیر آنها برای پژوهش و پیشبرد علم واقعا اعجابآور و درخور سپاسگزاری از محضر الهی است. این برکات بسیار فراتر از آن است که در این سیاهه بخواهیم تفصیل دهیم، اما با مقایسه وضعیت موجود با امکانات اندک پیشینیان، فاصله باورنکردنی امروزیان با آنها اندکی قابل فهم است. یکی از اساتید از قول یکی از اساتیدشان میفرمودند: «روایتی را در کتاب شریف بحار الأنوار مشاهده کرده بودم، اما آدرس آن را یادداشت نکرده بودم، دو بار از ابتدا تا انتهای بحار را تورق کردم تا روایت را بیابم!!!» عجب! دو بار، یعنی 200 جلد کتاب!!! تصور کنید تورق 200 جلد کتاب چند ساعت و روز زمان نیاز دارد؟ آن را مقایسه کنید با جستجوی کلمات کلیدی روایت در اینترنت یا نرم افزاری چون جامع الأحادیث!
3️⃣ اما سکه این داستان، روی دیگری نیز دارد: آن استاد فرزانه در مسیر علم و پژوهش، چنان همت عالی و اراده پولادین داشت که برای یافتن متن یک حدیث، 200 جلد کتاب را تورق کند، اما ما امروزیان گاه حوصله یافتن متن یک حدیث با استفاده از امکانات فناوارانه را نداریم و به آنچه از دیگران شنیدهایم، بسنده میکنیم. اما داستان ما به اینجا ختم نمیشود، بلکه دنباله تأسفبارتری دارد.
4️⃣ با نهایت تأسف، فناوریهای نوین به جای آن که از سوی دانشپژوهان و علمآموزان برای توسعه، تسریع، تسهیل و تدقیق پژوهش به کار گرفته شوند، به عنوان ابزاری برای «جبران تنبلی» و «شانه خالی کردن از دشواری پژوهش» تبدیل شدهاند. تا دیروز در مطالعه آثار جدید، نگران «کپی و پیست» پژوهشهای دیگران بودیم، وقتی موتورهای ترجمه پیدا شدند، دنبال غلطیابی از جناب «گوگل ترنسلیتر» افتادیم، اما حالا وضعیت بحرانیتر شده است. برای احراز اصالت مقاله دانشجویمان باید پژوهش کنیم. هوش مصنوعی بهکارگرفتهشده توسط نگارنده مقاله، هوش طبیعی ما را به زحمت میاندازد. مقاله تولیدشده با هوش مصنوعی، چنان علائم ویرایشی و نگارشی را به دقت مراعات میکند که ارزیاب مقاله را دچار ازخودشرمندگی میکند، چنان با قاطعیت به مقاله منتشرشده در ژورنالی با اسم دهانپرکن ارجاع میدهد که توگویی خود نویسنده، آن مقاله را نیز نگاشته است، اما وقتی هوش طبیعی ارزیاب فریب این ظواهر را نمیخورد و زحمت پژوهش را بر خود هموار میدارد، حقیقت عیان میشود، حقیقت تلخ جعل عنوان مقاله و حتی جعل عنوان مجله توسط هوش مصنوعی!!!
5️⃣ بیتردید نهادهای مدیریت علم باید ضوابط دقیق و فنی برای چندوچون بهرهمندی از این فناوری در پژوهشهای علمی و مقررات بسیار (تأکید میکنم بسیار) سختگیرانه برای تخلف از ضوابط درنظر بگیرند، در غیر این صورت، غول سوءاستفاده خاطیان از هوش مصنوعی با قدرت هولناک و گستره اقیانوسی آن، بحرانی بزرگ برای دانش بشری پدید خواهد آورد.
#پژوهش
#هوش_مصنوعی
●➼┅═❧═┅┅───┄
🆔 @MAbdullahi
«مسلمانان جهان با همراهی نظام جمهوری اسلامی ایران عزم خود را جزم کنند تا دندانهای آمریکا را در دهانش خُرد کنند و نظارهگر شکوفایی گل آزادی و توحید و امامت جهان نبی اکرم باشند.»
#خمینی_بتشکن
🟢 نقش مبلغان بیسواد در دینگریزی افراد تحصیلکرده
🔹 مسلّماً علّت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آنها تعلیم نشده است. در واقع آن چیزی که آنها انکار میکنند مفهوم واقعی خدا و دین نیست، چیز دیگری است.
🔸 افرادی مانند من که با پرسشهای مردم درباره مسائل مذهبی مواجه هستیم کاملًا این حقیقت را درک میکنیم که بسیاری از افراد، تحت تأثیر تلقینات پدران و مادران جاهل یا مبلّغان بیسواد، افکار غلطی در زمینه مسائل مذهبی در ذهنشان رسوخ کرده است و همان افکار غلط اثر سوء بخشیده و آنها را درباره حقیقت دین و مذهب دچار تردید و احیاناً انکار کرده است.
از این رو کوشش فراوانی لازم است صورت بگیرد که اصول و مبانی مذهبی به صورت صحیح و واقعی خود به افراد تعلیم و القا شود.
🔹 این بنده شخصاً سالهاست که این مطلب را احساس کردهام و وظیفه خود دانستهام که فعّالیتهای مذهبی خود را تا حدودی که توانایی دارم در راه تعلیم صحیح و معقول مفاهیم دینی و مذهبی متمرکز کنم. تجربه نشان داده است که این گونه فعّالیتها بسیار ثمربخش است.
📚 استاد شهید مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص۴۸-۴۷
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللّهی
دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🆔 @MAbdullahi
اطلاعیه #درس_آزاد
📖 تدریس کتاب شریف نهایة الحکمة
از ابتدا
🗣 مدرس: حجة الاسلام مهدی عبداللهی
🕰 شنبه و دوشنبه 6:15-8
🏢 مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
✅ پیشنیاز شرکت در درس: گذراندن کتاب بدایة الحکمة یا آموزش فلسفه
جهت ثبتنام با آقای صادقی 02532941251 تماس حاصل فرمایید.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللّهی
دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🆔 @MAbdullahi
اطلاعیه #درس_آزاد
📖 تدریس کتاب شریف نهایة الحکمة
از ابتدا
🗣 مدرس: حجة الاسلام مهدی عبداللهی
🕰 شنبه و دوشنبه 6:15-8
🏢 مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
✅ پیشنیاز شرکت در درس: گذراندن کتاب بدایة الحکمة یا آموزش فلسفه
جهت ثبتنام با آی دی زیر در ارتباط باشید:
@ho_rezaei
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللّهی
دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🆔 @MAbdullahi
«سیاست خارجی در ترازی دیگر»
هرگونه همکاری با آژانس، غیر از یک مورد، باید متوقف شود
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🖌محمدجواد لاریجانی
1 ـ وضعیت موجود
دیپلماسی فعلی جمهوری اسلامی، همان چارچوب برجامی را دنبال میکند که در آن سه ویژگی مهمّ وجود دارد:
اول، مسئله استیصال است؛ یعنی معتقد باشیم کار مملکت از هر حیث ـ چه اقتصادی، چه امنیتی و چه سایر امور ـ قفل شده است و راه نجاتی دیده نمیشود، مگر اینکه آمریکا تحریمهای خودش را بردارد.
دوم، امکان توافق با آمریکا وجود دارد؛ یعنی اعتقاد به اینکه مقداری ما کوتاه بیاییم و خواستههای آمریکا را اجابت کنیم و درمقابل، آمریکا تحریمهای خود را بردارد و این توافق، بهعنوان بُرد ـ بُرد مطرح میشود.
سوم، بحث اعتماد است؛ یعنی میتوان با آمریکا بهشکلی توافق کرد و سپس باید اعتماد کنیم که آنها پای این توافق باقی بمانند و حتی فراتر از آن ـ مانند برجام ـ ما باید سهم خود را از توافقات نقداً انجام دهیم و اعتماد کنیم که آمریکا در آینده، سهم خودش را به انجام برساند.
اینها سه رکن سیاست خارجی برجامی است که عملاً در شرایط فعلی درحال پیگیری است.
2 ـ نقد دکترین برجامی در سیاست خارجی
به این سیاست خارجی، اِشکالات مهمّی وارد بوده و هماکنون هم باقی است که هم دلالت بر علّت عدمتوفیق گذشتۀ این سیاست خارجی دارد و هم شانس توفیق آینده آن را زیر سؤال میبرد:
نقد اول، اوّلین اِشکال به تئوری استیصال است؛ آمریکا مدعی است که تحریمهای فلجکننده علیه جمهوری اسلامی برقرار کرده است و ادامه میدهد، نزدیک دو دهه از این تحریمهای فلجکننده و بینظیر در تاریخ گذشته است؛ آیا ما واقعاً فلج شدهایم؟
آیا کشوری که فلج شده است میتواند ماهواره به فضا بفرستد؟... قرائن و دیگر شواهد موجود ـ مانند نیروی انسانی کارآمد، منابع عظیم طبیعی و امثال آن ـ حکایت از این دارد که تئوری استیصال، تلقی نادرست از وضعیت است و تصویری واقعبینانه را از وضعیتی که در آن هستیم، ارائه نمیدهد.
کلید رهایی از وضعیت اقتصادی کنونی، مسلّم صرفِ رفع تحریمها نیست و یک سیاست درست اقتصادی میتواند دستاوردهای چشمگیر داشته باشد.
نقد دوم،به امکان مذاکرهای شرافتمندانه، آبرومندانه و عزّتمدارانه با دولت آمریکاست که منجر به رفع تحریمها شود.
اعتقاد به این امکان خیلی عجیب بهنظر میآید؛ زیرا اولاً آمریکا لیست خواستههای خود را ـ شامل انهدام تجهیزات هستهای ما ـ بهصورت آشکار بیان کرده است؛ و ثانیاً خواستار از بین بردن توانمندیهای دفاعی ما و انحصار ما در توانمندیهای کوچک و آسیبپذیر شده است... توافق با چنین دولتی، معادل تسلیم مقابل سیطره اوست. بهنظر میرسد که خوشبینی غیرواقعبینانهای است که دلیل ناکامی گذشته برجام بوده است و عدمتحقق سیاست خارجی دیگری را میتواند رقم بزند.
نقد سوم، اعتماد به آمریکا است، اعتماد به پایبندی دولت آمریکا به هر تعهد و قراردادی، سادهلوحانه بهنظر میآید، لااقل یادمان هست برجامی که هنوز تحقق آن شکل نگرفته بود توسط همین رئیسجمهور در برابر تلویزیون پاره شد...
پس اعتماد به توافق با آمریکا و اینکه او پای توافقات خود میماند، یک فرض ناموجه است؛ از آن بدتر، اینکه ما سطح اعتمادمان را بالا ببریم که حتی سهم خود را پیشپرداخت کنیم (مانند برجام) و منتظر انجام تعهدات توسط آمریکا باشیم.
#تلخیص
مطالعه متن کامل:
https://eitaa.com/Mabdullahi/2088
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللّهی
دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🆔 @MAbdullahi
یادداشت انتقادی محمدجواد لاریجانی.pdf
حجم:
570.4K
یادداشت انتقادی محمدجواد لاریجانی، کارشناس برجسته روابط بینالملل
«سیاست خارجی در ترازی دیگر»
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللّهی
دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🆔 @MAbdullahi
🔰مهمترین #وظیفه_فرهیختگان_مؤمن در کلام استاد علامه مصباح یزدی
🔵 علامه مصباح:
🔷 مهمترین گزاره هایی که برای شناخت وظیفه باید در نظر داشت، دو بخش هستند:
🔶 بخش اول مربوط به مسائل بنیادین است؛ مثلا این که نیاز ما به فرهنگ و اموری که با عقل و دل سر و کار دارد، چیست؟ اگر ما زندگی خوب با درآمد مناسب داشته باشیم و یک حکومت عادلانه ای هم وجود داشته باشد که با عقل و مدیریت، اداره شود و وسائل زندگی و راحتی را فراهم کند، بدون این که دینی در کار باشد، چه مشکلی خواهد بود؟ به عبارت بهتر دین چه کارکردی دارد؟ پاسخ های سطحی به این سئوالات، نسل امروز را قانع نمی کند.
🔷 تا مسائل بنیادین حل نشود، نمی توان پاسخ مستحکم و ریشه داری برای بسیاری از سئوالات و شبهات، ارائه کرد. اهمیت علوم انسانی از همین روست؛ چون جهت حرکت انسانها و جوامع را مشخص نمی کنند. علوم تجربی مانند سوخت خودرو و علوم انسانی مانند فرمان خودرو است که جهت را مشخص می کند.
🔶 بخش دوم ناامید نشدن در مقابل امکانات غرب، استقامت در انجام، رها نکردن وظیفه به بهانه های مختلف است؛ همه اینها در صورتی حاصل می شود که خود را بنده خدا بدانیم و سعی کنیم برای خدا بندگی کنیم.
🔷 در مرحله اسلامی سازی علوم انسانی و عمل، هم افزایی و مدیریت و نقشه راه لازم است. نباید از مشکلات هراسید؛ البته به قدری مشکلات زیاد است که آدم را به یأس و ناامیدی میکشاند. مثلا سالها به کسی امید ببندیم و وقت و هزینه صرف کنیم و هنگام عمل، به انحراف کشیده شود! خب، این خیلی سبب ناامیدی است؛ گاهی این افراد نه تنها خودشان را خراب می کنند، بلکه دیگرانی که برای آنها هزینه کرده اند را نیز خراب می کنند.
🔷 بدانید اگر در راه صحیح قدم بردارید، همواره شیاطین در مقابل شما خواهند بود؛ اما خداوند وعده داده که اگر برای او کار کنید، خدا توطئه شیاطین را نقش بر آب می کند. همان خدایی که فرعون با آن همه قدرت را توسط بچه شیرخواری که در دامن خود او رشد کرد، سرنگون کرد و همان خدایی که مسلمانان ذلیل و بدون امکانات را در [جنگ] بدر مقابل دشمنان مجهز به پیروزی رساند، امروز نیز شمار را یاری می دهد؛ به شرط این که شما به دنبال بندگی و نصرت دین حق باشید.
🔶 اعتماد به نفس به معنای مصطلح روانشناسی امروز نداشته باشید؛ بلکه اعتماد به خدا داشته باشید؛ خدا به اندازه وسعتان از شما تکلیف می خواهد نه بیشتر؛ اما شما نباید گمان کنیدکه وسع و طاقتتان اندک است.
🗣 سخنرانی استاد علامه مصباح در جمع دانش پژوهان مؤسسه امام خمینی شعبه شیراز، 1396/12/05
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللّهی
دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🆔 @MAbdullahi