فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری؛
زمینه برای تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
ادراکات و تحلیلهای ناقص یا نادرست از عوامل غیبت و ظهور
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
به خدا اگر #خورشید را در یک دست ما بگذارید و #ماه را در دست دیگرمان، این راه را رها نمیکنیم تا آن را محقق کنیم یا در این مسیر کشته شویم
#مواراه_الشمس_و_القمر
#تشییع_خورشید_و_ماه
#پرستش_اجتماعی_خدای_متعال
#إنا_علی_العهد
رُوِيَ: أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قال واَللَّهِ لَوْ وُضِعَتِ اَلشَّمْسُ فِي يَمِينِي وَ اَلْقَمَرُ فِي شِمَالِي مَا تَرَكْتُ هَذَا اَلْقَوْلَ حَتَّى أُنْفِذَهُ أَوْ أُقْتَلَ دُونَهُ
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰أعدکم بالنصر مجددا
راهی که شهید نصرالله آن را طی کرد و همه با #إنا_علی_العهد بر ادامه آن عهد میبندیم، چیست؟
🔹منحصرکردن مسیر در «مقاومت صرفاً سیاسی و اجتماعی»، راهی نبود که سیّدحسن آن را پیمود. نصرالله عزیز، مجاهدینِ شهادتطلب و سلاحهایشان را از شهید سیدعباس موسوی تحویل گرفت و در مقابل فشار امریکایی/اسرائیلی/فرانسوی/سعودی، به قدری آنها را بُرنده کرد که هجده سال مداوم،بازدارندگی و وحشت بر رژیم وحشی تحمیل شد. بله! از رهگذر این بُرندگی نظامی بود که قدرت سیاسی هم تولید کرد و عرصه سیاسی لبنان را تحت تاثیر قرار داد
🔸«مقاومت صرفاً سیاسی و اجتماعی»برای وضع امروز لبنان فقط میتواند هنگامهی تنفس و زمان تجدیدقوا و وقت استراحت بین دو نیمه از جهاد نظامی باشد. این یعنی تشییع پرشکوه یکشنبه باید روی آزادی پنج نقطه اشغالیِ باقیمانده در مرز لبنان متمرکز شود و موج مردمی مقاومت، رجزی واقعی برای آزادکردن این نقطهها بخواند تا شهادتطلبیِ دستهجمعی، هیبت نظامی رژیم را بشکند و شروع ضربههای نظامی بر دشمن را _ و لو به تدریج _ دوباره امکانپذیر کند
🔸فریاد میلیونیِ إناعلیالعهد باید خودش را در میدان نشان دهد و به عملیاتهای شهادتطلبانه، به سوخت موشکها و بُرد پهپادهای حزبالله تبدیل شود
🔹 آنوقت بجای اینکه دولت لبنان بخاطر نقص آتشبس، به کمیته امریکاییِ نظارت بر توافق شکایت ببرد، یانکیها مجبور خواهند شد برای تفسیر بندهای مبهم توافقنامه، در آپارتمانهای متراکم ضاحیه به دنبال مفسّر بگردند
🔷 #إنا_علی_العهد یعنی مواظب باشیم تاکتیکِ دوران اضطرار، به راهبرد بلندمدت تبدیل نشود.
✅@HossiniehAndisheh
◼️ ۱۲ اسفندماه سالگرد ارتحال مرحوم علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، #پرچمدار_انقلاب_فرهنگی و مؤسس #فلسفه_چگونگی_اسلامی تسلیت باد
🔰علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
🔹 ضرورتِ «فلسفه شدن اسلامی»، مبتنی بر ضرورتِ دينمحوری است؛ اگر دينمحوری ضروری نباشد فلسفۀ شدن اسلامی نیز ضرورتی ندارد و میتوان «شدن» را از دیگران به عاریت گرفت.
🔸اما اگر دین بخواهد در ايجاد تناسبات، ساختارها، نظامات و ايجاد شرايط حضور داشته باشد، بايد فلسفۀ شدن خاص خود را داشته باشد. حتی اگر ما نیز تصمیم بگیریم که فلسفۀ شدن نداشته باشيم، قطعا اصل «شدن» در عينيت، تعطیل بردار نيست.
۱۳۷۸٫۷٫۱۱
☑️ شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰 مرور کوتاهی از زندگینامه علمی آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
☑️ در بيستم آبانماه ۱۳۲۲ در شيراز به دنيا آمد. ایشان فرزند ارشد حضرت آیتاللهالعظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی بود؛ مرجعی عالیقدر در استان فارس و جنوب ایران که از سابقین و پیشتازان فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در اعلای کلمه اسلام و مذهب حقه جعفری طی سالهای ۱۳۰۵ تا ۱۳۳۵ محسوب میشد.
☑️با آغاز نهضت حضرت #امام_خمینی، تداوم راه پدر خود را در همراهی با قیام حضرت امام و تبعیت از آن قائد عظیمالشأن دید و در زمره شاگردان و علاقهمندان امام خمینی قرار گرفت.
☑️ هنگامی که حضرت امام(ره) در درس ولایت فقیه در سال ۱۳۴۸ از فضلای جوان خواست تا به تبیین #ابعاد_حکومت_اسلامی بپردازند، این استنصار فکری از سوی ابرمردی که در قله معارف حوزوی قرار داشت، آن استاد فرزانه را به تأمل عمیق پیرامون خلأها و نیازمندیهای علمی انقلاب اسلامی واداشت.
☑️ بعد از انقلاب، متوجه این چالش شد که «#تطبیقِ» احکام و التزامات کلیه در رسالهها بر موضوعات تخصصی و کاربردی در زندگی عینی بشر، همواره در معرض #خطا و اشتباه و یا انحراف قرار خواهد گرفت؛ در حالی که آنچه متن حیات اجتماعی را شکل داده، همین موضوعات تخصصی، چندبُعدی و پیچیدهی برآمده از تمدن مدرن (از قبیل بانک، شرکت، دموکراسی، رسانه و....) است.
☑️این بصیرت و هوشیاری علامه، آن مرحوم را به ضرورت تولید «منطق موضوعشناسی» (یا منطق انطباق) رهنمون ساخت و ظرف چند سال تلاش پژوهشی، موفق به تأسیس این منطق در سال ۱۳۶۳ گشت که این دستاورد عملاً موجب «#تئوریزه_شدن_فقه» در نظام اجتماعی میشود.
☑️ در گام دوم، توانست «#فلسفه_چگونگی_اسلامی» را نیز تأسیس کند و با دستیابی به قدرت تبدیل و بهینه معادلات عینی، زمینه را برای بیمهشدن نظام اسلامی در برابر «فلسفهی چگونگی مادی» ـ که از طریق تنظیم شرایط پرورش اجتماعی، بشریت را در برابر مغالطه عینی سهمگینی قرار داده ـ فراهم نماید.
☑️ این مجاهدت فرهنگی همهجانبه موجب شد تا #ربط_بین_اعتقاد_و_عمل در عمیقترین سطح متدلوژیک تبیین گردد و با تولید سه منطقِ «حجیت، معادله، مدل»، امکان تحول علمی و منطقی در «حوزه، دانشگاه و نظام اجرا» ایجاد گردد و ولایت مطلقه فقیه به عنوان حافظ پرستش اجتماعیِ خدای متعال در برابر کفر جهانی تئوریزه شود تا زمینه برای تحقق «#تمدن_نوین_اسلامی» در بخشی از عالم باشد.
☑️ سرانجام آن اندیشمندِ قرن، در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۷۹ و در ایام عزای عالم آلمحمد حضرت امام باقرعلیهالسلام چشم از جهان فرو بست و در حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت حضرت معصومهعلیهاالسلام به خاک سپرده شد.
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰«ضرورت انقلاب فرهنگی و تولید معادلات کاربردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی»
🔶 علامه آیتالله سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره):
🔅 تا زمانی که «#انقلاب_فرهنگی» در جمیع شئون محقق نشود نمیتوان از پذیرش پیام «انقلاب سیاسی» خود در سطح جهان، توسط مردم دیگر کشورها مطمئن بود، چون ادعای انقلاب ما همواره ارائه #تمدنی_نوین که شالودههای آن رنگ دیانت دارد، بوده و هست و اگر قرار باشد همواره از ابزار فرهنگیِ خصم، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوئیم، آیا اولاً میتوان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً بر فرضِ بناگذاری، آیا میتوان ادعاکرد که چنین تمدنی از ماست، در حالی که «#روش» و «#معادله»ی دیگران را به عاریت گرفتهایم؟!
📝سلسله مباحث گامی عملی در جهت اسلامی کردن فضای دانشگاهها، جلسه 1؛ 1375
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 علامه آیتالله مرحوم سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
☑️ کاری که [در مجموعه ما] انجام گرفته، مشابه آن در اروپا بیشتر از 50 سال طول کشیده است...
☑️ بیش از آنچه که گمان میکردیم انجام گرفته است. در مقایسه با [تمدن] غرب نیز اگر ملاحظه کنید آنها پیدایش «فلسفه شدن» شان تاریخ دارد و با [تاریخ] «تحول در قدرت محاسبه کمی» آن [متفاوت است]... یعنی [فلسفهی] شدن که هگل میگوید، [نمیتواند] ریاضیات و معادلات آن را نیز تحویل دهد بلکه [بعد از گذشت چند صد سال] «شدنِ» نسبیتِ اینشتین، معادله تحویل میدهد. اما ما [به غیر از تولید فلسفه شدن اسلامی] مدعی رسیدن به مرحله دوم (یعنی تولید معادلات اسلامی) و بکارگیری آن در ساختن «مدل [اسلامی]» نیز هستیم... البته با محدودیت شدید سیاسی، فرهنگی و اقتصادی!
☑️ ما فونداسیون سه شهر بزرگ علمی (حجیت، معادله، مدل) در تحول علم را کندهایم و تمام شده است. نقشه آن [تولید شده] است اگر ساختمان آن ساخته نشود مسلمین در ساختمان بیگانه زندگی میکنند.
☑️ ما به حضرت ولیعصر (عج) شرط نکردیم که اول اسلحه بدهد بعد به جنگ دشمن برویم...
✅@HossiniehAndisheh
🌺انشاءالله خداوند متعال به حق سبط اکبر پیامبر صلیاللهعلیهوآله، کریم اهلبیت حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام، ملت یمن را در این امتحان بزرگِ درگیری با فراعنهی زمان سرافراز و پیروزی بیرون آورد.
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، #اندیشمند_انقلاب_فرهنگی و مؤسس #حسینیه_اندیشه تسلیت باد.
🔹مرحوم استاد صدوق: «حسینیه اندیشه» یعنی کسانی که وقف هستند برای اینکه پرچم عاشورا را در افق یک نظام و یک تمدن زنده نگه دارند...
☑️ لطفا برای شادی روح آن استاد فرزانه، صلوات و فاتحه قرائت فرمایید
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🔰۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، #اندیشمند_انقلاب_فرهنگی و مؤسس #
🔰 مرور کوتاهی بر زندگینامه علمی مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق (مؤسس حسینیه اندیشه):
☑️ در دیماه سال ۱۳۳۶ در شهر شیراز چشم به جهان گشود. در سال ۱۳۶۱ برای دستیابی به معارف حقه الهی به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد. سپس در پی آشنایی با مباحث عمیق و نوین حضرت آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی برای پشتیبانی تئوریک از نظام اسلامی و دستیابی به مدل الهی اداره کشور، در زمره شاگردان آن فقید سعید قرار گرفت.
☑️ آن مرحوم از طرف علامه حسینی الهاشمی بهعنوان شخصی که قدرت استنباط معارف حقه الهی بر مبنای #فلسفه_چگونگی_اسلامی را داراست، معرفی شد که اعطای این مدال افتخار، نشاندهنده تسلط مبنایی مرحوم استاد صدوق بر مباحث بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی بود.
☑️ با ارتحال مرحوم علامه حسینی، استاد صدوق همه همکاران و شاگردان مرحوم علامه حسینی را به تداوم تولید از طریق استراتژی «تطبیق» دعوت کرد زیرا براساس بیانات استاد خود در اواخر حیات مبارکش، قائل بود بدون مقایسه و تطبیقِ «دستاوردهای مبنایی علامه حسینی» با «ساختار و سرفصلهای اصلی ِ علوم متداول»، قابلیت انتقال این مباحث به متخصصین در حوزه و دانشگاه و نظام کاهش خواهد یافت و با فراهمنشدن زمینه تفاهم با اصحاب فن، انزوای این مباحث و عدم امکان بهرهمندی جامعه علمی و اجرایی کشور از آن را در پی خواهد آورد.
☑️بر همین اساس، آن مرحوم در بخش تطبیق مباحث «#حجیت»، با محور قرار دادن کُتبی از قبیل «اصول فلسفه و روش رئالیسم»، «لمعات المشرقیه»، «المنطق»، «نهایةالحکمة» و...، پنج دوره بحث تطبیقی را در عرصه معرفتشناسی و فلسفه انجام داد. همچنان که با بررسی کتب «حلقات» و «کفایةالاصول» و طی پنج دوره بحث تطبیقی، به تطبیق و مقایسه بین علم اصول احکام حکومتی با علم اصول موجود پرداخت. از سویی پس از دو دوره نقد و بررسیِ «مبانی تفسیر قرآن به قرآن»، به بررسی تفسیر «المیزان» پرداخت و سپس با تکیه به مبانی منطقی و فلسفی و اصولی استاد خود، رویکرد جدیدی به سورهها و آیات کریمه قرآن مجید و جمعبندی روایات مربوطه را مطرح کرد تا از این رهگذر، زمینههای شکلگیری سرفصلهای «#فقه_احکام_حکومتی» و استنباط وظایف برای نظام اسلامی و ساختارهای آن پدید آید.
☑️در بخش «#معادله» و علیرغم فراهمنشدن محیطهای دانشگاهیِ مورد نیاز در عرصه تطبیق، آن مرحوم با دستهبندیهای جدیدی که در کتب درسی دبیرستان در سطح علوم پایه (زیست، ریاضی و فیزیک) انجام داد، تطبیق مباحث مرحوم علامه حسینی را بر اصول موضوعههای این علوم آغاز کرد.
☑️در بخش «#مدل»، مباحث تطبیقی را از بررسی اسناد پشتیبان تدوین چشمانداز بیستساله آغاز نمود و با ارائه «دکترین تفاهم کاندیداهای ریاستجمهوری» و طرح بحث «تئوریزهکردن مفهوم عدالت با رویکرد تحقیقات میدانی» و «بهینهی مدیریت استانی»، «نقد و بررسی کتاب مبانی لایحه برنامه چهارم توسعه» و «نقد و نقض سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه مصوب دولت و مجمع تشخیص مصلحت و اصلاحات پیشنهادی» تداوم یافت. با طرح سفارش «تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» توسط رهبر انقلاب، محور فعالیتهای مرحوم استاد در این زمینه، در قالب کتاب «نقد و بررسی سند الگوی پایه؛ ارائهشده توسط مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» تجلی یافت. همچنانکه با تشدید جنگ اقتصادی از سوی کفر جهانی و طرح «اقتصاد مقاومتی»، به طرح مباحثی راهبردی برای تأسیس قرارگاه علمی عملیاتی پرداخت.
☑️ حسن ختام همهی این فعالیتهای خستگیناپذیر در تطبیق مدل، مباحث دو کتاب راهبردی «گفتمان انقلاب» و «بررسی تئوری تولید قدرت، ثروت، اطلاع در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی» بود که با نقد و نقض سبک زندگی غربی در سیاست، فرهنگ و اقتصاد، سبک زندگی اسلامی را در عرصههای مختلف حاکمیت و در دو سطح «وضع مطلوب» و «دوران گذار» تشریح و تأکید نمود که این سلسله بحث، بمثابه #مانیفست_نظام_اسلامی در عرصه اداره کشور و معینکننده چگونگی خروج از ساختارهای توسعه غربی و حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است.
☑️ سرانجام در سحرگاه ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۹۵ و در حالیکه مرحوم استاد صدوق رهسپار شهر شیراز برای تبلیغ گفتمان انقلاب و انقلاب فرهنگی بود، دعوت حق را لبیک گفت. پیکر مرحوم استاد با لطف مقام معظم رهبری در حرم حضرت معصومهعلیهاالسلام و در جوار مقبره شهید بزرگوار آیتالله دکتر مفتح به خاک سپرده شد.
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰تحلیل «نماز و عبادات» از موضع «مدیریت تمدن»
◀️قسمت اول
🔹خدای متعال برای شما برنامهريزی كرده است تا در روز، پنج وعده بايستيد و با صاحبِ عالم صحبت كنيد. این چه حکمتی دارد؟ پاسخ به این سوال موقعی معلوم میشود که شما تصور کنید برای مديريت یک تمدن در همه ابعاد آن، به چه تعداد جلسه جهت هماهنگی احتیاج است؟ ابداً مانند يک زندگی عادی نیست که اول صبح به باغمان سر بزنیم و در کنار آن، چند درس حوزوی یا دانشگاهی نیز تحصیل کنیم و موقع اذان هم نماز بخوانیم!
🔸مدیری كه میخواهد تمدن موجود را مديريت كند، با چه وحدت و كثرتی از موضوعات روبهرو است؟ تمرکزی كه در جلسات میخواهد پيدا كند و نهايتاً تصميمی كه میخواهد بگيرد، چقدر به او فشار روحی میآورد؟!
🔹پس اگر دستگاه مديريت و #تمدن را در نظر بگيريد، مساله تا حدودی واضح میشود. در دستگاه كفر، وقتی یک مدیر در جلسهای حضور پيدا میكند، حرفها را میشنود و بعد قدرت جمعبندی و تصمیمگیری دارد. حالا لوازم دنياییِ اين فعالیت او چیست؟ یعنی در بيست و چهار ساعت يا در یک هفته، چه قدر بايد شهوت به این شخص تزريق شود تا برای حضور در یک جلسهی تصمیم گیری، آماده و مهیّا باشد؟! در شهواتش، برای او چه تداركاتی میبينند؟! يعنی كسی كه در آمريكا رئيس جمهور میشود، مقدار كارش بسيار كم (ولی عمیق) و مقدار شهواتش بسيار زياد است. چنین اشخاصی چه قدر بايد در شهوات دنيا غرق باشند كه از نظر روحی تأمین شوند و بتوانند در سطح مدیریت یک تمدن، كار كنند.
🔹حالا اگر قرار باشد مدیریت الهی و #تمدن_دینی رقم بخورد، کارگزاران آن که نمیتوانند انگیزه کار و فعالیتشان را از طریق دسترسی به شهوات تامین کنند. در اين منزلت است که باید جايگاه نماز را تبیین کرد. متناسب با همین مطلب است که نقل شده: نماز ظهر و عصر، نمازهای اصلی هستند؛ نه نماز صبح يا نماز مغرب و عشاء و يا نماز شب! زیرا نماز ظهر و عصر، همان نمازی است كه در بین سعی و تلاش و كار روزانه خوانده میشود و معین میکند که چگونه در حال هماهنگ کردن خود هستيد! در جلسات، چه تصميماتی گرفتهاید و چه بر سر خودتان چه آوردهايد!
🎙حجتالاسلام والمسلمین مرحوم استاد مسعود صدوق؛ تفسیر سوره ماعون، ۱۳۹۱/۹/۲۰
✅https://eitaa.com/HossiniehAndisheh