eitaa logo
مهدی عبداللّهی
812 دنبال‌کننده
643 عکس
360 ویدیو
49 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش‌آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 اندیشه نامه علوم عقلی اسلامی به کوشش: مهدی عبدالهی انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🔻 اثر شایسته تحسین بیست و چهارمین همایش کتاب سال حوزه 1401ش فلسفه، کلام و عرفان نظری سه سنت فکری قدرت‌مند در فرهنگ اسلامی‌اند که در طول تاریخ، نحله‌ها و مکاتب گوناگونی درون هر یک از آنها ظهور یافته است. پیدایش و گسترش این سه حوزۀ نظرورزی در دامان اندیشۀ اسلامی سبب شده است که مسائل مشترک فراوانی میان آنها شکل بگیرد. گذری بر آرای اندیشمندان این سه حوزه، به‌روشنی عدم توافق در پاسخ‌ها و تفسیرهای ناظر به این مسائل مشترک را به‌چشم می‌آورد. مجموعۀ پیش روی با این هدف به سامان آمده که به‌دور از سوء فهم و جهت‌گیری غیرعلمی، تصویری دقیق از آرای اندیشمندان علوم عقلی در مسائل مشترک به‌دست دهد. بی‌تردید مسائل مشترک متعددی در دانش‌های سه‌گانۀ فلسفه، کلام و عرفان اسلامی وجود دارند که شایستۀ پژوهش‌های توصیفی و تطبیقی‌اند، اما این اندیشه‌نامه تنها به پنج موضوع بنیادین پرداخته است که به‌نظر می‌رسد بر دیگر مسائل نزاع‌برانگیز اولویت دارند، و بر اساس میزان اهمیت، گسترۀ نزاع دیدگاه‌های پیرامونشان و درجۀ اثرگذاری‌شان بر دیگر مسائل گزینش شده‌اند. موضوعات یادشده عبارت‌اند از: توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید افعالی، حقیقت وحی و حدوث و قدم عالم. لینک خرید کتاب از نمایشگاه: https://B2n.ir/mf9955 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی 🆔 @MAbdullahi
📚 نظریه کنش جان سرل نویسنده: مهدی عبدالهی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔻 اثر شایسته تحسین بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه 1403ش کنش ارادی از ویژگی‌های بارز انسانی است که اندیشمندان فراوانی در دانش‌های گوناگون، از جنبه‌های مختلف آن سخن رانده‌اند. جان سرل از بزرگ‌ترین و سرشناس‌ترین فیلسوفان تحلیلی معاصر است که با پشت سر نهادن دو دورۀ فکری فلسفۀ ذهن و فلسفۀ زبان، وارد قلمرو فلسفۀ اجتماع شده و در پژوهش‌های فلسفی خویش نظر به مبانى علوم اجتماعی دارد تا مسیری برای شکل‌گیری علوم اجتماعی بگشاید. این پژوهش پس از تبیین مواجهۀ نقادانۀ سرل با نظریۀ کلاسیک تبیین علّی، مبانی وی در نظریۀ کنش را در کسوت مسائلی چون حیث التفاتی، گسست در کنش ارادی، واقعیت‌های اعتباری و نفس تبیین کرده است. کانون این پژوهش تصویر نظریۀ کنش سرل در قامت مسائلی چون انواع دلیل کنش، تصمیم‌گیری عقلانی، عقل نظری و عملی و مسلۀ مرکزی دلیل غیرتمایلی است. واپسین مرحلۀ این پژوهش بر رخنه‌های نظریۀ سرل روشنایی افکنده و کوشیده است برپایۀ فلسفۀ اسلامی راهی به حل مسئلۀ بگشاید. لینک خرید از نمایشگاه کتاب تهران: https://B2n.ir/wt3875 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی 🆔 @MAbdullahi
