eitaa logo
مهدی عبداللّهی
813 دنبال‌کننده
643 عکس
360 ویدیو
49 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش‌آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ یمن قهرمان، تجلی جهان‌بینی الهی و ایدئولوژی آخرت‌محور 🖌 مهدی عبداللهی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کره خاکی ما دورانی بس عجیب را از سرمی‌گذراند و این اعجاب نه به جهت خود این سیاره، که از حیث کنش‌های به غایت متفاوت ساکنان آن است. 💥 در گوشه‌ای کوچک از این زمین پهناور، رژیمی نژادپرست با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علم و تمدن بشری، به وحشیانه‌ترین شکل به کشتار مردمی بی‌دفاع و نابودی خانمان ایشان دست می‌زند تا آنها را وادار به ترک سرزمینشان کند. کدخدای خودخوانده این سیاره نیز نه‌تنها در اندیشه جلوگیری یا کاستن از این حجم گسترده وحشی‌گری باشد، نقاب صلح از چهره نفاق برداشته، با تمام توان در حال پشتیبانی اطلاعاتی و تسلیحاتی از این رژیم درنده است. ‌کشورهای به‌اصطلاح متمد‌ن و پیشرفته مدعی حقوق بشر و نهادها و سازمان‌های بین‌المللی به‌اصطلاح حامی صلح و آرامش نهایت تلاششان برای جلوگیری از گسترش کشتار و بی‌خانمانی مظلومان خفه‌خون گرفتن است. از رهبران بی‌خاصیت جهان اسلام و عرب نیز که عمدتا دست‌نشانده و حلقه به‌گوش کدخدایند و شنیدن اسم رژیم غاصب، لرزه بر دست‌های بی‌کفایتشان می‌افکند، هیچ انتظاری نیست، بلکه همین موجودات فرومایه نیز اگر از برنامه‌های جبهه استکبار پشتیبانی نکنند، دست‌کم جاده‌صاف‌کن آنها خواهند بود. 🌸 در سوی دیگر، مردمی مظلوم و بی‌دفاع با دستان خالی، اما با قلوبی سرشار از ایمان به نصرت الهی و با قدم‌هایی راسخ از توکل به قدرت بی‌منتهای پروردگار، زیر بار ظلم ستمگران نرفته و به قیمت خانه و مال و جان خویش در برابر زورگویان مقاومت می‌کنند. عجیب‌تر از ایشان، ملتی دیگر است که با وجود کم‌برخورداری از نعمتهای طبیعی و اسباب قدرت مادی، پرچم دفاع از مظلومان را برافراشته و با پای برهنه در برابر دژخیمان چکمه‌پوش صفت بسته است. شمشیر ظلم را بر پیکر به‌ظاهر نحیفش می‌پذیرد، اما دست شستن از دفاع از مظلوم را روا نمی‌دارد... ✅ به‌راستی چگونه می‌توان این دو تصویر به‌کلی متفاوت از صحنه زیست انسانی بر کره خاکی را تحلیل کرد. روان‌شناسان، جامعه‌شناسان، تحلیل‌گران سیاسی و هر آن کس که ادعایی در علوم اجتماعی و انسانی دارد، هر چه می‌خواهند بگویند، پشت‌پرده این صحنه، تنازع دو جهان‌بینی و ایدئولوژی است که یکی نگرشی مادی به هستی و انسان دارد، در نتیجه تمام تلاشش برای دست‌یابی به سعادت معطوف به ارضای قوای حیوانی اعم از شهوت و غضب و دستیابی به خواسته‌های نفسانی است. جهان‌بینی مادی‌انگارانه به هستی و انسان، سعادت و خوشبختی وی را در بهره‌مندی هر چه بیشتر، عمیق‌تر، طولانی‌تر و متنوع‌تر از لذات جسمانی می‌بیند، از این رو، آگاهی و دانش خویش را نیز برای دست‌یابی به این هدف و حذف موانع به کار می‌گیرد. آنچه اصالت دارد تملک سرزمین مورداعای رژیم است، پس هر مانعی هرچند