🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
📋لیست مجلات و فصلنامه های حوزوی و دانشگاهی رشته تاریخ 📚 به جهت سهولت محققین در مراجعه به نشریات و
سلام و احترام.
این پیام سابقا در کانال فرستاده شد (کلیک کنید) منتهی در لیست جدید ، سه فصلنامه اضافه شده است.
إن شاء الله در صورت به روز رسانی دوباره لیست ، مجدداً در کانال فرستاده خواهد شد.
#ویژه_محققین
IT11071402.pdf
حجم:
1.78M
📖سوالات آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل سال ۱۴۰۲
رشته تاریخ (۱۱۰۷)
#ویژه_دانشجویان_کارشناسی
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
📖سوالات آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل سال ۱۴۰۲ رشته تاریخ (۱۱۰۷) #ویژه_دانشجویان_کارشناسی « آ
با توجه به نزدیکی زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ، این فایل جهت استفاده عزیزانی که قصد شرکت در کنکور ارشد رشتههای #تاریخ را دارند ، فرستاده شد.
إن شاء الله در صورت تهیه سوالات سالهای قبل ، حتما در کانال فرستاده خواهند شد.
🪦مرقد مطهر شیخ مشایخنا ؛ علامه سیدجعفرمرتضی عاملی ره
⚜عیتا الجبل ؛ جنوب لبنان
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
#نکتهای_مهم
روایت داستانی با تاریخ متفاوت است ، آنچه که از تاریخ به دست می آید با آنچه که مبنایی واقعی نداشته، نه برابر است و نه تشابه ساختاری دارد.
برای نمونه ، روایت داستانی اول و آخر یا شروع و فرجام دارد در حالی که روایت تاریخی شروع و فرجام آن در شروع و فرجام روایت قبل و بعد نهفته است ، یا اینکه روایت داستانی ممکن است دارای چند خط روشن باشد درحالی که روایت تاریخی شبکه ای بوده و بر اساس مواد و شواهد میتوان نمایی هندسی از آن ترسیم نمود.
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
استاد محمدکاظم رحمان ستایش 03 نقش دانش رجال در مطالعات تاريخي.mp3
زمان:
حجم:
3.25M
« نقش دانش رجال در مطالعات تاریخی »
🎙محمدکاظم رحمان ستایش
#پیشنهاد_دانلود
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
« نقش دانش رجال در مطالعات تاریخی » 🎙محمدکاظم رحمان ستایش #پیشنهاد_دانلود « آن سوی تاریخ🔍📜 » htt
هرچند مطالب ارزشمندی در این گفتار بیان شد ؛ منتهی زعم بنده این هست که موضوع بحث خوب تبیین نشد ، چون ارائه دهنده محترم صرفاً بر لزوم سند یابی گزارشات تأکید نموده و سپس چند شاهد ذکر کرده سپس آنها را بررسی رجالی نمود!
و از این رهگذر نتیجه گرفت که در مطالعات تاریخی ، رجال کاربرد فراوانی دارد!!!
در صورتی که جا داشت وجوه قرابت و افتراق این دو علم را بیان نماید ...
و اینکه آیا این دو ، از یک خانواده علمی هستند یا نه؟!
مضافاً به اینکه ، این نیازمندی یک جانبه است یا طرفیتی است؟!
نکته مهم دیگری که گویا مد نظر قرار نگرفت عدم التزام مورخین بر سند یابی گزارشات تاریخی است!
چون نوع گزارشات تاریخی اساسأ فاقد سند بوده ، و بعضاً مرسل هستند .
مضاف به گزارشاتی که سند آنها از لحاظ رجالی ویران است!
مورخ برای اعتبار سنجی گزارشات تاریخی صرفا به سند یابی بسنده نمیکند!
ممکن هست گزارش یا گزارشاتی از یک راوی جعال و وضاع نقل گردد لکن در ترسیم تاریخی ، آن گزارش تلقی به قبول شود.
مثلا افسانه عبدالله بن سبا توسط سیف بن عمر در تاریخ طبری نقل شده است و نوعا برای پاسخ به شبهه عبدالله بن سبأ از راه تضعیف سیف بن عمر وارد میشوند ، که البته درست هم هست ...
لکن باید دقت داشت که نوع اخبار سی چهل سال بعد رحلت پیامبر ص توسط همین سیف بن عمر نقل شده مثل وقایع رده و ... اما در آنجا ، گزارشات سیف تلقی به قبول میشود.
حال اگر بخواهیم طبق ضوابط رجالی وارد شویم باید تمام گزارشات سیف ، که بالغ بر ۸۰۰ گزارش هست را رد کنیم ، و این یعنی بر باد دادن کل تاریخ این دوره!!!!
البته پذیرش سایر گزارشات سیف در غیر افسانه عبدالله بن سبا ، براساس ضوابطی است که إن شاء الله در پیامی مجزا و فرصتی مناسب بدان خواهیم پرداخت.
سابقا پرسش و پاسخی را در خصوص ملاک صحت روایات تاریخی ، ذکر کردیم (کلیک کنید)
کشف کتاب مردگان در یک گور باستانی
باستانشناسان در #مصر یک گورستان ۳۵۰۰ ساله را کشف کردند که حاوی پاپیروس بزرگ کتاب مردگان، مومیایی و دیگر اشیاء تاریخی است!
قدمت این گورستان در منطقه #تونة_الجبل در مرکز مصر به دوران پادشاهی جدید (حدود ۱۵۵۰ تا ۱۰۷۰ قبل از میلاد مسیح) برمیگردد و شامل مومیاییها، تابوتها، طلسمها و مجسمههای متعددی است که برای خدمت به درگذشتگان طراحی شدهاند.
«کتاب مردگان» نامی امروزی برای متون مختلفی است که اهداف مختلفی از جمله کمک به مردگان در دنیای اموات را داشتهاند. کپیهایی از گزیدههای «کتاب مردگان» گاهی با مردگان دفن میشد!
« آن سوی تاریخ🔍📜 »
https://eitaa.com/joinchat/664404026C8962097bde
بسم الله الرحمن الرحیم
إن شاء الله از این پس ، یکی از رویکردهای اصلی کانال در کنار سایر فعالیت ها ، رویکرد #آموزشی خواهد بود.
یقیناً تاریخ به مثابه یک حوزه معرفتی نیازمند به تعلیم و تعلم است.
هرچند در تاریخ هم به مانند علوم دیگر ، آموزش و فراگیری ، تمام کار در راه کسب تخصص نیست و بخش عمده کار با خود دانشجو و محقق است ؛ که با تحقیق و مطالعات گسترده ، عمده مسیر کسب تخصص را بپیماید.
در هر صورت ، إن شاء الله از این پس یکی از مهمترین فعالیتهای ما ، بحث #آموزش_تاریخ خواهد بود ؛ در قالب صوت دروس اساتید ، مقالات ، بارگزاری کتابهای مختلف و ....
اگر پیشنهادی هست حتما به حقیر امر بفرمایید.
@Yasoub_O_aldin110