eitaa logo
«مطالعات جهان عرب»
1.5هزار دنبال‌کننده
95 عکس
34 ویدیو
11 فایل
🌸 کانال «مطالعات جهان عرب» منظاری ایرانی به منظر اندیشه در جهان عرب است با تمرکز بر معرفی جریان های فکری، جنبش های اسلامی، اندیشمندان تمدنی، مراکز پژوهشی، اندیشکده ها، متون معیار و... 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی ارتباط با ادمین. @sheikhhosseini64@
مشاهده در ایتا
دانلود
14.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«پندهای طلایی النفیسی به تحلیلگران سیاسی» 🔸دکتر «عبدالله النفیسی» از تحلیلگران مشهور و پرمخاطب جهان عرب است که علاوه بر تحصیلات علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی بیروت و کمبریج سال‌ها در دانشگاه کویت و العین امارات استاد علوم سیاسی بوده و در کویت سابقه نمایندگی پارلمان نیز داشته است. تحلیل‌های سیاسی النفیسی امروزه در شبکه های اجتماعی عربی دنبال کنندگان زیادی دارد. 🔹او در ابتدای گفتگوی اخیرش با کانال محفوف در «یوتیوب» سه نصیحت طلایی به تحلیل گران سیاسی دارد: ۱. پدیده‌های سیاسی را با عقل تحلیل کنید نه قلب؛ ۲.‌ در تحلیل سیاسی، افراد را تقدیس و تنقیص نکنید بلکه واقعیت و خروجی را در نظر گیرید؛ ۳. پدیده های سیاسی زمینه مند و دائم در حال تغییرند لذا تغییر شرایط را در تحلیل لحاظ کنید. 🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«میراث سید» 🔸رسانه فکرت به مناسبت سالگرد سیدقطب برگزار می‌کند: با حضور: دکتر عباس خامه‌یار؛ دکتر مختار شیخ‌حسینی؛ 📅 چهارشنبه ۱۲ شهریور، ساعت ۱۰ 🏛قم، خیابان هنرستان، موسسه فکرت 🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
| 🔊ایران اسلامی و اندیشه‌ی سید قطب دکتر مختار شیخ‌حسینی @fekratmedia فکرت 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
1404.06.12 نشست سید قطب.شیخ حسینی (2).mp3
زمان: حجم: 13.01M
«ایران اسلامی و اندیشه سید قطب» مختار شیخ حسینی اهمیت فکری جهان عرب 1:39 پیامدهای حمله ناپلئون 9:00 صورتبدی جریان‌های اسلامگرا 16:30 اهمیت سید قطب 22:08 دوره اول فکری سید قطب 25:26 دوره دوم فکری سید قطب 29:57 انقلابیون ایران و سید قطب 35:00 دوره سوم فکری سید قطب 37:12 پرسش و پاسخ 46:40 🌱فکرت 🔅@fekratmedia 🔺منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«نماز جمعه مسقط نمادی از تنوع» 🔸عمان از کشورهای عربی با تبارِ تاریخی- تمدنی قابل توجه قبل و بعد دوره اسلامی است. موقعیت جغرافیایی، سرنوشت این کشور را با تجارت دریایی و واسطه بودن بین کشورهایی از قاره‌های مختلف رقم زده است. تعامل درازدامنه با ملت‌ها و اقوام متنوع در پیوند با ویژگی‌های مذهب اباضیه، مدل برجسته‌ای از رواداری و تسامح در این کشور متنوع به لحاظ مذهبی را نهادینه کرده است. 