دومین مناظره علمی با موضوع: مبانی معرفت‌شناختی فرهنگستان ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند ناقد: حجت الاسلام والمسلمین مهدی عبداللهی مدیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین سید حجت الله فقیهی زمان: دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه 1404 بلافاصله بعد از نماز ظهر و عصر مکان: باجک؛ کوچه ۱؛ مرکز تخصصی فلسفه اسلامی لینک حضور مجازی: https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی 🆔 @MAbdullahi
مناطره دوم عبدالهی_پیروزمند.mp3
زمان: حجم: 37.19M
🗣 صوت دومین مناظره علمی با موضوع: مبانی معرفت‌شناختی فرهنگستان ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند ناقد: حجت الاسلام والمسلمین مهدی عبداللهی زمان: دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه 1404 مکان: مرکز تخصصی فلسفه اسلامی ❌ اساسی‌ترین پرسش ما از جناب استاد پیروزمند این بود که اعتبار معرفت به چیست و معیار تشخیص آن کدام است. در این مناظره اشکالاتی بر این دیدگاه مطرح شد که مهمترین آنها از این قرار است: 1. نسبی‌گرایی معرفت‌شناختی عام؛ 2.. خلط دو حیثیت هستی‌شناختی و فرآیند تحقق معرفت با حیثیت معرفت‌شناختی؛ 3. خلط اراده تکوینی و اراده تشریعی؛ 4. خلط میان معرفت با ایمان و کفر؛ 5. وداع با واقع گرایی و رئالیسم؛ 6. مخالفت با نگرش دینی رئالیستی؛ 7. ایمان گرایی و عدم امکان ارزیابی نظامهای دینی متعارض؛ 8. عدم امکان هدایت انسانها و انسداد باب هدایت؛ 9. ناتوانی از تحلیل اختلافات معرفتی مؤمنان 10. لزوم بنیادگرایی پیوند مناظره نخست: https://eitaa.com/Mabdullahi/1698 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی 🆔 @MAbdullahi
مهمترین محورهای مناظره مبانی معرفت‌شناختی فرهنگستان 🖌 مهدی عبداللّهی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❌ اساسی‌ترین پرسش ما از جناب استاد پیروزمند این بود که اعتبار معرفت به چیست و معیار تشخیص آن کدام است. 🔻 استاد پیروزمند دیدگاه معرفت‌شناختی فرهنگستان را «نظريه معرفتشناسي مبتني بر نسبيت‌گرايي اسلامی» (مقاله، ص19) نامیدند، در این مناظره اشکالات بر این دیدگاه مطرح شد که مهمترین آنها از این قرار است: 1. مهمترین اشکال همان نسبی‌گرایی است و راه‌حل ارائه شده توسط نویسنده (ص19-20)، مشکل نسبیت‌گرایی را حل نمی‌کند، چون مدعای نویسنده این است ک ه افزون بر اراده، تاریخ و فرهنگ فاعل شناسا، ولایت حق تعالی نیز در تحقق معرفت دخیل است. اصلی‌ترین اشکال هستی‌شناختی این مدعا آن است که مشیت ربوبی مطلق است و همه پدیده‌های هستی حتی نافرمانی شیطان و طواغیت را نیز دربرمی‌گیرد. معرفت‌های نامعتبر نیز تحت ولایت تکوینی و با مشیت الهی تحقق می‌یابند. پس اراده و مشیت الهی نمیتواند فارق معرفت معتبر از غیرمعتبر باشد. 2.. خلط دو حیثیت هستی‌شناختی و فرآیند تحقق معرفت با حیثیت معرفت‌شناختی. معرفت‌شناسی ناظر به حیث اعتبار و ارزش معرفت است و نباید آن را با وجودشناسی ادراک یا فرآیند تحقق ادراک خلط کرد. 3. خلط اراده تکوینی و اراده تشریعی: شیطان و طواغیت در اراده تشریعی خداوند تخطی میکنند، نه اراده تکوینی. ادله عقلی و نقلی به روشنی اثبات می‌کنند: «و ما تشاءون إلا أن یشاء الله» حتی بزرگترین جنایت عالم که در روز عاشورا رخ داد، به مشیت و اذن تکوینی الهی بود چنان که فرمود شاء الله أن یراک قتیلا، تخلف شیطان از فرمان به سجده به مشیت تکوینی حق بود و گرنه مشرک خواهیم شد اگر اراده ای مستقل از اراده حق در عالم قائل باشیم. اما تخلف از اراده تشریعی امکان پذیر است، چون اساسا اراده تشریعی صفت فعل الهی است و از مقام تشریع یعنی امر و نهی او نسبت به افعال اختیاری انسانها انتزاع میشود 4. خلط میان معرفت با ایمان و کفر: آنچه محل بحث است معرفت و اعتبار آن است که مقدم بر ایمان (التزام قلبی به واقعیت ادراک‌شده) یا کفر (عدم التزام قلبی به معرفت ادراک‌شده) 5. وداع با واقع گرایی و رئالیسم: اساتید فرهنگستان به صراحت فرموده‌اند: «ر قدم اول در بحث معرفت شناسی ما گمان ما این است که این، بنیان باطلی است که از اول آدم بگوید فهم یعنی درک مطابق با واقع است.» آیا ایشان التزام به لوازم این مدعا دارند؟ آیا قضایای حاکی از امور دینی همچون «خدا موجود است»، «خدا عالم است» و... حاکی از عالم واقع هستند یا نه. 6. مخالفت با نگرش دینی رئالیستی سراسر قرآن کریم یک متن رئالیستی است. قرآن وقتی سخن از پدیده های مادی به میان آورد، از آب، باد، باران، درختان و... واقعی سخن می گوید. هنگامی که از نعمتهای بهشتی و عذابهای اخروی بحث میکند، نگرش رئالیستی دارد، در مواردی که از خدا و صفات خدا و عوالم ماورائی بحث میکند، همگی آنها امور عینی، واقعی، خارجی اند، و آیات قرآن کریم معرفتهای صادق و صائب یعنی مطابق با واقع به دست میدهند. 7. ایمان گرایی و عدم امکان ارزیابی نظامهای دینی متعارض بنا بر این نگرش معرفت شناختی، امکان ترجیح نظامات دینی بر یکدیگر وجود ندارد. یک یهودی یا مسیحی چرا باید سخن شما را بپذیرد و از دیانت خود دست شسته، پیرو دیانت اسلام شود؟ 8. عدم امکان هدایت انسانها و انسداد باب هدایت دغدغه اصلی فرهنگستان تأمین سعادت انسانی از راه دخالت دین است، در حالی که با این نگرش معرفتشناختی، راه هدایت به روی غیرمؤمنان مسدود است؛ چون فاعل شناسای کافر همواره تحت ولایت طاغوت به معرفتهای باطل (با تعریف فرهنگستانی) دست می یابد، در حالی که در نگرش فیلسوفان اسلامی، کافر نیز میتواند واقعیت را آن گونه که هست، درک و فهم کند. 9. ناتوانی از تحلیل اختلافات معرفتی مؤمنان من و شما هر دو مؤمن هستیم و تحت ولایت الهی تصمیم به معرفت میگیریم. دستگاه معرفتشناختی شما چگونه میتواند این اختلافات را تحلیل کند؟ 10. لزوم بنیادگرایی: این نگرش هرچند توجه نداشته باشد یا متفطن باشد، اما به جهت ملاحظات بر زبان نیاورد، خود را حق مطلق و تمامی سایرین را باطل میداند. سخن آخر استاد پیروزمند در پاسخ به اشکال 7 و 8 فرمودند: «اگر کسی مبانی کلامی ما را نپذیرفت، از یک راه دیگر عقلی او را ملزم به دیدگاههای انکارناپذیر می‌کنیم.» اولاً چرا از همان ابتدا با این دیدگاههای عقلی انکارناپذیر شروع نمیکنید تا برای همه امکان ورود به بحث وجود داشته باشد؟ ثانیاً این دیدگهای عقلی انکارناپذیر غیر از همان بدیهیات عقلی موردنظر فیلسوفان اسلامی است؟!!! ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
مبانی و روش تحقیق تکاملی در علوم انسانی اسلامی.pdf
حجم: 2.43M
مقاله ارائه شده جناب استاد پیروزمند برای مناظره علمی
ضرورت معرفت‌شناسی برای علوم اسلامی و علوم انسانی 🖌 مهدی عبداللّهی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅ به عنوان طلبه‌ای فلسفه‌آموز که حدود 25 سال است به یادگیری، آموزش و پژوهش در فلسفه اشتغال دارم، به همه طلاب، دانشجویان و پژوهشگران سفارش می‌کنم مباحث معرفت‌شناختی را بسیاری جدی به شمار آورند. هر طلبه و استاد علوم اسلامی و هر پژوهشگر علوم انسانی که دغدغه اقدامات جدی و پژوهشهای بنیادی در قلمرو دانشی خود دارد، باید بداند بدون تسلط بر مباحث معرفت‌شناسی ره به جایی نخواهد برد. 🔻بنیادی‌ترین اختلافها میان نحله‌ها و مکاتب علوم انسانی و مهمترین اندیشمندان این عرصه مربوط به نزاعهای معرفت‌شناختی است، نزاع اصلی مکاتب پوزیتویستی، انتقادی، تفسیری و... در عرصه علوم انسانی بر سر مدعیات معرفت‌شناختی است، هم‌چنان‌که اختلاف اساسی علوم انسانی اسلامی با نحله‌های موجود در سنت غربی مربوط به اختلاف نگرش رئالیستی فلسفه اسلامی و لوازم آن با این نحله‌هاست. 🔹ریشه اصلی اختلاف‌نظر جریان‌های مختلف درون‌حوزوی همچون جریان اصیل تفکر فلسفی با جریانهای دیگر همچون مدرسه معارفی خراسان (معروف به مکتب تفکیک) و فرهنگستان علوم اسلامی نیز ریشه در نزاع‌های معرفت‌شناختی دارند. معرفت‌شناسی بن و بنیاد ساختمان مکاتب و سنتهای فکری را شکل می‌دهد. نباید آن را دست‌کم گرفت. اهمال هر اندیشمند یا جریان فکری در این موضوع اساسی موجب سستی دیگر نظریات آن در عرصه‌های دیگر خواهد شد، چه رسد به کج‌روی و خروج از صراط مستقیم حقیقت. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
14040230_46985_1281k.mp3
زمان: حجم: 13.17M
🌷بشنوید صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی و شهدای پرواز اردیبهشت. ۱۴۰۴/۲/۳۰ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی 🆔 @MAbdullahi
قدر انقلاب را بدانیم بخش پایانی سخنان رهبر انقلاب در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی و شهدای پرواز اردیبهشت آن چیزی که من میخواهم از این بیانات استنتاج کنم این است: مهم این است که انسان در نوع رفتار شهید رئیسی و بسیاری از همکاران جوان او، همان روحیه و نورانیّتی را مشاهده میکرد که در همکاران شهید رجائی، مثل کلانتری، مثل عبّاسپور، مثل قندی، مثل نیلی و امثال اینها می‌دید؛ همان نورانیّت، همان روحیه، همان انگیزه، همان احساس مسئولیّت؛ [آن هم] بعد از چهل سال! این خیلی باارزش است؛ این همان قدرت انقلاب است. این نشان‌دهنده‌ آن است که این انقلاب، انقلابِ قدرتمندی است؛ این همان «فتح‌الفتوح» امام بزرگوار است. امام فتح‌الفتوح را تربیت و تولید مردان ازخودگذشته و کارآمد، به وسیله‌ انقلاب معرّفی کردند؛ این، اتّفاق افتاد. آن سالی که انقلاب پیروز شد، سال ۵۷، شهید رئیسی یک جوان هجده‌ساله بود؛ شهید آل‌هاشم یک نوجوان شانزده‌ساله بود. شهید امیرعبداللهیان یک پسربچّه‌ی چهارده‌ساله بود؛ شهید مالک رحمتی به دنیا نیامده بود؛ اینها پرورش‌یافته‌های