🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران همایش بینالمللی حضرت جعفربنابیطالب علیهماال
اطلاعات تاریخی و همچنین توجه به ظرائف تاریخی توسط مقام معظم رهبری ، در این کلیپ ، بسیار جالب است.
9.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیان عظمت تاریخ و تمدن ایران در کلام آیتالله جوادی آملی
#پیشنهاد_دانلود
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
هدایت شده از مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
«مرکز آموزشهای آزاد برگزار میکند»
دوره
📜 «نقش دادههای تاریخی در فرآیند استنباط فقهی»
🧾 هدف دوره:
این دوره به بررسی ضابطهمند چگونگی راهیابی دادههای تاریخی به فرآیند استنباط فقهی میپردازد و تلاش میکند مبانی این ارتباط را تحلیل و آسیبشناسی نماید.
🖋 ساختار دوره:
🔹 جلسه اول: گونههای ارتباط و چیستی استنباط فقهی (با ارائه نمونه)
🔹 جلسه دوم: ماهیت و قالب داده تاریخی در استنباط فقهی (با ارائه نمونه)
🔹 جلسه سوم: ساحت و نمود داده تاریخی در استنباط فقهی (با ارائه نمونه)
💳 هزینه ثبتنام:
۱۰۰ هزار تومان
🎁50% تخفیف ویژه برای دانشجویان و طلاب دانشگاه باقرالعلوم (ع)
🎓 مزایا:
اعطای گواهی معتبر مورد تأیید وزارت علوم
🖥 لینک ثبتنام
https://survey.porsline.ir/s/I6p6Wz91
📲 کسب اطلاعات بیشتر:
@alisalehi9
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فقه_و_تاریخ
#استنباط_فقهی
#مرکز_آموزشهای_آزاد
#دانشگاه_باقرالعلوم
🏢 مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه باقرالعلوم (علیهالسلام)
🆔 @azadbou_ir
ندوة علمية
احیاء لتراث علماء كربلاء ودورهم ف نشر العلوم الدينية والانسانية
يسر مركز كربلاء للدراسات والبحوث في العتبة الحسينية المقدسة ( فرع قم ) وبالتعاون مع مؤسسة الامام الخميني (ره) البحثية والتعليمية بدعوتكم لحضور الندوة العلمية حول السيد علي الطباطائي (صاحب الرياض ) تحت عنوان :
موقف السيد علي الطباطبائي من هجوم الوهابية على كربلاء المقدسة
المحاضر : سماحة العلامة الشيخ محمد هادي اليوسفي الغروي
ادارة الندوة : الاستاذ عمار الكرباسي
وستبث أيضا الندوة الحضورية على برنامج google meet
التاريخ : يوم السبت ، 23/11/2024م ، الموافق 21 / جمادى الاول /1446هـ ق
الزمان : الساعة 11صباحاً بتوقيت طهران
الساعة: 10:30 صباحاً بتوقيت بغداد
المكان : قم المشرفة – شارع جمهوري اسلامي – مؤسسة الإمام الخميني (ره) البحثية والتعليمية
الرابط : https://meet.google.com/yyp-mywo-qny
㘆⠆㜆 㔆⼆✆ 䄆䠆䈆 ✆䐆㤆✆⼆䜆4_5942887440782987975.mp3
زمان:
حجم:
19.6M
#نشست_علمی
🔹موضوع:
چگونگی تحول در دانش تاریخ
🎙ارائه دهندگان:
دکتر سعید طاوسی مسرور
دکتر سید محمد هادی گرامی
دکتر علی رضا اشتری تفرشی
🔰مکان برگزاری:
دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی
۱۱ آذر ۱۴۰۳
#ویژه_محققین
#پیشنهاد_دانلود
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
جستاری در چگونگی تحول در دانش تاریخ
✍ محمدصادق رجبی
اخیرا در قالب یک کرسی ترویجی ، در دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی ره ، نشستی با عنوان 《چگونگی تحول در دانش تاریخ》برگزار شد.
آقایان دکتر طاووسی، دکتر گرامی و دکتر اشتری به بیان دیدگاههای خود و تقد دیدگاه یکدیگر پرداختند.
با توجه به اهمیت بالای موضوع این نشست ، و نکات در خور تاملی که در این نشست بیان شد ، لازم دیدم چند سطری در این خصوص مرقوم نمایم.
بحث تحول در دانش تاریخ از مباحث مهمی است که مورد دغدغه بسیاری از دانشیان تاریخ بوده و هست.
در این خصوص باید دقت داشت که تحول در تاریخ به مثابه یک رشته(Discipline) با تحولات تاریخ نگاری خلط نشود.
در باب تحول در دانش تاریخ نیز می توان از حیثیات مختلف به آن نگاه کرد:
گاهی تحول در باب آموزش تاریخ است ، در مقابل ، تحول در پژوهشهای تاریخی است.
همچینن گاهی تحول در باب متدولوژی و ارائه سبک های جدید روشی در تاریخ پژوهی است.
گاهی نیز ، تحول در ایجاد ژانرهای جدید تاریخی است ، و به تبع فهم و تفسیر درست از هر یک از حوزه های تاریخ پژوهی.
فارغ از چسیتی و چگونگی تحولات مزبور ، و قبل از ورود در آنها ، به زعم اینجانب ، ضروری است تا کاستی های مفهمومی جدیای که دانش تاریخ با آن مواجه است را شناسایی و بازخوانی یا بازتولید مفهمومی نمود.
بطور مثال:
_ ایا علم تاریخ ماهیتا مطلق است یا مضاف؟
_میزان تاثیر هر یک از متعلقات تاریخی در منطق پژوهش تاریخی ، جقدر است؟
_قلمرو مسائل دانش تاریخ از کجا تا کجاست؟ آیا رخدادهایی که شاهدان عینی آن هنوز زنده هستند، به تعبیر دیگر وقایع عصر زیستی ما ، جزو تاریخ است؟
_مصادیق تواریخ علوم ، جزو حوزه دانشی تاریخ است یا حوزه دانشی علمی که قرار است تاریخ آن نوشته شود؟
_ آیا نوشتن تاریخ یک متعلق مستلزم اشنایی با آن متعلق است؟
_ کارویژه اساسی دانش تاریخ و تاریخشناس چیست؟
و ....
اینها و سوالات و ابهاماتی دیگر از این دست لازم می نمانید که قبل از هر چیز به دنبال تحول در مفاهیم و چارچوبهای نظری دانش تاریخ بود ، و پس از ارائه تلقیات و خوانش های مختار ، به دیگر ساحتها پرداخت.
در تکمیل این نوشتار و توضیح و پاسخ سوالات ذکر شده باید گفت که تاریخ اساسا و ماهیتا علمی است مضاف و تاریخ مطلق نداریم. یعنی دائما تاریخ در تعلق به یک متعلق خاص بیان و نوشته می شود. مثل تاریخ اسلام. تاریخ ایران و....
همچنین مقتضای پژوهش در تاریخ ، حسب هر متعلق تاریخی متفاوت خواهد بود. مثلا پژوهشگر تاریخ ایران باستان باید از دادههای باستان شناختی استفاده کند ، یا مثلا پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع باید در پژوهش های خود از منبع وحی و وحیاتی استفاده کند که در دیگر حوزه های تاریخ پژوهی مثل تاریخ اروپا چنین جیزی وجود ندارد.
مثال دیگر در خصوص تاریخ عصر جدید است ، که پژوهشگر آن با منابع جدیدی مثل ژورنال ها ، تصویرها ، فیلم ها ، و یا حتی با گزارش شفاهی یا بعضا متواتر شاهدان عینی ؛ مواجه است. منابعی که عملا در دیگر حوزه های تاریخ پژوهی وجود ندارند.
بحث دیگر در باب تواریخ علم است ، مثل تاریخ ادبیات ، تاریخ فلسفه، تاریخ هنر و .... مسئله این است که تاریخ این علوم را باید مورخ بنویسد یا عالم همان علم؟ مثلا تاریخ ادبیات را باید ادیب بنویسد یا مورخ؟
برخی در این خصوص ممکن است مدعی بشوند که تاریخ مزبور را باید عالم همان علم بنویسد، بدین استدلال که تاریخ یک علم عبارت است از سیر تطور و چگونگی گزار مفاهیم آن دانش در بستر زمان ، و طبعا نوشتن چنین تاریخی مستلزم تسلط بر مفاهیم و دادههای یک علم است که جز در اختیار عالم آن علم نیست.
اما در پاسخ می توان گفت که نوشتن چنین تاریخی قیل از نیازمندی به انشایی با مفاهیم ان علم ، نیازمند یه آشنایی با منطق پژوهش تاریخی است چون در هر صورت این یک پژوهش تاریخی است و نه پژوهش ادبیاتی یا... و خروجی آن یک معرفت تاریخی خواهد بود نه معرفت ادبیاتی یا فلسفی یا ...
از درون همین بحث می توان بحث دیگری را گشود و آن اینکه آیا در نوشتن تاریخ یگ چیزی لزوما باید با آن چیز آشنایی داشت؟
مثلا اگر مورخ قرار باشد که تاریخ تشیع امامی را بنویسید حتما باید با این مذهب آشنایی داشته باشد؟ چرا؟!
اینها همه مطالبی است که بسیار جای بحث و اتخاذ مبنا دارند.
با توجه به آنچه که ذکر شد می توان اینطور مدعی شد که هر یک از حوزه های تاریخ پژوهی به خاطر تفاوتی که از برخی جهات روشی و منبع شناختی با دیگر حوزه های تاریخ پژوهی می یابند، این قابلیت را ایجاد می کنند که بتوان تحول در دانش تاریخ را بالخصوص در همان حوزه پی گرفت.
مثلا تحول در تاریخ تشیع
تحول در تاریخ پژوهی انقلاب
و ....
نتیجه:
قدم اول و اساسی در تحول آفرینی در دانش تاریخ ، بازخوانی و بازتعریف مفاهیم بنیادین این دانش است. و از این قسمت باید تحول آفرینی را آغاز نمود.
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
#معرفی_کتاب
«مفهومشناسی تاریخ» منتشر شد.
هرچند مباحث نظری دربارهٔ چیستی تاریخ و کار مورخانه در سنت تفکر غربی عمری طولانی دارند، اما در ایران چندان شناختهشده نیستند. تاریخ در عصر پستمدرن خوانشهای متفاوت و بعضاً متناقضی را پشت سر گذاشته است و ضروری است که تاریخورزان تصویری کلی از آن در برابر چشم داشته باشند. متنی که پیش روی دارید پاسخی است به این نیاز و در حقیقت چکیدهای است الفبایی از دانش متفکری که از منظر پستمدرنیسم به تماشای تاریخ نشسته است. کتاب حاضر از خلال بررسی مفاهیمی که ناظر بر نحوهٔ کار مورخان هستند، مرجعی انتقادی فراهم میآورد در باب آرا و نظریههایی که باعث بازاندیشی در تاریخ و عملکرد آن شدهاند.
آلان مانزلو (۲۰۱۹-۱۹۴۷)، شارح برجستهٔ ماهیت تفکر و عمل تاریخی، از بنیادگذاران و سردبیران نشریهٔ بازاندیشی تاریخ: نظریه و عمل و استاد بازنشستهٔ تاریخ و نظریهٔ تاریخی در دانشگاه استافوردشر بود. از او کتابهای متعددی منتشر شده است که از جمله میتوان نام برد از تاریخ نو (۲۰۰۳)، روایت و تاریخ (۲۰۰۷) و آیندهٔ تاریخ (۲۰۱۰).
این کتاب به قلم سیدهاشم آقاجری و بهزاد کریمی ترجمه شده ، و توسط نشر نو به چاپ رسیده است.
#ویژه_متخصصین
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
20150831121324-9990-1.pdf
حجم:
345K
📚#مقاله_علمی
روش تاریخنگاری و تاریخنویسی هرودوت
✍ محمد حیدرزاده _ مرضیه بهزادی
#ویژه_علاقهمندان
#پیشنهاد_مطالعه
🏛☜[ آن سوی تاریخ ]☞🏛
🏛☜آنسوی تاریخ☞🏛️
اللهم صلّ علی الجوهرة القدسیه فی تعیّن الانسیه بضعة الحقیقة النبویه مطلع الانوارالعلویه عین عیون الا
صلوات بر صدیقه طاهره
وَ (صَلَواتُ اللَه وَ مَلَآئِکتِهِ وَ حَمَلَةِ عَرْشِهِ وَ جَمیعِ خَلْقِهِ مِنْ أَرْضِهِ وَ سَمآئِهِ) عَلَى الْجَوْهَرَةِ الْقُدْسیةِ فى تَعَینِ الإنْسیةِ.
صورَةِ النَّفْسِ الْکلّیةِ، جَوادِ الْعالَمِ الْعَقْلیةِ، بَضْعَةِ الْحَقیقَةِ النَّبَویةِ، مَطْلَعِ الانْوارِ الْعَلَویةِ، عَینِ عُیونِ الاسْرارِ الْفاطِمیةِ.
النّاجیةِ الْمُنْجیةِ لِمُحِبّیها عَنِ النّارِ. ثَمَرَةِ شَجَرَةِ الْیقینِ، سَیدَةِ نِسآءِ الْعالَمینِ. الْمَعروفَةِ بِالْقَدْرِ، الْمَجْهولَةِ بِالْقَبْرِ. قُرَّةِ عَینِ الرَّسولِ، الزَّهْرآءِ الْبَتولِ؛ عَلَیها الصَّلَوةُ وَ السَّلامُ