eitaa logo
مهدی عبداللّهی
813 دنبال‌کننده
643 عکس
360 ویدیو
49 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش‌آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
صراط مستقیم جذب حداکثری در عین تحفظ بر مواضع انقلابی با اجتناب از مصادیق خاکستری 🖌 مهدی عبداللّهی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و استمرار نظام جمهوری اسلامی تا به امروز بی‌تردید مدیون حضور انقلابی توده‌های مردم و خواص بوده است. اما چگونگی این حضور به‌ویژه در مواضع مواجهه حامیان نظام مقدس جمهوری اسلامی با مخالفان نظام و خاطیان همواره یکی از چالشهای نظری و عملی برای جریان انقلاب بوده است. حتی از پیش از پیروزی انقلاب نیز این مسئله محل پرسش و اختلاف بوده است و گاه از سویی، خودش عامل ایجاد اختلاف میان انقلابیون شده و از سوی دیگر زمینه هجمه مخالفان و محافظه‌کاران بر این جبهه بوده است. واقعیت آن است که در این موضوع بسیار مهم اجتماعی سیاسی، حکم برخی مصادیق و صورت‌ها روشن است، و آنچه محل اختلاف و مناقشه است کنش‌ها و اقداماتی است که به اعتقاد برخی نتیجه آنها تحکیم و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی است، اما برخی دیگر موضع مخالفی دارند و این اقدامات را ناسودمند و بلکه ممکن است زیان‌بار بدانند. با این توضیح، به نظر می‌رسد محل مناقشه روشن شده باشد. موضوع محل بحث، اقدامات فردی یا جمعی و کنش‌های سخت یا نرمی است که به هدف دفاع از آرمانهای انقلاب و جمهوری اسلامی از سوی مدافعان این نظام و انقلابیون انجام می‌گیرد. و نزاع بر سر ارزیابی و ارزش‌داوری این اقدامات است که آیا به هدف موردنظر منتهی می‌شوند یانه. ♦️به نظر می‌رسد در اینجا نیز همچون بسیاری موارد دیگر با سه گونه مصداق مواجهیم: مصادیق سفید، سیاه و خاکستری. 1️⃣ مصادیق سفید: بی‌تردید موارد متعددی از اقدامات فردی و جمعی و ایجابی و سلبی وجود دارد که به تأمین هدف یادشده کمک می‌کنند. اقداماتی هم‌چون شرکت در راهپیمایی‌های قانونی، برپایی تجمعات قانون‌مند اعتراضی، تشکیل جلسات سخنرانی و مناظره، انتشار دیدگاههای ایجابی و نقد مخالفان در رسانه‌های جمعی به اشکال گوناگون و... 2️⃣ مصادیق سیاه: مجاهده با جان برای دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب یکی از بزرگترین اعمال صالح است، اما روشن است که در هر موقعیت زمانی و مکانی و با هر مخالفی نمی‌توان چنین برخورد سختی داشت. تکلیف برخوردهای سخت در سطوح و صورت‌های مختلفش از جنگ و برخورد مسلحانه گرفته تا برخورد فیزیکی و زدوخورد روشن است. این نحوه مواجهه نیازمند اذن ولیّ و رهبر جامعه دینی است. جامعه انقلابی باید همواره آماده برخورد سخت با دشمنان خارجی و داخلی در سنگرهای مختلف باشد، اما این برخورد نیازمند اذن ولایی است، نه به تشخیص فردی یک انقلابی. با این حال، در این سطح شاهد بودیم که برخی انقلابیون، پیش از انقلاب به صورت خودجوش سودای مبارزه مسلحانه در سر داشتند یا در دوره دوم خرداد عده‌ای با هدف دفاع از انقلاب، کار را به برخورد فیزیکی در میتینگ‌های سیاسی کشاندند یا در سال‌های اخیر عده‌ای از دیوار برخی سفارتها بالا رفتند یا در اعتراض به وضعیت نابسامان فرهنگی با نیروهای حافظ نظم در جامعه اسلامی درگیر شدند. (ناگفته روشن است که در این نوشتار موضوع سخن نحوه اقدام مدافعان و حامیان انقلاب است، وگرنه اقدامات جبهه مقابل و زمینه‌سازی برای صدور این دست کنش‌ها حتی به شکل نفوذ در صفوف انقلابیون جای تردید ندارد) 👇👇👇 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
