در شرایطی که مدرنیته در سراسر روی زمین مقبول افتاده و همه، حتی جدیترین مخالفان، لااقل بعضی اصول و شئون و آثار آن را پذیرفتهاند، مخالفت در حرف و شعار چه اثری میتواند داشته باشد؟
🔺 @varastgi ๛ وارَستِگی
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۵۷
عاشقان روی او را خانه و کاشانه نیست
مرغ بال و پر شکسته، فکر باغ و لانه نیست
گر اسیر روی اویی؛ نیست شو، پروانه شو
پایبند ملک هستی، در خور پروانه نیست
میگساران را دل از عالم بریدن شیوه است
آنکه رنگ و بوی دارد، لایق میخانه نیست
راه علم و عقل با دیوانگی از هم جداست
بسته این دانهها و این دامها دیوانه نیست
مست شو، دیوانه شو، از خویشتن بیگانه شو
آشنا با دوست، راهش غیر این بیگانه نیست
روحالله الموسوی الخمینی
🔺 @varastgi ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🔹 درک مسئلهٔ انسان امروز با درک نهیلیسم است. یعنی اگر فکر کنی که مسئلهٔ انسان امروز فقط آب و نان
🔸 وقتی که میگوییم ما در یک مسئلهٔ تاریخی قرار داریم، مسئلهٔ تاریخی جز با عزم و همت قابل حل نیست.
🔹 یک وقت شما مسئلهای دارید که مثلاً در ساحت سیاست یا در ساحت اقتصاد یا در ساحت فرهنگ است. آنجا ممکن است بگوییم که با یک تدبیر سیاسی یا یک تدبیر اقتصادی یا یک تدبیر فرهنگی مسئله حل میشود.
🔸 اما جایی هست که میگویید اینکه الآن ما در این مشکلات هستیم بهخاطر ضعف وجودی یا بنیهٔ ماست. یعنی ما چرا دچار این مسئله میشویم؟ چون آن بنیهٔ قوی برای حضور را نداریم و آن اساس، ضعیف است و انگار نمیتوانیم خودمان را در یک حضور پیدا کنیم.
🔹 در بیماریهای تن هم خیلی وقتها میبینی که این همه بیمار میشوی و داروهایش را میخوری ولی متوجه میشوی که انگار کلاً ضعیف هستی و اینجا ضعف وجودی شما را گرفتهاست و باید کاری کنی که این ضعف برطرف شود.
🔸 وقتی که به جهان خودت نگاه میکنی، یک بار به این فکر میکنی که باید چهار تدبیر بکنی و چهار مسئله را حل کنی. ولی یک موقع احساس میکنی که ماجرا این است که باید همت و عزم و نحوهٔ دیگری از وجود پیش آید؛
🔹 اینجاست که یکدفعه میگویی راه شهدا بر همهٔ اینها غلبه میکند و انگار مسیر گشودهای را مقابل انسانها قرار میدهد؛ در واقع آن نقطهای است که عزمها و همتها را تقویت میکند. یعنی شما میگویی که اینجا اگر آن همت پدید آید مسئله حل میشود و اگر آن همت نباشد نمیشود.
🔸 در انقلاب، شهدا راهی را پیدا کردند که در آن راه میتوانستند این همت را در جهان خودشان پدید بیاورند. یعنی مسئله این نبود که الآن جنگی شده و باید از این سرزمین دفاع کنیم و میرویم و ممکن است کشته هم بشویم. شما اینجا چیز بالاتری میبینید. مسئله این نیست که اگر هم در دفاع کشته شدیم شهیدیم.
🔹 اینها اصلاً بهشوق شهادت دارند میروند. بهشوق شهادت رفتن نه این است که دنیا را نمیخواهند یا قبولش ندارند یا از دنیا متنفرند. نه! در واقع به مسئلهای رسیدهاند که انگار این جهان سرد و خاموش و تاریک نیاز به گرمایی دارد.
🔸 در دفاع مقدس هم در واقعهٔ تشییع شهدای اصفهان ۳۷۰ شهید را یکدفعه در یک روز تشییع میکنند. میگویند که آنجا همان عصر بعد از تشییع عدهٔ زیادی دوباره داوطلب حضور در جبهه شدند. ظاهراً تعداد شهدا بیشتر از ۳۷۰ بودهاست ولی آنجا میگویند که اگر همه را تشییع کنیم روحیهٔ مردم ضعیف میشود. چون آنجا هنوز غلبهٔ عهد گذشته یا فهم رایج هست که کشتهشدن را ضعف میبینند؛ در حالی که هرکدام از اینها گرما و حرارتی شدهبودند.
