🔰 مرور کوتاهی از زندگینامه علمی آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
☑️ در بيستم آبانماه ۱۳۲۲ در شيراز به دنيا آمد. ایشان فرزند ارشد حضرت آیتاللهالعظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی بود؛ مرجعی عالیقدر در استان فارس و جنوب ایران که از سابقین و پیشتازان فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در اعلای کلمه اسلام و مذهب حقه جعفری طی سالهای ۱۳۰۵ تا ۱۳۳۵ محسوب میشد.
☑️با آغاز نهضت حضرت #امام_خمینی، تداوم راه پدر خود را در همراهی با قیام حضرت امام و تبعیت از آن قائد عظیمالشأن دید و در زمره شاگردان و علاقهمندان امام خمینی قرار گرفت.
☑️ هنگامی که حضرت امام(ره) در درس ولایت فقیه در سال ۱۳۴۸ از فضلای جوان خواست تا به تبیین #ابعاد_حکومت_اسلامی بپردازند، این استنصار فکری از سوی ابرمردی که در قله معارف حوزوی قرار داشت، آن استاد فرزانه را به تأمل عمیق پیرامون خلأها و نیازمندیهای علمی انقلاب اسلامی واداشت.
☑️ بعد از انقلاب، متوجه این چالش شد که «#تطبیقِ» احکام و التزامات کلیه در رسالهها بر موضوعات تخصصی و کاربردی در زندگی عینی بشر، همواره در معرض #خطا و اشتباه و یا انحراف قرار خواهد گرفت؛ در حالی که آنچه متن حیات اجتماعی را شکل داده، همین موضوعات تخصصی، چندبُعدی و پیچیدهی برآمده از تمدن مدرن (از قبیل بانک، شرکت، دموکراسی، رسانه و....) است.
☑️این بصیرت و هوشیاری علامه، آن مرحوم را به ضرورت تولید «منطق موضوعشناسی» (یا منطق انطباق) رهنمون ساخت و ظرف چند سال تلاش پژوهشی، موفق به تأسیس این منطق در سال ۱۳۶۳ گشت که این دستاورد عملاً موجب «#تئوریزه_شدن_فقه» در نظام اجتماعی میشود.
☑️ در گام دوم، توانست «#فلسفه_چگونگی_اسلامی» را نیز تأسیس کند و با دستیابی به قدرت تبدیل و بهینه معادلات عینی، زمینه را برای بیمهشدن نظام اسلامی در برابر «فلسفهی چگونگی مادی» ـ که از طریق تنظیم شرایط پرورش اجتماعی، بشریت را در برابر مغالطه عینی سهمگینی قرار داده ـ فراهم نماید.
☑️ این مجاهدت فرهنگی همهجانبه موجب شد تا #ربط_بین_اعتقاد_و_عمل در عمیقترین سطح متدلوژیک تبیین گردد و با تولید سه منطقِ «حجیت، معادله، مدل»، امکان تحول علمی و منطقی در «حوزه، دانشگاه و نظام اجرا» ایجاد گردد و ولایت مطلقه فقیه به عنوان حافظ پرستش اجتماعیِ خدای متعال در برابر کفر جهانی تئوریزه شود تا زمینه برای تحقق «#تمدن_نوین_اسلامی» در بخشی از عالم باشد.
☑️ سرانجام آن اندیشمندِ قرن، در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۷۹ و در ایام عزای عالم آلمحمد حضرت امام باقرعلیهالسلام چشم از جهان فرو بست و در حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت حضرت معصومهعلیهاالسلام به خاک سپرده شد.
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰«ضرورت انقلاب فرهنگی و تولید معادلات کاربردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی»
🔶 علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره):
🔅 تا زمانی که «#انقلاب_فرهنگی» در جمیع شئون محقق نشود نمیتوان از پذیرش پیام «انقلاب سیاسی» خود در سطح جهان، توسط مردم دیگر کشورها مطمئن بود، چون ادعای انقلاب ما همواره ارائه #تمدنی_نوین که شالودههای آن رنگ دیانت دارد، بوده و هست و اگر قرار باشد همواره از ابزار فرهنگیِ خصم، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوئیم، آیا اولاً میتوان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً بر فرضِ بناگذاری، آیا میتوان ادعاکرد که چنین تمدنی از ماست، در حالی که «#روش» و «#معادله»ی دیگران را به عاریت گرفتهایم؟!
