تبیین، تحلیل و اجتهاد
طرح آمریکا برای فروپاشی ایران و علل #شکست آن #بنده به عنوان کسی که از اوّلِ این انقلاب تا امروز در
با این متن میشه بهتر بیانیه #گام_دوم_انقلاب رو فهمید.
هدایت شده از اسماعیل فخریان
✅اطلاعات جدید از اقدامات رهبر انقلاب در مواجهه با آشوبهای اخیر
📝هفت صبحِ آشوب
عصر روز شنبه، با گسترش #آشوبها در شهرهای مختلف، جلسهی فوقالعادهی شورای عالی امنیت ملی برای تصمیمگیری دربارهی این موضوع برگزار شد. در جلسهی شورا، همهی اعضا متفقالقول بر این نظر بودند حالا که این طرح کلید خورده، باید اجرا شود، وگرنه عقبنشینی از این موضع، شدیدتر شدن آشوبها و ناامنیها را به دنبال خواهد داشت. اما اقناع #نمایندگان_مجلس در این شرایط، فراتر از توان رئیس مجلس بود، برای همین، نظر اعضای شورای عالی امنیت ملی این بود که باید برای حل این موضوع، باید از رهبر انقلاب کمک گرفته شود.
🔶صبح روز یکشنبه، جلسهی #غیرعلنی #مجلس برای تصمیمگیری دربارهی طرح سهمیهبندی بنزین برگزار شد. آقای #لاریجانی، رئیس مجلس، در حالی به سمتِ بهارستان رفت که پیغامی کوتاه، از رهبر انقلاب برای نمایندگان دارد: «پیرو اظهارنظر برخی از نمایندگان محترم در باب مصوبهی اخیر سران قوا، لازم است به حضرات محترم نمایندگان گفته شود مقتضی است که هرگونه اقدامی درخصوص این مصوبه در مجلس در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی باشد و از آن تخطی نشود و شرایط حساس کشور مورد توجه قرار گیرد. توفیقات آنان را از خداوند متعال خواستارم.» وقتی پیام رهبر انقلاب در مجلس خوانده شد، مجلس آرام شد.
💢پیش از این البته رهبر انقلاب به صورت مکتوب نیز نظر خود دربارهی این موضوع را به #سران_سهقوه گفته بودند. در بخشی از جلسهی چهلم شورای عالی هماهنگی سه قوه به تاریخ ۹۸/۶/۳۰، بدون مشخص شدن زمان اجرای این طرح، بحث بر سر اصلاح قیمت #حاملهای_انرژی شد و در بندهای «الف و ب» صورتجلسهی این تاریخ، مصوب شد که بنزین در کشور به دو صورت سهمیهبندی و آزاد عرضه شود. قیمت بنزین سهمیهای از قرار لیتری ۱۵۰۰ تومان، و قیمت بنزین آزاد از قرار لیتری ۳۰۰۰ تومان خواهد بود. در بخشی دیگر نیز دربارهی منابع حاصله از افزایش قیمت بنزین بحث شد و نهایتا در بند «ج» به تصویب رسید که این منابع، به مصرف پرداخت به خانوارهای کمدرآمد و دارای حقوق ثابت تعلق بگیرد.
✅نظر کلی رهبر انقلاب دربارهی مدیریت مصرف سوخت، از قبل مشخص بود. #اصلاح_الگوی_مصرف حاملهای انرژی، از جمله #بنزین، با توجه به مصرف زیاد و بیرویهی آن، یک ضرورت برای کشور است و رهبر انقلاب نیز بارها بر آن تأکید کرده بودند. اما گزارش مکتوب جلسهی فوق که تقدیم رهبر انقلاب شد، ایشان تصمیمگیری دربارهی قیمت آن، یا چگونگی اجرای آن را برعهدهی کار کارشناسی مسئولان و متخصصان، و اجماع #سران_قوا نهادند.
🔷با این حال، نظر نداشتن یا موکول کردن رهبر انقلاب به نظر سران قوا، موجب نشد که رهبر انقلاب، نسبت به ناامنیهایی که ایران را به بهانهی فوق مورد تهدید قرارداده بود واکنشی نشان ندهند. همهی حرف همین است. دومینوی خطرناکی در حال کلید خوردن بود، از یک طرف امکان اختلاف و چندگانگی میان مسئولان وجود داشت و از طرف دیگر پیادهنظام دشمن در خیابانها، جان و مال مردم را مورد هجوم وحشیانهی خود قرار داده بودند.
🔻جالب است در این بین، برخی از #دلسوزان که متوجه دقیق ابعاد حوادث اخیر نشده بودند، به رهبر انقلاب پیشنهاد دادند برای تصمیمی که دولت بر اساس اختیارات قانونی گرفته، خود را هزینه نکنند. اما نظر رهبر انقلاب کاملا متفاوت بود. رهبر انقلاب معتقدند «اصلا رهبری وجودش برای همین مواقع است و اعتبار رهبری هم برای استفادهی در همین زمانها است»، یعنی زمانهایی که کشور در شرایط خاص قرار دارد و جز با ورود رهبری، مسأله حل نخواهد شد. بنابراین در این مواقع، اساسا رهبری #تکلیف_شرعی دارند فارغ از آنکه نتیجهی آن به نفع شخص رهبری باشد یا به ضرر او، وارد میدان شده و انقلاب را از خطر اصلی نجات دهند. یعنی درست به مانند سیرهی امام خمینی(رحمهالله). ایشان بارها فرموده بودند: «من تکلیفم را تشخیص دادهام و هر کجا باشم انجام وظیفه خواهم کرد، هرچه پیش آمد، برای من اهمیت ندارد.» یا در جایی دیگر میفرمایند: «من کاری به هیاهو و درود گفتنها ندارم، بلکه شخصاً به تکلیف شرعیام میپردازم.»
نشریهی خط حزبالله
پ.ن: چند وقت پیش در ماجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان که برای استثناء بعضی از افراد به سراغ حکم رهبری، میرفتند، آقا قبل از شروع درس خارج فقهشان، فرمودند قانون را جوری تصویب و اجرا کنید که نیاز نباشد دائما سراغ حکم رهبری بیایید.
مردم نمایندگانی برای مجلس انتخاب کنید که توان مدیریت خودشان را داشته باشند و نیاز نباشد دائما رهبری را در منگنهی ورود به مسائلی که مجرای قانونی خاص دارد، قرار ندهند.
@ostad_fakhrian
حوزههای علمیه، #العجل #العجل
اسلام برای رفاه مردم در کنار معنویت به میدان آمده است.
#امام این را از آغاز شروع #مبارزات تا تشکیل نظام اسلامی و تا آخر عمر، مکرّر بیان کرد.
امامِ عظیمالشانِ ما در دنیای اسلام این را نشان داد که فقه اسلام -یعنی مقرّرات ادارهی زندگی مردم- در کنار فلسفهی اسلام -یعنی تفکّر روشنبینانه و عمیق و استدلالی- و عرفان اسلام -یعنی زهد و انقطاع الیالله و دامنبرچیدن از هواهای نفسانی- چه معجزهی بزرگی میتواند بیافریند. امام عملاً نشان داد که #اسلام_سیاسی همان #اسلام_معنوی است.۸۲/۳/۱۴
لازم است #حوزه_علمیه برای نظام جمهوری اسلامی، یک #پشتیبان باشد.
منظور از پشتیبانی، نه پشتیبانیای که در گفتگو و سخنرانی، از مسئولان این نظام تمجید و تعریف بشود، بلکه پشتیبانی به معنای حقیقی کلمه، یعنی حوزهی علمیه #خوراک_فکری این نظام را بدهد، آن را #توجیه دینی بکند، #تربیت و #انسانسازیِ لازم را برای ادارهی این نظام با عظمت بکند.
حوزهی علمیه، یک #دستگاه تولیدی و یک #کارخانهی عظیم انسانی است، باید دائم تولید کند، باید کتاب تولید کند، آدم و عالِم تولید کند، متدیّن تولید کند، فکر تولید کند و حرف تازهای بزند.
۷۰/۱۱/۳۰
پ.ن: بر اساس این دو بیان رهبر انقلاب اسلامی، برای دستیابی به دولت اسلامی و جامعهی اسلامی و سپس، تمدن اسلامی نیاز به سه مقولهی اساسی داریم:
فقه اسلام
فلسفهی اسلام
عرفان اسلام
فقه اسلام یعنی مقررات ادارهی جامعه به روش اسلامی. کاری که حوزههای علمیه متصدی آن هستند.
فلسفهی اسلام یعنی پشتوانهی عمیق فکریِ اسلامی که همچنان حوزههای علمیه متصدی آن هستند.
یعنی ظهور اسلام ناب در عمل مسئولین و مردم با ارایهی عرفان ناب اسلامی که بازهم حوزههای علمیه متصدی ارائهی آن هستند.
در انتها به این جملهی حضرت آقا بصورت ویژه توجه کنید:
سخنانی که ما به شما عرض [میکنیم]، #موعظه نیست و اینطور نیست که یک منبر رفتیم و حالا یک تذکراتی دادیم؛ نه، اینها اجرائیاتی است که #لازمالاطاعه و #لازمالاجراست. باید این کارها را بکنید. اگر نکردید، در قانون مجازات معینی ندارد که بگویند چنانچه اینکار انجام نگرفت، فلانی... باید مجازات بشود؛ اما مجازات سختتری دارد و آن قضاوتهایی است که دربارهی شما خواهد شد.
۸۵/۵/۲۳
اسماعیل فخریان
@tabyin_tahlil_ejtehad
💢 روش انتقام گرفتن مردم در کلام فرمانده کل قوا، امام خامنهای:
👈کار تبیینی و بصیرت افزایی در سه محور ذیل:
الف)▪️دشمن شناسی:
1️⃣) آمریکا
2️⃣) اسرائیل
3️⃣) دستگاه استکباری
ب)▪️دانستن نقشه دشمن:
1️⃣)تردیدافکنی در ایمان مردم
2️⃣)تردیدافکنی در غیرت دینی مردم
ج)▪️دانستن نحوه و شیوه مقابله با نقشه دشمن:
1️⃣) تقویت مبانی فکری اسلامی
2️⃣) تقویت مبانی فکری انقلابی
3️⃣) تقویت وحدت ملی
4️⃣) حفظ جهت گیری انقلابی مردم
👈دو شبهه بسیار مهم در باب دشمن شناسی:
1️⃣) دشمنی آمریکا ذاتی نیست. دعوا سر منافع است. با مذاکره قابل حل و فصل است:
✅جواب: دشمنیِ جبههی دشمنان با ملت ایران دشمنیِ ذاتی و همیشگی است نه یک دشمنیِ فصلی و موسمی. راه علاج این است که ما خود را از همهی جهات سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی قوی کنیم تا دشمن نتواند ضربه بزند؛ بنابراین اینکه برخی خیال کنند اگر ما یک قدم عقب برویم و قدری کوتاه بیاییم، آمریکاییها دست از دشمنی برمیدارند، خطائی فاحش است.
2️⃣) «کاری نکنید که آمریکاییها عصبانی شوند»
✅پاسخ: این حرف درست برخلاف فرمایش پروردگار در قرآن کریم است که میفرماید رشد نهالهای برومند و عناصر و جوانان مؤمن، اساساً برای این است که دشمنان عصبانی شوند.
📆۹۸/۱۰/۱۸
#گمنام
مرثیهای برای فلاکتِ سیاسی نیروهای تکنوکرات و لیبرال:
مجید انصاری، نزدیک به «صفر» است!
مهدی جمشیدی
[1]. واقعیّت این است که جریانِ اصلاحات، بهشدّت دچارِ «فقرِ چهره» است، امّا نه بهدلیلِ واکنشهای شورای نگهبان، بلکه بهدلیلِ عدمِجوششِ درونیِ خودِ اصلاحطلبان و اینکه تمامِ توانمندیِ اجتماعیِ آنها در شخصِ محمّد خاتمی، تمرکز یافته است. مگر غیر از این بود محمّدرضا عارف، بهعنوانِ شخصیّتِ دوّمِ جریانِ اصلاحات، نهفقط نتوانست در انتخاباتِ ریاستجمهوریِ سالِ نود و دو، محبوبیّتی برای خویش دستوپا کند، بلکه حتّی در مجلس نیز نتوانست ریاست را عهدهدار شود. افزونبراین، او حتّی در قامتِ یک نمایندۀ فعّال و پُرکار نیز ظاهر نگردید. بهاینترتیب، «وجود» و «عدمِ» عارف در مجلس، یکی بود!
[2]. شاید در گذشته، خاتمی از مقبولیّتِ اجتماعی برخوردار بود، امّا حسن روحانی آنچنان عمل کرد که تمامِ «داشتههای اجتماعیِ اصلاحطلبان» را به بادِ فنا داد و آنها را با انسداد و بنبستِ اجتماعی روبرو کرد. اینک اصلاحطلبان و شخصِ محمّد خاتمی از لحاظِ بدنۀ اجتماعی، در «بدترین وضعیّت» قرار دارند؛ بهطوریکه این زمان برای آنها، قابلمقایسه با هیچ زمانِ دیگری نیست. قوای عاقلۀ اصلاحطلبان، بهروشنی میدانند که مرثیۀ «تَکرار» خواندن نیز، گِرهی را نخواهد گشود و حتّی ممکن است آخرینِ رگههای حیاتِ اجتماعیشان را بزداید. بهراستی باید حسن روحانی، قدرتِ «تخریبگری» و «ویرانسازیِ» فراوانی داشته باشد که توانسته حتّی خاتمی را نیز با «بحرانِ بزرگِ اجتماعی» روبرو سازد.
[3]. امّا «مجید انصاری». او را باید نمادِ کنونیِ «تهدیستی» و «عجزِ» اصلاحطلبان دانست و حضورش را بهمعنیِ «بیچارگیِ سیاسی» و «انهدامِ شخصیّتیِ» اصلاحطلبان قلمداد کرد. جامعه از خصوصیّاتِ وی مطّلع نیست، که اگر باشد، لبخندِ «تمسخر» به انتخابِ اصلاحطلبان خواهد زد:
مجید انصاری، بسیار «محافظهکار» و «محتاط» است و هیچگاه در قامتِ یک نیروی سیاسیِ صریح و شفاف، ظاهر نشده است؛
مجید انصاری، «مدیر» نیست، بلکه مدیریّت میشود و بسیار «تابع» و «دنبالهرو» است؛
مجید انصاری، ازآنجاکه توانمند و مؤثّر نیست، بودن و نبودنش، تأثیری ندارد؛
مجید انصاری، «ضعیف» و «رقیق» است، نه بیحاشیه و اهلِ کار و خدمت؛
مجید انصاری، «حزبی» و «سیاسیکار» است، نه کارشناس و نخبه؛
مجید انصاری، «با همه» و «در همهجا» بوده، ولی بودنش، همچون «نبودن» است؛
مجید انصاری، «اصلاحطلب» و «لیبرال» است، نه انقلابی و وفادار به خطِ امام خمینی؛
مجید انصاری، نه «استعدادِ فکرِ راهبردی» دارد، نه «استعدادِ فعّالیّتِ اجرایی»؛
در طولِ سالهای گذشته، او فقط در عرصۀ سیاسی «بوده» است و این «بودنِ» مستمر، هرگز او را به «چهرهای توانمند» تبدیل نکرده است. او «نازلترین» و «بیمایهترین» انتخابِ ممکن است؛ حاصل یک «معامله» است، نه برآمده است از انتخابِ واقعی؛ وجود و عدمش، یکسان است؛ نزدیک به «صفر» است.
هرآنچهکه دربارۀ او نوشتم، با مشاهدۀ «کارنامۀ عملی و عینیِ او در طولِ حضورِ بلندمدّتِ چهلسالهاش در درونِ ساختِ قدرت در نظامِ جمهوریِ اسلامی»، بهآسانی، مشاهدهشدنی و در دسترس است! البتّه اگر کاری از سوی او انجام گرفته باشد...!
[4]. ضعفِ اصلاحطلبان، فقط در سرلیستی نیست که ارائه کردهاند، بلکه تمامِ نامزدهای آنها، دچارِ همینِ کاستیها و نقصهای «لوثکننده» و «دلسردکننده» هستند. در فهرستِ آنها، اثر و خبری از هیچ چهرۀ «توانمند» و «مؤثّر»ی در میان نیست؛ گویا قرار است همان تجربۀ انتخاباتیِ پیشین، «تَکرار» شود و تعدادی نامزدِ «ضعیف» و «بیرمق» و «ناتوان»، به مجلس راه یابند تا فقط راه یافته باشند، نه برای اینکه کاری کنند و گِرهی را بگشایند! و شاید اصلاحطلبان دریافتهاند که در این انتخابات، احتمالِ بسیار اندکی برای پیروزی دارند و بهاینسبب، کسانی را آوردهاند که نقشِ سیاهیلشکر را بازی کنند و در این معرکه، بسوزند و دست از پا درازتر، بازگردند!
[5]. یکی از خدمات و حَسناتِ حسن روحانی نسبت به جبهۀ انقلاب، سعی و اهتمامِ ناخواستۀ وی در «میراندن» و «منهدم» کردنِ بدنۀ اجتماعیِ نیروهای اصلاحطلب و شخصِ محمّد خاتمی است! «بیکاریِ روحانی»، «کارِ اصلاحطلبان» را ساخت و آنها را از نظرِ اجتماعی و سیاسی، «ویران» و «نابود» کرد! شاید این اقدامِ بزرگ، از کسی ساخته نبود و سالها باید کوشش میشد تا جریانِ اصلاحات، اینچنین «منزوی» و «بیاثر» و «ضعیف» شود، امّا حمایتِ اصلاحطلبان از روحانی، چنان ضربۀ مهلکی به «اعتبارِ اجتماعی»شان وارد آورد که شاید اگر گفته شود که اصلاحات، نتمام شده است، سخنی بهگزاف گفته نشده باشد. حسن روحانی، یک مانعِ بزرگ و خدعهگر را از پیشِ پای نیروهای انقلابی برداشت.
مهدی جمشیدی
@tabyin_tahlil_ejtehad
✔️ بخش هایی از سخنان حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب
🔹جامعه نخستین اسلامی که پیامبر ایجاد کرد در مدینه با تعداد کمی آغاز شد ولی به برکت ارشاد ، احکام و معارف پیامبر روز به روز افزایش یافت و قویتر شد
🔹در قرن ۴ هجری جامعه اسلامی از لحاظ سیاسی وسیع ترین جامعه در دنیا بود.
🔹حرکت و طبیعت اسلام پیشرفت و حرکت کردن است.
🔹اگر صادقانه حرکت کنیم ، تنبلی نکنیم، ساده نگری نکنیم میتوانیم ایران را به قله برسانیم.
🔹هدف نزدیک ما رسیدن به قلههای اجتماعی ، فرهنگی ، علمی و .. است ولی هدف دور هدف تمدن اسلامی است.
🔹از دشمنیها نباید تعجب کرد.
🔹آمریکایی ها چندبار گفتهاند حاضرند کمک دارویی به ایران کنند و گفتهاند فقط شما از ما بخواهید.
🔹این از حرفهای عجیب است؛خودتان دچار کمبود هستید.
🔹اگر دستتان باز است خودتان استفاده کنید؛شما خودتان متهمید که کرونا را ایجاد کردهاید.
🔹 تجربه چهل ساله انقلاب به ما نشان میدهد که کشور ظرفیت مقابله با مسائل و چالش ها را در هر سطحی داراست.
🔹کشور ظرفیت های فوق العادهای دارد.
🔹مهم این است که این ظرفیتها به وسیله مسئولان شناسایی و در همه بخشها، افراد مومن و جوانان با انگیزه، به کار گرفته شوند.
🔹دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا را همه عمل کنند
🔹حتی اجتماعات دینی در کشور تعطیل شد که در تاریخ ما به این شکل بی سابقه است که حتی حرم های مطهر و نمازهای جمعه تعطیل شود ولی چاره ای نبوده و مصلحت اینگونه بوده.
🔹ان شاالله خداوند این بلا را از همه مردم جهان کم کند.
🔹ما دشمن کم نداریم ولی آمریکا خبیث ترین آنها است
🔹دستور المعمل مقابله با دشمنان در قرآن آمده است و آن صبر است.
🔹ایستادگی کردن ، پیگیری کردن و مقاومت کردن محاسبات دقیق خود را تغییر ندادن با روحیه حرکت کردن معنی صبر است.
🔹ملت ایران در این مدت نشان داده اند که صبور هستند.
🔹این روزها با بیماری همه گیر بین المللی کرونا مواجه هستیم.
🔹 بعضیها در کشور خود اطلاعات این بیماری را پنهان میکنند.
🔹این بیماری مشکلات اقتصادی ایجاد میکند که خداوند می فرماید اینجا هم صبر لازم است.
🔹مسئولین محترم در این کار دستوراتی دادهاند که همه باید به آن عمل کنند تا این بیماری خطرناک در کشور کنترل شود.
🔹قوت در فضای مجازی حیاتی است
🔹قوت در زمینه بهداشتی و درمانی حیاتی است که در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است.
🔹جهش تولید، از ابزارهای قدرت است.
🔹جهش تولید به ابزارهایی نیاز دارد، از قاچاق و واردات بی رویه جلوگیری شود. به تولیدکننده کمک شود. امسال این کارها باید انجام شود.
۱۳۹۹/۱/۳
ارسالی از طرف آقای ابراهیمی_بیرجند
@tabyin_tahlil_ejtehad
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
تبیین و توضیح بیانات رهبر انقلاب_سوم فروردینتبیین و توضیح بیانات رهبر انقلاب_سوم فروردین.mp3
زمان:
حجم:
12.37M
🔊 #بشنوید
#تبیین و #توضیح بیانات رهبر انقلاب اسلامی توسط حجهالاسلام و المسلمین فخریان
۱۳۹۹/۱/۳
#مهم
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
عادتهایی که نباید از نقی، ارسطو و بهتاش یاد بگیرید.
🔹🔸پنهانکاری، دروغگوییهای متعدد اعضایخانواده و.. نباید در خزانه رفتاری بزرگسالان تقویت شود.
♦️طبق نظرسنجیها، سری ششم سریال پایتخت توانسته است درصد زیادی از مخاطبان را با خودش همراه کند. به بهانه پربازدید بودن پایتخت در روزهای قرنطینه از زاویه روان شناسی به ابعاد گوناگون سریال میپردازیم. البته که میتوانیم چشممان را بر تمام نقاط ضعف این سریال ببندیم و صرفا آن را تحسین کنیم اما نگاه سیاهوسفید در هر زمینهای ناکارآمد است. در پایتخت شش میبینیم که پسر بزرگ خانواده، نقش مادرش را به رسمیت نمیشناسد و معمولا با او محترمانه صحبت نمیکند. بهتاش به دلیل عصبانیت، سرش را به دیوار میکوبد و به ارسطو لگد میزند. در این سریال درباره مواد مخدر بهراحتی صحبت میشود و خاصتر اینکه صحنه خشونت باری نمایش داده میشود که بهبود به دلیل سندروم دست بیقرار، دوبار ارسطو را از گردن روی دستش میگیرد! یکی از آسیبهای نمایش خشونت در تلویزیون این است که مخاطب یاد میگیرد بهجای تجربه هیجانهایش، آنها را بهطور افراطی تخلیه کند! یعنی اگر عصبانی است، بهجای پردازش شناختی و هیجانی، آن را در لحظه، با شدیدترین حالت ممکن تخلیه کند. اگر خشمگین است، طعنه بزند، برخورد تهاجمی داشته باشد و ... .
1⃣آسیبهای ترویج شوخیهای پرخاشگرانه
♦️در سری جدید پایتخت، بارها شاهد شوخیهای پرخاشگرانه هستیم. دست انداختن دیگران، توهین، تمسخر، آزار کلامی و جسمی، جزو شوخیهای پرخاشگرانه هستند. ممکن است این سکانسها باعث خنده شوند اما چنین خندهای به قیمت بیاحترامی به شخصیت افراد تمام میشود. حالا طیف زیادی از مخاطبان، شاهد پیامهای کلامی و غیرکلامی خشونتبار هستند. رسانه در جایگاه یک الگو، میتواند باعث ترویج یا بازداری برخی از رفتارها شود. تکرار شوخیهای پرخاشگرانه در سریال، اصل «بازداریزدایی» را تقویت میکند؛ یعنی زمانی که فرد، کاری را انجام میدهد بدون آنکه با پیامد نامطلوب آن مواجه شود. در این صورت، ترس بیننده از انجام همان رفتار، کم یا خنثی میشود. بنابراین مخاطبی که کنایههای بیشمار شخصیتها را میشنود، احتمالاً با خودش میگوید گفتن این حرفها نهتنها بد نیست بلکه خندهدار هم هست! بیآنکه در رفتارهای روزمرهاش به پیامد رفتار و احساسی که در فرد مقابل ایجاد میکند، بیندیشد.
2⃣از ارزیابیانتقادی کمک بگیرید
♦️البته همه به یک اندازه از رسانه الگو نمیگیرند. به کمک «ارزیابی انتقادی» میتوانید از خودتان بپرسید آیا خندیدن به هر چیزی درست است؟ آیا جمله پرتکرار ارسطو که میگوید «من یه حبسیام، کسی که حبس رفته همیشه یه ساک آماده گوشه خونه داره!»، کارکرد خوبی در جامعه دارد؟ صحنه خشونتبار خفه شدن ارسطو، چه تأثیری روی بچهها دارد؟ اگر نقش فرهنگسازی تلویزیون برایتان جدی نیست، به این مثل دقت کنید که سالها پیش، دعوای بررهای در روستای خیالی برره، باعث شد تا برخی دانش آموزان با تقلید از همین دعوا، در مدرسه به همدیگر آسیب بزنند! عادت به پنهانکاری و دروغگویی اعضای خانواده، تیغ زدن دیگران توسط بهتاش، مصرف و جابه جایی مواد هم تعدادی از مثالهایی هستند که نشان میدهند شاهد ضدهنجار در تلویزیون هستیم. بنابراین ممکن است کودکان و نوجوانان با تماشای پایتخت، بهجای فراگیری هنجارهای کارآمد، رفتارهای ناسالم را درونی کنند و رفتارهای هنجارشکنانه هم در خزانه رفتاری بزرگسالان، تقویت شود.
3⃣عادتهایی که سم ارتباط هستند
♦️تکیهکلامها، به دلیل ساده و کوتاه بودنشان میتوانند در مکالمههای روزمره، بهطور تکراری استفاده شوند و تأثیر بگذارند. رفتار کنایهآمیز و تکیهکلامهای گزنده، بهمرورزمان تبدیل به عادت میشوند؛ در نتیجه افراد بدون هیچ پردازش ذهنی از آنها در ارتباطشان استفاده میکنند. یکی از نیازهای طبیعی در هر ارتباطی، نیاز به «احترام» است. عادتهای ناسالمی مثل کنایه زدن، باعث میشود نتوانیم نیاز مخاطبمان را به رسمیت بشناسیم و با آنها به شکل مستقیم حرف بزنیم. ممکن است بیاحترامی را معادل صمیمیت بگیریم و با ارجاع اشتباه به سریال و گفتن این جمله که (تو پایتخت هم همینها رو میگفتن)، نیاز به احترام و هیجان ناخوشایند طرف مقابل را نادیده بگیریم.
نگار فیضآبادی| کارشناسارشد روان شناسیبالینی
@tabyin_tahlil_ejtehad
با دقت بخوانید
🔹اخیرا پویشی با هدف معرفی امام زمان "علیهالسلام" به جهانیان شکل گرفت که کاربران را دعوت به عضویت در توییتر و مشارکت در طوفان توییتری در شب نیمه شعبان میکند. در این زمنیه نکاتی چند لازم به ذکر است:
1⃣توییتر شبکهاجتماعی فیلتر شده است و استفاده از فیلترشکن خلاف قانون و خلاف شرع است. توصیه به قانونشکنی و فعل حرام، توسط برخی از شخصیتهای مذهبی مطرح و تاثیرگذار، چه توجیهی دارد؟!
2⃣بررسیها نشان میدهد ۲۴ درصد محتوای توییتر توسط رباتها تولید میشوند! در آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ۱۹ درصد توییتهای انتخاباتی، توسط رباتها ارسال شده اند! از نهادهایی همچون سازمان سراج تا مجموعه های مصاف و بیان معنوی، کاربران زیادی را به فعالیت در توییتر سوق دادهاند، سوال میشود چند ربات فعال ساختهاید؟!
3⃣ چند سال پیش گزارشی منتشر شد که ۷۵ درصد محتوای توییتر تنها توسط ۵ درصد کاربران تولید میشود! –هرچند این آمار امروزه تغییر کرده است- اما کسانی که مخاطب این فرمایش رهبری بودند که «ورود به شبکههای اجتماعی خارجی باید هوشمندانه باشد» -نقل به مضمون- بدانند ورود هوشمندانه یعنی این! یعنی تعداد محدودی از کاربران، که با استفاده از تکنیکها و تاکتیکهای جنگ رسانهای، دست به عملیات بزنند، یعنی چریک سایبری تمام عیار، نه دانشآموز و دانشجویی که تنها استفاده از فیلترشکن و شیوه عضویت در توییتر را به او آموزش دادهاید!!
4⃣ داعیهداران فعالیت در توییتر و اینستاگرام اذعان دارند که این سرویسها زمین دشمن هستند. نهادهایی که مدعی ساماندهی ۱۰۰۰ گردان سایبری هستند، بفرمایند چند نفر از آنها نیروی زبده عملیاتی هستند؟! بررسیها نشان میدهد بیش از ۹۵ درصد این افراد، کمترین اطلاعی از پیچیدگیهای فعالیت در زمین دشمن ندارند؛ بلکه حضور آنان در خط مقدم تنها تلفات را افزایش داده است. چهبسیار جوانان پاک، انقلابی و مذهبی که به عنوان چریک جنگ نرم، با ورود به سرویسهای دشمن، ایمان، اعتقاد و طهارت خود را از دست داده و گرفتار منجلاب فساد شدهاند.
5⃣ فعالیت گسترده کاربران عادی در زمین دشمن، از یک سو شناخت او نسبت به جبهه انقلاب را تکمیل کرده که خود تبعات مخرب فراوانی دارد، از سوی دیگر به مرور زمان با تغییر ذائقه، کاربر ایرانی را ملزم به تبعیت از قوانین خود میکند؛ ادامه فعالیت به شرط ترک هر اقدام استکبارستیز که گوشه ای از آن را در ایام شهادت حاج قاسم عزیز و حذف صفحات گسترده دیدیم، نمونهای از این قوانین است.
6⃣ شناسایی دلدادگان انقلاب اسلامی در سایر کشورها و قرار گرفتن آنان در تور اطلاعاتی سرویسهای جاسوسی دشمن، قصهی پرغصهای است که نتیجهی فعالیت بیحساب و کتاب در سرویسهای صهیونیستی بوده و شرح آن در این مجال نمیگنجد.
7⃣ برادران عزیز! راهکار این است و جز این نیست: به جای فراخون عمومی برای فعالیت در توییتر و اینستاگرام، با تکیه بر مهارت چشمگیر نخبگان جوان، طراحی و ساخت ربات را در دستور کار قرار دهید، به جای ۱۰۰۰ گردان، یک تیپ زبده عملیاتی آموزش دهید و آن ۱۰۰۰ گردان را به خط کنید تا بر سر یکایک اعضای شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و قوه قضائیه فریاد بزنند که چرا تاکنون فضای مجازی در طراز انقلاب اسلامی راه اندازی نشده و اساسا ولنگاری، پلشتی و انفعال در این حوزه استراتژیک، براثر اقدامات شبکه نفوذ تا کی؟!!
حجهالاسلام کرباسی
با کمی تصرف
@tabyin_tahlil_ejtehad
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
✅ چرا در تبیین شخصیت رهبران دینی نباید صرفاً به بیان سن و سال و تاریخ و محل تولد و نام پدر و مادر آنها پرداخت؟
✅ پاسخ: رهبر انقلاب در سلسله سخنرانیهای سال ۵۱ در هیات انصار الحسین "علیهالسلام" اینگونه میفرمایند: شناسایی اهلبیت "علیهمالسلام" به نام و نشان و پارهای از خصوصیات، حرفتازهای نیست، این را که امام سوم در سال چندم هجرت، یا امام ششم در زمان کدام قدرت اموی یا عبّاسی دیده به جهان گشود؟! یا میدانیم، یا اگر هم نمیدانیم، لازم نداریم. آنچه در زمینهی شناخت این بزرگمردان الهی برای ما لازم است، شناخت سیمای واقعی آنهاست. آنچه امروز به آن میگویند: بیوگرافی.
بیوگرافی یک انسان را چه چیزهایی تشکیل میدهد؟ آیا تاریخ ولادت او و تاریخ وفات او و عدد فرزندان او و نام زنان اوست؟ یا نه، عناصر و عوامل تشکیلدهندهی شخصیت او است؟ چه چیزهایی شخصیت این رجل مورد نظر را تشکیل میدهد؟ وقتی که کسی دربارهی یک چهرهی معروفی مثل گاندی حرف میزند یا کتاب مینویسد، اگر بپردازد به اینکه گاندی در چه سالی و چه ماهی از آن سال و چه روزی از آن ماه و از پدری به چه نام و از مادری به چه خصوصیت و در کدام شهر و در چه ساعت و در چه طالعی متولد شد و کِی مُرد و چند زن گرفت و چند فرزند پیدا کرد، آیا شما که نه شیعهی گاندی هستید، نه گاندی امام شما است، با خواندن یک چنین کتابی قانع خواهید بود که گاندی را شناختهاید؟ یقیناً نه.
آنچه در زمینهی شناخت شخصیتی مثل گاندی برای شما قانع کننده است، این است که بدانید گاندی در هندوستان چه کرد؟ با کدام دشمن روبرو بود؟ انگیزهی او در مخالفت با این دشمن چه بود؟ برای اجرای این عمل از چه برنامهها و از چه وسائلی استفاده کرد؟ روابط او با دیگر شخصیتها و چهرههای معروف هند به چه صورت بود؟
اینها برای شما مهم است و شما نگاه کنید به این بیوگرافیهای معروفی که نویسندگان بیوگرافینویسِ معروف عالَم -مثل رومن رولان- دربارهی چهرههای معروف نوشتهاند؛ ببینید چطور نوشتهاند. بعد که آنها را نگاه کردید، به سمت قفسهی آن طرف کتابخانهتان برگردید نگاه کنید به آنچه که به عنوان بیوگرافیِ امامان اهلبیت "علیهمالسلام" دوستان آنها و شیعیان آنها دربارهی این بزرگمردان به سِلک تحریر درآوردهاند، نگاه کنید. در اینجا شما بسی حیرت زده خواهید شد؛ زیرا خواهید دید که در این نوع دوم از کتابها، چیزی که وجود ندارد، همین مسائل است.
کتاب همرزمان حسین "علیهالسلام"، گفتار سوم
پ.ن: مراقب باشیم در تبیین شخصیت رهبر انقلاب دچار سطحینگری نشویم.
فهم منظومهی فکری رهبری، مانع از سطحینگر شدن ما خواهد شد.
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
با عرض سلام خدمت شما
در طی چند پیام به تبیین بیانات رهبر انقلاب در اجلاس سالیانه روسا و مدیران آموزش و پرورش در تاریخ ۱۱شهریور میپردازیم🔻
رهبر انقلاب اسلامی:
ما میخواهیم خروجی این دستگاه عظیم، این ماشین بزرگ، یک خروجیای باشد منطبق بر تفکّر اسلامی.خب حالا آن انسان مطلوب جامعهی اسلامی و انقلاب اسلامی و نظام اسلامی چه خصوصیّاتی دارد؟ در این مورد هم البتّه خیلی صحبت شده -همه صحبت کردهاند، بنده هم مطالبی همیشه عرض کردهام، دیگران هم گفتهاند- امّا حالا اگر بخواهیم به طور خلاصه در چند جمله که متناسب با آموزش و پرورش هم هست، آن انسان طراز اسلامیای را که توقّع هست آموزش و پرورش او را تربیت کند معرّفی کنیم، این جور تعریف میکنیم که انسانی باشد با این خصوصیّات: اوّلاً مؤمن باشد؛ ایمان اوّلین شرط است. ثانیاً خردمند باشد؛ یعنی عقل را به کار بگیرد. «لَعَلَّکُم تَعقِلون»در قرآن ببینید چقدر هست! ثالثاً اندیشمند باشد؛ یعنی فکر کند. عقل فقط برای پیدا کردنِ راههای عملیِ زندگی نیست؛ عمده برای فکر کردن و اندیشیدن است، که این از دانشمند شدن مهمتر است. اگر بخواهیم دانشمندان خوبی داشته باشیم، باید اندیشمندان خوبی داشته باشیم. بعد، دانشمند شدن و کسب علم؛ این هم یک خصوصیّت است. مجاهد و اهل عمل باشد؛ یعنی نشستن و حرف زدن و صرفاً فکر کردن و حرّافی کردن کافی نیست، باید اهل عمل باشد که حالا در این زمینه هم بحثهای زیادی وجود دارد. عمل هم عمل مجاهدانه و پیگیر [است]؛ همان [عملی] که در عرف شرع مقدّس اسلام «جهاد» گفته میشود که آن وقت این جهاد در اینجا جهاد فیسبیلالله است، جهادِ موردِ ترغیبِ شرع است. انسانِ باانصافی دربیاید، [انسانِ] بانظمی دربیاید، متخلّق به اخلاق اسلامی دربیاید؛ اینها خصوصیّات انسانی است که ما توقّع داریم در آموزشی که شما میدهید و پرورشی که شما میکنید، یک چنین انسانی به وجود بیاید.
۹۹/۶/۱۱