🔹 یعنی اینجا مسئله فقط یک کشتهشدن نیست، اینها متوجه بودند که دارند به راهی میروند که در آن گرمایی پیش میآید. یعنی این فقط رفتن و تیر خوردن و کشتهشدن نیست که ما به جانمان کار نداریم و به آنجا میرویم و اگر کشته هم شدیم شدیم! اینها متوجه بودند که این گرمایی میخواهد.
🔸 شما این را در شهادت شهید حججی هم میبینید. شهید حججی در جاهایی بهبیانهای مختلف مثلاً میگوید که هرچه پیش میرود گناه زیاد میشود. یا به پسرش میگوید که هرجا بروی با تو هستم. مسئله این است که من از شما نبریدم، منتها چیزی دارم میبینم که اگر نروم دیگر شما شوقی برای بودن در این جهان ندارید و این جهان برایتان بیمعناست و این شهادت شما را به هویت و معنایی میرساند.
🔹 ماجرا این است که اینها شهادت را بهعنوان این راه میبینند. یعنی چیزی را در افق خودشان میبینند که بهشوق شهادت میروند و آن گرمایی است که به جهان افسردهٔ خودشان میدهند. بعد انسانها در این راه صاحب عزم و همت میشوند. اینجا مسئله این است که اینها خوب به این جهان سرد و تاریک فکر کرده و متوجه بودهاند که مسئله بر سر این نیست که صدام از مرز ما بیرون برود و مسئله انگار اساسیتر است.
🔺 @varastgi ๛ وارَستِگی
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
🗓 اول محرمالحرام ۱۴۴۵
#معرفی_کتاب #تازههای_نشر
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
متن و حواشی نامه استاد داوری اردکانی به دبیرخانه هماندیشی علم دینی
چاپ اول ۱۴۰۲
۸۴۴ صفحه
۳۹۵۰۰۰ تومان
نشر کتاب فردا، قم
🔺 @varastgi
پیشگفتار (@varastgi).pdf
حجم:
1.98M
📗 پیشگفتار کتاب بر نامه فیلسوف
🔺 @varastgi
فهرست اجمالی (@varastgi).pdf
حجم:
218.7K
📗 فهرست اجمالی کتاب بر نامه فیلسوف
🔺 @varastgi
فهرست تفصیلی (@varastgi).pdf
حجم:
7.05M
📗 فهرست تفصیلی کتاب بر نامه فیلسوف
🔺 @varastgi
یادداشت دکتر داوری بر کتاب (@varastgi).pdf
حجم:
2.23M
📗 یادداشت دکتر داوری اردکانی به عنوان مقدمه کتاب بر نامه فیلسوف
🔺 @varastgi
@varastgi ๛ وارَستِگیبشر امروز و توهمات خودساخته (@varastgi).mp3
زمان:
حجم:
3.1M
🎧 #پادکست #برش_کوتاه
💠 بشر امروز و توهم خودساخته
⏱ دو دقیقه
🎙 استاد شیخ جعفر ناصری
🗓 ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
🔸 همه ما صدرا را دوست داریم. کشور ما و فرهنگ ما شاید مانند صدرا به خود ندیده باشد و اصلا در قبال اندیشه فخيم و عظیم صدرالمتألهین بنده خودم را در جایگاهی نمیبینم که بخواهم درباره ایشان بد بگویم و اصلا کلاس و درس فلسفه جای چنین مسائلی نیست.
🔹 بنده خودم مدرس فلسفه صدرا بودم و آن را دوست دارم. تنها چیزی که ما دنبال آن هستیم این است که تفکر صدرا چه وضعی دارد و از قِبَل آن، ما چه وضعی داریم؟...
🔺 @varastgi ๛ وارَستِگی
🎙 دکتر سید محمدتقی چاوشی
🎧 جلسه دوم تاریخ فلسفه اسلامی
🎙 سید احمد فردید:
🔸 با ظهور اسلام، امری مطرح میشود که در یونانیت به این معنی وجود ندارد و آن #نبوت و #وحی آسمانی است.
🔹 فعلا تعبیرات امر و خلق و شهادت و غیبت قرآن را با یونانیت مقایسه نمیکنیم. همین قدر میگوییم که در تفسیر قرآن، صورت افلوطینی و نوافلوطینی به آن داده اند.
🔸 بوعلی سینا ... با فلسفه یونان اثبات قرآن کند، در برابر بوعلی، سن توما با فلسفه یونان اثبات أناجیل کند. حتی ابن عربی از الفاظ فلسفه غرب مصون نیست...
🔹 فارابی و ابن سینا توجه دارند که فلسفه اولا و بالذات یونانی است و میخواهند بین الله و طاغوت جمع کنند... بوعلی سینا برای من زندیق است، ولی زندقه او خودبنیادانه نیست.
🔺 @varastgi ๛ وارَستِگی