📝سلسله مباحث گامی عملی در جهت اسلامی کردن فضای دانشگاهها، جلسه 1؛ 1375
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 علامه آیتالله مرحوم سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
☑️ کاری که [در مجموعه ما] انجام گرفته، مشابه آن در اروپا بیشتر از 50 سال طول کشیده است...
☑️ بیش از آنچه که گمان میکردیم انجام گرفته است. در مقایسه با [تمدن] غرب نیز اگر ملاحظه کنید آنها پیدایش «فلسفه شدن» شان تاریخ دارد و با [تاریخ] «تحول در قدرت محاسبه کمی» آن [متفاوت است]... یعنی [فلسفهی] شدن که هگل میگوید، [نمیتواند] ریاضیات و معادلات آن را نیز تحویل دهد بلکه [بعد از گذشت چند صد سال] «شدنِ» نسبیتِ اینشتین، معادله تحویل میدهد. اما ما [به غیر از تولید فلسفه شدن اسلامی] مدعی رسیدن به مرحله دوم (یعنی تولید معادلات اسلامی) و بکارگیری آن در ساختن «مدل [اسلامی]» نیز هستیم... البته با محدودیت شدید سیاسی، فرهنگی و اقتصادی!
☑️ ما فونداسیون سه شهر بزرگ علمی (حجیت، معادله، مدل) در تحول علم را کندهایم و تمام شده است. نقشه آن [تولید شده] است اگر ساختمان آن ساخته نشود مسلمین در ساختمان بیگانه زندگی میکنند.
☑️ ما به حضرت ولیعصر (عج) شرط نکردیم که اول اسلحه بدهد بعد به جنگ دشمن برویم...
✅@HossiniehAndisheh
🌺انشاءالله خداوند متعال به حق سبط اکبر پیامبر صلیاللهعلیهوآله، کریم اهلبیت حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام، ملت یمن را در این امتحان بزرگِ درگیری با فراعنهی زمان سرافراز و پیروزی بیرون آورد.
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، #اندیشمند_انقلاب_فرهنگی و مؤسس #حسینیه_اندیشه تسلیت باد.
🔹مرحوم استاد صدوق: «حسینیه اندیشه» یعنی کسانی که وقف هستند برای اینکه پرچم عاشورا را در افق یک نظام و یک تمدن زنده نگه دارند...
☑️ لطفا برای شادی روح آن استاد فرزانه، صلوات و فاتحه قرائت فرمایید
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🔰۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، #اندیشمند_انقلاب_فرهنگی و مؤسس #
🔰 مرور کوتاهی بر زندگینامه علمی مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق (مؤسس حسینیه اندیشه):
☑️ در دیماه سال ۱۳۳۶ در شهر شیراز چشم به جهان گشود. در سال ۱۳۶۱ برای دستیابی به معارف حقه الهی به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد. سپس در پی آشنایی با مباحث عمیق و نوین حضرت آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی برای پشتیبانی تئوریک از نظام اسلامی و دستیابی به مدل الهی اداره کشور، در زمره شاگردان آن فقید سعید قرار گرفت.
☑️ آن مرحوم از طرف علامه حسینی الهاشمی بهعنوان شخصی که قدرت استنباط معارف حقه الهی بر مبنای #فلسفه_چگونگی_اسلامی را داراست، معرفی شد که اعطای این مدال افتخار، نشاندهنده تسلط مبنایی مرحوم استاد صدوق بر مباحث بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی بود.
☑️ با ارتحال مرحوم علامه حسینی، استاد صدوق همه همکاران و شاگردان مرحوم علامه حسینی را به تداوم تولید از طریق استراتژی «تطبیق» دعوت کرد زیرا براساس بیانات استاد خود در اواخر حیات مبارکش، قائل بود بدون مقایسه و تطبیقِ «دستاوردهای مبنایی علامه حسینی» با «ساختار و سرفصلهای اصلی ِ علوم متداول»، قابلیت انتقال این مباحث به متخصصین در حوزه و دانشگاه و نظام کاهش خواهد یافت و با فراهمنشدن زمینه تفاهم با اصحاب فن، انزوای این مباحث و عدم امکان بهرهمندی جامعه علمی و اجرایی کشور از آن را در پی خواهد آورد.
☑️بر همین اساس، آن مرحوم در بخش تطبیق مباحث «#حجیت»، با محور قرار دادن کُتبی از قبیل «اصول فلسفه و روش رئالیسم»، «لمعات المشرقیه»، «المنطق»، «نهایةالحکمة» و...، پنج دوره بحث تطبیقی را در عرصه معرفتشناسی و فلسفه انجام داد. همچنان که با بررسی کتب «حلقات» و «کفایةالاصول» و طی پنج دوره بحث تطبیقی، به تطبیق و مقایسه بین علم اصول احکام حکومتی با علم اصول موجود پرداخت. از سویی پس از دو دوره نقد و بررسیِ «مبانی تفسیر قرآن به قرآن»، به بررسی تفسیر «المیزان» پرداخت و سپس با تکیه به مبانی منطقی و فلسفی و اصولی استاد خود، رویکرد جدیدی به سورهها و آیات کریمه قرآن مجید و جمعبندی روایات مربوطه را مطرح کرد تا از این رهگذر، زمینههای شکلگیری سرفصلهای «#فقه_احکام_حکومتی» و استنباط وظایف برای نظام اسلامی و ساختارهای آن پدید آید.
☑️در بخش «#معادله» و علیرغم فراهمنشدن محیطهای دانشگاهیِ مورد نیاز در عرصه تطبیق، آن مرحوم با دستهبندیهای جدیدی که در کتب درسی دبیرستان در سطح علوم پایه (زیست، ریاضی و فیزیک) انجام داد، تطبیق مباحث مرحوم علامه حسینی را بر اصول موضوعههای این علوم آغاز کرد.
☑️در بخش «#مدل»، مباحث تطبیقی را از بررسی اسناد پشتیبان تدوین چشمانداز بیستساله آغاز نمود و با ارائه «دکترین تفاهم کاندیداهای ریاستجمهوری» و طرح بحث «تئوریزهکردن مفهوم عدالت با رویکرد تحقیقات میدانی» و «بهینهی مدیریت استانی»، «نقد و بررسی کتاب مبانی لایحه برنامه چهارم توسعه» و «نقد و نقض سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه مصوب دولت و مجمع تشخیص مصلحت و اصلاحات پیشنهادی» تداوم یافت. با طرح سفارش «تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» توسط رهبر انقلاب، محور فعالیتهای مرحوم استاد در این زمینه، در قالب کتاب «نقد و بررسی سند الگوی پایه؛ ارائهشده توسط مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» تجلی یافت. همچنانکه با تشدید جنگ اقتصادی از سوی کفر جهانی و طرح «اقتصاد مقاومتی»، به طرح مباحثی راهبردی برای تأسیس قرارگاه علمی عملیاتی پرداخت.
☑️ حسن ختام همهی این فعالیتهای خستگیناپذیر در تطبیق مدل، مباحث دو کتاب راهبردی «گفتمان انقلاب» و «بررسی تئوری تولید قدرت، ثروت، اطلاع در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی» بود که با نقد و نقض سبک زندگی غربی در سیاست، فرهنگ و اقتصاد، سبک زندگی اسلامی را در عرصههای مختلف حاکمیت و در دو سطح «وضع مطلوب» و «دوران گذار» تشریح و تأکید نمود که این سلسله بحث، بمثابه #مانیفست_نظام_اسلامی در عرصه اداره کشور و معینکننده چگونگی خروج از ساختارهای توسعه غربی و حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است.
☑️ سرانجام در سحرگاه ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۹۵ و در حالیکه مرحوم استاد صدوق رهسپار شهر شیراز برای تبلیغ گفتمان انقلاب و انقلاب فرهنگی بود، دعوت حق را لبیک گفت. پیکر مرحوم استاد با لطف مقام معظم رهبری در حرم حضرت معصومهعلیهاالسلام و در جوار مقبره شهید بزرگوار آیتالله دکتر مفتح به خاک سپرده شد.
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰تحلیل «نماز و عبادات» از موضع «مدیریت تمدن»
◀️قسمت اول
🔹خدای متعال برای شما برنامهريزی كرده است تا در روز، پنج وعده بايستيد و با صاحبِ عالم صحبت كنيد. این چه حکمتی دارد؟ پاسخ به این سوال موقعی معلوم میشود که شما تصور کنید برای مديريت یک تمدن در همه ابعاد آن، به چه تعداد جلسه جهت هماهنگی احتیاج است؟ ابداً مانند يک زندگی عادی نیست که اول صبح به باغمان سر بزنیم و در کنار آن، چند درس حوزوی یا دانشگاهی نیز تحصیل کنیم و موقع اذان هم نماز بخوانیم!
🔸مدیری كه میخواهد تمدن موجود را مديريت كند، با چه وحدت و كثرتی از موضوعات روبهرو است؟ تمرکزی كه در جلسات میخواهد پيدا كند و نهايتاً تصميمی كه میخواهد بگيرد، چقدر به او فشار روحی میآورد؟!
🔹پس اگر دستگاه مديريت و #تمدن را در نظر بگيريد، مساله تا حدودی واضح میشود. در دستگاه كفر، وقتی یک مدیر در جلسهای حضور پيدا میكند، حرفها را میشنود و بعد قدرت جمعبندی و تصمیمگیری دارد. حالا لوازم دنياییِ اين فعالیت او چیست؟ یعنی در بيست و چهار ساعت يا در یک هفته، چه قدر بايد شهوت به این شخص تزريق شود تا برای حضور در یک جلسهی تصمیم گیری، آماده و مهیّا باشد؟! در شهواتش، برای او چه تداركاتی میبينند؟! يعنی كسی كه در آمريكا رئيس جمهور میشود، مقدار كارش بسيار كم (ولی عمیق) و مقدار شهواتش بسيار زياد است. چنین اشخاصی چه قدر بايد در شهوات دنيا غرق باشند كه از نظر روحی تأمین شوند و بتوانند در سطح مدیریت یک تمدن، كار كنند.
🔹حالا اگر قرار باشد مدیریت الهی و #تمدن_دینی رقم بخورد، کارگزاران آن که نمیتوانند انگیزه کار و فعالیتشان را از طریق دسترسی به شهوات تامین کنند. در اين منزلت است که باید جايگاه نماز را تبیین کرد. متناسب با همین مطلب است که نقل شده: نماز ظهر و عصر، نمازهای اصلی هستند؛ نه نماز صبح يا نماز مغرب و عشاء و يا نماز شب! زیرا نماز ظهر و عصر، همان نمازی است كه در بین سعی و تلاش و كار روزانه خوانده میشود و معین میکند که چگونه در حال هماهنگ کردن خود هستيد! در جلسات، چه تصميماتی گرفتهاید و چه بر سر خودتان چه آوردهايد!
🎙حجتالاسلام والمسلمین مرحوم استاد مسعود صدوق؛ تفسیر سوره ماعون، ۱۳۹۱/۹/۲۰
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰تحلیل «نماز و عبادات» از موضع «مدیریت تمدن»
◀️قسمت دوم
🔸نحوهی زندگی مديران و عناصر کلیدی به صورت ساده نيست و مانند مردم عادی زندگی نمیكنند، یعنی از صبح تا غروب، تمام برنامهشان مشخص است و يک دستگاه مدیریتی و کارشناسی نیز به آنان كمک میكند! در همهی امور، «نظم سازمانی» دارند. اساساً ادراک از «نظم سازمانی» امر بسیار مهمی است چون در صورت تحقق نظم سازمانی ـ چه در ادارهی يک خانه و چه در مدیریت یک دستگاه ـ يک انسانِ برتر شکل میگیرد.
🔹متأسفانه در رفتار متدینین بجای آن، نظم غیر سازمانی دیده میشود.
اما اگر زندگی ايمانی، شکل سازمانی به خود بگیرد، نیاز زیادی به کثرت در عبادت و اقامهی نماز احساس میشود؛ یعنی عطش نسبت به نماز و احتياج به خدا بیشتر میشود. گاهی اقامهی نماز برای خلاصی از بار تکلیف است اما گاهی انسان خود را عضو یک دستگاه ميداند و دائماً دچار حالت اضطراب است؛ زیرا این دغدغه برای او مطرح است که چگونه به حضرت ولیعصرعجلاللهتعالیفرجه گزارش كار بدهد! كسی كه خودش را نوكر میداند و در نوكری، مسؤوليتپذير است و در مسؤوليت نیز، دائماً به دنبال تفقه در اقوال مولا است تا قویتر و بهتر بجنگد، به صورت مداوم گزارش کار میدهد و جلسه میگیرد و ارتباط برقرار میكند و به كارش نظم سازمانی میدهد.
🔸 جایگاه نماز در اين منزلت معلوم میشود. در این صورت، این سوال برای او مطرح نمیشود که چرا خداوند، اين آداب را جعل کرده است! آیا اين را بخوانم یا نخوانم؟! بلكه میگوید اگر این مناسک نبود، چه میشد؟! و كدام يک از نظمهای لازم برای عمل به وظیفه از بین میرفت؟! پس چنین شخصی اصلاً سؤالی ندارد؛ بلكه به عبادات رغبت پيدا میكند تا خود را كنترل كند.
🔹اگر روزهی پنجشنبه اول ماه، چهارشنبهی وسط ماه و پنجشنبهی آخر ماه را نگيرد، تعادل سازمانیاش به هم میخورد و فشل میشود. یعنی تمامی عبادات، ابزار كار او میشود. در واقع سؤالاتی که در رابطه با عبادات مطرح میشود، مانند اين است كه یک دانشمند هستهای وقتی وارد آزمايشگاه شود، بگويد: چرا من بايد اين مايع را در آن جا بگذارم؟! برای کسی که آزمايشهای هستهای را هدايت میكند، اصلاً این سؤالات کودکانه مطرح نیست!
❗️ولی متأسفانه وضع ما نسبت به دعا و عبادات و شب قدر، به همین گونه است!
🎙حجتالاسلام والمسلمین مرحوم استاد مسعود صدوق؛ تفسیر سوره ماعون، ۱۳۹۱/۹/۲۰
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
❇️مرحوم استاد مسعود صدوق:
«واقعیت این است که میلیاردها انسان توسط این #تمدن_مُدرن به استثمار کشیده شدهاند... گرچه محصولات و کالاهای مدرن دارای کارآمدی و منافعی هستند اما ضررها و عوارض ناشی از آنها، بیشتر از منافع و کارآمدی آنهاست.
لذا اگر نظام جمهوری اسلامی، مدّعی تمدن اسلامی است، باید وارد مصاف با این علوم و محصولات آن شود و به نحو استدلالی، مضرّات آن را اثبات نماید و با آیهی عقلانی، برای جهان مشخص کند که برخلاف غوغاسالاریها، هیچیک از ابعاد زندگی مدرن و الگوهای آن به نفع بشریت نیستند.
البته در این عرصه، تخریب کافی نیست بلکه باید به ساخت الگوهای جدید و طرح راهکارهای نوین برای تأمین تمامی نیازهای انسانی و ابعاد زندگی بشر همت گماشت که علاوه بر کارآمدی، مضرّات موجود را به همراه نداشته باشد تا قبل از ظهور حضرت ولیعصرعجلاللهتعالیفرجهالشریف، یک #تمدن_مقاومتی برپایهی عقلانیت دینمحور محقق گردد.»
📘کتاب گفتمان انقلاب اسلامی، فصل اول، ص ۱۸۲.
☑️https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰شب قدر؛ شب طلب قدرت برای نصرت به امام زمان (عج)
🏴خداوند متعال این دنیا را دار امتحان قرار داده و دار امتحان هم بدون شیطان و وسوسه معنا ندارد اما خدا در ماه رمضان، دست شیطان را میبندد تا یک فرصت بزرگ برای انسان و جامعه ایجاد کند. یعنی با وجود اینکه دار امتحان و اختیار با شرور معنا پیدا میکند، یک ماه دست دشمن بیرونی و رییس اشرار را میبندند و او را به زنجیر میکشند و زندانی میکنند: «غُلَّتْ مَرَدَةُ الشَّیَاطِینِ»
🏴 از طرف دیگر نیز با روزه، به دشمن درونی یعنی هوای نفس ضربه میزنند. وقتی که هم دشمن درونی و هم دشمن بیرونی ضربه خورده، محیط عبادت و پرستش تسهیل شده و این ضیافت شکل میگیرد. همانطور که وقتی مهمان میشوید، کار را برای شما راحت و سهل میکنند و دیگر لازم نیست زحمت بکشید و غذا درست کنید و...
🏴 پس اینکه خداوند در این ماه مهمانی میدهد و آسان میگیرد یعنی فضای گناه کردن را ضیق میکند. اما محور همه این تسهیلها و زمینهسازیها و این مهمانی چیست؟ به نظر میرسد این روایت، پاسخی برای این سوال است و منشأ این فرصتها در ماه مبارک را توضیح میدهد: «وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَيْلَةُ الْقَدْر» یعنی قلب و مرکز حیات و تپش ماه مبارک رمضان، لیلة القدر است.
🏴حالا شما در لیلة القدر چه چیزی میگیرید و قدر و اندازهی چه چیزی با توجه به خواست شما مشخص میشود؟ قدر و اندازه مشارکت شما در نصرت به امام زمان عج و رفع خلاها و ضعفهای جامعه شیعه و اینکه مثلا در تحقق «سُدَّ بِهِ خَلَّتَنَا» یا «الْمُمْ بِهِ شَعَثَنَا» چه نقشی داشته باشم؟
🏴 پس ماه رمضان، فضای حرفهای شدن است در اینکه قدرت ایمانی بالا برود تا بتوانیم نقشی در این مسائل برای خودمان رقم بزنیم.
یعنی فضای تمرین یک ماهه برای حرفهای شدن در قوت ایمان فراهم میشود تا بعد از آن بتوانند در شب قدر بیایند و مسئولیت بپذیرند و مشارکت در نصرت به امر ولایت را به عهده بگیرند.
🏴 بعد از ماه مبارک که دوباره فعالیت دشمن درونی و بیرونی به حالت قبلی بر میگردد، کولهای پر کردهاند تا بتوانند با دستگاه بیرونی که به امام (ع) حملهور است، درگیر شوند. به نظر میرسد حکمت این همه طلب «حج» و تکرار آن در دعاهای ماه رمضان، همین است. چون حج مانور قدرت اسلام است.
🏴یعنی در حج همه کسانی که در درگیری با هوای نفس و شیطان حرفهای شدهاند، بتوانند مقابل شیاطین انسی جمع شوند و زور بازو نشان بدهند که ما چنین قدرتهای ایمانی داریم، نه آن جلال و جبروت مادی!
🏴 متناسب با همین مساله است که در هر شب ماه رمضان، توفیق شب قدر و حج و شهادت را همگی در کنار هم طلب میکنید: «و لیلة القدر و حج بیتک الحرام و قتلا فی سبیلک فوفق لنا». چون اگر مانور قدرت خوبی داشته باشی، اهل دنیا میترسند و احساس خطر میکنند و با شما درگیر میشوند و جنگ در شکلهای مختلف به راه میاندازند که در این صورت، شهادت برای برخی مومنین قطعی خواهد بود.