انقلابند. شهید رئیسی از مشهد، آل‌هاشم از تبریز، رحمتی از مراغه، امیرعبداللهیان از دامغان، موسوی از فریدون‌شهر اصفهان، مصطفوی از گنبد قابوس، دریانوش از نجف‌آباد، قدیمی از ابهر؛ این جوانها از گوشه و کنار این کشور سر بلند کردند، رشد کردند. انقلاب توانست صدها هزار مثل این جوانها را تربیت کند و تربیت کرده، و در میان اینها شخصیّت‌های ممتاز بین‌المللی و شخصیّت‌های ممتاز ملّی را به ملّت ایران تقدیم کرده. این کار انقلاب است، این قدرتِ انقلاب است. امتیازِ انقلاب این است که می‌تواند شهید آیت‌الله اشرفی، آن پیرمرد هشتاد نودساله را و شهید آرمان علی‌وردی، این جوان هجده نوزده‌ساله را، با فاصله‌ی چهل سال، در یک خط قرار بدهد و بسیج کند و به راه بیندازد. امثال این جوان در همان راهی شهید شدند که شهید اشرفی‌ها شهید شدند، شهید صدوقی‌ها شهید شدند، پیرمردهای اوّل انقلاب به شهادت رسیدند. این انقلابی که چنین قدرتی دارد که در طول سالهای متمادی میتواند این‌جور نیروها را بسیج کند، شکست‌خوردنی نیست. قدر انقلاب را بدانیم، قدر این سازندگی را بدانیم، قدر این حرکت عظیم ملّت ایران را بدانیم، قدر این پیشرفت را بدانیم، از خدای متعال کمک بخواهیم، این راه را ادامه بدهیم؛ ان‌شاءالله ملّت ایران یک درس ماندگاری برای بشریّت تثبیت خواهد کرد و به فضل الهی این خدمت را برای همه‌ دنیا، همه‌ بشریّت اهدا خواهد کرد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی 🆔 @MAbdullahi
8.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 یاوه‌گویی نکنید تذکر رهبر انقلاب به طرف آمریکایی در مذاکرات اخیر: سعی کنند یاوه‌گویی نکنند اینکه بگویند به ایران اجازه غنی‌سازی نمی‌دهیم، غلط زیادی است؛ جمهوری اسلامی منتظر اجازه این و آن نیست. به مردم خواهم گفت دلیل تکیه این‌ها روی غنی‌سازی چیست. 🔹‌رهبر انقلاب در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی و شهدای پرواز اردیبهشت: ️صحبت مذاکرات شد، من یک تذکری به طرف مقابل بدهم. ️طرف آمریکایی که در این مذاکراتِ غیرمستقیم وارد صحبت می‌شوند، گفتگو می‌کنند، سعی کنند یاوه‌گویی نکنند. 🔹‌اینکه بگویند ما به ایران اجازه‌ غنی‌سازی نمی‌دهیم، این غلط زیادی است. کسی منتظر اجازه‌ این و آن نیست. جمهوری اسلامی سیاستی دارد، روشی دارد، سیاست خودش را تعقیب می‌کند. 🔹‌البته در یک مناسبت دیگری به ملت ایران توضیح خواهم داد که علت اینکه اینها روی غنی‌سازی تکیه می‌کنند چیست، چرا اینقدر طرف‌های غربی و آمریکایی و دیگران اصرار دارند که باید در ایران غنی‌سازی نباشد. اینها را ان‌شاءالله در یک مناسبت دیگری باز می‌کنم برای ملت ایران که بدانند طرف، نیتش چیست. ۱۴۰۴/۲/۳۰ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی 🆔 @MAbdullahi
7.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فاعتبروا یا أولی الأبصار به تاریخ‌ها توجه کنید! سال‌های سال است که رهبر انقلاب با ادبیات‌های متفاوت اما صریح و آشکار از بیهودگی مذاکره با امریکای جهان‌خوار، بلکه زیان‌باری آن سخن گفته‌اند، اما عده‌ای هنوز نمی‌خواهند از توهمات امریکاپرستانه خود دست بردارند. 🔹 پس از آنکه دولت جمهوری اسلامی بار دیگر پای میز مذاکره نشست، نتیجه چهار دور مذاکره غیرمستقیم با امریکا تا به امروز این بوده که سران امریکا بارها به صراحت از عدم حق ایران برای غنی‌سازی سخن گفتند. کسانی که بر مذاکره پای می‌فشردند، اکنون پاسخ دهند آورده این مذاکره برای جمهوری اسلامی چه بوده است. 🔻 اما آنچه دیروز در سخنان رهبری رخ داد، استمرار و تأکید بر همان خط مستقیم مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های استکبار بود. روی‌کرد رهبری جبهه مقاومت در مواجهه با استکبار بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت به دنبال آرمان‌خواهی واقع‌بینانه است. واقعا جای تأسف دارد که در شرایط فعلی که غرب‌گرایان در آرزوی بستن با امریکا هستند، برخی خواص جبهه مقاومت نیز میدان تبیین و گفتمان‌سازی را خالی کرده‌اند و به جای سینه ستبر کردن در مقابل دشمن و هزینه دادن برای پافشاری بر خط‌مشی مقاومت، در وادی انفعال درافتاده‌اند، بار دیگر فرمانده جبهه است که باید در این فضا از آرمان مقاومت دفاع کند. کی باید درس عبرت بگیریم؟! آنها که همچنان خواب امریکا می‌بینند، کی از خواب بیدار خواهند شد؟ خواص جبهه مقاومت کی از محافظه‌کاری دست برخواهند داشت. پیروزی و پیشرفت جمهوری اسلامی تنها یک راه دارد: استقامت بر مبانی انقلاب اسلامی ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی 🆔 @MAbdullahi
69.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوای حاج محمود در دل کلیسایی در نایروبی یکی از موضوعاتی که در کنفرانس دیروز ارائه شد «زمان ها و مکان های مقدس از نگاه مسیحیت و اسلام» بود. ارائۀ کنندۀ بخش اسلامی، برادر عزیزم جناب آقای خدامی بود که در علم و فضل از نوادر روزگار است و کثّرالله امثاله. در پاورپوینتی که ایشان ارائه می داد برای آشناییِ مسیحیان با فضای مجالس مذهبی شیعه، کلیپ چند دقیقه ای از حاج محمود کریمی با زیرنویس انگلیسی پخش شد. تقریبا تمام حاضران، محو مناجات شدند و کم کم اشک ریختن آهستۀ دو سه نفر را هم می شد احساس کرد. با این که مسیحیان چندان با این فضای گریه در مناجات با خدا آشنا نیستند تاثّر آن ها از این چند دقیقه خودمان را هم متعجب کرد. بعد از جلسه، یکی از کشیشان تقاضا کرد که کلیپ برایش ارسال شود. بعد از این که کلیپ در گروه مشترک واتسپی کنفرانس ارسال شد نوشت: این کلیپ ما مسیحیان را غافلگیر کرد. عبادتی بسیار قدرتمند بود. وسوسه شدم که بایستم و به زبان‌ها (زبان‌های روحانی) صحبت کنم، اما چون روح خدا دارای انضباط است، خودم را کنترل کردم. ما می توانیم تفاوت‌هایمان را کنار بگذاریم و بر منبع مشترکمان تمرکز کنیم. به چنین سرودهای عبادی بیشتری نیاز دارم. یکی از این روزها این کلیپ را در کلیسای خودم پخش خواهم کرد. واقعیت آن است که از ظرفیت مذهب اهل بیت ع در عرصۀ مناجات آن چنان که باید و شاید استفاده نکرده ایم. برای انتقال این تجربۀ ناب، به یک جهاد رسانه‌ای هوشمند و هدفمند نیاز داریم. شور و شعور این مذهب اگر آن گونه که هست ارائه شود و به افراط نگراید می تواند دل های زیادی را به خود جذب کند. 🖌مرتضی کریمی @hararememoirs