پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸استنطاق از قرآن؛ راه تحصیل نظام سیاسی اسلام گزارش نشست«نظام سیاسی اسلام»🔻
🔸استنطاق از قرآن؛ راه تحصیل نظام سیاسی اسلام
گزارش نشست«نظام سیاسی اسلام»🔻
آیت الله #سید_منذر_حکیم:
🔹فقه ما نظاممند و قانونمند است، یکی از گفتمانهای مهم این است که آیا فقه میتواند ما را به نظامهای سیاسی، اجتماعی، تربیتی، سلامت، خانواده، قضایی و آموزشی برساند و این نظامها را به ما ارائه دهد یا ناتوان است؟
🔹برخی افراد میگویند این نظامها در متن قرآن یا آموزههای پیامبر اکرم(ص) وجود ندارد اما شهید صدر به آناه پاسخ می دهد که پیامبر اکرم(ص) زمانی که جامعه سازی را شروع کردند جرعه جرعه و گام به گام آن را وارد ذهن جامعه کردند و قرآن کریم نیز جرعه جرعه برای ما آمده است اما اکنون یکجا در اختیار ما قرار دارد، باید از قرآن استنطاق کنیم و نظام را از درون آن به دست آوریم.
🔹پس نظام هست و باید آن را از قرآن کریم استنباط یا استنطاق کنیم، تفاوت این دو در این است که استنباط یعنی اینکه از صریح آیات میتوانیم یک منظومه پیرامون موضوعات مختلف نظیر معاد ببینیم و کار فقها این است که این استنباطها را با توجه به آیات انجام دهند.
🔹یک مرتبه بالاتر از استنباط داریم که شهید صدر آن را استنطاق مینامند، که آن در صورتی است که آیه قرآن به تنهایی گویا نباشد، در این حالت سئوال مطرح کنید، سئوالی به قرآن بدهید و پاسخ آن را دنبال کنید، اینگونه است که قرآن کریم را به نطق آوردهاید.
🔹اینکه بعضی افراد میگویند ما نظریه اجتماعی در قرآن ندیدیم اشتباه است، شهید صدر میفرمایند در قرآن نظریات اجتماع هم هست و باید آن را از قرآن استنطاق کرد.
🔹اگر انسان خلیفه خدا نباشد به تعبیر پیامبر اکرم(ص) دچار تحیر و سرگردانی خواهد شد، خلافت انسان از طرف خداوند است که مانع تحیر و سرگردانی میشود.
🔹اومانیسم بشریت را به سمت این تحیر و پوچی و سرگردانی برد و خروجی آن استبداد و استحمار شده است و همه اینها فرآورده اومانیسم است.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/00049C
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸سه پیشنهاد پیرامون حقوق گردشگری مذهبی گزارشی از نشست«نگاهی به موازین و رویه
🔸سه پیشنهاد پیرامون حقوق گردشگری مذهبی
گزارشی از نشست«نگاهی به موازین و رویههای جاری برای حمایت از حقوق زائران (گردشگران مذهبی) در سطح جهانی🔻
دکتر #سید_حسام_الدین_لسانی:
🔹در حقوق گردشگران مذهبی بر اساس حقوق بین الملل یک احتمال این است که بگوییم بین حقوق گردشگران مذهبی و اتباع کشور پذیرنده، تمایز وجود دارد.
🔹بسیاری از اندیشمندان این احتمال را پذیرفته اند و معتقدند گردشگر کسی است که بین یک روز تا یک سال در کشور دیگری باشد در نتیجه به حقوق مساوی نیازی ندارد.
🔹همچنین به نفع گردشگر است که حق زیادی نداشته باشد چراکه اولا به دنبال هر حقی، تکلیفی است و دوما، اعطاء برخی حقوق (نظیر شرکت در انتخابات برای گردشگران)، مفاسدی را به دنبال دارد.
حجت الاسلام #سید_محسن_قائمی:
🔹نکتهای که در این بین مغفول واقع میشود، تفاوت بین گردشگران مذهبی و زیارتی است؛ گردشگران زیارتی افرادی هستند که قصدشان تنها انجام امور مذهبی است، اما گردشگران مذهبی، علاوه بر انجام مناسک و اعمال مذهبی اهداف دیگری نظیر بازدید از جاذبهها و اماکن دینی را نیز به دنبال دارند.
🔹در نتیجه میتوان گفت گردشگران مذهبی عامتر از گردشگران زیارتی هستند. توجه شود که درون مفهوم گردشگران مذهبی حتی کفار و غیر مسلمان نیز قرار میگیرد، اما گردشگران زیارتی، منحصرا شامل معتقدان آن آیین خاص میشود.
🔹اماکن مذهبی در حقوق بین الملل ارزش بسیار زیادی دارند، به نحوی حمله به آنها جنایت جنگی محسوب شده و قابل محاکمه در دیوان کیفری بین المللی است.
دکتر #علی_مشهدی:
🔹متاسفانه هیچ مجمع و سازمان حقوقی منطقهای در گردشگری مذهبی نداریم. اولین پیشنهاد ما تاسیس سازمان منطقهای گردشگری اسلامی است که میتوان در خلال آن حقوق گردشگران مذهبی را مطالبه کرد. پس ما در این زمینه نیازمند نهاد سازی هستیم.
🔹گام دوم، فقدان اسناد و قواعد منطقهای در زمینه حقوق زوار است؛ پیشنهاد ما در این راستا، تدوین کنوانسیون منطقهای گردشگری مذهبی است. حداقل اگر نتوانیم به کنوانسیون برسیم، اعلامیهها و بیانیهها میتوانند خلأ موجود را تا حدی پر کنند.
🔹نکته آخر، توجه به استانداردهای مربوط به گردشگری مذهبی است که میتوان با ایجاد، بیان، ترویج و توسعه این استانداردها، زمینههای تسهیل گردشگری مذهبی را فراهم کنند.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/00049E
🆔 @vasael_ir
بسته نشست های علمی
آنچه در حوزه های علمیه و علوم انسانی_اسلامی در حال رخ دادن است
#نشست_علمی
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_پایان_نامه | رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی از منظر فقه
🌐 vasael.ir/00048o
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #معرفی_پایان_نامه | رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی از منظر فقه 🌐 vasael.ir/00048o 🆔 @va
🔸 #معرفی_پایان_نامه | رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی از منظر فقه
🔹رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی به اعتبار اصل فقهی اعانه مظلوم و ارتباط آن با مساله تبلیغ اسلام و تقویت دولت اسلامی، موضوع مهم است.
🔹مساله مطرح در این رساله این است که رفتار حمایتی در سیاست خارجی دولت اسلامی چیست و گونه ها و راهکارهای آن کدامند و چه اهداف و پیامدهای را در سیاست خارجی دولت اسلامی به دنبال دارد؟
🔹با توجه به آیات و روایات و سیره، رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی به لحاظ فقهی، از قواعد فقهی است و در مفهوم اعانه مظلوم جای می گیرد و در بعد اثباتی از مصادیق امر به معروف و در بعد سلبی از مصادیق نهی از منکر شمرده می شود.
🔹موضوع رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. این موضوع از زوایا و ابعاد مختلف قابل بررسی است.
🔹در این رساله به لحاظ گونه شناسی رفتار حمایتی در گونههای مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی مورد بررسی قرار گرفته است و برای عملیاتی شدن آن به لحاظ فقهی راهکارهای مشخص نظیر تألیف قلوب، احسان، تعاون و جهاد بررسی و تبیین شده است.
🔹یافته های تحقیق نشان می دهد به لحاظ فقهی حکم رفتار حمایتی دولت اسلامی نسبت به جوامع اسلامی وجوب است. از این رو رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی نسبت به اقلیتهای قومی و مذهبی و سازمانهای آزادی بخش و دولتهای مسلمان تحت ستم واجب است.
🔹حکم رفتار حمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی نسبت به جوامع غیر اسلامی جواز است اما اگر رفتار حمایتی نسبت به جوامع غیر اسلامی دارای مصلحت باشد واجب است.
🔹رفتارحمایتی به لحاظ آثار و اهداف خاصیت تبیینی دارد و منجر به اقناع و رضایت میگردد و ایجاد نفوذ میکند. از این رو رفتارحمایتی دولت اسلامی در سیاست خارجی برخی اهداف نظیر تبلیغ اسلام، جلب مردمان غیرمسلمان به اسلام، تقویت دولت اسلامی، ایجاد ائتلافهای مورد نیاز و تضعیف دشمن را موجب می شود.
🌐 vasael.ir/00048o
🆔 @vasael_ir