کودک شیرخوار باید از راه برداشته شود، آن هم به هر شکل ممکن! اما جهان‌بینی الهی‌ به هستی و انسان، بهره‌مندی از نعمت‌های دنیوی و لذات جسمانی/حیوانی را غایت قصوای وجود انسانی نمی‌داند، بلکه به تبع نگرش الهی به هستی و جاودانه دانستن انسان و استمرار وجودش در ظرفی دیگر از هستی، سعادت و خوشبختی واقعی را مطابق با رهنمودهای خالق هستی و انسان، در بهره‌مندی از نعمتهای روحانی همچون تقرب به حق و راهیابی به بهشت جاودان و نجات از عقاب جهنم می‌داند. وقتی بر اساس نگرش الهی به هستی و انسان، ذهنیت او نسبت به مقصد و هدف زیستش تغییر کرد، راه رسیدن به آن هدف و نظام کنشی وی نیز تغییر می‌کند. در نگاه او، بهره‌مندی از چرب و نرم زندگی مادی رفاه و عامل سعادت شمرده نمی‌شود، بلکه رفاه حقیقی در تقرب جستن به حق تعالی است، هر چند به قیمت تحمل دشواری و ناکامی از بهره‌های اندک زیست مادی باشد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
@moallemaneh_irدکتر خوش چشم.mp3
زمان: حجم: 29.13M
▫️تحلیل سیاسی 🎙دکتر مصطفی خوش‌چشم 🔸موضوع: جنگ غزه، ایران، محور مقاومت، گذشته، حال و ۴ سال آینده به جای تحلیل‌های آبکی و بافته‌های ساختگی و جهت‌دار، یک تحلیل جامع بر اساس داده‌های عینی از تحلیلگر ارشد مسائل بین‌المللی و راهبردی گوش کنید. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
بخش اول مناظره شریفی و عبدالکریمی در موضوع اسلامی‌سازی علوم انسانی.mp3
زمان: حجم: 72.3M
✅ گفتگو درباره علوم انسانی اسلامی ♦️بخش اول کارشناسان: 🎙حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی استاد تمام فلسفه موسسه امام خمینی(ره) 🎙 دکتر بیژن عبدالکریمی دانشیار دانشگاه آزاد تهران شمال دبیر علمی: 🎙 حجت الاسلام احمد ملکی زمان: روز جمعه 24 اسفند مکان: مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
بخش دوم مناظره شریفی و عبدالکریمی درباره اسلامی‌سازی علوم انسانی.mp3
زمان: حجم: 47.81M
✅ گفتگو درباره علوم انسانی اسلامی ♦️بخش دوم کارشناسان: 🎙حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی استاد تمام فلسفه موسسه امام خمینی(ره) 🎙 دکتر بیژن عبدالکریمی دانشیار دانشگاه آزاد تهران شمال دبیر علمی: 🎙 حجت الاسلام احمد ملکی زمان: روز جمعه 24 اسفند مکان: مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
⭕️ مذاکره غیرعاقلانه، غیرهوشمندانه و غیرشرافتمندانه ممنوع، چه مستقیم چه غیرمستقیم! 🔹رهبر انقلاب: برخی وانمود می‌کنند اگر پشت میز مذاکره بنشینیم فلان مشکل حل می‌شود. اما واقعیت این است که مذاکره با آمریکا هیچ تأثیری در رفع مشکلات کشور ندارد. تجربه «دو سال مذاکره و امتیاز دادن و کوتاه آمدن اما به نتیجه نرسیدن» نشان می‌دهد که مذاکره با چنین دولتی عاقلانه، هوشمندانه و شرافتمندانه نیست و با آن نباید مذاکره کرد. (۱۹ بهمن ۱۴۰۳) 🔹رهبر انقلاب: نکته‌ بعدی این است که بعضی‌ها در داخل، همان مسئله‌ مذاکره را مدام تشدید می‌کنند: «آقا! چرا جواب نمی‌دهید؟ چرا مذاکره نمی‌کنید؟ چرا نمی‌نشینید با آمریکا؟ خب بنشینید». من می‌خواهم عرض بکنم اگر هدف از مذاکره رفع تحریم است، مذاکره با دولت آمریکا رفع تحریم نخواهد کرد؛ یعنی تحریمها را برنمی‌دارد، بلکه گره‌ تحریمها را کورتر‌ خواهد‌ کرد؛ فشار را افزایش خواهد داد. مذاکره با این دولت، فشار را افزایش خواهد داد. من چند روز قبل از این در صحبت مسئولین هم گفتم. مطالب جدیدی را مطرح می‌کنند، توقّعات جدیدی را مطرح می‌‌کنند، مطالبات زیاده‌خواهانه‌ جدیدی را مطرح می‌کنند؛ مشکل بیش از آنچه امروز هست خواهد بود. بنابراین مذاکره هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، هیچ گرهی را باز نمی کند! (۱۴۰۳/۱۲/۲۲) 💥 هنوز یک ماه از نهی جدی رهبر انقلاب درباره زیان‌های مذاکره با آمریکا نگذشته است. جالب است که رهبر انقلاب تأکید هم فرمودند که «من چند روز قبل از این در صحبت مسئولین هم گفتم» تا دیگر کسی بعدا ادعا نکند در پشت پرده و با رایزنی برای مذاکره اجازه گرفته شده است. با این حال، آقایان برای چندمین بار در شرف حضور در میز مذاکره با آمریکا هستند، اما این بار مثلا به صورت غیرمستقیم! ریشه بی‌فایدگی و زیان‌باری مذاکره با آمریکا، خوی درندگی و برتری‌طلبی حاکمیت امریکا و عهدشکنی و دروغ‌گویی دولت‌مردان آمریکایی است. آیا مذاکره غیرعاقلانه، غیرهوشمندانه و غیرشرافتمندانه مورداشاره رهبری تنها مذاکره مستقیم بود، و اگر مذاکره به صورت غیرمستقیم و با وساطت طرف سوم انجام شود، تغییر ماهیت داده، عاقلانه، هوشمندانه و شرافتمندانه می‌شود؟ ذات و حقیقت مذاکره عبارت است از گفتگو برای دادوستد امتیاز و امور دیگر هیچ تأثیری در هویت آن ندارند، اگر طرف مقابل شما به گونه‌ای است که گفتگو با او نتیجه‌بخش نیست، دیگر چه فرقی می‌کند به شکل مستقیم یا غرمستقیم باشد، حضوری یا ویدئو کنفرانسی باشد یا...! آیا غیرمستقیم بودن مذاکره از زورگویی، باج‌خواهی و بدعهدی آمریکایی‌ها خواهد کاست؟ مگر نه این است که در خود همین ایام دعوت به مذاکره نیز بارها ایران اسلامی را تهدید نظامی نکردند؟ مگر نه این است که فراتر از تهدید لفظی، در حال انتقال تجهیزات و تسلیحات نظامی به منطقه هستند و...؟! 🔹 طراحان و عاملان مذاکره باید به‌روشنی برای ملت ایران توضیح دهند که با چه ذهنیت، هدف و امیدی پای میز مذاکره خواهند نشست؟ و اگر این بار نیز مانند تجربه‌های شکست‌خورده پیشین همچون برجام، چیزی جز «خسارت محض» برای کشور به ارمغان نیاوردند، چه پاسخی برای ملت خواهند داشت؟!!! ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
📷 مذاکره با امریکا در کلام رهبر انقلاب 🔴 بنده از قدیم این نکته را خاطرنشان می‌کردم که روی حرف و حتی امضای آمریکایی‌ها نمی‌توان حساب کرد، بنابراین مذاکره با آمریکا هیچ فایده‌ای ندارد. ۱۳۹۷/۰۳/۳۰ ✏️ مذاکره‌ با آمریکا مشکلی را حل نمی‌کند. اگر حاضرید باج بدهید، نه یک بار، نه دو بار، پشت‌سرهم، در همه‌ مسائل اساسی و از همه‌ خطوط قرمزتان عبور کنید، بله، آن‌وقت آمریکا با شما دیگر کاری ندارد، مثل دوران پهلوی. مردم انقلاب کردند برای [رهایی از] این، این همه شهید دادند برای این. ۱۴۰۱/۰۹/۰۵ ✏️ مذاکره با آمریکا نه‌تنها فایده ندارد، بلکه ضرر هم دارد و این موضوع، با استدلال به مسئولان سطوح بالای کشور گفته شده و آنان نیز پاسخی در رد آن نداشتند. ۱۳۹۵/۰۶/۲۸ 🔴 اینکه دشمن می‌گوید بیایید مذاکره کنیم، یعنی اینکه شما بیایید پشت میز مذاکره بنشینید و ما به شما بگوییم باید شما موشک نسازید، شما هم باید قبول کنید؛ اگر قبول کردید که خب پدرتان درآمده؛ یعنی خودتان را بی‌دفاع کرده‌اید؛ اگر قبول نکردید، همین آش است و همین کاسه؛ باز هم دعوا، باز هم تحریم، باز هم تهدید؛ مذاکره یعنی این؛ دلیل اینکه بنده می‌گویم با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، این است که این مذاکره نتیجه ندارد. ۱۳۹۹/۰۵/۱۰ ✏️ در دولت شما (حسن روحانی) معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ بسیار مهمی است. ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ ✏️ حالا یک عده‌ای خیال می‌کنند که اگر با آمریکا تعامل کردیم و اگر آشتی کردیم و رفیق شدیم، اوضاع کشور بهشت برین خواهد شد؛ نه، به قبل از انقلاب نگاه کنید ببینید چه جوری بوده است. ۱۳۹۹/۱۰/۱۹ 🔴 اگر هدف از مذاکره رفع تحریم است، مذاکره‌ با این دولت آمریکا رفع تحریم نخواهد کرد؛ یعنی تحریم‌ها را برنمی‌دارد، بلکه گره تحریم‌ها را کورتر خواهد کرد. مذاکره‌ با این دولت، فشار را افزایش خواهد داد. بنابراین مذاکره هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، هیچ گرهی را باز نمی‌کند. ۱۴۰۳/۱۲/۲۲ ✏️ از مذاکره‌ با آمریکا هیچ مشکلی حل نمی‌شود. دلیل: تجربه. در این معاهده، طرف ایرانی خیلی هم سخاوت به خرج داد، خیلی امتیاز داد به طرف مقابل، اما همان معاهده را آمریکایی‌ها عمل نکردند؛ همین شخصی که حالا الان سر کار است، این معاهده را پاره کرد؛ گفت پاره می‌کنم و کرد. با یک چنین دولتی مذاکره نباید کرد؛ مذاکره‌کردن عاقلانه نیست، هوشمندانه نیست، شرافتمندانه نیست. ۱۴۰۳/۱۱/۱۹ ✏️ اینکه بعضی از دولت‌های قلدر اصرار به مذاکره می‌کنند، مذاکره‌ آن‌ها برای حل مسائل نیست، برای تحکم است. می‌گویند مذاکره کنیم تا آنچه را که می‌خواهیم، بر طرف مذاکره- که آن طرف میز نشسته- تحمیل کنیم؛ اگر قبول کرد که چه بهتر، اگر قبول نکرد جنجال راه بیندازیم که این‌ها از میز مذاکره فاصله گرفتند، از پای میز بلند شدند! این تحکم است. ۱۴۰۳/۱۲/۱۸ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
9.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺در مذاکرات غیرمستقیم، آمریکا چه می‌خواهد و ایران چه هدفی دارد؟ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
🗒 آغاز چرخه‌ی باطل: دولت بی‌برنامه، جامعه‌‌ی بی‌حافظه مهدی جمشیدی ۱. درباره‌ی مذاکره با شیطان بزرگ، دو نظر مطرح شده است: الف. رهبری، مخالف است و دولت به ایشان تحمیل کرده و ایشان فقط توانسته مذاکره را به مذاکره‌ی غیرمستقیم، تقلیل بدهد. ب. مذاکره‌ی غیرمستقیم، تاکتیک کنونی خود رهبری هم هست و مقصود ایشان این است که زمان بخرد یا از جنگ‌ جلوگیری کند یا از فتنه‌‌ی داخلی. ۲. به تاریخ باز گردیم‌. درباره‌ی مذاکرات دوره‌ی روحانی، رهبری نه شروع‌کننده بود و نه موافق، و همیشه به تلخی سخن می‌گفت و می‌گفت خوشبین نیست و برای مردم، یک تجربه‌ای خواهد شد. این در حالی است که همان زمان، عده‌ای از انقلابی‌ها می‌گفتند برجام، تصمیم نظام - یعنی رهبری - است. امروز مشخص شده که اصل مسیر، غلط بوده و ما دچار خسارت محض شدیم. آیا رهبری خود را در این خسارت محض، شریک می‌داند؟ خیر. چرا؟ چون از ابتدا هشدار داد و نشان داد که دستگاه محاسباتی‌اش مانند دولت نیست و نظریه‌اش، مقاومت است نه مذاکره. ۳. گره‌ی مسأله، اینگونه گشوده می‌شود که روحانی در انتخابات، شعار مذاکره داد و این شعار، رأی آورد و رهبری به این دلیل نخواست مقابل رأی بخشی از جامعه بایستد، نه اینکه خودش موافق راهی بود که در نهایت به خسارت محض ختم شد. رهبری در پی تحمیل به جامعه نیست و نمی‌خواهد هدایتش، دیکتاتورمآبانه باشد. ۴. امروز هم داستان، از این قبیل است. مسأله این است که مذاکره، بدنه‌ی اجتماعی دارد و اینطور القا شده که تحریم، مانع معیشت است و مانع تحریم نیز عدم‌مذاکره، و مانع مذاکره نیز رهبری. به این واسطه، مصلحت کلان اقتضا می‌کند که رهبری به سطحی از مذاکره، رضایت بدهد. موضع حقیقی رهبری، همان است که مذاکره را عاقلانه و شرافتمندانه ندانست و به تجربه، استناد کرد و مذاکره را هرگز مفید ندانست. موضع امروزین ایشان، موضع مصلحتی است نه حقیقتی. و آنچه موجب این موضع ثانونی و عرضی شده، نگاه ایشان به فهم جامعه و فراهم‌سازی امکان انتخاب برای آن است. بخشی از جامعه، مایل است که راه غلط را دوباره برود؛ هرچند ایشان دو ماه پیش، این راه را با تعابیر غلیظ و قاطع، نفی کرد. ۵. دولت، نه وزیر اقتصاد دارد و نه برنامه‌ی اقتصادی، و در عین حال، به دنبال گشودن گره‌ اقتصاد از طریق مذاکره با ترامپ است. حکایت دولت، حکایت بی‌عُرضه‌گی و کارنابلدی است. جامعه نیز چون دچار بی‌حافظه‌گی است و حتی دیروزش را به یاد نمی‌آورد، مایل به تکرار چندباره‌ی تجربه‌های غلط است. البته این مردک قمارباز، کسی نیست که تعهد بشناسد. دوباره در پی سراب به راه افتاده‌اید. دوباره تعلیق اقتصاد، شرطی‌شدن معیشت، سیاست التماسی، اعتماد به دشمن، خسارت محض، تجربه‌ی تلخ، دروغ سایه‌ی جنگ، معامله بر سر عناصر قدرت، عقب‌نشینی غیرتاکتیکی و ... . افسوس که فهمی از «دلیلِ تجربه» ندارید. امروز باد می‌کارید و فردا، طوفان درو خواهید کرد. پس توجیه نتراشید و فلسفه نبافید برای تصمیمی که برخاسته از همراهی مبتنی بر تنگنای مصلحت است و هیچ گشایشی نیز در پی نخواهد داشت. ۶. باور نکنید که رهبری، از اصالت‌ها و مواضع قاطع و حتمی خویش بریده است و یا خواهد برید. ایشان همان است که در دورۀ نهضت بوده است؛ همچون امام خمینی. رهبری، محافظه‌کار و عمل‌گرا نبوده و نخواهد بود. اما شرایط بیرونی و وضع عینی، همواره در اختیار رهبری نیست و ایشان نیز نمی‌تواند بی‌اعتنا به موقعیّت، تصمیم بگیرد. این موقعیّت، حاصل گفتمان اجتماعی است و گفتمان اجتماعی را نیز نخبگان و خواص می‌سازند و بر جامعه حاکم می‌کنند. ازاین‌رو، اگر اختلال و نقصانی در گفتمان اجتماعی وجود دارد و رهبری به‌ناچار، آن را در نظر می‌گیرد و قدری از وادی حقیقت به وادی مصلحت پا می‌گذارد، جملگی ناشی از انفعال و بی‌عملیِ بسیاری از نخبگان و خواص جبهۀ انقلاب است. آنان که باید در روح مذاکره با آمریکا، معنای عدم‌عقلانیّت و عدم‌شرافت را می‌دمیدند و آن را بی‌فایده و بلکه مضر تصویر می‌کردند، چنین نکردند. صورت ذهنیِ جامعه از مذاکره، کودکانه و ساده‌انگارانه است و گویا به واسطۀ قدرت اغوای روایت‌های لیبرال‌های ایرانی، حتی تجربه‌های عینی و متعدّد و مستمر نیز از ایجاد تنبّه و رشد و عقلانیّت در بخشی از جامعه، ناکام هستند. https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
هانری کوربن و درک غیر قابل اعتماد او از تاریخ فلسفه اسلامی 🖊دکتر حسن انصاری قمی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هانری کوربن فهم ما را از فلسفه اسلامی و بل عقلانیت فلسفی در اسلام مخدوش کرد. تاریخ فلسفه او همه چیز هست الا تاریخی تحلیلی از فلسفه اسلامی. من یکبار نوشتم اگر می خواهید فلسفه اسلامی را نفهمید حتما کوربن بخوانید. او فلسفه ابن سینا را در پرتوی فلسفه سهروردی و فلسفه سهروردی را در پرتوی فلسفه آخوند ملا صدرا و فلسفه ملا صدرا را در پرتوی مکتب شیخی می فهمید. به تعبیر مرحوم حاج آقا مهدی حائری یزدی سبب شد تا فلسفه اسلامی و به ویژه فلسفه آخوند را در غرب بیشتر در شمار علوم غریبه و علوم جفر و حروف بفهمند. شیعه شناسی او هم در حقیقت آیین پاسداشت تفکر غالیانه بود. سال هاست ما در ایران گرفتار خوانش کوربنی از فلسفه هستیم. کتاب های او را نه یکبار که چند بار ترجمه کرده ایم و همچنان در این مسیر کوشاییم. عیبی هم ندارد. عیبش آن است که سخنان دیگران از مخالفان او را هم باید بشنویم و بخوانیم اما این کار را نمی کنیم. کما اينکه کمتر تلاش می کنيم فلسفه اسلامی را در بافتار اصول يونانی آن و سهم فيلسوفان مسلمان مانند فارابی و ابن سينا در شرح و تفسیر فلسفه های ارسطویی و اسکندرانی بفهميم؛ زمينه ای که در آن نوشته های کوربن در سنت های دانشگاهی اصلا مورد اعتنا نيست. خوشبختانه امروز تحقيقات فلسفه اسلامی و به ويژه ابن سينا شناسی در دنيا به تدریج دارد صورت علمی تری به خود می گيرد و در چارچوب سنت های فلسفی مورد مطالعه قرار می گيرد. با ابن سينا شناسی است که می‌توانيم سهم تمدن اسلامی را در تاريخ تفکر فلسفی از يونان به اين سو به درستی درک کنيم و مساهمت مهم فيلسوفان مسلمان را در تاريخ تفکر معاينه نشان دهيم. اين کار هم با دقت در متن ها، تصحيح مجدد متون، بررسی دقیق ترجمه‌های سريانی و عربی از متون فلسفی يونانی و اسکندرانی و سهم ابن‌سینا در فلسفه لاتينی ممکن است و نه با مطالعه آثار هانری کوربن درباره فلسفه اسلامی. برای فهم و درک تاریخی از تشیع و فلسفه شیعی و اسلامی ما نیازی به کوربن نداریم. https://t.me/azbarresihayetarikhi ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
Introdução à Sabedoria Islâmica na Perspectiva dos Filósofos do Brasil e Irã 🇮🇷🇧🇷 Tema: Ibn Sina e a Existência de Deus como um Ser Necessário Presencia do embajador dare República islámica do Irán no Brasil Dr. Abdullah Nekounam Palestrantes: 🎤📣 🔊 Prof. Dr. Jamil Iskandar – Professor de Filosofia Árabe-Islâmica Medieval, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) 🔊 Prof. Marcelo Pinto – Professor de Filosofia do Instituto Federal de Brasília (IFB) 🔊 Prof. Sheikh Vahid Khodabakhshi – professor do seminário de Qom e presidente da Escola Salam em Curitiba. 🔊 Prof. Dr. Mahdi Abdullahi Instituto de pesquisa para sabedoria e filosofia irã 🗓 Data: Tercera-feira, 15 de abril de 2025 🕑 Horário: 14:00 (Brasília) 20:30 (Irã) Aberto ao público acadêmico e interessados em filosofia islâmica. 👇 https://youtube.com/@institutosalam5085?si=UmQYwuClMQ2dHOa2 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
🇮🇷🇧🇷 درآمدی بر حکمت اسلامی از دیدگاه فیلسوفان برزیل و ایران موضوع: ابن سینا و وجود خداوند به عنوان یک موجود واجب حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل دکتر عبدالله نکونام سخنرانان: 🔊 پروفسور دکتر جمیل اسکندر – استاد فلسفه عربی-اسلامی قرون وسطی دانشگاه فدرال سائوپائولو (UNIFESP) 🔊 پروفسور مارسلو پینتو - استاد فلسفه در موسسه فدرال برازیلیا (IFB) 🔊 پروفسور شیخ وحید خدابخشی - استاد حوزه علمیه قم و رئیس مدرسه سلام در کوریتیبا. 🔊 پروفسور دکتر مهدی عبداللهی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🗓 تاریخ: سه شنبه 15 آوریل 2025 🕑 زمان: 14:00 (برزیلیا) 20:30 (ایران) برای دانشگاهیان و علاقمندان به فلسفه اسلامی آزاد است. 👇 https://youtube.com/@institutosalam5085?si=UmQYwuClMQ2dHOa2 ✅ لینک نرم افزار Zoom به زودی اضافه خواهد شد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
🇮🇷🇧🇷 درآمدی بر حکمت اسلامی از دیدگاه فیلسوفان برزیل و ایران موضوع: ابن سینا و وجود خداوند به عنوان یک موجود واجب با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل دکتر عبدالله نکونام سخنرانان: 🔊 پروفسور دکتر جمیل اسکندر – استاد فلسفه عربی-اسلامی قرون وسطی دانشگاه فدرال سائوپائولو (UNIFESP) 🔊 پروفسور مارسلو پینتو - استاد فلسفه در موسسه فدرال برازیلیا (IFB) 🔊 پروفسور شیخ وحید خدابخشی - استاد حوزه علمیه قم و رئیس مدرسه سلام در کوریتیبا. 🔊 پروفسور دکتر مهدی عبداللهی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🗣زبان نشست: پرتغالی و فارسی 🗓 تاریخ: سه شنبه 15 آوریل 2025 🕑 زمان: 14:00 (برزیل) 20:30 (ایران) برای دانشگاهیان و علاقمندان به فلسفه اسلامی آزاد است. 👇 https://youtube.com/@institutosalam5085?si=UmQYwuClMQ2dHOa2 ✅ لینک نرم افزار Zoom 👇 https://us06web.zoom.us/j/88454782562?pwd=NzyLsQaA5eMXCangPkemOsCdmkXS5t.1 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi