eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.5هزار دنبال‌کننده
640 عکس
110 ویدیو
71 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه تراث رضوی کاوش در میراث اماکن مقدس از جمله حرم مطهر امام رضا (ع) از طریق پژوهش‌های میان‌رشته‌ای مجله تراث رضوی (Turath Razavi)، یک مجله بین‌المللی با دسترسی آزاد است که از پژوهشگران، محققان و فعالان دعوت می‌کند تا مقالات اصیل خود را که میراث چندوجهی اماکن مقدس از جمله حرم امام رضا (ع) و تأثیرات آن‌ها در زمینه‌های جهانی معاصر را روشن می‌سازد، ارسال کنند. این مجله با پیوند دادن آموزه‌های دینی، فرهنگ‌ها و چالش‌های اجتماعی مدرن، گفت‌وگو میان رشته‌ها و فرهنگ‌ها را ترویج می‌دهد. دسته‌بندی‌های ارسال مقاله - مقالات پژوهشی اصلی: مطالعات عمیق با یافته‌های نوین (۶۰۰۰–۸۰۰۰ کلمه) - مقالات کوتاه: بررسی‌های مختصر درباره ایده‌ها یا مطالعات موردی نوظهور (۳۰۰۰–۴۰۰۰ کلمه) - نقد کتاب: تحلیل‌های انتقادی درباره انتشارات اخیر مرتبط با موضوعات مجله (۱۰۰۰–۲۰۰۰ کلمه) - دیدگاه‌ها: یادداشت‌های نظری یا تفسیر درباره مباحث جاری (۱۵۰۰–۲۵۰۰ کلمه) حوزه‌های موضوعی: مقالات در موضوعات مختلف از جمله موارد زیر پذیرفته می‌شود: - مطالعات دینی و حدیث: تفسیر آموزه‌ها و احادیث امام رضا علیه السلام و پیامدهای کلامی آن - روان‌شناسی و معنویت: تجربه زائران، سلامت معنوی و روانی در اماکن مقدس - جامعه‌شناسی شهری: پویایی‌های فرهنگی-اجتماعی شهرهای زیارتی و تحولات اجتماعی - هنر و معماری: ابعاد زیبایی‌شناسی، نمادین و تاریخی معماری و هنر حرم رضوی - آموزش: رویکردهای آموزشی مبتنی بر اخلاق و سنت‌های دینی با تمرکز بر شهرهای مقدس - زیست شهری: توسعه پایدار و حفاظت محیط زیست در مراکز زیارتی - مطالعات کتابخانه و نسخه‌های خطی: حفظ و تحلیل متون تاریخی و منابع آرشیوی در شهرهای مقدس مزیت‌های انتشار مقاله - دسترسی آزاد: همه مقالات تحت مجوز *CC BY-NC 4.0* به صورت رایگان در دسترس جهانی قرار دارند و ارسال مقاله نیز بدون هزینه است. - تمرکز میان‌رشته‌ای: بهره‌مندی از دیدگاه‌های متنوع علمی برای غنای فهم میراث مقدس - داوری دقیق و حرفه‌ای: فرآیند ارزیابی روشمند و به موقع راهنمای ارسال - مقالات باید به زبان انگلیسی ارسال شوند. - رعایت سبک قالب‌بندی و ارجاع‌دهی مجله الزامی است. - ارسال از طریق وب‌سایت مجله انجام می‌شود: https://rh.razavi.ac.ir/?lang=en جزییات راهنمای نویسندگان https://rh.razavi.ac.ir/journal/authors.note https://eitaa.com/Habibollah_Babai
📣 هفتمین هم‌اندیشی همایش بین‌المللی امت-تمدن در قرآن برگزار می‌گردد؛ 🔷عنوان؛ قرآن کریم و چالش‌های تمدنی امت اسلامی در عصر حاضر 🔶میزبان؛ پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام - جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان 🗓یکشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴، ساعت ۱۰ صبح 🌐لینک حضور مجازی؛ https://vce.miu.ac.ir/mashhad6 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews https://eitaa.com/Habibollah_Babai
یادداشت‌های حج (مقدمات) قسمت پنجم: حسرت معنوی (فرهنگ «یا لیت‌»ها) در این ایام که مقدمات سفر را فراهم می‌کنم، فراوان هستند کسانی که این ایام از دیدن زائران حسرت می‌خورند، غبطه می‌خورند، گریه‌کنان التماس دعا می‌کنند و به شوق هوای مدینه و مکه از عمق جان و از محرومیت معنوی‌شان اشک می‌ریزند. دوستانی که حج مشرف شده‌اند و دوستانی که به حج نرفته‌اند، هر یک به شکلی حسرت‌ می‌خورند، آنی که نرفته، حسرت نرفتن را، و آنی که رفته، حسرت عدم امکان تکرار حظّ معنوی حج و لحظه‌های حجانه یک مسلمان در موسم حج را. یکی از نقطه‌های فرهنگ معنوی در میان ما مسلمانان و ایرانیان همین شوق و حسرت معنوی است (فرهنگ «یا لیتنا کنا معک»ها). همین آرزوها و تمناهای روحی و معنوی اجازه نمی‌دهد جوامع اسلامی دچار خلاء معنا بشوند یا جامعه وضعیت خشک دینی پیدا بکند. شاید به طور قطع بتوان گفت که اگر زائران جسمی در مکه مثلا سه میلیون نفر باشند، بی شکّ زائران روحی خانۀ خدا ده‌ها میلیون هستند و این یعنی یک رخداد اخلاقی، روحی و ایمانیِ بزرگ در جهان امروز اسلام. از این رو باید بدین نکته توجه داشت که فرهنگ حج و همین‌طور فرهنگ اربعین و به طور کلی فرهنگ زیارت چه آنجا که زیارت خدا باشد یا زیارت بندگان صالح خدا، نه برای رفته‌ها بلکه برای مانده‌ها آثار بزرگ معنوی دارد. وجود این حسرت روحی و معنوی در میان بسیار کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند در این مراسم بزرگ شرکت کنند، خود یک فرهنگ انباشته از معنویت و دعا و التجاء را بوجود می‌آورد و نوعی از مصونیت فرهنگی و انسانی را موجب می‌شود (آثار جهانی حج). من این حسرت معنوی و غبطه‌های عارفانه را برای هر فرهنگ و تمدنی نه صرفا یک سرمایۀ بسیار بزرگ، بلکه در ارزیابی انسانی و فطری آن تمدن، یک شاخص بزرگ می‌دانم. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
یادداشت‌های حج (مقدمات) قسمت ششم: دیدار با استاد یزدان‌پناه دیشب با جمعی از دوستان فاضلم در معیت اساتید امینی نژاد و فلاح خدمت جناب استاد یزدان‌پناه رسیدیم. از سال 76 که بدایۀ الحکمه را در محضر ایشان شروع کردم، علاوه بر محضر علمی ایشان، به شخصیت اخلاقی شان علاقه پیدا کردم. تعلق خاطرم به ایشان، به جهت ادب عرفانی و توحیدی ایشان در برخورد با دیگران بود. دیشب در باب موضوعات مختلفی گفتگو شد. یک نسخه از کتابی را که دکتر عبدالله نصری (هم سفر معنوی ما در کاروان حج اساتید) در باب «چیستی تمدن، نظریه علامه جعفری» به بنده داده بود، به جناب استاد دادم. از محتوای کتاب پرسیدند گفتم چند ساعتی بیش نیست کتاب را به دست گرفته‌ام، ولی در این کتاب «انسان‌مداری» را در مقابل «قدرت‌مداری» در تمدن دیدم. ایشان در پی این پرسش بودند که آیا ما در ارائه یک نظریه بر بنیادهای نظری در اسلام، توانسته‌ایم نظریه‌ای در باب تمدن ارائه بکنیم و آن را در عرصه‌های انضمامی هم امتداد ببخشیم یا نه؟ از حاج آقا سئوال کردم در توصیه به بانوان درس حکمت و عرفان‌شان (در مدرسۀ باقرین ع) توصیه فرموده‌اید «در ایام حج هدیه به مادر امام زمان زیاد داشته باشید»، حکمت‌اش چیست؟ در جواب گفتند که هدیه به حضرت نرگس خاتون، هدیه به امام زمان است و این توجه و عنایت حضرت را در پی می‌آورد. بعد از صحبت‌های مختلفی که بیش از یک ساعت طول کشید، از حاج آقا خواستم اجازه بفرمایند نکات اصلی و عملی ایشان را که در جلسات خصوصی سفر حج‌شان بیان کرده اند، منتشر کنم، ایشان هم پذیرفتند. نکات مهم عملی ایشان در باب حج را در پست بعدی به اشتراک خواهم گذاشت. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
یادداشت‌های حج (مقدمات) قسمت هفتم: توصیه‌های حجّانۀ استاد یزدان‌پناه (1) 1. عرض ادب نسبت به معصومین در مدینه، شوراندن ولایت در جان، موجب طهارت و آمادگی برای حج مقبول می‌شود. مدینه قبل، ورود از باب الله است. راه توحید، باب الله است، راه مغفرت هم باب الله است. 2. در عرفات و مشعر و منا، همه جا امام زمان را در نظر بگیرید. حضور امام زمان عج در حجّ اکبر قطعی است. نور حضرت به همه می‌رسد. هر عملی را به ولایت گره بزنید. 3. در هر جای مدینه که هستید به خانه رسول الله ص، روضه النبی، خانه فاطمه زهرا س و ائمه بقیع ع، توجهی خاص داشته باشید. با ارتباط‌های پی در پی و با زمزمۀ آهستۀ روضه‌ها، غفران و مغفرت به دست آورید. 4. خدمت به دیگران (حاجیان) را خدمت به امام بدانید. به همه خضوع و ادب کنید. همه (حتی کسانی که بدخلقی می‌کنند) زائران اهل بیت ع هستند و به خاطر لبیکی که گفته‌اند محترم هستند. 5. بدانید و بگویید که ما هیچ گاه حق ائمه را نمی‌توانیم بجا بیاوریم، فقط به قدر توان تلاش می‌کنیم، بقیه را خود اهل بیت ع در طبقی از نور بالا می‌برند. انشاءالله 6. درانجام اعمال مستحبی گشاده دست باشید، به نیابت از همه مومنان و مقربین و تمام کسانی که حتی بعدها خواهند آمد، اعمال مستحبی را انجام بدهید. 7. در گفتن لبیک، حس صحبت مستقیم با خدا داشته باشید، اینکه تو دعوت کردی من آمدم. این حسّ آمدن در طواف به اوج می‌رسد، طواف نه گشتن دور خانۀ خدا، بلکه گشتن دور خود خدا و گرفتن دامن خدا (در گرفتن پردۀ کعبه) و دست دادن به دست خدا (در استلام حجر الاسود) است. 8. هویت حج، هویت سیری و سلوکی دارد. زحمت‌های این سوییِ حجّ توأم است با زحمت‌های آن سویی و باطنی. زحمت باطنی بسیار مایۀ تقرّب است. 9. یک قاعده: هرچند ممکن است فلسفۀ واقعی حجّ را نفهمیم، ولی یک چیز را می‌دانیم که خدا از ما خواسته و ما بندگی می‌کنیم؛ تو فرمودی چشم، لبیک (همین که خدا خوشش بیاید مهم است). 10. اهل بیت با آن عظمت، خود را کمترین مخلوق می‌دانند. در حج حس‌تان این باشد که من بدترینم و در کنار بهترین‌ها (همۀ حاجیان) قرار گرفته‌ام. فهم اقلّ الاقلّین بسیار باارزش است. بدانم که در کاروانی که هستم بندگان نابی حضور دارند و منِ آلوده در کنار خوبان هستم. توصیه‌ها ادامه دارد.... https://eitaa.com/Habibollah_Babai
یادداشت‌های حج (مقدمات) قسمت هشتم: توصیه‌های حجّانۀ استاد یزدان‌پناه (۲) ۱۱. طواف را جدی بگیرید...با اینکه در خود طواف هیچ ذکری واجب نیست، ولی گفته شده که طواف مثل نماز است و ذکر الهی است. مداومت در آن حس قرابت به خدا ایجاد می‌کند. ۱۲. کسی که چهار رکن توحید را بفهمد کعبه را فهمیده. این باید با طواف حاصل شود. ۱۳. در طواف می‌رسیم بجایی که خانه کعبه شکافته شده، به‌نظر، سرالقدر آن این است که کعبه آمیخته شده با ولایت. اگر می‌خواهید آلوگی‌هایتان پاک شود، حج شما قبول شود، باید به لقای امام برسید. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
اعمال و نیات.pdf
حجم: 103.5K
اینفوگرافی «نیت‌های حج» براساس روایت معروف «شِبلی» https://eitaa.com/Habibollah_Babai
تذکر بجای یکی از اساتید در باب همایش بین المللی «شهید جمهور و زمینه سازی تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی بر اساس آموزه های قرآنی» در فریدونکنار 👇👇👇 «این دست کارهای نمایشی تیشه به ریشه تمدن و مطالعات تمدنی میزنه... بعد هم این همه لوگو و آرم جمع شدند که چی بگن؟»
27.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مشاهده کنید: بازتاب گسترده رونمایی از ترجمه عربی کتاب استعمار در رسانه‌های عراق به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، رونمایی از ترجمه عربی کتاب "مقدمه مطالعات عالی استعمارشناسی: سیمرغ ایرانی شناخت استعمار بر اساس سی تحقیق برتر" با استقبال گسترده پژوهشگران و رسانه‌های عراقی مواجه شد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
یادداشت‌های حج: (مقدمات) قسمت دهم: کلاس‌های آموزشی (گفته‌ها و نگفته‌ها) کلاس‌های آموزشی حج کاروان اساتید امروز تمام شد. قرار است که بقیه جلسات در مدینه و مکه برگزار بشود. سطح کلاس‌های آموزشی معمولی بود. بیشتر بر ضروریات تأکید داشت. بخش مهمی از جلسات، بیان احکام اولیۀ حج بود. در بیان احکام، روحانی کاروان جناب آقای تجری، حواسش به یک چیز خیلی جمع بود و آن وسوسۀ «وسواسی» در حج بود. او تلاش می‌کند اجازه ندهد وسواسی و «شک»های مضرّ و مخلّ در عمل به مناسک حج راه پیدا بکند. به نظرم این رویکرد از ایشان، اولین سنگ به شیطان بود. محور دیگری که کلاس‌های آموزشی بدان توجه و تمرکز داشت، ابعاد مدیریتی و مهم‌تر از آن جهات امنیتی بود، اینکه باید پیوسته مراقبت کرد و در دام نیروهای امنیتی نیافتاد، اینکه باید با دیگران از ملیت‌های غیرایرانی ارتباط نداشت، حتی اگر زبان می‌دانید بی خود با کسی گفتگو نکنید، اینکه دوربین‌های مسجد الحرام کاملا شما را از هر نقطه تحت نظر دارند، اینکه گوشی و لب‌تاب‌تان را خالی بکنید، و اینکه . . . من از دیدن سخن شهید مطهری در کتاب حج و توصیه ایشان به داشتن کارت‌های معرفی خود، بسیار مبتهج بودم که چه ایده روشنفکرانه‌ای ایشان 40 سال قبل داشته‌اند و اکنون باید کارت ویزیت با خودم همراه داشته باشم، ولی با طرح ابعاد امنیتی و البته واقعی، دیدم در برقراری ارتباطات اولیه هم باید مراقبت کرد و مشکلی برای خود و کاروان ایجاد نکرد!!! اما چند چیز هم در کلاس‌های آموزشی حج گفته نمی‌شود که البته نه فرصتی برای آن هست و نه شاید پشتوانه علمی و پژوهشی آن وجود دارد: از تاریخ حج و اینکه الان ما به لحاظ تاریخی در چه موقعیتی قرار گرفته‌ایم و حج امسال کدامین قطعه از پازل توحید در میان امت اسلام را پر خواهد کرد چیزی گفته نمی‌شود، در بارۀ شرایط جهان امروز اسلام و ظرفیت‌های حج برای مواجهه با مسئله‌های مسلمانان چیزی گفته نمی‌شود؛ در باب جامعه‌شناسی حج و حجاج در کشورهای اسلامی هیچ نکته‌ای بیان نمی‌شود، بالکل از زمینه‌ها و ظرفیت های تمدنی حج چیزی به زبان نمی‌آید، از آمار جامعه حجاج جهان اسلام و فرهنگ جاری حج در میان مسلمانان و نیز تفاوت‌های فرهنگی حج در میان ملل مختلف اسلامی چیزی بیان نمی‌شود، و نیز از ما و غرب، ما و نظام سلطه و کارکرد حج در رهایی جوامع اسلامی از نظام هژمونی غرب چیزی اشاره نمی‌شود، و بدین‌سان از برائت مشرکین هم چیزی مطرح نمی‌شود. ظواهر نشان می‌دهد که برائت و اعلام برائت در حج امری تشریفاتی و صوری خواهد بود و سیاستگذاران حج در دنیای اسلام هم عزم و اراده‌ای برای استفاده از حج در رفع سایۀ سلطه از امت اسلام ندارند و نخواهند داشت. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَىٰ رَبِّي سَيَهْدِينِ... به سوی خدا رهسپار و گریزانم، او مرا راه خواهد نمود... ...به فضل و عنایت الهی، امشب عازم سفر معنوی حج و زیارت خانه خدا هستم. بر این حقیر منت بگذارید هر خطا و غفلتی را که از بنده دید‌ه‌اید، بر من ببخشید و این کمترین را از دعای خیرتان فراموش نفرمایید. دعاگوی همه خواهم بود انشالله 🌹🌹 https://eitaa.com/Habibollah_Babai
یادداشت‌های حج (مدینه) قسمت یازدهم (قدم‌گاه فاطمهٔ زهرا س) امروز بعد از نماز صبح سوار هواپیمای ایران‌ایر شدیم. خلبان اعلام کرد مقصد ما مدینه است. باورم نمی‌شد که قرار است کجا برویم و قدم بر کدامین مرز و بوم بگذاریم. مدینه را یکبار از فراز چند هزار پایی در پرواز Emirates که به برزیل می‌رفتم زیارت کرده بودم آنجا که مضطرب از حضور عوامل تکفیری در کنفرانس ISCSC به حضرت زهرا س متوسل شده بودم، زیارتی که هنوز حلاوتش در کامم باقی مانده. امروز به همراه دوستان هم‌اتاقی ام در مسجدالنبی برای نماز ظهر حاضر شدیم. بسیار خسته بودیم، نماز خواندیم و قبر پیامبر را زیارت کردیم با حسی غریب و البته متضاد (بین حب و بغض) و بعد برگشتیم به هتل. البته من همچنان گیج بودم. اصلا باورم نمی‌شود و شاید نمی‌خواهم باور کنم که من در قدمگاه حضرت زهرا س و در جوّی آمیخته به ناله‌های آن بزرگ بانو در بیت‌الاحزان مدینه حضور یافته‌ام. باور نمی‌کنم که جایی آمده‌ام که جابه‌جایش قدمگاه و بلکه گرم از نفس‌های روحانی پیامبر ص و اهل‌بیت س باشد. عصر بعد از استراحت، مجدد برگشتیم حرم، دلم گرفته بود‌. دنبال یک دم روضه بودم. بعد از نماز مغرب رفتیم به سمت بقیع. تاریک بود و خلوت، درهایش هم بسته بود. دو نفر از بانوان که به نظرم ایرانی نبودند پشت نرده‌های پلاستیکی سرگذاشته بودند و توسل کرده بودند که با تذکر عوامل انتظامی مواجه شدند. من با دکتر عبادی گوشه‌ای کشیدیم با هم زیارت جامعه را زمزمه کنیم که دوباره عوامل انتظامی به ما تذکر دادند. بغضم را فروخوردم. برگشتیم هتل بعد از شام در اتاق هتل که مشرف بر قبرستان بقیع است، سه نفره زیارت جامعه خواندیم. روضه های اتاقی یکی از روضه های باصفا در ایام مکه و مدینه است. https://eitaa.com/Habibollah_Babai