👆👆👆 3️⃣ مصادیق خاکستری: چالش اصلی در زمینه اقدامات ایجابی و دفاعی جبهه انقلاب در این مصادیق خاکستری است. مقصود از مصادیق خاکستری اقدامات فردی یا جمعی و کنش‌های سخت یا نرمی است که به هدف دفاع از آرمانهای اسلام و انقلاب انجام می‌گیرند، اما در ارزش‌داوری آنها اختلاف‌نظر وجود دارد. با توجه به آنچه در مصادیق سیاه و سفید گفتیم، مصادیق خاکستری به طور معمول از سنخ اقدامات نرم هستند. از سوی دیگر، با اندکی تأمل می‌توان پی برد علت اختلاف در این مصادیق نیز آن است که حیثیات مختلفی دارند و عناوین مختلفی بر این اقدامات صادق است و اختلاف صاحب‌نظران در ارزش‌گذاری آنها بدین جهت است که هر یک بر عنوانی تکیه می‌کنند و حکم آن عنوان را به کل آن اقدام سرایت می‌دهند (مغالطه کل و جزء). بر این اساس، راه‌حل کلی مسئله نیز روشن است. داوری نسبت به این گونه مصادیق نیازمند پشت سر گذاشتن این سه مرحله است: 1) توجه به حیثیات مختلف کنش، 2) ارزش‌گذاری نسبت به هر یک از حیثیتها و عناوین کنش، 3) ارزش‌گذاری مجموعی برای کنش. عدم توجه به هر یک از این مراحل یا خطای در آنها در نهایت منتهی به داوری ناصواب درباره یک کنش خواهد شد. البته شاید بتوان گفت در میان این مراحل سه‌گانه، مرحله نخست دشوارترین و تأثیرگذارترین آنهاست و اگر کسی بتواند این مرحله را به سلامت پشت سر گذارد، در دو مرحله دیگر نیز کام‌یاب خواهد بود. سخن در این زمینه فراوان است، از این رو باید تنها به چند نکته اساسی و کلیدی بسنده کرد. ✅ توجه به پیامدهای عینی و ذهنی کنش یکی از حیثیت‌های تأثیرگذار یک کنش هرچند کوچک، پیامدهای مترتب بر آن است. گاه یک اقدام به خودی خود کوچک و حقیر است، اما آثار و نتایج بزرگی بر آن مترتب می‌شود. تاریخ پر است از کنش‌هایی که اگر در زمان یا مکان مناسب صورت می‌گرفتند، مسیری متفاوت برای یک جامعه ترسیم می‌شد.‌ (ا‌گر فرزندان و حامیان هانی بن عروة پس از دستگیری وی توسط ابن‌زیاد فریب دروغ شریح قاضی را نمی‌خوردند، شاید کربلا رخ نمی‌داد! مقام معظم رهبری.) پیامدهای یک کنش نیز اعم از پیامدهای عینی/انضمامی یا پیامدهای ذهنی/تفسیری است؛ یعنی در مقام داوری یک کنش باید افزون بر ملاحظه نتایج عینی و تبعات خارجی آن، به تأثیر آن کنش در ذهن و نگرش سایر افراد عنایت داشته باشیم. فردی را تصور کنید که مدت‌های طولانی با همسایه‌اش دشمنی داشته است. تصمیم می‌گیرد از راه فریب بر وی غلبه کند. از این رو، ظهر هنگام که با وی مواجهه می‌شود، به گرمی او را در آغوش می‌کشد و شاخه گلی به وی هدیه می‌دهد. در همین هنگام، پسر او که از مدرسه می‌آید پدرش را می‌بیند که با فرد یادشده در حال دل دادن و قلوه ستاندن است. پدر متوجه آگاهی فرزندش از این رفتار می‌شود، اما وقتی هر دو به خانه می‌ر‌سند، فلسفه کنش خود را برای فرزند هیچ توضیح نمی‌دهد. اتفاقا دشمن مزبور زرنگ‌تر از این حرفهاست و دست پدر را خوانده است. عصر هنگام که پدر خانه حضور ندارد، نزد پسر می‌آید و ادعا می‌کند که از جانب پدر آمده تا کلید قفل مغازه را که در خانه جا گذاشته بود، برایش ببرد. پسر کلید مغازه را تقدیم دزد می‌کند!!! در این داستان، مقصر اصلی کیست؟ کنش‌گری که دارای جایگاه دینی، سیاسی و اجتماعی، بلکه پایین‌تر دارای وجاهت (اتوریته) نزد عده یا حتی یک فرد دیگر است، نمی‌تواند نسبت به برداشت ذهنی مشاهده‌گر کنش بی‌تفاوت باشد. اگر کنش او در معرض تفاسیر مختلف قرار دارد، باید از راهی شواهد روشن و قابل فهم برای ناظران فراهم آورد تا آنها با تفسیر ذهنی نادرست از یک کنش درست به خطا نیفتند. 👇👇👇 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
👆👆👆 ✅✅ توجه به جایگاه و ویژگی‌های افراد در ارتباطات اجتماعی بی‌تردید یک کنش‌گر در مواجهه با سایرین باید به ویژگی‌ها و خصوصیات افراد توجه کافی داشته باشد و کنش خود را متناسب با جایگاه و تعینات ایشان تنظیم کند. پدر وقتی وارد خانه می‌شود، در مقام اظهار لطف و مهربانی باید دختر را بر پسر مقدم کند. چه بسیار رفتارهایی که در مواجهه با یک فرد شایسته و مثبت ارزیابی می‌شوند، اما همان رفتار در مواجهه با دیگری ناشایست بلکه گاه ممنوع است. لبخند و تبسم در مواجهه با عموم مردم به ویژه مؤمنان واکنشی پسندیده است، اما در مواجهه با گناه‌کار اگر موجب تأیید گناه باشد، چطور؟ در مقابل دشمن، چطور؟! از همین دو مثال، گستره و عمق این مسئله روشن می‌شود. یکی از عوامل تأثیرگذار در داوری نسبت به یک کنش و ترسیم چگونگی کنش بایسته، شناسایی ویژگی‌های طرف مقابل و تنظیم رفتار متناسب با آن است. این ویژگی‌ها در قلمرو خانواده، همکاران و دوستان محدود به جنسیت، روحیات و عواطف، توانایی‌ها و غیره است، اما در کنش‌هایی که پیامدهای عینی و بازخوردهای ذهنی در عرصه اجتماعی دارند، دست‌کم شامل خط فکری، جایگاه سیاسی و اقدامات پیشین افراد نیز می‌شود. چگونگی رفتار ما با صاحبان مناصب حکومتی و شخصیت‌های سیاسی نمی‌تواند نسبت به نگرش‌ها، تصمیمات و اقدامات آنها ساکت باشد. آیا می‌توان در مواجهه با یک مسؤول بی‌کفایت همان گونه موضع گرفت که با یک صاحب‌منصب توانای ازخود گذشته رفتار می‌کنیم؟ بی‌تردید نمی‌توان فلان صاحب کرسی زیرکولرنشین... را به اندازه سردار دلها در قلب نشاند. به همین ترتیب، آن دسته از صاحب‌منصبان و سیاسیونی که با موضع‌گیری‌ها و اقدامات غلط خود موجب توقف مسیر رشد و تعالی جمهوری اسلامی شدند، هرگز با سیاست‌مداران و مسؤولان دلسوز انقلاب و مردم یکی نیستند. بر این اساس، در ارزش‌گذاری مجموعی برای کنش نمی‌توان با دست گرفتن عناوینی چون مهربانی، جذب حداکثری، اسلام رحمانی و... با خاطیان و خائنان به همان گونه رفتار کرد که با فداییان خط مقدم اسلام و مسؤولان پابه‌رکاب انقلاب رفتار می‌کنیم. مهربانی و احترام و جذب حداکثری به جای خود، تأکید بر محکمات انقلاب و اسلام و فاصله‌گذاری با خطاکارن و صاحبان خط‌های انحرافی به جای خود. دلسوزی برای همگان حتی دشمنان اسلام و امید و تلاش برای هدایت ایشان که بی‌تردید مورد تأیید عقل و نقل است، نباید به قیمت عبور از خط قرمزهای دینی و سیاسی یا کم‌رنگ کردن این خط قرمزها در عینیت یا حتی در ذهنیت ناظران کنش باشد. بر فرض ترتب یک نتیجه مثبت فردی بر یک کنش، نباید از نتایج اجتماعی عینی و ذهنی آن غفلت کرد. صدالبته، شامورتی‌بازی فتنه‌گران و سیاسیون باطل‌مدار خود داستان دیگری دارد! ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
سالروز رحلت جانگداز حضرت امام خمینی (ره) تسلیت باد!
