ماجرای چهل و پنج سال درگیری جمهوری اسلامی و انجمن حجتیه
در گفتگو با رضا اکبری آهنگر
🔸مقدمه
در گفتوگوی مفصلی که میان علی علیزاده (میزبان برنامه «جدال») و رضا اکبری آهنگر (پژوهشگر تاریخ معاصر) انجام شد، بحث اصلی پیرامون «انجمن حجتیه» و جایگاه آن در تاریخ انقلاب اسلامی شکل گرفت. علیزاده از سوابق تاریخی انجمن، احتمال نفوذ آن در ساختار قدرت جمهوری اسلامی و واکنشهای مختلفی که نسبت به آن وجود دارد پرسید. اکبری نیز بر پایه کتابها، مستندها و مصاحبههایی که طی دو دهه اخیر درباره انجمن انجام داده، تلاش کرد به سؤالات پاسخ دهد.
🔹ماهیت انجمن حجتیه و مواضع فکری
اکبری توضیح داد که انجمن حجتیه، از دهه ۱۳۳۰ با محوریت مبارزه با بهائیت شکل گرفت و در ابتدا حساسیت چندانی برنینگیخت. اعضای اصلی انجمن معتقد بودند که تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت جایز نیست و قیام علیه حاکم ظالم را نیز مردود میدانستند. بهگفته اکبری، همین نگاه بعدها با اندیشههای امام خمینی (ره) در تضاد جدی قرار گرفت؛ چرا که آیتالله خمینی بهصراحت از ضرورت برپایی حکومت اسلامی و مبارزه با شاه سخن میگفت.
🔸موضع امام خمینی و نخستین اختلافات
به باور اکبری، تا اوایل دهه ۱۳۵۰ و آغاز جدی نهضت، بسیاری از مذهبیون از جمله برخی شاگردان امام خمینی، با انجمن حجتیه مشکلی نداشتند؛ چراکه گمان میکردند «مبارزه با بهاییت» کار مثبتی است. اما از حوالی سال ۱۳۵۰ که مخالفتهای سیاسی جدیتر شد، امام خمینی متوجه شد بخش قابلتوجهی از اعضای انجمن با ساواک همکاری میکنند یا دستکم جلوی مبارزات انقلابی را میگیرند. اکبری نقل کرد که امام خمینی پس از انقلاب نیز در چند مرحله به انجمن فرصت داد تا با نظام همراه شود، اما نهایتاً مواضع مخفیانه رهبران انجمن، بهویژه شیخ محمود حلبی، موجب شد امام به آنان بیاعتماد شود و نسبت به خطر این تشکیلات هشدار دهد.
🔹تعطیلی ظاهری انجمن و ادامه فعالیت پنهان
در سال ۱۳۶۲ انجمن حجتیه با صدور بیانیهای اعلام تعطیلی کرد. بااینحال، اکبری بر این باور است که این اقدام صرفاً پوششی برای فعالیت مخفی و دور از انظار رسانهها بود. بهعنوان نمونه، «سندربایی» از مراکز اسنادی یا ایراد سخنرانیهای خصوصی علیه ولایت فقیه و مبارزه مسلحانه با نظام، از جمله مواردی است که او و برخی اسناد وزارت اطلاعات در کتاب «من اطلاعاتی بودم» به آن اشاره دارند. اکبری مدعی است که امام خمینی تا سال ۱۳۶۷ مکرر وجود فعالیتهای مخفی انجمن را هشدار میداد.
🔸مدارس علوی و نیکان: کانون کادرسازی؟
یکی از بحثهای مهم علیزاده و اکبری، نقش مدارس غیردولتی همچون علوی و نیکان در جذب و پرورش نیروهای مستعد بود. اکبری گفت که این مدارس، بهواسطه مدیریت و معلمان نزدیک به انجمن، عملاً به کانونی برای کادرسازی نخبگان مذهبی تبدیل شدند. بسیاری از چهرههای سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی نیز یا در این مدارس تحصیل کردهاند یا فرزندان خود را به آنجا فرستادهاند. بهگفته اکبری، این مسئله موجب نفوذ عمیق و ماندگار تفکر انجمنی در ساختار قدرت شده است. بااینحال، او تأکید کرد که همیشه بین «بدنه مدارس» و «هسته مرکزی انجمن» باید تفاوت قائل شد؛ چراکه بسیاری از افراد حتی از گرایش اصلی رهبران انجمن بیاطلاع بودهاند.
🔹مصادیق نفوذ در میان مسئولان
اکبری برای نشان دادن نفوذ انجمن، فهرستی از نامهای سیاسی و اجرایی ارائه کرد که پیشتر عضویت یا سمپاتی خود را با انجمن ابراز کردهاند. ازجمله جواد مادرشاهی (مشاور اطلاعاتی رئیسجمهور در دهه ۱۳۶۰)، محمد نهاوندیان (رئیس دفتر دولت یازدهم)، کمال خرازی، یا افرادی که سابقاً در مدرسه علوی درس خواندهاند. درعینحال، او تأکید کرد برخی چهرهها هم بهشکل نادرست به انجمن نسبت داده شدهاند (مثلاً آیتالله مصباح یا سعید جلیلی). اکبری گفت که مسئله اصلی، نه صرفاً عضویت رسمی افراد در انجمن، بلکه «ارادت به تفکر حجتیه» و اثرگذاری آن بر دیدگاه سیاسی-اجتماعی برخی مسئولان است.
🔸نگاه امنیتی و جمعبندی
در پایان، اکبری تصریح کرد که رویکردش حذف فیزیکی یا برخورد صرفاً امنیتی با انجمن حجتیه نیست؛ بلکه معتقد است باید از طریق روشنگری و مناظرههای عمومی، تفکر انجمن را نقد نمود. علیزاده نیز اشاره کرد که هنر حکمرانی در این است که بهجای حذف گروههای فکری مختلف، زمینه شفافیت و مدیریت همزمان را فراهم کند تا از تبدیل شدن این گروهها به کانونهای پنهانی قدرت جلوگیری شود. در نهایت، هر دو طرف تأکید کردند که انجمن حجتیه همچنان فعال است و جمهوری اسلامی باید میان بدنهای که صرفاً رویکرد فردی-مذهبی دارد و رهبرانی که عملاً با مبانی انقلاب زاویه دارند، تفکیک قائل شود.
🔹این مصاحبه نشان میدهد انجمن حجتیه چگونه در سالهای طولانی، هم با ساواک در پیش از انقلاب مماس بود و هم با ساختار جمهوری اسلامی پس از انقلاب تعامل پیچیدهای داشته است. وجود مدارس و شبکههای غیردولتی مذهبی که کادرهای نخبه را پرورش میدهند، مهمترین عامل نفوذ و ماندگاری این تشکیلات بوده است. از دید اکبری و برخی نهادهای امنیتی، دغدغه اصلی آن است که انجمن ـ با حفظ جنبههای پنهان ـ در سطح مدیریت کلان کشور، عملاً در برابر اندیشه حکومت ولایی خطکشی میکند و جامعه مذهبی ناراضی را بهسمت خود جلب خواهد نمود. ازسوی دیگر، علیزاده بر اهمیت شفافیت رسانهای و گفتوگو برای حل این چالش تأکید ورزید.
💡 ناترازی
احمقهای ایرانی درحالی به مذاکره با ترامپ دخیل بستهاند که او نه تنها کمر به قتل حاج قاسم و برجام بست که علیه کانادا، پاناما، گرینلند، مکزیک، بریکس، دموکراتها و حتی بولتون و پمپئو نیز اقدام نموده است!
کاش فناوری تبدیل حماقت به برق را داشتیم، تا حداقل معضل ناترازی را حل میکردیم!
احمد قدیری
۱۴۰۱/۱۱/۴
@GhadiriNetwork
15.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌪مـثـل طـوفـان...
🔻قرار است از اینجا تکنولوژی، هوش مصنوعی و انرژی صادر شود...
🔻۸۰ درصد شرکت های حوزه تکنولوژی یکسال است آواره شدند..
🔻بایدن: اگر ۷ اکتبر اتفاق نیفتاده بود، ۲ ماهه دیگر همه چیز تموم شده بود و جشن حذف فلسطین رو می گرفتیم...
🔻الان عادی سازی سم مهلک است، کدام اسرائیلی جرأت دارد به کشورهای عربی سفر کند...
👤استاد#رائفی_پور
⭕️ #رضا_کیانیان پروژه بگیر اعظم
🔹حاج رضا کیانیان طلبه دهه ۵۰ در مشهد هستند که از عشق منافقین به آغوش گروهک مسلح مارکسیستی پیکار رفت و مسئول شاخه خراسان آنها شد.
🔹بعد انقلاب به دلیل فاز مسلحانه دستگیر و با توبه نمایشی از اعدام فرار کرد!
💢 الان این آقا برای پست وزارت ارشاد جمهوری اسلامی، گزینه معرفی میکنه!! و کارزار رفع حصر راه میندازه...
4.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 روایت تکاندهنده صبح امروز رهبر انقلاب از مشت محکم قرآن بر دهان منافقین وسوسهکننده در جنگ احد
✍این آیه قران جواب ظریف و حسین صلاح ورزی مهره نفوذی صهیونه که هی دارن زرمفت میزنن...
روحالله #مومن_نسب با انتشار بخشی از گزارش معاون غیرقانونی و فتنهساز رییس جمهور به گلوبالیستها، خصوصاً علنی کردن هدف حذف رهبری انقلاب از رهبری نظام هشدار داد و در ویراستی نوشت:
نیروهای ضد #کودتا باید ظریف را بهمحض ورود به کشور بازداشت و تحت بازجویی قرار دهند؛ در غیر این صورت کشور بهزودی دچار بحرانهای پیچیدهتر و بسیار خطرناک خواهد شد.
خصوصیسازی سرمایهداری و سلب مسئولیت از دولت
🔸طوفان کاترینا پیشبینینشدنی نبود بلکه نتیجه ساختاری سیاسی بود که مسئولیت خود را به پیمانکاران خصوصی میسپارد و کلا از خود سلب مسئولیت میکند.
🔸 انجمن مهندسان راه و ساختمان آمریکا در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که ایالات متحده در تعمیر و نگهداری زیرساختهای عمومی خود، جادهها، پلها، مدارس، سدها تاکنون عقبمانده است و ارتقای آنها به حد استاندارد بیش از یک و نیم تریلیارد دلار در پنج سال هزینه برمیدارد.
🔸در حالی که بودجه این نوع هزینهها در آمریکا در حال کاهش است. به راحتی میشود آیندهای را تصور کرد که در آن زیرساختهای شکننده و واگذاشته شهرهای زیادی در اثر بلایا تخریب و منهدم شود و تعمیر اساسی و مرمت نشود.
🔸در این میان کسانی که دستشان به دهانشان میرسد به محلههای نگهباندار نقلمکان خواهند کرد و تدارکاتچیهای خصوصی نیازهایشان را تامین خواهند کرد.
🔸قبل از طوفان ۲۰۰۶ که علائم آن بروز کرده بود، برای مقابله با فاجعه طوفان، هجوم شرکهای تازهوارد به بازارِ فروش خدمات ایمنی و امنیتی به حد انفجار رسید. یک خط هوایی در ایالت فلوریدا اینگونه تبلیغ کرد: "اولین طرح فرار از طوفان که عملیات تخلیه را به تعطیلات هوایی برای شما تبدیل میکند." این خط هوایی تعطیلاتی را در اقامتگاههای پنجستاره مجهز به زمین گلف، آب گرم، یا در دیزنیلند برای مشتریان رزرو کرد.
🔸کسانی که دستشان به دهانشان میرسید از شهر بیرون زدند، برای خود هتل گرفتند و صد و بیست هزار نفر در نئواورلئان که بدون خودرو بودند، برای انتقال از بخش سیلزده به نقاط ایمن از خطر، نیازمند کمک دولت بودند، منتظر ماندند اما کمکی نرسید.
#دکترین_شوک
🔰 تفکر حجتیه به مراتب قویتر از تشکیلات اوست!
این روزها که پیام تسلیت برای جناب افتخارزاده مورد گفتگوست و اسم پویانفر و امثال او نیز به میان آمده، دوست دارم به ریشه اصلی این مسأله اشاره کنم! چرا که مشکل مداحان نیستند و همه آنها نیز تربیت شده منبری هایی هستند که ما را همچنان در دستگاه فکری «پیشاخمینی» رشد میدهند.
در برخی پیام های تسلیت، این نکته تاکید شده بود که ایشان خودش را وقف دعوت به سوی «امام مهدی عج» کرده بود. مسأله دقیقا همین جاست. اینکه تعریف شما از دینداری شامل پرداختن به کدام موضوعات و اولویت هاست و نسبت شما با تطبیق دین بر موضوعات روز چگونه است.
سیاسی دیدن مسأله، بدین معنا که ایشان برای آقا دعا کرده اند یا نه، روشنگر همه ماجرا نیست چرا که برخی ممکن است چنین کنند و حتی چفیه هم بر دوش داشته باشند و باز هم «فکر حجتیه» داشته باشند هر چند عضو تشکیلات حجتیه نباشند! مثال زیاد دارم!
مسأله اینجاست که «تبعیت سیاسی» از انقلاب با «تبعیت فکری» فرق دارد و این فکر برای عمده ما حتی روشن نیست! اینکه وقتی با فردی مواجه میشویم نهایتا چه ساختار فکری و اولویت هایی در ذهن ما جای می گیرد مهم نیست و اینکه آخرش برای سلامتی رهبری دعا کند شاخص «انقلابی بودن» معنا می شود!
کم ندیده ام منبری هایی که بعضا به نهادهای انقلابی نیز منتسب هستند و دایما در تقویت رویه «ضد وحدت امت اسلامی» تلاش می کنند. حالا شما بگویید این آدم را انقلابی بدانیم یا نه؟! آن کسی که بعد از طوفان الاقصی هم توجهی به این خونریزی ها ندارد را چه؟ تربیت مخاطب مبتنی بر اولویت های فکری است نه شعار!
همین که «منشور روحانیت» در ایران و حوزه ها کاملا سانسور شده و نمی توان کتابهای خوبی در رد «تحجر» نام برد یعنی تفکر حجتیه به مراتب قویتر از تشکیلات او در میان همه مذهبی ها زنده است و عملا خیلی ها در تناقض میان فکر انقلابی و مذهبی مانده اند لذا دلشان برای کسی که دایم نام امام زمان عج را میبرد غنج میرود و سکوت او مقابل کشتار مردم غزه را علیه منهج آن امام نمی بینند چرا که روایت «اسلام قبل انقلاب» همچنان زنده است و می تازاند!
+ پ ن: فکر میکردم با رفتن جلیلی به سیما اقلا آنجا شاهد چند تولید خوب در نقد تحجر خواهیم بود ولی...
📍 @komeilialireza
1.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴سخنان ظریف در اجلاس داووس:با اینکه حجاب قانون است اما آقای پزشکیان قول داده بود به قانون عمل نکند ، اگر در خیابان های تهران قدم بزنید زنان بدون حجاب را میبینید ،ما داریم در مسیر درست حرکت میکنیم!!
پی نوشت
🔴«لزومِ هوشیاری جریانِ انقلابی»
🔳ظریف هر چند معاونِ غیر قانونی رئیس جمهور می باشد ولی چنین به نظر می رسد که به وی مأموریت داده شده در یک اجتماع بین المللی گزارشِ کاری از حرکتِ موفقیت آمیزِ جریانِ حاکم بر قوه مجریه در مسیر اجرای طرحِ اندلسی کردن ایران اسلامی ارائه دهد.
🔹سخن از پذیرفتنِ گسترشِ بی حجابی با تصمیم سرانِ 3 قوه در حالی صورت می گیرد که امام خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی بی حجابی را «حرامِ شرعی و سیاسی» دانستند و به عبارتی به کلیه مسئولین از صدر تا زیلِ نظام هشدار دادند از گسترش این حرام الهی جلوگیری نمایند.
🔳در خصوصِ موافقت سرانِ دو قوه مقننه و قضائیه در همراهی با رئیس قوه مجریه در اجرای طرحِ دشمن (بنا به گفته ظریف) به طور قطع و یقین باید آقایان اژه ای و قالیباف پاسخگو باشند
🔳با این تفاسیر باید این سوال را مطرح نمود که ظریف چرا در یک اجتماع بین المللی چنین سخنانی را بر زبان جاری ساخته و چرا چون گذشته در جمع های خصوصی با نمایندگان آمریکا و رژیم صهیونیستی این مطالب را بیان نکرده است؟!
🔴 در پاسخ به این سوال می توان چنین گفت: هدفِ اصلی ظریف می تواند در راستای مشغول نمودن جریان انقلابی برای اجرای دو مأموریت دیگر باشد 1-تصویب لوایح باقیمانده از FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام 2-شروع مجدد مذاکره با آمریکا بر خلافِ تفکر امامین انقلاب