eitaa logo
مهدی عبداللّهی
812 دنبال‌کننده
643 عکس
360 ویدیو
49 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش‌آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 سخنان ۲۳ سال پیش که گویی همین امروز گفته شده «کسانی که دم از رابطه با آمریکا می‌زدند امروز خفه شدند...» 🔸️ما باید به خود ببالیم که چنین مردمی داریم که با اشاره رهبر، چنین حماسه‌ی عظیمی می‌آفرینند که چشم جهان را خیره می‌کند. حرکتی که مردم شریف، مؤمن و متعهد ما انجام دادند، در عمر ما نظیری ندارد. جز استقبال از حضرت امام (رضوان‌الله‌علیه)، نمی‌دانم کسی سراغ دارد که مشابه این حرکت را دیده باشد؟ راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، دل‌های دوستان را در سراسر عالم شاد و دل‌های دشمنان را ناامید کرد. 🔸️از جمله آثار و برکات این حرکت این بود که مزدوران استعمار در داخل کشور ما نتوانند لب باز کنند و از اربابشان ستایش نمایند. برای مدتی، کشور ما از تبلیغات مسموم مزدوران آمریکا مصون ماند. کسانی که تا دیروز بی‌شرمانه از آمریکا دفاع می‌کردند و دم از برقراری روابط با آن می‌زدند، امروز دیگر خفه شده‌اند و ان‌شاءالله تا مدت‌ها نیز چنین خواهند ماند. 🔸️این حرکتی که مردم انجام دادند، جز یک لطف بزرگ الهی نسبت به جامعه‌ی ما و اسلام نبود. من وجود چنین ملتی را در درجه اول به پیشگاه بقیةالله الأعظم (ارواحنافداه) و در درجه دوم به مقام رهبری تبریک عرض می‌کنم. 🔸️مردم ما مصداق این آیه شریفه را بعد از ۱۴۰۰ سال تحقق بخشیدند، آنجا که خداوند به پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرماید: "هُوَ ٱلَّذِیٓ أَیَّدَكَ بِنَصْرِهِۦ وَ بِٱلْمُؤْمِنِینَ" (انفال، آیه‌ ۶۲) 🔸️خداوند خطاب به پیامبرش می‌فرماید: هم نصرت خاص الهی تو را تأیید کرد و هم مؤمنانی که دلشان به سوی تو متوجه شد. محبت تو در دل‌های آنان قرار گرفت و خداوند، تو را به وسیله مؤمنان تأیید کرد. 🔸️مردمی که میان گروه‌های سیاسی‌شان اختلاف نظرها و گاه کدورت‌هایی بود، در آن روز همچون برادر و خواهر، بزرگ و کوچک، همه اختلافات و کدورت‌ها را فراموش کردند و کنار یکدیگر ایستادند. آن صحنه پایانی راهپیمایی عظیم، اشک شوق را بر دیدگان بسیاری جاری ساخت. 🔸️آن لحظه‌ای که بی‌هیچ برنامه‌ریزی قبلی و بدون اینکه کسی پیشنهادی بدهد، ناگهان فریاد سرود "خمینی ای امام" طنین‌انداز شد... اگر بگوییم این پژواک فرشتگان خدا بود که در صحنه جامعه ما تحقق یافت و بار دیگر آن عشق مردم به امامشان، یعنی به خدا، به دین، و به نظام‌شان تجلی کرد، سخن بی‌جایی نگفته‌ایم. 🔸️شاید بهترین تعبیر همان باشد که مقام معظم رهبری در بیانیه‌شان فرمودند: این یک جلوه‌ای از قدرت لایزال الهی است. شاید عین عبارت ایشان را نگفته باشم، اما مضمونش همین بود که این حرکت مردم، جلوه‌ای از قدرت بی‌پایان الهی بود که در صحنه جامعه ما ظهور کرد. ✅️ خداست که می‌تواند چنین دل‌هایی را به حرکت درآورد. خطاب به پیامبرش می‌فرماید: "لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِی ٱلْأَرْضِ جَمِیعًۭا مَّآ أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَـٰكِنَّ ٱللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ ۚ" (انفال، آیه ۶۳) 🔸️اگر تمام ثروت‌های عالم را در اختیار تو می‌گذاشتند، نمی‌توانستی چنین الفتی میان دل‌ها برقرار کنی. اما خداوند میان آن‌ها الفت ایجاد کرد. 🔸️این الفتی الهی بود که در دل‌ها پدید آمد. نمونه‌ای از آنچه خداوند در زمان پیامبر برای او ظهور داد، ما نیز بحمدالله در زمان خودمان مشاهده کردیم؛ در میان مردم پاک، مؤمن و متعهد این کشور، نسبت به مقام رهبری که جانشین امام و جانشین پیامبر در عصر ماست. 🔺️ مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، سخنرانی پیش از خطبه نمازجمعه تهران، ۱۳۸۰/۱۱/۲۶ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