📄بخشی از سلسله مباحث《نگرشی نوین به دعای افتتاح》
☑️https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰درخواست برطرف شدن "موانع اجتماعی برای ظهور" در شب قدر
🏴«اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ إِمَامِنَا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا» این فراز از دعای افتتاح علیرغم کوتاهی آن، به نظر مهم است. چون مساله غیبت و ظهور یک امر کاملاً اجتماعی است و برای هر حرکت اجتماعی، «توصیف وضع موجود» بسیار مهم است. یعنی همانطور که «وضع مطلوب» در فراز «اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه...» تصویر شده، در اینجا هم «وضع موجود» توصیف شده است. چون تحلیل ما از وضع موجود و نوع آسیبشناسی ما از آن است که چارچوب حرکت جامعهمان را تعیین میکند.
🏴لذا در این فراز تصریح میشود که وضع موجود تا قبل از ظهور، یک وضع خاص و ویژه است و با فقدان نبیّ و غیبت وصیّ و حمله همهجانبه دشمن و فشار زمانه و شدت فتنهها روبرو هستیم. به تعبیر امروزین، ما در دوران غیبت همیشه «در شرایط حساس کنونی» هستیم؛ گرچه برخی این تعابیر را مسخره کنند و بگویند پس چه زمانی قرار است به وضعیت عادی برسیم؟! پاسخ این است که تا قبل از ظهور، هیچگاه وضعیت جامعه ایمانی عادی نمیشود.
🏴 البته چنین واقعیتی نباید مستمسکی برای توجیه ضعفها و ناکارآمدیهایی باشد که ناشی از ماست. ولی اکثر کسانی که این تعابیر را مسخره میکنند، در واقع میگویند باید با دشمن سازش کرد و با او بر سر بهرهمندی از دنیا به تسالم و تفاهم رسید. به تعبیر دیگر، این دسته بر اساس ادبیات توسعه غربی و شاخصهای آن، وضعیت جامعه را نامتعادل و نابهنجار میدانند و لذا میگویند دست از مقابله بردارید تا وضعمان عادی شود و همانند بقیه، سر در آخور دنیا و لذات آن کنیم که همان، محور و هدف «توسعهیافتگی» است.
🏴اما این فراز از دعا کاملاً در مقابل این تحلیل مادّی از وضع موجود است و تصریح دارد که این درگیری ادامه دارد. لذا وظیفه ما این است که دائماً در این درگیری قدرتمند شویم و قدرت اهلدنیا را کاهش دهیم تا آمادگی واقعی خود را برای بازگشت حضرت، به ایشان نشان دهیم. یعنی ناهنجاری که در تحلیل الهی از وضع موجود بیان میشود، کاملاً متفاوت با تحلیل مادّی از وضع موجود است.
🏴 پس میتوان گفت این فراز در حال بیان اصول عام دوران غیبت و تحلیل وضع موجود است و ما باید بتوانیم در تحلیل از هر وضع موجودی از قبیل فرهنگ و اقتصاد و سیاست، تحلیل الهی و متناسب با اعتقاداتمان ارائه دهیم و ارتباط موضوعات اجتماعی با این اوصاف را مشخص کنیم و وضعیت هر موضوع اجتماعی را به این اوصاف ارجاع دهیم.
🏴در نتیجه، از خدای متعال برای عبور از شرایط حساس کنونی در هر مرحله، طلب فتح و نصرت و قدرت و تسلط (سلطان حق) میشود: «فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ ، وَأَعِنَّا عَلى ذلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ، وَبِضُرٍّ تَكْشِفُهُ، وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ، وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ، وَرَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُناها، وَعافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُناها، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين»
📄بخشی از سلسله مباحث《نگرشی نوین به دعای افتتاح》
☑️https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
حجتالاسلام حیدری. شب ۲۱ رمضان ۱۴۰۴ (شب قدر).m4a
28.88M
🏴 از《جوشن کبیر》تا《سرمایهگذاری برای تولید》
🔊صوت سخنرانی #شب_قدر
🎙حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🗓 جمعه، ۱ فروردین ۱۴۰۴
🏴مسجد امام حسین علیهالسلام ــ شهر مقدس قم
☑️https://eitaa.com/HossiniehAndisheh