#یاد_داشت 7️⃣5️⃣
#تحلیل
#اعتقادی
📝📝 موضوع: تصوف و تعصب (2)/ ترویج تصوف برای تقابل با وهابیت
⏬⏬⏬
امروزه برخی از پژوهندگان معتقدند، بهترین آلترناتیو ایدئولوژی تکفیر (=وهابیت)، ترویج تصوف است.(نمونه نک: محمد حسن وکیلی،عرفان و معنویت؛فرصتها چالشها،مصاحبه با استاد مکرم دکتر ناجی) این تفکر از جهات گوناگون قابل نقد خواهد بود.
زیرا:
〰️〰️〰️
🔺 تصوف مانع تعصب نیست
تصوف نمیتواند مانع تعصب فرقهای شود. چه آنکه خودش بسیار متعصب است. شواهد فراوانی این ادعا را تایید میکند. از آن جمله در این فرسته چند مستند از تعصبات مولوی یکی از صوفیان چرخ زن را نشان دادم. همچنین خواجه پارسا از صوفیانِ نقشبندی است. وی در فصل پنجم کتابش درباره رد شیعه بحث کرده و از طایفه رجبیه نقل میکند که آنها روافض از شیعه را بهصورت خوک میبیند. (خواجه محمد پارسا،فصل الخطاب،تصحیح:جلیل مسگرنژاد،مرکز نشردانشگاهی،1381،ص399) او در ادامه از زبان حضرت زهرا (ع) فتوا به وجوب قتل روافض میدهد. (همان،ص472) . اتهام زنی به مخالفان و شهادت شهید محمد حسین حدادیان به دست صوفیان گنابادی نمونه های دیگر است.
➕➕
🔺 صوفیان صفوی
اولین حکومت شیعی در ایران توسط صوفیان صفوی شکل گرفت. مدافعان تصوف، این حکومت را دلیلی بر پروژه حمایت از تصوف قرار داده و نتیجه می گیرنند، می توان به تصوف اعتماد کرد . در پاسخ کلام دو نفر از شیعه پژوهان برجسته ذکر میشود تا حقیقت مطلب روشن گردد.
↖️ حسن الامین فرزند علامه سید محسن امین نویسنده کتاب سترگ «اعیان الشیعة» می گوید:«اگر علمای جبل عامل ،بداد پادشاهان صفویه نرسیده بودند گرایش این سلسله به مسلک علی اللهی و غلات شیعه حتمی بود و در آنصورت سرونوشت ایران امروز از لحاظ مذهبی جز این بود که هست» ( واعظ زاده خراسانی،بازدید از چند کشور اسلامی،گزارشی از لبنان،مجله مطالعات اسلامی،پائیز 1352،شماره 8.ص 381.)
.-.
↖️ متفکر معاصرشهید مطهری نیز می نویسد:« فقهاى جبل عامل نقش مهمى در خط مشى ايران صفويه داشتهاند. چنانكه مىدانيم صفويه درويش بودند. راهى كه ابتدا آنها بر اساس سنت خاص درويشى خود طى مىكردند اگر با روش فقهى عميق فقهاى جبل عامل تعديل نمىشد، و اگر وسيله آن فقها حوزه فقهى عميقى در ايران پايه گذارى نمىشد، به چيزى منتهى مىشد نظير آنچه در علويهاى تركيه و يا شام هست. » (شهید مطهری،مجموعه آثار،ج14،ص440.)
➕➕
🔺وهابیت و اهل سنت
هرچند باور دارم وهابیت از جماعت سنیان جداست، اما نمیتوان اشتراکات این دو گروه را نیز نادیده گرفت. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب یکی از فرقههایی که در جهت تقابل با ایران عزیز انتخاب شد، فرقه وهابیت بود. پس آنچه وهابیت را خطرناک کرده است جایگاه سیاسی آن است که دولتهای غربی از آن در جمیع زمینه ها حمایت میکنند.
حال،پروژه حمایت از تصوف برای تقابل با وهابیت یا برای برادران عامی(=سنی) است یا برای خاصه (=شیعه) . اگر منظور صوفی کردن شیعیان است که دقیقاً این ایده بازی کردن در نقشه دشمن است،چه آنکه امروزه وهابیت دشمن تصوف است و صوفی معرفی کردن شیعه، مستند کردن ادعاهای آنان است.
اگر سرورانی که آن ایده را در سر میپزند ،دنبال صوفی کردن برادران مکتب خلفاء هستند، مشخص شد، تصوف که در بستر تسنن (=عامه) زایش یافته، خود درگیر تعصبات است و نمیتواند مانع ترویج تکفیر شود. داستان داعش بهترین دلیل برای شکست این ایده است،چه آنکه گروههای صوفی نیز در داعش حضور داشتند.
➖➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 #غدیر_پیمان_آسمانی
⤴️معرفی منابع (فرسته اول)
➖〰️➖
🔵در زمینه واقعه غدیر منابع متعددی نگارش شده است. به اختصار چند کتاب و مقاله در این زمینه معرفی میشود.
1.تبیین واقعه
امینی،الغدیر ،جلد اول.
سید عبدالعزیز طباطبایی،الغدیر فی التراث الاسلامی.
علی یعقوب سویف القطیفی،الغدیر فی مصادر الفرقین.
علی اصغر رضوانی،غدیر شناسی و پاسخ به شبهات.
آیت الله ریشهری،دانشنامه امیر المومنین،جلد دوم.
علی اصغر مروجی،نظره الی الغدیر.
➕
2. آداب روز غدیر
احمد مبلغی،فقه غدیر،مجله فرهنگ کوثر،1376،ش 2.
حسن عرفان،آرمان غدیر از دیدگاه امیر المومنین.
مهدی صدری،غدیر برترین عید امت.
➕
3. وقایع روز غدیر
مهدی پور،غدیر در گذر زمان.
علی تقوی،غدیر در گذر تاریخ.
➕
4. خطابه غدیر
محمد علی موحدی،ناگفته هایی از اَسناد خطبه غدیر.
امیر تقدمی معصومی،نور الامیر فی تثبیت خطبة الغدیر.
محمد جانی پور و دوستان،تحلیل محتوای سه خطبه غدیر با رویکرد لایه شناسی مضمونی.
➕
5. شرح زیارت غدیریه
سید عبدالمطلب موسوی الخرسان،شرح زیاره الغدیر.
سید محمد علی حسینی میلانی،شرح زیارت امیر المومنین یوم الغدیر.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water