🔹هر چند از جمعیت پنج میلیونی این کشور دو میلیون نفر غیرعمانی هستند اما فضای نماز جمعه مسجد سلطان قابوس در مسقط با میزبانی از ملیت‌های مختلف مسلمان از عمان، هند، پاکستان و... در صفوف بهم‌پیوسته،نمادی از رواداری و تعایش سلمی در این کشور را به نمایش می‌گذارد. «جمعه 28 شهریور، نمازجمعه مسقط» 🔺منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«مسقط نوشت» 🔸خلاصه ای از سفر یک هفته‌ای به مسقط و بازدید از مراکز علمی، فرهنگی، دیدار با نخبگان و حضور در فضای عمومی را می‌توان چنین روایت نمود: 🔹کشوری با ۵ و نیم میلیون جمعیت که ۳میلیون آن شهروند و ۲و نیم میلیون مهاجر و از یک و نیم میلیون جمعیت ساکن در پایتخت(مسقط)فقط ۴۰درصد عمانی هستند. به لحاظ سیاسی حکومت منحصر در خاندان بوسعیدی و پادشاه از احترام و جایگاه خاصی برخوردار است صحبت سیاسی درباره ساختار و عملکرد نظام سیاسی خوشایند مردم نیست اما رضایت از عملکرد حاکمان مشهود و مردم، سلطان قابوس را پایه گذار عمان کنونی و به نیکی از او یاد می‌کنند. 🔸 سطح درآمداقتصادی شهروندان خوب و پوشش دهنده نیازهای اصلی آن‌هاست لذا دیدن افرادی حتی مانند راننده های تاکسی که در سال سفرهای متعدد به خارج از کشور داشته باشند؛ امری طبیعی تلقی می‌شود. ثبات اقتصادی و درآمد سرانه بالا، ریال عمان را در رده یکی از باارزش‌ترین پول‌های رایج دنیا قرار داده است. 🔹در معماریِ شهری مسقط از بلندمرتبه سازی های دوحه و دبی خبری نیست. نمادهای سنتی مانند نوع پنجره‌ها و سفیدی رنگِ بیشتر ساختمان‌ها آرامش و یکدستی خاصی به پایتخت داده است. تمیزی فضای فیزیکی شهر و خصوصاً عاری بودن سواحل از هرگونه آلودگی، چهره‌ای دلنشین از مسقط تصویر می‌کند. 🔸به لحاظ مذهبی حکام عمان پیرو مذهب اباضیه و مفتی(شیخ احمد بن سليمان الخلیلی) در بین مردم جایگاه ویژه‌ای دارد. بر اساس برخی آمار ۶۰درصد عمان را پیروان اهل سنت،۳۵ درصد اباضی و حدود ۵درصد را اقلیت شیعی تشکیل داده‌اند. رواداری و همزیستی پیروان مذاهب ویژگی منحصر به فرد این کشور و نتیجه تجربه تاریخی تعامل با جهان و سیاستگذاری حکومت است که در ازدواج با یکدیگر یا اقتدای پیرو یک مذهب به دیگری در نماز خصوصاً بین اهل سنت و اباضی عادی تلقی می‌شود. مساجد در مسقط بسیار شیک و بدون هیچ‌گونه عکس و تبلیغات، از فضای معنوی خاص و نماز جماعت های پرشور برخوردارند. «جامع السلام» مسجد اصلی شیعیان و از مساجد بزرگ شهر است که زمین و بخشی از هزینه ساخت آن را سلطان قابوس هدیه کرده است. 🔸به لحاظ پوشش، شاید ۹۹درصد مردان و زنان عمانی لباس سنتی می‌پوشند و این موضوع در بین جوانان هم کاملاً صادق است و در دانشگاه سلطان قابوس پوشش سنتی عمان، پوشش اکثریت مطلق دانشجویان محسوب می‌شود حال آنکه نمایندگی مهمترین برندهای پوشاک جهان نیز در پایتخت در دسترس می‌باشد. 🔹 ازمنظر اجتماعی نظام آموزش و بهداشت تقریباً برای عمانی ها رایگان است. وضعیت علوم انسانی در عمان ضعیف و فضای اصلی با رشته های فنی، حسابداری و اقتصاد دیجیتال است. دولت برای هر فرزند تازه متولد شده تا دوازده سالگی مبلغی تعیین و افراد بالای شصت سال نیز مورد حمایت قراردارند. کارهای خدماتی و متوسط به پایین را مهاجرین خصوصاً هندی، پاکستانی و شرق آسیایی ها انجام می‌دهند. هرچند زبان اصلی مردم عربی است اما انگلیسی را نیز اکثریت مسلط هستند. 🔸هر چند در سیاسی خارجی بیطرفی در بحران‌ها سیاست اصلی عمان بوده است اما از همسایه‌هایی چون امارات به دلیل برخی اختلافات مرزی و شاید حسادت نسبت به پیشرفت‌های سریع، تا حدی نگرانی دارند و نسبت به سعودی نیز خصوصاً در دوره ترویج وهابیت احساس خطر می‌کردند. با توجه به آزادی ورود شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به یکدیگر، دیدن خانواده‌هایی که بخشی از آن در یکی از این کشورها زندگی کنند؛ عادی محسوب می‌شود لذا پیوستگی های عمیق فرهنگی نیز بر روابط با همسایگان سایه افکنده است. نگاه نسبت به ایران خصوصاً در مسئله مواجهه‌ با رژیم صهیونسیتی بسیار مثبت و حامی است هر چند برخی نخبگان نیر مسائل داخلی ایران را به جزئیات دنبال کرده و نگران وضعیت اقتصادی و آینده ایران هستند. 🔺منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«از مُجاوره منیر فاشه تا حلقه گلستان» 🔸منیر فاشه استادِمسیحی فلسطینی در دانشگاه هاروارد است که فضای رسمی نهادهای دانشگاهی را مانع خلاقیت علمی می‌داند.ایده کتاب«مجاوره»او احیای گعده ها در فرهنگ عربی است 🔹از نظر او:«حقیقت مجاوره نیازی به قواعد موسسات رسمی ندارد.مجاوره را تنها در زندگی می‌توان تجربه کرد و نیاز به حضور جسمی و گفتگوی چهره به چهره دارد.در مجاوره یادگیری همراه آزادی است نه ترس و تنها با اعتماد،صداقت و خیرخواهی متقابل محقق می شود.مجاوره در عین سادگی،آسان نیست.چون در تضاد با چیزی است که در موسسات آموخته ایم.تنها چیزی مجاوره نیاز دارد انسان هایی است که تصمیم بگیرند در یک دوره زمانی همدیگر را ملاقات کنند تا چیزی را یاد بگیرند؛در آزادی کامل و بدون حضور قدرت قاهره ای که باید آن را راضی نگاه دارند.لذا یادگیری در مجاوره محملی است که شخص از طریق تعاملات شخصیتش را صیقل می‌دهد» 🔸ایده حلقه گلستان از اواخر۱۴۰۱ در قم با حضور جمعی که تعلق خاطرشان مطالعات جهان اسلام بود؛با هدف تجربه مجاوره متولد شد.گعده های سه چهار ساعته که فارغ از هر پروتکل، بهانه‌اش حول گزارشِ سفر،کتاب و تحلیل هر عضو شکل گرفته و تا پاسی از شب ادامه می‌یابد. 🔹گلستانی های تصاویر:رسول نوروزی،محمد علی میرزایی،یحیی جهانگیری،مختارشیخ حسینی،هادی معصومی زارع،محمد قطرانی،محمدرضا اسحاقی،مجتبی عبدخدایی،علیرضامقدم محمدحسن فروغی،یاسر عسگری،مجتبی نامخواه،حبیب الله بابایی،حمیدعظیمی غایبان تصاویر:سیدعلی موسوی،محمدابراهیم نژاد 🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«شبی با دکتر يوسف الصديقي» 🔹دكتر يوسف محمودالصديقي متولد 1956قطر، فارغ التحصیل فلسفه از الازهر و دارالعلوم قاهره، از موسسان مرکز گفتگوی ادیان دوحه و رئیس سابق دانشکده شریعت دانشگاه قطر می باشد.برخی آثار او عبارتند از:«نظرية المعرفة عندالقاضي عبدالجبار والإمام الجويني»،«ثقافة العنف بين الصهيونية المسيحية والأصولية الإسلامية»«أسس نظرية المعرفة بين الفكر الديني والفلسفي»،«النفس والروح الإنسانية في الفكر الإسلامي». 🔸مهمترین نکات دکتر الصدیقی در این گفتگو: - از بین رفتن نهاد آموزش دینی مانند الازهر و زیتونه خسارت بزرگی بود.دانشکده های شریعت با نظام آموزشی ترمی-واحدی توان تربیت اسلام شناس ندارند. - در مغرب عربی شاگران سهم زیادی در معرفی و شناخته شدن استاد دارند اما در مشرق عربی این ویژگی وجود ندارد و نمونه آن قرضاوی است که امروز تداومی ندارد. - یکی از جذابیت های ایران و قم برای من این است که اینجا هر چه می گویم،فهم می شود و هر چه گفته می شود من با آن نسبتی برقرار می کنم - راه اصلاح ما از مسیر اصلاح روشهای آموزشی، اصلاح استاد و اصلاح دانشجو می گذرد و باید در رسالت این‌ سه مولفه بازاندیشی شود. - آنچه به عنوان توسعه علوم انسانی در قطر دیده می شود الزاماً پازل‌های پروژه‌ای دقیق و پیشینی نیست. - یک متفکر کمتر در فضای رسانه ای باید حضور داشته باشد -چهل سال دوستی نزدیک با«احمدالطیب» رییس الازهر دارم که علاقه‌مند به فلسفه صدرایی و پیگیر وضعیت فکر فلسفی ایران است عکس:سه‌شنبه ۲۲مهر 🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
9.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«طوفان الأقصی از زبان فیصل قاسم» 🔹فیصل قاسم از شخصیت‌های تأثیرگذار رسانه‌ای در جهان عرب و مجری برنامه مشهور «الاتجاه المعاکس» در شبکه الجزیره است. برنامه هفتگی که دو مهمان با رویکردی متفاوت رودرروی یکدیگر قرار گرفته و با اجرای فیصل قاسم به موضوعات سیاسی مهم جهان عرب می‌پردازند. 🔸او در آغاز یکی از برنامه‌ها درباره طوفان الاقصی می‌گوید: - آیا شخصی در جهان مانده که برای فلسطین به خیابان نیامده باشد؟ - آیا امروز در همه پایتخت‌های جهان اسم فلسطین شنیده نمی‌شود؟ - اگر طوفان الاقصی در «۷ اکتبر» نبود آیا در جهان عرب و فضای بین المللی مسئله فلسطین این‌گونه بروز و ظهور می‌یافت؟ -امروز لباس و پرچم فلسطینی از ونزوئلا تا دورترین نقاط آفریقا همه جا برافراشته است و اسرائیلی که بر غرب سلطه دارد از ترس، ورزشکارانش را به مسابقات در پایتخت‌های اروپایی اعزام نمی‌کند چون هیچ اسرائیلی نمی‌تواند با امنیت در این فضاها گام بردارد. -اینها از ثمراتِ طوفان الاقصی و پیروزی بزرگی برای فلسطین است. 🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/Arabworld2023
هدایت شده از «مطالعات جهان عرب»
«قهرمان كربلاء زينب در كلام بنت شاطئ» ▪️کتاب «قهرمان کربلا؛زینب دختر زهرا» تالیف یکی از مهمترین زنان اندیشمند مصر، عائشه عبدالرحمن(بنت الشاطئ) دختر استاد الازهر شیخ محمد علی عبدالرحمن است. ▪️او اولین زن استاد در الازهر، اولین زن عرب برنده جایزه ملک فیصل، همسر امین الخولی و مفسر قران بود. ترجمه آزاد بخشی از مقدمه کتاب: ▪️یک شب در ماه رجب من و خواهر بزرگم کبری در خانه، نگران وضعیت مادرمان بودیم که نشانه های به دنیا آمدن فرزندش آشکار شده بود....پدرم هم عازم سفری بود، ما به او التماس کردیم سفرش را لغو کند، او که در محراب مشغول عبادت بود، ما را کنارش نشاند و گفت: چون فردا سفرم به قاهره برای حضور در مراسمی درباره «» است نمی توانم آن را لغو کنم و سپس برایمان از زینب سخن گفت...فردا هم گفت: نگران نباشید خدا با مادرتان است.اگر فرزند دختر بود نامش را زینب بگذارید...از آن شب در من حسی شکل گرفت که آن را فراموش نمی کنم... و امروز مشتاق نوشتن درباره زینب هستم... 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1