🩸سخنان بلند شهید آیت‌الله صدر درباره امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران 1️⃣ من تصمیم گرفته ام برای این مسئله اسلامی از همه شؤوناتم کوتاه بیایم. 2️⃣ اگر امام خمینی به من دستور دهد که برای خدمت به اسلام در یکی از روستاهای ایران ساکن شوم، در آن هیچ تردید نمی‌کنم. امام خمینی آنچه را که من برایش تلاش می‌کردم، محقق کرد. 3️⃣ اگر بقالی در سایه حکومت امام خمینی در شیراز باشم، برایم از مرجعیت سید ابوالحسن اصفهانی زیر سایه حکومت صدام دوست داشتنی‌تر است؛ 4️⃣ آرزوی من این است که حکومت اسلامی برپا شود تا بتوانم به آن خدمت کنم، هرچند خدمتی اندک باشد. 📚محمد باقر الصدر السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج۴، ص۲۷. پ.ن: امروز نهال انقلاب امام خمینی به درختی تناور تبدیل شده و امام خامنه‌ای خلف صالح او همان مسیر را ادامه می‌دهد. اما من و تو کجای داستانیم؟! ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🆔 @MAbdullahi
نقش اندیشه های دریدا و تاثیر آن در رهیافت الهیاتی کاپوتو (نشریه معرفت کلامی).pdf
حجم: 799.6K
♦️ انتشار مقاله علمی پژوهشی عنوان: نقش اندیشه‌های دریدا و تأثیر آن در رهیافت الهیاتی کاپوتو؛ بررسی تحلیلی و انتقادی نویسندگان: علی قربانی، محمد جعفری و مهدی عبداللهی چکیده: جان دی. کاپوتو، یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان دین قاره‌ای معاصر است. وی پس از طرح «اندیشۀ مرگ خدا» و افول دین در دورۀ مدرن، امکانِ «بازگشت دین» را از رهگذر فلسفۀ ساخت‌شکنانه و به‌شیوه‌ای پسامتافیزیکی، در دوران پست‌مدرن بررسی می‌کند. جالب آنکه موضوع بازگشت دین، امروزه حتی با استقبال برخی متفکران سکولار نیز مواجه شده است. کاپوتو در نیل به هدف خویش از اندیشه‌های فلسفی دریدا بسیار بهره می‌برد. تحقیق پیش رو با روش کتابخانه‌ای و شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی، به مؤلفه‌های محوری اندیشه‌های دریدا ـ که تأثیری عمیق بر رهیافت الهیاتی کاپوتو بر جای گذاشته‌اند ـ همچون «ساختارشکنی»، «نفی متافیزیک حضور»، «رویداد» و «دین بدون دین» می‌پردازد. در نهایت، بررسی انتقادی فلسفۀ ساخت‌شکنانه و الهیات مبتنی‌بر آن، نشان می‌دهد که این نگرش با چالش‌های متعددی؛ از جمله «نسبی‌گرایی»، «مفسرمحوری افراطی»، «ایمان‌گرایی» و «ناواقع‌گرایی دینی» مواجه است. کلمات کلیدی: دريدا، کاپوتو، ساختارشکني، متافيزيک حضور، الهيات پست‌مدرن، دينِ پسامتافيزيکي، دين بدون دين. 📚 معرفت کلامی، ش32، بهار و تابستان 1403، ص215-234. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی 🆔 @MAbdullahi
🔴پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به ملت بزرگ ایران در پی جنایت سحرگاه امروز رژیم صهیونیستی 👈در پی جنایت سحرگاه امروز رژیم صهیونیستی علیه کشور عزیزمان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به ملت بزرگ ایران پیامی صادر کردند. متن پیام به شرح زیر است: 🖼بسم‌الله الرحمن الرحیم ▪️ملت بزرگ ایران! رژیم صهیونی در سحرگاه امروز، دست پلید و خون‌آلود خود را به جنایتی در کشور عزیزمان گشود و ذات خبیث خود را با زدن مراکز مسکونی بیش از گذشته آشکار کرد. رژیم باید منتظر مجازاتی سخت باشد. ▪️دست قدرتمند نیروی مسلح جمهوری اسلامی او را رها نخواهد کرد باذن‌الله. در حملات دشمن، تنی چند از فرماندهان و دانشمندان به شهادت رسیدند. جانشینان و همکاران آنان بی‌درنگ وظائف خود را پی خواهند گرفت انشاء‌الله. ▪️رژیم صهیونی با این جنایت، برای خود سرنوشت تلخ و دردناکی تدارک دید و آن را قطعاً دریافت خواهد کرد. ✍سید علی خامنه‌ای ۱۴۰۴/۳/۲۳ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی 🆔 @MAbdullahi
خدا را که از دست ندادیم! 🔹روایت آیت الله مصباح یزدی از سقوط هواپیمای فرماندهان ارتش: 🔹استقامت داشته باشید، صبور باشید و خودتان را نبازید. آن وقتى كه تازه انقلاب شده بود و شیرازه همه چیز از همه گسیخته بود، [زمانی که] کشور نه ارتشى و نه نیروى انتظامى قوى داشت، از یك طرف آمریكا نیروهاى نظامی‌اش را در خلیج فارس آورده بود و تهدید مى‏كرد؛ از یك طرف صدام به ما حمله كرده بود؛ حالا [در چنین شرایطی] ببینید خدا چگونه استقامت مردم را می‌آزماید تا نصرتش را نازل کند. 🔹شاید شنیده باشید که اوایل جنگ و بعد از عملیات ثامن الائمه (علیه السلام)، چند نفر از امراى ارتش كه چشم و چراغ كشور بودند، هواپیمایشان سقوط كرد و همه شهید شدند. 🔹اما امام (رضوان الله علیه) [در مقابل این اتفاق] انگار نه انگار! [می فرمودندکه] چیزى نشده! ما فرمانده‌ها را از دست دادیم؛ خدا را كه از دست ندادیم! 🔹خدا این جور امتحان مى‏كند. بعضى از آزمایش‏‌ها سخت است، اما بعدش نتایج شیرینی دارد و نصرت الهی نازل می‌شود. وقتی خدا دل‌هایى را با چنین ایمان و صلابتی مى‌بیند، بركاتش را نازل مى‌كند. ۱۳۸۴.۱۰.۰۳ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی 🆔 @MAbdullahi
10.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﴿همه ملت ایران سربازان و رزمندگان این جنگ جهانی خواهند بود. ما به سوی میدان جنگ پرواز خواهیم کرد﴾ ❌ الان هنگامه گله‌گذاری از یکدیگر و شکایت از نقصها و اشتباهات نیست که اگر هم امر مهمی باشد، باید درگوشی و به مسؤلان امر گوشزد کرد، نه این که با فریاد کشیدن آن دل مردم را خالی کنیم؛ الان فرصت گریه و زاری بر بالین شهدایمان نیست، اکنون باید بر تقویت روحیه سلحشوری و دلاوری در خود و دیگران بکوشیم؛ باید ملت را برای نبرد با وحشی‌ترین قوم و قبیله بشریت آماده کنیم. فرازهای شنیدنی فرمایشات رهبر انقلاب در ۴ مهر ۱۳۵۹ در نخستین نماز جمعه بعد از شروع حمله صدام به ایران ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی 🆔 @MAbdullahi
استاد عابدینیربّیّون؛ معیار ولایت در آزمون‌ها.mp3
زمان: حجم: 16.42M
ربیون؛ معیار ولایت در آزمون‌ها 🔻صحبت‌های مهم و راهبردی درباره ابتلاء الهی و آزمون ولایت پس از حوادث اخیر جبهه مقاومت ◽️ابتلاء، نشانۀ ضعف است یا قوت؟ درک صحیح از فلسفه آزمون‌های الهی ◽️پیروزی‌ای که به شکست تبدیل شد! درس بزرگ احد برای امروز ما ◽️جنگ روانی پس از ضربه؛ مراقب زمزمه‌های مأیوس‌کننده باشیم ◽️سه ویژگی قرآنی برای عبور از بحران؛ فما وهنوا، و ما ضعفوا، و ما استکانوا ◽️دوراهی پس از حادثه؛ یأس و گوشه‌گیری یا ازدیاد ایمان؟ ◽️تکلیف امروز ما؛ ارتقاء محبت از قلب و زبان به حضور در میدان عمل 📍سخنرانی دعای ندبه روز عید غدیر، مشهد مقدس،۲۴ خرداد ۱۴۰۴ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی 🆔 @MAbdullahi
🔴توییت سید محمد مرندی: تقریباً تمام موشک‌هایی که ایران در این موج شلیک کرد، مدل‌های 20 تا 30 سال پیش بودند، اما به تک موشک نسل جدیدتری که به حیفا برخورد کرد نگاه کنید. بعد ببینید برق قطع می‌شود. صبر کنید تا ایران ذخایر قدیمی خود را خالی کند،آن وقت اوضاع برای این رژیم نسل‌کش جالب‌تر خواهد شد ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی 🆔 @MAbdullahi