eitaa logo
عصر آب
247 دنبال‌کننده
457 عکس
117 ویدیو
35 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عصر آب
1️⃣4️⃣ 📝📝 موضوع: چله کلیمی ⏬⏬⏬ 🔺چندی است با شروع ماه ذی‌قعده، «چله کلیمیِ» یا «اربعین موسوی» تبلیغ می‌شود. مبلغان این چله به مشتاقان سلوک، بشارت موقعیتی ممتاز برای خودسازی را داده که زمان تحققش را از اول ماه ذی‌قعده تا دهم ذی‌حجه می‌دانند. به‌اختصار به منبع چله‌نشینی و اربعین موسوی در تصوف و عرفان اشاره می‌شود. ➖〰️ ▫️بنا بر اذعان اهل تصوف و عرفان چله‌نشینی از استحسانات خودشان است. کاشانی (735 ق) می‌نویسد: «مراد از استحسان استحباب امرى و اختيار رسمى است كه متصوّفه آنرا به اجتهاد خود وضع كرده‏اند، از جهت صلاح حال طالبان، بی‌آنکه دليلى واضح و برهانى لايح از سنّت بر آن شاهد بود، مانند ... نشستن در چلّه و غير آن، هرچند آن اختيار از تشبّث و تمسّك بسنّتى خالى نبود.» (کاشانی، مصباح الهداية و مفتاح الكفاية، ص 146) استاد رمضانی در توضیح «مستحسنات» توضیح می‌دهند که این کلمه یعنی بدعت؛ و البته بدعت را تقسیم می‌کنند و باور دارند هر بدعتی گمراهی نیست. ایشان می‌نویسد: «اگرچه خصوص ِ هیچ‌یک از مستحسنات [مثل چله کلیمیِ] درآیات قرآن و روایات معتبر، دستور شرعی وجود ندارد، با توجه به منافع و مصالح هر یک می‌توان آن‌ها را در عموم کارهایی داخل کرد که خدا و رسول به آن‌ها فراخوانده‌اند» (رمضانی، مستحسنات عرفانی: بدعت هدایت یا بدعت ضلالت؟ دو فصلنامه حکمت اسرا، سال هشتم،1395، ص 10). . ▫️یکی از دلایل این بدعت مستحسن، اربعین میقات جناب موسی است*. هجویری (465 ق) از اَعلام این طایفه می‌نویسد: «اصل چله ايشان تعلّق به حال موسى عم دارد» (هجویری، کشف‌المحجوب، ص 417). علاءالدوله سمنانی یکی دیگر از مفاخر تصوف در عظمت این چله‌نشینی و حصول حالات معنوی‌اش نوشته است. «و دخلت الخلوت فی الاربعین الموسوی غرة ذی القعده سنة ...» (سمنانی، العروة لاهل الخلوة و الجَلوة، ص 512) سهروردی مقتول در (623 ق) علم به حقیقت این امر را اختصاص به انبیاء یا فردی که خداوند آنرا آگاه کند می‌داند. «و لا يطلع أحد على حقيقة ذلك إلا الأنبياء إذا عرفهم الحق ذلك، أو من يخصه اللّه تعالى بتعريف ذلك من غير الأنبياء.». (عوارف المعارف، ج 1، ص 228) . ▫️لیکن در مهد زایش چله‌نشینی چند شرط برای کمال آن ذکرشده است. شرط مهمش دوری از خلق است. (کاشانی، مصباح الهدایة، ص 163) همچنین: «جمله را چِل شب نه خور بود و نه خواب// هم چو شب چل روز نه نان و نه آب‏» (شبستری، منطق‌الطیر)،؛ و در خانقاه با آداب خاصی انجام می‌شده است. (کیانی، تاریخ خانقاه در ایران، ص 419 و 423). . ▫️ البته این امر در بین متصوفه مخالفانی نیز داشته است. شمس می‌نویسد: «این چله داران متابع موسی شدند، چو از متابعت محمد مزه نیافتند» (مقالات شمس، تصحیح موحد، ص 171) جلال الدین بلخی نیز می‌خواهد به‌جای خلوت‌نشینی در نزد او حاضر شوند: «سى پاره بكف در چله شدى/ سى پاره منم ترك چله كن‏» افلاکی نیز گزارش می‌دهد وقتی سلطان ولد از پدرش مولوی تقاضای چله‌نشینی می‌کند، ملای رومی به او گفت: «...