📚 نظریه کنش جان سرل کنش ارادی از ویژگی‌های بارز انسانی است که اندیشمندان فراوانی در دانش‌های گوناگون، از جنبه‌های مختلف آن سخن رانده‌اند. جان سرل از بزرگ‌ترین و سرشناس‌ترین فیلسوفان تحلیلی معاصر است که با پشت سر نهادن دو دورۀ فکری فلسفۀ ذهن و فلسفۀ زبان، وارد قلمرو فلسفۀ اجتماع شده و در پژوهش‌های فلسفی خویش نظر به مبانى علوم اجتماعی دارد تا مسیری برای شکل‌گیری علوم اجتماعی بگشاید. این پژوهش پس از تبیین مواجهۀ نقادانۀ سرل با نظریۀ کلاسیک تبیین علّی، مبانی وی در نظریۀ کنش را در کسوت مسائلی چون حیث التفاتی، گسست در کنش ارادی، واقعیت‌های اعتباری و نفس تبیین کرده است. کانون این پژوهش تصویر نظریۀ کنش سرل در قامت مسائلی چون انواع دلیل کنش، تصمیم‌گیری عقلانی، عقل نظری و عملی و مسلۀ مرکزی دلیل غیرتمایلی است. واپسین مرحلۀ این پژوهش بر رخنه‌های نظریۀ سرل روشنایی افکنده و کوشیده است برپایۀ فلسفۀ اسلامی راهی به حل مسئلۀ بگشاید. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
# اطلاعیه اولین مناظره علمی با موضوع: ((فلسفه و تمدن اسلامی)) ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند ناقد: حجت الاسلام والمسلمین مهدی عبداللهی مدیر جلسه: حجت الاسلام والمسلمین سید حجت الله فقیهی زمان: دوشنبه ۲۹ بهمن ماه بلافاصله بعد از نماز ظهر و عصر مکان: باجک ؛ کوچه ۱؛ مرکز تخصصی فلسفه اسلامی پخش زنده از پیوند زیر: https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
مناظره استاد عبداللهی و استاد پیروزمند.mp3
زمان: حجم: 35.84M
🗣 صوت نخستین مناظره علمی با موضوع: فلسفه و تمدن اسلامی ارائه‌دهنده: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند ناقد: حجت الاسلام والمسلمین مهدی عبداللهی 🗓 دوشنبه ۲۹ بهمن 1403 🏛 مرکز تخصصی فلسفه اسلامی توضیح: طبق آنچه در پوستر این جلسه اعلام شده بود، بنا بود بنده ناقد دیدگاه‌های ارائه‌دهنده محترم باشم، اما ایشان عملا بحث را از منظر انتقاد به فلسفه اسلامی طرح فرمودند. با این حال، بنده با ایشان همراهی کردم تا نقاط تلاقی اندیشه‌های دو جریان فکری تاحدودی روشن شود. ان شاء الله اگر توفیق الهی نصیب شود، این مباحثه علمی را ادامه خواهم داد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم دارا و ندار (1) 🖌 مهدی عبداللهی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «نداری» درد دارد. همه دارایی‌های خود را دوست دارند و از «نداری»ها دل‌آزرده‌اند. پول، خانه و خودرو خود را دوست داریم، فرزند و پدر و مادر و اقوام خود را دوست داریم، زیبایی، قوت بازو، مهارت ورزشی، مهارت حرفه‌ای خود را دوست داریم، پست و مقام و رتبه خود را دوست داریم، دانایی و توانایی و سخاوت و شجاعت و سایر کمالات خود را دوست داریم. در مقابل از «نداری»های خود در آزاریم. همواره از خود می‌پرسیم: چرا من پول ندارم، چرا خانه آن چنانی ندارم، چرا خودروی فلانی را ندارم، چرا فرزندم فلان طور نیست، چرا پدرم فلانی نیست، چرا مادرم بهمانی نیست . . . و مدام آرزو می‌کنیم: کاش پول داشتم، کاش آن چنان خانه‌ای و این چنین خودرویی داشتم، کاش فرزندم، پدرم، مادرم فلان خصوصیت را داشتند، کاش به فلان پست و مقام رسیده بودم، کاش فلان دانش را داشتم. کاش من نیز اهل سخاوت بودم، کاش شجاعت نیز در من به جای ترس نشسته بود، کاش من نیز از مقربان درگاه ربوبی بودم. آری من دوست دارم دارا باشم و از «نداری»های خود رنج می‌برم. دارایی سرور و بهجت می آفریند و «نداری» درد می‌آورد. گفتیم «نداری» درد دارد، اما چو نیک بنگریم، بسیاری از «ندار»ها از «نداری» خود درد ندارند. عقل ما آدمیان در یک رتبه نیست، اما کدامین آدمیزاد را دیده‌ای که از «نداری» مراتب بالاتر عقل درد بکشد، از خود بپرسد چرا عقل بیشتری ندارم و آرزو کند کاش می‌داشتم؟ گاه دو تن «نداری» یکسانی دارند، اما یکی از «نداری» خود درد دارد و دیگری انگار نه انگار. بسیاری در عالم، «ندار»ند و درد نیز ندارند. پس «نداری» به تنهایی درد نمی‌آورد. اصلا به گفته اهل فلسفه، «نداری» خود «نداری» است، نه به داشتن است، پس چگونه چیزی به دنبال خود بیاورد. آری «نداری»، درد ندارد، دانایی به «نداری» درد دارد. «ندار»های هستی فراوان‌اند، اما از ایشان تنها داناها درد «نداری» دارند و درد هر دانایی به اندازه دانایی اوست. هر اندازه دانایی به «نداری» بزرگتر، درد «نداری» در نهان وجود دانا عمیق‌تر. عمق درد «نداری» هر کس به بزرگی دانایی‌اش به «نداری» خویش است. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
✅ راه‌اندازی کانال «درس‌گفتارها و نوشته‌های مهدی عبداللهی» در پیام‌رسان بله با سلام محضر همراهان گرامی با توجه به عدم پشتیبانی کامل ایتا از فایل‌های صوتی و تصویری، کانال «درس‌گفتارها و نوشته‌های مهدی عبداللهی» در پیام‌رسان بله راه‌اندازی شد. تمامی مقالات و درس‌گفتارها و سخنرانی‌ها در آن کانال بارگذاری خواهد شد. آدرس کانال: https://ble.ir/mabdullahi ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖊 احمدحسین شریفی 🔸دعوت به مناظره 🔻همانطور که ملاحظه می‌کنید، جناب آقای دکتر نصرالله پورجوادی، استاد محترم دانشگاه تهران، در این کلیپ کوتاه سه ادعا را مطرح می‌کنند: یک. ایده علوم انسانی اسلامی، طرحی شکست‌خورده است؛ دو. هزینه‌های زیاد اما بی‌ثمری برای این کار شده است؛ سه. جمهوری اسلامی به دانشگاه‌ جفا کرده است. 🔻بنده به عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی و به عنوان یکی از مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی، این استاد عزیز را خاضعانه به یک علمی برای بحث درباره این مدعیات دعوت می‌کنم. تعیین مکان، مخاطبان و زمان این گفتگو را نیز به خود ایشان واگذار می‌کنم. البته خیلی مناسب است در همان مکان و با دعوت از همان مخاطبانی باشد که در تأیید سخنان ایشان کف و سوت هم می‌زنند. و مطمئن هستم در یک گفتگوی علمی بهتر می‌توان حقایق را فهمید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸 هم اندیشی علمی علوم انسانی اسلامی؛ از نظریه پردازی تا تحقق 🔰 گروه معرفت‌شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور اساتید گرانقدر: 📅 يكشنبه ٢٦ اسفند ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱٣ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: ➖ skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/tahaghogholoom ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
دارا و ندار (2) 🖌 مهدی عبداللهی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ حال که درد «نداری» در واقع درد دانایی به «نداری» است، به ما آموخته‌اند که به دنبال دانایی به «نداری»های خویش باشیم: «أوقفنی علی مراکز اضطراری» (دعای عرفه امام حسین علیه السلام) خدایا مرا بر نقطه‌های اضطرارم واقف گردان. «نداری»های تن و بدن برای همه آشکار است و دانایی به آنها برای همگان حاصل، اما «نداری»های دیگری داریم که برای بسیاری در پرده است. چون گرسنه شویم، به اضطرار خود به غذا آگاه می شویم، تشنگی دانایی از اضطرار به سیراب شدن می‌آورد، بیمار که شویم، اضطرار به سلامتی و دارو و پزشک را درمی‌یابیم، اما «نداری»های عمیق‌تر و اساسی‌تر در سایه ایمان و به چشم عقل دیده می‌شوند: «أَعِنِّي بِالْبُكَاءِ عَلَى نَفْسِي فَقَدْ أَفْنَيْتُ بِالتَّسْوِيفِ وَ الْآمَالِ عُمُرِي» درد از کف دادن سرمایه عمر، «فَمَنْ يَكُونُ أَسْوَأَ حَالا مِنِّي إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَى مِثْلِ حَالِي إِلَى قَبْرِي لَمْ أُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتِي» درد فقر در عالم برزخ، «وَ لَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ لِضَجْعَتِي» درد «نداری» عمل صالح. این دانایی به «نداری»های آینده است که عمق وجود آدمی را به درد می‌‌لرزاند و اشک از دیدگان دردآلودش می‌فشاند: «أَبْكِي لِخُرُوجِ نَفْسِي، أَبْكِي لِظُلْمَةِ قَبْرِي، أَبْكِي لِضِيقِ لَحْدِي» دانایی حسی و غریزی تنها به «نداری» حیوانی راه می‌گشاید و دردی در سطح دهان و شکم می‌آفریند، اما دانایی از «نداری»های روحی انسان دست به دامان بصیرت عقل و هدایت ایمان است و آن که از این دو نصیبی ندارد، دردی هم از این «نداری»ها نمی‌کشد. چشم کوتاه‌بین حس و غریزه حتی همان «نداری»های جسمی را نیز درست نمی‌بیند: تشنگی را به اضطرار به آب می بیند، گرسنگی را نیاز به غذا می‌نامد و بیماری را وابستگی به دارو و پزشک می‌خواند. رفع تشنگی را در آب، و برطرف شدن گرسنگی را به نان و شفای سردرد را در قرص سردرد می‌بیند، اما اگر بیماری لاعلاج بود و دارو و پزشک بی‌اثر شدند، دست به دامان «دارای کل» می‌شود و شفا از او می‌خواهد. حال آن که، در دانایی عقل منور به نور ایمان، هم آن سیراب شدن و سیر شدن از خداست، هم آن شفای سردرد و شفای بیماری بی‌علاج. «أوقفنی علی مراکز إضطراری» یعنی مرا به مواضع و انحای گوناگون وابستگی و نیازم به خودت، به خودت، به خودت آگاه گردان. مراکز اضطرار من به «دارای کل» کدام‌اند؟ باید سر فرصت نشست و همه «نداری»های خود را فهرست کرد و با آگاهی از هر «نداری» دردی در خود آفرید. اما این تقسیم عرصه وجود خود به ساحت «دارایی»ها و «نداری»ها نیاید این گمان را در من بیافریند که مراکز اضطرار من تنها همان مراکز «نداری» است، مگر «دارایی»ها را از کجا آورده‌ام. مگر دارایی‌ها را خود داشتم و او تنها باید جای خالی «نداری»ها را پر کند؟! نه یک یک این «دارایی»ها نیز از اوست: «إنا لله» و اگر آنها «دارایی» هستند و نه «نداری» جز به این نیست که او لحظه به لحظه ما را «دارا» می‌کند. پس مراکز اضطرار من افزون بر «نداری»ها، یک‌یک «دارایی»های من است: «أنا الفقیر فی غنای» در دارایی خود نیز «ندار»م، من دارا به او هستم و او دارا به خود: «یا أیها الناس أنتم الفقراء إلی الله و الله هو الغنی الحمید». شب قدر، شب «دارا» و «ندار» است، شبی است که «ندار» باید «نداری» خود را در محضر «دارای کل» اظهار کند. پروردگارا! دانایی به «نداری» درد در وجودم آورده است، با اظهار «نداری» از تو طلب دارایی می‌کنم. و نیز در اندیشه‌ام که نکند «نداری»ام مرا از تو طلبکار کند. از تو باید التماس داشت، اما نباید از تو طلب داشت. باید از تو طلب کرد اما نباید از تو طلبکار بود. ای «دارای کل»، امشب این «ندار کل» از عمق «نداری»اش از تو طلب می کند. التماس دعا ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
Oloome Ensani.mp3
زمان: حجم: 35.14M
🔊 🔹 صوت کامل هم‌اندیشی «علوم انسانی اسلامی؛ از نظریه‌پردازی تا تحقق» 🎙 با ارائه: ▪️ دکتر مهدی عبدالهی: فلسفه و علوم انسانی 4:00 - 21:00 ▪️ دکتر مهدی عباس‌زاده: علوم انسانی اسلامی؛ ضرورت، امکان و تحقق 22:00- 42:00 ▪️ دکتر علیرضا پیروزمند: ضرورت والزامات تحول در علوم انسانی 43:00- 66:00 ▪️ دکتر حمید رفیعی هنر: روان‌شناسی اسلامی در غرب: جهت‌گیری‌ها و مطالعات 66:00- 93:00 ▪️ دکتر محمدتقی موحد ابطحی: علوم انسانی اسلامی به مثابه یک برنامه پژوهش علمی پیشرو 93:00- 106:00 ▪️ دکتر رمضان علی تبار: وجه اسلامیت علوم انسانی اسلامی 106:00- 145:00 📅 یکشنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۳ 🏢 قم و تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi