eitaa logo
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
537 دنبال‌کننده
312 عکس
103 ویدیو
63 فایل
🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛 چیزی فراتر از یک تاریخ ... 🔹کانال تلگرام : https://t.me/The_other_side_of_history یعسوب‌الدین طبری (تاریخ پژوه) 🆔 @Historian_Tabari
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴﻚَ ﻳﺎ ﻛﺎﻓِﻞَ ﺍﻟﺮَّﺳﻮﻝِ ﻭَﻧﺎﺻِﺮَﻩُ ❇️ کامل ترین لیست کتب درباره حضرت ابوطالب ◾️۱۶ عنوان کتاب به مناسبت سالگرد وفات ایشان 🔻 کتب فارسی ۱. زندگینامه حضرت ابوطالب 👈 دانلود ۲. حضرت ابوطالب را بشناسیم 👈 دانلود ۳. ادله ایمان ابوطالب (جزوه) 👈 دانلود ۴. چهره ابوطالب در ادبیات فارسی 👈 دانلود ۵. سیری در زندگانی سید بطحاء 👈 دانلود ۶. ویژه نامه حضرت ابوطالب 👈 دانلود ۷. ابوطالب، بزرگ مکه 👈 دانلود 🔻 کتب عربی ۸. ایمان ابی طالب (شیخ مفید) 👈 دانلود ۹.ایمان ابی طالب (علامه امینی) 👈 دانلود ۱۰. ابوطالب بن عبدالمطلب 👈 دانلود ۱۱. منیة الراغب في ايمان أبي طالب👈 دانلود ۱۲. نبوة أبي طالب عبد مناف 👈 دانلود ۱۳. کبیر الصحابه، ابوطالب 👈 دانلود ۱۴. ابوطالب، ثالث من اسلم 👈 دانلود ۱۵. دیوان أبي طالب 👈 دانلود ۱۶. نیل المطالب فی مظلومیة أبي طالب 👈 دانلود 📲 ثواب انتشار این لیست با شما ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
◾️ ﺍﻟﺴَّﻼ‌ﻡُ ﻋَﻠَﻴﻚَ ﻳﺎ ﻛﺎﻓِﻞَ ﺍﻟﺮَّﺳﻮﻝِ ﻭَﻧﺎﺻِﺮَﻩُ ❇️ کامل ترین لیست کتب درباره حضرت ابوطالب ◾️۱۶ ع
این لیست ، فهرستی از کتب تالیف شده حول شخصیت حضرت ابوطالب علیه‌السلام است که برای اهل مطالعه و تحقیق می تواند مفید باشد ؛ لذا جهت استفاده مخاطبین محترم در این کانال نیز فرووارد شد🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست تاریخ و ماوراء 3جلسه تاریخ و ماوار 3.mp3
زمان: حجم: 36.68M
نقدی بر کتاب « مورخان و امر قدسی » 🎙با حضور: ✍مؤلف: دکتر حسن‌ حضرتی 👤ناقد: دکتر محسن الویری 📝دبیر: دکتر راحله‌ ضائفی 🔹برگزار شده توسط : مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام 🏛☜ آن سوی تاریخ ☞⁩🏛 https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
#نشست_علمی نقدی بر کتاب « مورخان و امر قدسی » 🎙با حضور: ✍مؤلف: دکتر حسن‌ حضرتی 👤ناقد: دکتر محسن
گزارشی از این نشست : روایت تاریخی اولویت دارد یا باور کلامی؟ از نظر حسن حضرتی، نویسنده کتاب «مورخان و امر قدسی»، هنگام تعارض روایت تاریخی با باور کلامی، مبنا تاریخ است ولی از نظر حجت‌الاسلام الویری، مقدم داشتن تاریخ یعنی حکم کردن به باطل بودن گزاره کلامی. ادامه گزارش را اینجا بخوانید!
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
#نشست_علمی نقدی بر کتاب « مورخان و امر قدسی » 🎙با حضور: ✍مؤلف: دکتر حسن‌ حضرتی 👤ناقد: دکتر محسن
یکی از حوزه‌هایی که در دانش تاریخ ، محل تأمل اندیشمندان این علم و مورد تضارب آرای جدی است ، بحث رابطه تاریخ با علم کلام است. در این زمینه‌ سخن بسیار است اما آنچه بیشتر مطمح نظر است ، جایی است که داده تاریخی با داده کلامی تعارض کنند به نحوی که قابلیت جمع عرفی برای آن نباشد. در چگونگی تقدم تاریخ یا کلام در محل تعارض ، اجمالا می توان دو طیف کلی را شناسایی کرد‌ ؛ کسانی که تاریخ را مقدم دانسته و گروهی که قائل به تقدم معرفتی علم کلام هستند. یکی از معتقدین به تقدیم تاریخ بر کلام ، و عدم تاثیر گذاری کلام در پژوهش‌های تاریخی ، دکتر حسن حضرتی است. کتاب مورخان و امر قدسی نیز تلاشی در تبیین و اثبات همین مسئله است ؛ که محور گفتگوی انتقادی دکتر الویری و دکتر حضرتی قرار گرفت. بخشی از مقدمه این کتاب : دشوارۀ نسبت مورخان با موضوعی است که تاکنون تاریخ‌ورزان ایرانی چندان دربارۀ آن تأمل و مداقه نکرده‌اند. این در حالی است که پژوهشگران تاریخ به‌ویژه در دو حوزۀ مطالعاتی آغازین و به صورت جدّی و ملموس با آن درگیرند. اشراف به این مشکله‌ها مستلزم برخورداری از درک درست دربارۀ ماهیت معرفت تاریخی و مختصات علمی بررسی‌های تاریخی است. مجموعۀ جستارهای پیش‌رو می‌کوشد تأمّلات نظری نویسندگان را در مسئلۀ یادشده با خوانندگان فرزانه به اشتراک بگذارد تا به سهم خود گام کوچکی برای غنای ادبیات موضوع در جامعۀ علمی کشورمان به‌ویژه نزد تاریخ‌ورزان آکادمیک بردارد. ذیلا ، فهرست و مقدمه این کتاب تقدیم می گردد. توجه: مطالب این کتاب تایید یا رد نمی گردد و صرفاً جهت معرفی ارسال می‌شود.
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
#نشست_علمی نقدی بر کتاب « مورخان و امر قدسی » 🎙با حضور: ✍مؤلف: دکتر حسن‌ حضرتی 👤ناقد: دکتر محسن
پی نوشت : « جستاری در تحریر محل نزاع میان دو علم کلام و تاریخ » یکی از حوزه‌های چالشی در تاریخ پژوهی ، رابطه این علم با علم کلام است. در نگاهی دقیق تر ، باید این رابطه در قلمرو این دو دانش مورد واکاوی قرار بگیرد ؛ چه اینکه مباینت این دو علم از حیث موضوع بر اهل فن پوشیده نیست! وقتی این دو دانش ، از منظر قلمرو مسائلی که پوشش می دهند ، با یکدیگر مورد سنجش قرار می گیرند ، از بین نِسَب اربعه ، نسبت عموم و خصوص من وجه بین تاریخ و کلام برقرار است. _وجه افتراق از جانب تاریخ : مثل رویدادهایی که هیچگونه تعاضد و تعارضی با مبانی کلامی ما ندارند از قبیل تاریخ اروپا ، تاریخ آمریکا ، حتی برخی از فقرات تاربخ اسلامی مانند روابط تجاری دستگاه خلافت اسلامی ( مثلا امویان ) با دوول خارج از محدوده ممالک اسلامی ( مثل روم و هند و.‌‌..) _وجه افتراق از جانب کلام : مثل برخی مسائل کلامی که هیچ ربطی به رویدادها و گزارشات تاریخی ندارند و صرفا جنبه ثبوتی محض دارند مانند صفات الهی و ... _نقطه اجتماع : قلمرو مسائلی که هم ماهیت کلامی دارد و هم داخل در محدوده علم تاریخ است . این حالت هم ابتداءً دو صورت دارد : ۱_ گزاره تاریخی همسو با عقیده کلامی است و تعارضی بین آن دو نیست ۲_ بین گزاره تاریخی و کلامی تعارضی است که قابلیت جمع عرفی ندارند. اگر حالت اول باشد که در فبها و نعم المطلوب! اما اگر در ماده اجتماع ، تاریخ و کلام با یکدیگر تعارضی کنند که قابلیت جمع عرفی_عقلائی میان آنها نباشد ، چه باید کرد؟! در این صورت باید گفت ، گزارش تاریخی و اصل یا گزاره کلامی که با یکدیگر تعارض می کنند به حصر عقلی از چهار صورت خارج نمی باشند : الف) تاریخی قطعی _ کلامی ظنی ب) کلامی قطعی _ تاریخی ظنی ج ) هر دو ظنی د ) هر دو قطعی شکی نیست که در دو صورت نخست به حکم عقل تقدم با گزاره قطعی است اما در دو صورت سوم و چهارم چه باید کرد؟! این قسمت مطمح نظر و معرکه آراء بین اندیشمندان دو علم است که آیا تقدم با تاریخ است یا کلام؟ ( مسئله‌ای که شایسته بود طرفین گفتگو ، یا دبیر جلسه بدان اشاره نموده و بطور دقیق محل نزاع تحریر می‌ کردند ) به زعم اینجاب ، باید با مراجعه به پشتوانه های معرفتی که منجر به مقطوع ( یا مظنون ) بودن هر کدام شده ، ترجیح را به طرفی داد که از پشتوانه معرفتی و شناختی قوی تری برخودار باشد. مثال : اگر یک گزارش قطعی تاریخی با اصل مسلم عصمت ائمه اطهار علیهم‌السلام تعارض کند ، یعنی گزارش حاوی مطالبی باشد که پذیرش آن مستلزم پذیرفتین عدم عصمت ائمه ع یا پیامبر ص است ؛ در اینجا باید به پشتوانه های معرفتی این دو گزاره متعارض رجوع نمود. بدیهی است که اصل عصمت چون هم از جهت عقل و هم به وسیله وحی و حتی با شواهد تاریخی مورد قطع قرار گرفته ، بر گزارشی که تنها با تکیه شواهد و قوت سند و دلالت مورد قطع واقع شده است ، ترجیح دارد ؛ لذا چنین گزارش تاریخی ولو قطعی نیز باشد باید طرح و رد گردد. این نوشته‌ ، جستاری مختصر در تحریر محل نزاع کلام و تاریخ است که اگر عمری باشد إن شاء الله در آینده چه بسا تکمیل گردد. ✍محمد صادق رجبی آزادبنی 🏛☜ آن سوی تاریخ ☞⁩🏛 https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نگاهی کوتاه به فلسفه تاریخ - مورخان http://www.movarekhan.com/blog/review_history_of_philosophy/
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
نگاهی کوتاه به فلسفه تاریخ - مورخان http://www.movarekhan.com/blog/review_history_of_philosophy/
متنی مختصر در باب آشنایی با مفاهیم ، انواع و کارویژه‌های «فلسفه تاریخ» ؛ متن این یادداشت ذیلا تقدیم می گردد. 👇👇👇👇👇👇