محمّديان را خلوت و چلّه نيست و در دين ما بدعتست، امّا در شريعت موسى و عيسى عليهما السّلام ايشان را بوده است»، (مناقب العارفین، ج 2، ص 793). ➖〰️ 💡نتیجه: 1.اربعین موسوی یا چله کلیمیِ یکی از مستحسنات - به تعبیر استاد رمضانی بدعت نیکوی- صوفیان بوده است. 2.هیچ نص مأثور به خصوصِ چله کلیمیِ در منابع امامیه نیست. 3.دلیل دانشیان امامی که این عمل را ترویج می‌دهند، کلیاتی است چون: نیکو بودن تقوا و مناجات با خداوند، جایگاه عدد چهل؛ اختصاصی نبودن اربعین میقات حضرت موسی به ایشان و تجربه پرورش‌یافتگان مکتب تصوف و عرفان است. 4. به نظر می‌رسد استفسارِ این مسئله از مراجع تقلید بر مقلدان راهگشاست. آیت‌الله جوادی آملی از مراجع معاصر چنین عملی را جایز می‌داند. که مقلدان ایشان می توانند به نظر معظم له عمل کنند. 👈 نظر بقیه مراجع در این زمینه را نمی‌دانم. ➖➖➖ پی‌نوشت: * در آیه 142 سوره اعراف، سخن از چهل شب میقات حضرت موسی شده است. در ذیل این آیه چند روایت در منابع روایی شیعه داریم که این چهل روز ماه ذی‌قعده و ده روز ابتدایی ذی‌حجه بوده است. علاوه بر ما در منابع متصوفه نیز به این مطلب اشاره‌شده است. یحیی باخرزی می‌نویسد: «... و آن ثلاثين ماه ذوالقعده است و عشر ديگر دهه ذى‏الحجه»، (أوراد الأحباب و فصوص الآداب، ص 291) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
عصر آب
﷽ #ویژه‌نامه_فاطمیه ➖➖➖ 🎙 #سالک_عاشق (نقد و بررسی مبانی و ادعاهای استاد غفاری در کتاب مادر واقعی) .
👆👆 غفاری از سویی معتقد است ائمه ع برای تعالیم ظاهری یعنی فقه نیامده اند. از دیگر سو زیارت جامعه را قبول دارد. حال در این زیارت شریف چنین می خوانیم : ✨.وَ بَيَّتْتُمْ فَرائِضَهُ وَ أَقَمْتُمْ حُدُودَهُ وَ نَشَرْتُمْ شَرائِعَ أحْكامِهِ . و واجباتش را تبيين كرديد و [ مقرّرات و ] حدودش را اجرا كرديد و كليد واژه هاى احكام او را منتشر كرديد ... ⭕️حال در تعارض سخنان غفاری و دین کدام را باید اخذ نمود؟ •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
📌 کلینی علیه الرحمه معتقد است نام مادر امام رضا علیه السلام ام البنین بود. وی داستان ازدواج ایشان با موسی الکاظم علیه السلام را ذکر کرده است.در قسمتی از آن به شرافت این بانو اشاره دارد. (الکافی،ج1،ص486.) + 👆 پس نه تنها نگره رسیدن به مقام ائمه هدی توهمی بیش نیست،مادران آن هادیان نور هم در افقی فراتر از ما هستند . •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
⭕️ سیلوا هیچ دانشگاه و مرکز علمی تحصیل نداشته است. لیکن مدعی است تکنیکهای وی شفا دهنده است😀 . وی مدعی است در بیمارستانی برای درمان کشیشی که حال بدی داشت وارد شد .ابتدا دستش را گرفت و بعد از دور برایش شفا بخشی کرده است 😱 بعد از دو جلسه بیماری که مدتها قابلیت درمان نداشته ،درمان شده است. (سیلوا،تجسم شفا،ص124.) 〰️〰️〰️ 📌 همه جای دنیا آسمان همین رنگ است . در ایران هم امثال علی‌اکبری ،طاهری و... با همین ادعاها مریدانی دست و پا کردند. 👈 بدانیم حضور شیادان و جهل مردمان اختصاص به ایران ندارد. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔹از پیام های خیلی خطرناک و رایج: فقط تو مهمی!!! فقط به خودت فکر کن!!! 🔹 این "فقط تو مهمی" و "به خودت فکر کن" که بعضی تراپیستا ( =کسانی که بر اساس روانشناسی زرد عمل می کنند) به ما میگن و مثلا یادمون میدن....... در نهایت، باعث میشه به موجودات خطرناکی برای جامعه و اطرافیانمون تبدیل بشویم و دنیا و آخرتمون رو بر باد بدهیم. 🔹 ساده لوح نباشیم🌷 @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 اهتمام مردم ایران به زیارت امام رضا علیه السلام. بعد از روی کار آمدن تیمور لنگ، پادشاه اسپانیا کشیشی با نام کلاویخو (1412م ) جهت شناسایی او و فرهنگ کشورش به ایران می فرستند. کلاویخو سفرنامه‌اش را نوشته که به ما رسیده است. وی در ص 192 اذعان دارد رسم مردم ایران در مورد زائر قبر امام رضا علیه السلام بر این است که لبه قبایش را می بوسند. چون به زیارت رفته بوده است. 👈 تقریبا این گزارش 100 سال قبل از صفویه و رسمی شدن مذهب تشیع در ایران است. @Age_of_water
6️⃣1️⃣ ⏏️ امام علی علیه السلام اشاره می کند ایشان در همه فضائل بر بقیه برترند. در نتیجه نگره صوفیانه استاد غفاری مورد تایید امامش حضرت علی علیه السلام نیست. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
1️⃣6️⃣ 📝📝 موضوع: زن در نزد مولوی و فرقه مولویه 🔺فرسته اول ➖➖➖ 📍توضیح: بعد از حوادث تلخ روزهای اخیر یکی از کسانیکه پیامی برای مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه فرستاد، دکتر سروش بود. پس‌ازاین دست سخنان نیز زنان خیابانی این جریان وارد صحنه شده و شعار آزادی برهنگی زنان را سر دادند. بر اهل علم و بصیرت سستی سخنان امثال سروش دباغ و رفتارهای نابهنجار روشن است. لیکن با توجه به اینکه سروش متأثر از مولوی است در این یادداشت به برخی زوایای جایگاه زن در نزد مولوی و فرقه مولویه اشاره می‌شود. تا روشن شود خواستگاه نگاه به زن در نزد منورالفکرهایی چون سروش ریشه صوفیانه نیز دارد. ➖➖➖ 1. برخی احترام به زن در نزد مولوی را در تک‌همسری‌اش می‌جویند. اینکه او پس از مرگ زن اولش فقط با یک زن دیگر بوده را نشانی بر عظمت زن در نظرش برشمرده‌ و به‌صورت آشکار و پنهان با این سخن دفاع اسلام از تعدد زوجات را نقصی بر این دین الهی می‌دانند. بله اگر کسی مسلمان حقیقی باشد قران را کلام خدا می‌داند که یکی از دستوراتش تعدد زوجات است با تفاصیلی که دارد. لیکن وقتی فردی این قرآن را رؤیای رسولانه بداند تکلیفش مشخص است. _____ 2. همان‌گونه که مرحوم فروزان فر تذکر داده‌اند مولوی متأثر از پدرش بهاء ولد است (نک: معارف بهاء ولد، مقدمه فروزان فر) زن در نزد بهاء ولد چنان بلند بود که خصوصی‌ترین حالات با زنانش را درملأعام گزارش می‌کرد. در موردی روابط خاص خودش با دختر قاضی شرف را مطرح و درصدد تفسیر توحیدی از این رابطه بود!(معارف بهاء ولد، ج 1، ص 328.) و در مورد دیگر جنبانیدن شهوتش توسط بی‌بی علوی را، جنبانیدن الله متعال دانسته است. (همان، ص 381). _____ 3.هرچند بیان روابط صوفیان با زنان در بین صوفیه مرسوم نبود اما مولوی به پیروی از پدر آن را ادامه داد. در ضمیر و ذهن کراخاتون آمد که چرا مولوی به‌جانب ما توجهی ندارد و گرد شاهدبازى نمى‏گردد؛ مولوی چون آگاه به اسرار نهان بود! بر وی دست‌یافت به‌گونه‌ای که کراخاتون خسته شد وپشت بام فرار کرد. مولوی سپس برایش گفت: حکایت من و تو حکایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و عایشه است..... (به قدری ادامه سخن مستهجن است که شرم از نوشتن این نسبت ناروا دارم به آدرس مراجعه کنید .نک: افلاکی، مناقب العارفین، ج 1، ص 449.) + نقل کرامات از وی نیز در ضمن صحنه‌های خاص صورت می‌گیرد. مثلاً: همسرش نقل می‌کند به حضورش بودم و در حال دست کشیدن برپایش بودم که دیدم کفش وی خاکی است. از وی سؤال کردم کجا بودی؟ در پاسخ گفت: با طی الارض به مکه مشرف شدم والان بازگشتم. (مناقب العارفین، ج 1، ص 263.) 👇👇👇 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆 📝📝 موضوع: زن در نزد مولوی و فرقه مولویه 🔺فرسته دوم ➖➖➖ 4. شمس پرنده استادش نیز حالات خصوصی‌اش را علنی برگزار می‌کرد. وی با کیمیا خاتون دست بازی می‌کرد مولوی در مدرسه طوافى مى‏كرد تا ايشان در ذوق و ملاعبت خود مشغول باشند؛ پس از ساعتی به دیدار شمس رفت و کیمیا خاتون راندید. اینجا شمس گفت: این خدا بود که خود را در کالبد کیمیا بر من ظاهر کرده بود (افلاکی، مناقب العارفین، ج 2، ص 638.) شمس می‌خواهد بگوید: او در حقیقت باخدا ملاعبت و بازی می‌کرده است. _____ 5.زنان زیادی در مدرسه مولوی بودند و عاشقش بودند. مثلاً گرجی خاتون همسر محبوب سلطان غیاث‌الدین کیخسرو ملقب به خاتون سلطان بااینکه خود شوهر داشت چون تاب دوری مولوی را نداشت دستور داد بر روی کاغذی شکل مولوی را بکشند تا در سفر مونسش باشد!(همان، مناقب العارفین، ج 1، ص 425) =-= مولوی چنان بر جایگاه زنان اسرار داشت که تجربیات مشترک روحانی با زنان نیز داشته است. در تجربه‌ای فخر النساء یکی از مریدانش عازم سفر حج می‌خواست بشود شب مولوی او را به پشت‌بام می‌برد و او می‌بیند کعبه به طواف مولوی آمده است (مناقب العارفین، ج 1، ص 287) _____ 6. نفوذ زنان پس از مولوی در فرقه مولویه نیز روشن است.به دلیل اینکه پول‌های فراوانی برای مولوی می‌آورند و او آن‌ها را به حسام‌الدین چلپی می‌داد (نک: مناقب العارفین،2، ص 751.) همواره تلاش می‌کردند این پول‌ها جای دیگر نرود. لذا زنان خاندان مولوی و فرقه مولویه طرح ولایت موروثی را مطرح ساخته و سلطان ولد را به‌عنوان خلیفه مولوی معرفی کردند. مولوی پسر دیگری بانام علاء الدین نیز داشت ولی او و نسلش بهره‌ای از پول‌ها و امکانات در فرقه مولویه نبردند که اساسش به فاطمه خاتون بازمی‌گردد که افسانه قتل شمس را به علاءالدین نسبت می‌داد (افلاکی، مناقب العارفین، ج 2، ص 700) + به همین علت از امیر عارف چلپی بااینکه شراب‌خوار و تندخو بود به‌عنوان رهبر فرقه مولویه حمایت کردند تا هدایا و اموال از خاندان او بیرون نشود ( نک: فاطمه خاتون و نقدش بر سلطان ولد به خاطر اینکه او در برابر زنان دیگر امیر عارف چلپی را نکوهیده است. مناقب العارفین، ج 2، ص 899.) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا