10.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 یک آسیب شایع در بین بچه مذهبیها (به زبان امروز انقلابیها)
از زبان شهید مطهری:
⛔️ شما دوست دشمنان خود هستید و دشمن دوستان خود
1️⃣ طرد کسی که بیشترین اشتراکات را با او دارید؛ به بهانه اندک اشتباه و خطایش
2️⃣ جذب کسی که بیشترین افتراقات را با او دارید؛ به بهانه اندک کار خوب و مثبتش
◀️ عجیب اینکه با دسته دوم به راحتی وحدت می کنیم اما با دسته اول به هیچ وجه
◀️ نتیجه این انحراف در تعامل با برادران دینی و انقلابی، چیزی نیست جز خدمت به دشمنان اسلام و انقلاب
💠 اندیشکده ققنوس انقلاب
🇮🇷 Eitaa.com/Andishkadeh_Ghoghnous
🗒 قدرناشناسی از یک اسطورۀ انقلابی:
مصائبِ بسیار فهمیدن!
مهدی جمشیدی
۱. چندی روز پیش، میزبان چند نفر از یاران نزدیک شهیدسیدالله لاجوردی بودم. با من دربارۀ لاجوردی گفتند. بیش از دو ساعت، شنیدم و نوشتم. بهراستی، شیفتۀ او بودند. از یک اسطورۀ تاریخی سخن میگفتند. هرچه که در مدح و فضیلت وی میگفتند، بهجا و روا بود. هیچ مبالغهای در میان نبود. لاجوردی، بیش از آن بود که اینان میگفتند. اما این حجم از شیدایی و دلدادگی، عجیب بود. دربارۀ یک قدیسِ اخلاقی و انقلابیِ تمامعیار سخن میگفتند. سخنشان، حاصل مواجهات و مناسبات عینیشان بود. همگی بر این باور بودند که مانند او ندیدهاند؛ هیچکس شبیه لاجوردی نبود. یگانۀ دوران بود و تکستارۀ آسمان. اجتماعِ اینهمه فضیلت در یک شخص، اسباب حیرت است. و ارادت و تعلّقخاطر اینان، برآمده از همین فضائل و ملکات عالی در وجود لاجوردی بود. چون او ندیده بودند؛ با اینکه همگی، کهنسال بودند و جهاندیده. سرد و گرم روزگار را چشیده بودند، اما همچنان، لاجوردی در نظرشان، برجسته و درخشان بود و بس. حقیقت، اینچنین جذبه و کششی دارد که باطن آدمی را به تصرّف خویش درمیآورد. من، از عیسای انقلاب شنیدم و اینان، حواریون او بودند. لاجوردی، نه جزو ارباب قدرت بود و نه کیسۀ زر داشت. دلباختگانی که من دیدم، بندۀ سجایا و حَسنات لاجوردی بودند و در برابر عشق و معنا و خلوص و کرامت او، زانوی ادب و تواضع زده بودند. روزگار، روی خوش به اینان نشان داده بود و آنها را با یک اسطورۀ قدسی، قرین ساخته بود. این اُنس و ارتباط، ضمیر را درگیر محبّت و ارادت کرده بود؛ چنانکه پس از دو دهه، همچنان در نسبتِ آنها با لاجوردی، حرارت و عطش و ایمان موج میزند.
۲. مرد پولادین، زیر شکنجههای وحشیانۀ ساواک، ایستاد و تسلیم نشد، اما کارشکنیهای برخی از کارگزاران دورۀ پساانقلاب، او را فرسوده و دلزده کرد. لاجوردی را دو بار از قدرت سیاسی راندند. پس از کنارهگیری دوّم، به دوستی گفته بود که دیگر به هیچ رو، نزدیک قدرت نخواهم شد. از بدعهدیها و ناجوانمردیها گریخت. زیرکانه او را حذف کردند تا مانعی در میان نباشد. هرچه در توان داشتند برای ترور شخصیّت او به کار بستند و دلش را آزردند و روحش را مجروح کردند. ساواک، کمر او را زیر شکنجه شکست، و اینان، قلبش را. اما این شکستن کجا و آن شکستن کجا؟! مغز متفکّری که در جریانشناسی و در طرّاحی مواجهه با دیگریهای انقلاب، نظیر و شبیه نداشت، خانهنشین شد و چندی بعد، در بازار تهران به روسریفروشی مشغول شد. لاجوردی، دلسرد شده بود و احساس میکرد که ساختار، گرفتار ندانمکاری و نفوذ شده است. آدمهای اصیل به حاشیه رفتهاند و آدمهای سطحی، صدرنشین شدهاند. او با آنان که در دهۀ شصت، چپ مذهبی خوانده میشدند، سخت دستبهگریبان بود؛ آنها را التقاطی و منحرف و منافق میخواند و از گفتن این حقایق به خود آنها پرو نداشت. سعید حجاریان میگوید: «لاجوردی به خودِ من همواره میگفت شما [اعضای سازمان مجاهدین انقلاب] از منافقین هم بدتر و خطرناکترید؛ [مسعود] رجوی، دوراندیش نبود و خیلی زود، دست خودش را رو کرد، اما شما سازمانیها دوراندیش هستید و خودتان را برای آینده آماده کردهاید و منتظر فرصت هستید تا شرایط به نفعتان مهیا شود. تو [سعید حجاریان] و بهزاد [نبوی] و خسرو [تهرانی]، از رجوی خطرناکترید.»
۳. کسیکه فهم نافذ و عمیق معرفتی داشت و تفکّر را با عینیّت، پیوند زده بود و آیندهها و دوردستها را میدید؛ کسیکه همۀ نیروها و جریانهای سیاسی را میشناخت و در اثر مباحثات و مواجهات مستقیم، لایۀ پنهانِ شخصیّت فکریشان را تحلیل میکرد؛ کسیکه جمهوری اسلامی را از ورطۀ تروریسمِ دهۀ شصت نجات داد و اگر نبود، نظام رو به زوال میرفت؛ کسیکه در توان و بضاعت مدیریّتی، یک سرمشقِ عالی و علوی بود؛ و ... از قدرت رانده شده و با دوچرخه به بازار رفت. گذشته از منتظری که سادهلوحانه و احمقانه، متأثّر از مجاهدین خلق بود و مواضع آنها و همچنین لیبرالها را تکرار میکرد، جریان چپ مذهبی هم با او سرِ سازگاری نداشتند و ترجیح میدادند که او در قدرت نباشد. اگرچه لاجوری، از قدرت کنار گذاشته شد، اما بر قدرت، همان گذشت که او میگفت؛ تشخیص و رأی او، صواب و صائب بود که آینده، آنچنان رقم خورد که این مردِ عاقبتاندیش، فهم کرده و حدس زده بود.
اگر حیات و توفیقی باشد، در سهشنبۀ پیش رو، چهارم شهریور، حدود ساعت شانزده در مراسم سالگرد وی در مجمتع فرهنگی سرچشمه، قدری در این باره خواهم گفت.
💠 اندیشکده ققنوس انقلاب
🇮🇷 Eitaa.com/Andishkadeh_Ghoghnous
انديشکده ققنوس انقلاب - دوره متولد شو - جلسه 88- Motavaled -sho 8.mp3
زمان:
حجم:
47.31M
دوره متولدشو - جلسه هشتم
مدرس: استاد حجت الاسلام سید احمد هاشمی
❓نسخه سبک زندگی برای رسیدن به خوشبختی چیست؟
❓آیا عقل انسان برای فهم کامل، دقیق و اطمینانبخش نسخه سبک زندگی عقلانی کافی هست؟
❓پیامبران الهی به چه درد زندگی انسان میخورند؟
❓نشانه صداقت و حقانیت پیامبران الهی چیست؟
❓دلیل ختم نبوت چیست؟
❓دین یعنی چه؟
❓معجزه جاویدان چیست؟
❓نسخه جاویدان خوشبختی چیست؟
❓مسیر خوشبختی انسان چیست؟
❓انسان خوشبخت چه کسی هست؟
❓مهمترین واژه دینی چیست و معنای دقیق، روشن و علمی آن چیست و چه ارکانی دارد؟
❓یکی از خیانتهای بزرگی که توسط بعضی از منبریون و روحانیون در حق دین و مردم صورت میپذیرد، چیست؟
❓فاجعهای که در تبلیغ دین صورت میپذیرد و باعث بدبختی مردم میشود، چیست؟
❓ریشه فاجعهای که در تبلیغ دین صورت میپذیرد و باعث بدبختی مردم میشود، چیست؟
#نسخه_سبک_زندگی_عاقلانه
#نظام_ارزشی
#فلسفه_نبوت
#معنای_دین
#معجزه_جاویدان
#نسخه_جاویدان_خوشبختی
#مسیر_خوشبختی_انسان
#انسان_خوشبخت
#مهمترین_واژه_دینی
#خیانت_بزرگ_بعضی_از_روحانیون
#فاجعه_در_تبلیغ_دین
#حب_اشد
💠 اندیشکده ققنوس انقلاب
🇮🇷 Eitaa.com/Andishkadeh_Ghoghnous
📣 رهبر انقلاب: کار درست، کار امروز مردم شجاع یمن است. ۱۴۰۴/۰۶/۰۲
#مردان_میدان
#نامردان_میدان
#شاخص
#یمن
💠 اندیشکده ققنوس انقلاب
🇮🇷 Eitaa.com/Andishkadeh_Ghoghnous
نجات جان یا عقیده؟
🔸️از امام حسن عسکری (علیه السلام) سؤال شد: «یکی از برادران ما در چنگال کفار اسیر شده و جانش در خطر است. برادر دیگرمان نیز در چنگال فردی شبهه انگیز گرفتار شده است؛ جانش در خطر نیست، اما فکر و عقیده اش در خطر است.
🔸️اگر بخواهم برادر اسیرم را نجات دهم، برادر دیگرم گمراه خواهد شد و اگر بخواهم برادر دیگرم را از گمراهی نجات دهم، برادر اسیرم در دست کفار شهید می شود. چه کار کنم؟»
🔸️حضرت (علیه السلام) فرمود: «اگر کنار دریا ایستاده باشی و مؤمنی شریف در دریا افتد و در کنارش گنجشکی در حال غرق شدن باشد، کدام یک را اول نجات می دهی؟»
🔸️گفت: «انسان شریف را.» امام (علیه السلام) فرمود: «نجات مؤمن از دست گمراه کننده مانند نجات آن مؤمن شریف از غرق شدن است.»
🔸️یعنی همان طور که ترجیح می دهی انسانی را بر گنجشکی مقدم بداری، به همان اندازه نجات دادن آن شخص از دست گمراه کننده برتر است از نجات دادن جان مؤمنی از دست کافر.
🔸️سپس برای این مطلب استدلالی بیان فرمود: «اگر مؤمن در دست کافر کشته شود، چه می شود؟ به بهشت می رود یا جهنم؟» گفت: «مسلّم است که به بهشت می رود.
🔸️مؤمنی است که عمرش را در راه ایمان گذاشته و با کفار مبارزه کرده است. معلوم است به بهشت می رود و سعادت ابدی دارد.» امام (علیه السلام) فرمود: «اگر مؤمن در دست گمراه کننده، به گمراهی بیفتد چه می شود؟ به بهشت می رود یا به جهنم؟» گفت: «گمراهی نتیجه اش جهنم است.»
🔸️امام (علیه السلام) فرمود: «کدام را ترجیح می دهی؟ کسی که در این دنیا زنده بماند و چند روزی بیشتر نفس بکشد و سرانجام به بهشت برود، یا کسی که در این دنیا گمراه شود و به عذاب ابدی گرفتار گردد؟ تکلیف تو نسبت به کدام بیشتر است؟ چگونه راضی می شوی که فردی در عذاب ابدی بماند برای اینکه انسانی دیگر تنها چند روز بیشتر در دنیا زندگی کند؟»
🔸️البته همه این ها در فرضی است که تزاحم میان نجات هر دو وجود داشته باشد؛ وگرنه نباید بگذاریم حتی خراشی بر بدن انسانی بیفتد.
۱۳۷۱/۰۲/۱۲
#امام_حسن_عسکری (علیه السلام)
#حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
#متولدشو
#ایمان
💠 اندیشکده ققنوس انقلاب
🇮🇷 Eitaa.com/Andishkadeh_Ghoghnous
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 سالروز آغاز امامت حضرت صاحب الزمان (عج)، عید امامت و ولایت مبارک باد.
#مقتدر_مظلوم
#امام_سید_علی
💠 اندیشکده ققنوس انقلاب
🇮🇷 Eitaa.com/Andishkadeh_Ghoghnous
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 افراد صالح را در هر محله مسلح کنید | نباید همۀ مردم خلع سلاح شوند🔸
این چیز خوبی نیست که مثلاً انسان وقتی سارق مسلح به خانهاش می آید چیزی نداشته باشد از خودش دفاع کند. وقتی مردم مسلح نباشند چه طوری بیایند فرد مسلح را بگیرند؟ من به نیروهای مسلح عرض می کنم که زمینه #مسلح شدن #صالحین را ان شاء الله فراهم کنند.
اینکه همه مسلح باشند، غلط است اما اینکه همه بیسلاح باشند هم #غلط_است! صالح باید مسلح بشود و غیرصالح خلع سلاح شود. این خوب است.
اگر در هر محله، چند تا از افراد مسلحِ متدین وجود داشته باشند، سارق مسلح جرئت نمیکند بیاید. اینها هم وقتی #آمادگی داشته باشند، با سلاحشان میروند در سینهاش. باید در هر کوچهای، در هر محلهای، پنج تا، شش تا از این افرادی که #آموزش دیدهاند و مسلح هستند، وجود داشته باشد.
باید مثل صدر اسلام بشود. در صدر اسلام نمیتوانستند [به راحتی] ترور بکنند. چون اگر او سلاح داشت، این هم سلاح داشت.
باید دست مردم با سلاح آشنا بشود. مؤمنین صدر اسلام، آشنا بودند به سلاح. یعنی هرجا میرفتند سلاحشان همراهشان بود. در کوچه، در بازار، در خانه شان. مدتها فرهنگهایی بر ما حکومت کرده بودند که مردم را به بیسلاحی عادت دادند. الآن فرد #میترسد که سلاح داشته باشد. چون فکر می کند شاید خود سلاح، قاتل جانش بشود! اما باید دیدِ افراد اینطور باشد که: من بروم آموزش ببینم که بتوانم با سلاح از خودم دفاع کنم، بتوانم سلاح خودم را حفظ کنم. این را لازم ببیند.
#راهبرد_امنیت_محله_محور
#کمیتههای_انقلاب
💠 اندیشکده ققنوس انقلاب
🇮🇷 Eitaa.com/Andishkadeh_Ghoghnous
«پایِ هر چیزی که درسته بمونید
حتی اگه؛ تنها موندید»
#شهیدآرمانعلیوردی
#پایدار_تا_پای_دار
💠 اندیشکده ققنوس انقلاب
🇮🇷 Eitaa.com/Andishkadeh_Ghoghnous
🔻جهاد تبیین؛ عالیترین مرتبه جهاد
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
امیرمؤمنان علیه السلام در واپسین سفارشهای خود، با تأکید تمام همه پیروان و شیعیان را به ترتیب به سه نوع جهاد سفارش کرد:
جهاد مالی؛
جهاد جانی؛
و جهاد زبانی.
وَاللّهَ اللّهَ فِي الجِهادِ بِأموالِكُم و أنفُسِكُم و ألسِنَتِكُم في سَبيلِ اللّهِ؛ (نهج البلاغه، نامه ۴۷)
خدا را، خدا را، درباره جهاد در راه خدا با مالهاتان و با جانهاتان و با زبانهاتان.
شاید بتوان از ترتیب ذکر این سه نوع جهاد، دشواری و پیچیدگی و در نتیجه ارزشمندتر بودن «جهاد تبیین» را نسبت به «جهاد مالی» و «جهاد جانی» به دست آورد.
جهاد با مال، هر چند سخت است؛ اما در مقایسه با دو نوع جهاد دیگر دشواری چندانی ندارد. اساساً میتواند به صورت پنهانی و غیرعلنی هم انجام گیرد. در این نوع جهاد هیچ خطری متوجه جهادگر نیست.
اما جهاد جانی، به مراتب دشوارتر از جهاد مالی است. در این نوع جهاد هر لحظه خطر جانی و وجودی، فرد جهادگر را تهدید میکند. چنین جهادگری وجود و هستی خود را به میدان دفاع از ارزشهای الهی میآورد و در اغلب موارد هم در زمان حیات و هم بعد از شهادت، هم خودش و هم بازماندگانش، مورد تحسین و تکریم دیگران قرار میگیرند. با این همه، در مقایسه با جهاد تبیین و جهاد با زبان، چندان دشوار نیست!
جهاد تبیین، از دشوارترین و پیچیدهترین انواع جهاد است. افزون بر آنکه نیازمند کسب اطلاعات فراوان علمی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی است؛ نیازمند مهارتهای فراوانی هم هست؛ از نظر اخلاقی و شخصیتی هم شجاعت و صلابت ویژهای میخواهد. بعلاوه، باید حیثیت و آبروی خود را نیز کف دست بگیرد و در اغلب موارد آبرو و شخصیت او مورد توهین و ترور قرار میگیرد. آن هم نه لزوماً از ناحیه دشمنان نام و نشاندار، بلکه از ناحیه دوستان هم! و این البته خیلی دردآور است.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
💠 اندیشکده ققنوس انقلاب
🇮🇷 Eitaa.com/Andishkadeh_Ghoghnous