از قرآن عزيز و كريم و استدلالات آن در موارد وحي و نبوت و قيامت بگذريم، كه از نظر شما اول بحث است، اصولاً ميل نداشتم شما را در پيچ و تاب مسائل فلاسفه، بخصوص فلاسفة اسلامي، بيندازم. فقط به يكي دو مثال ساده و فطري و وجداني كه سياسيون هم ميتوانند از آن بهرهاي ببرند بسنده ميكنم. اين از بديهيات است كه ماده و جسم هر چه باشد از خود بيخبر است. يك مجسمه سنگي يا مجسمه مادي انسان هر طرف آن از طرف ديگرش محجوب است. در صورتي كه به عيان ميبينيم كه انسان و حيوان از همه اطراف خود آگاه است. ميداند كجاست؛ در محيطش چه ميگذرد؛ در جهان چه غوغايي است. پس، در حيوان و انسان چيز ديگري است كه فوق ماده است و از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نميميرد و باقي است. انسان در فطرت خود هر كمالي را به طور مطلق ميخواهد. و شما خوب ميدانيد كه انسان ميخواهد قدرت مطلق جهان باشد و به هيچ قدرتي كه ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختيار داشته باشد و گفته شود جهان ديگري هم هست، فطرتاً مايل است آن جهان را هم در اختيار داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم ديگري هم هست، فطرتاً مايل است آن علوم را هم بياموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق بايد باشد تا آدمي دل به آن ببندد. آن خداوند متعال است كه همه به آن متوجهيم، گرچه خود ندانيم. انسان ميخواهد به «حق مطلق» برسد تا فاني در خدا شود. اصولاً اشتياق به زندگي ابدي در نهاد هر انساني نشانه وجود جهان جاويد و مصون از مرگ است. اگر جنابعالي ميل داشته باشيد در اين زمينهها تحقيق كنيد، ميتوانيد دستور دهيد كه صاحبان اينگونه علوم علاوه بر كتب فلاسفه غرب در اين زمينه، به نوشتههاي #فارابي و #بوعليسينا _رحمتالله عليهما_ در حكمت مشاء مراجعه كنند، تا روشن شود كه قانون عليت و معلوليت كه هرگونه شناختي بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراك معاني كلي و نيز قوانين كلي كه هرگونه استدلال بر آن تكيه دارد، معقول است نه محسوس، و نيز به كتابهاي #سهروردي _رحمتالله عليه_ در حكمت اشراق مراجعه نموده، و براي جنابعالي شرح كنند كه جسم و هر موجود مادي ديگر به نور صرف كه منزه از حس ميباشد نيازمند است؛ و ادراك شهودي ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسي است. از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه #صدرالمتألهين _رضوانالله تعالي عليه و حشرهالله معالنبيين والصالحين_ مراجعه نمايند، تا معلوم گردد كه: حقيقت علم همانا وجودي است مجرد از ماده؛ و هرگونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد. ديگر شما را خسته نميكنم و از كتب عرفا و بخصوص #محيالدينابنعربي نام نميبرم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تني چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اينگونه مسائل قوياً دست دارند، راهي #قم گردانيد، تا پس از چند سالي با توكل به خدا از عمقِ لطيفِ باريكتر از مويِ منازل معرفت، آگاه گردند، كه بدون اين سفر، آگاهي از آن امكان ندارد. جناب آقاي گورباچف، اكنون بعد از ذكر اين مسائل و مقدمات، از شما ميخواهم درباره اسلام به صورت جدي تحقيق و تفحص كنيد. و اين نه به خاطر نياز اسلام و مسلمين به شما، كه به جهت ارزشهاي والا و جهان شمول اسلام است كه ميتواند وسيله راحتي و نجات همه ملتها باشد و گره مشكلات اساسي بشريت را باز نمايد. نگرش جدي به اسلام ممكن است شما را براي هميشه از مسئله افغانستان و مسائلي از اين قبيل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان كشور خود دانسته و هميشه خود را در سرنوشت آنان شريك ميدانيم. با آزادي نسبي مراسم مذهبي در بعضي از جمهوريهاي شوروي، نشان داديد كه ديگر اينگونه فكر نميكنيد كه مذهب مخدر جامعه است. راستي مذهبي كه ايران را در مقابل ابرقدرتها چون كوه استوار كرده است مخدر جامعه است؟ آيا مذهبي كه طالب اجراي عدالت در جهان و خواهان آزادي انسان از قيود مادي و معنوي است مخدر جامعه است؟ آري، مذهبي كه وسيله شود تا سرمايههاي مادي و معنوي كشورهاي اسلامي و غيراسلامي، در اختيار ابرقدرتها و قدرتها قرار گيرد و بر سر مردم فرياد كشد كه دين از سياست جدا است مخدر جامعه است. ولي اين ديگر مذهب واقعي نيست؛ بلكه مذهبي است كه مردم ما آن را «مذهب امريكايي» مينامند. در خاتمه صريحاً اعلام ميكنم كه جمهوري اسلامي ايران به عنوان بزرگترين و قدرتمندترين پايگاه جهان اسلام به راحتي ميتواند خلأ اعتقادي نظام شما را پر نمايد. و در هر صورت، كشور ما همچون گذشته به حسن همجواري روابط متقابل معتقد است و آن را محترم ميشمارد.
والسلام عليمناتبع الهدي.
۶۷/۱۰/۱۱روحالله الموسويالخمينی
#تبیین
@t_manzome_f_r
برشی از کتاب #دغدغههای_فرهنگی
ملت ایران واقعا سرشار از برجستگیها و درخشندگیها است. اگر به تاریخ مراجعه کنیم در سطر سطر تاریخ دنیا توانایی، نبوغ و حق و محنت ملت ایران بر همه دنیا مسطور و مضبوط است. اما این ملت امروز از لحاظ فرهنگی، آن پختگی و بلوغ کافی را ندارد. در معیار تاریخ کسانیکه تازهکارند از ما جلو افتادهاند. لیکن ما آن زمینه را داریم. یقینا منبع عظیم فرهنگ و فکر و رشد و نبوغ، در سینه این ملت موج میزند. باید از آن استفاده کرد و بهره برد.
#نهمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدن_ساز
#رهبر_انقلاب_اسلامی
#تبیین
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
#مطالبهگری
#رهبر_انقلاب
#فرمانده
آنچه من بر آن تأکید میکنم، این است که ما امروز در جامعهمان نیاز مبرم داریم به اینکه #آرمان_ها را مدام تکرار کنیم، مدام بگوییم، مدام روی آن کار کنیم، مدام مطالبه کنیم. این #مطالبه_گری خیلی چیز خوبی است. #مطالبه_گریِ آرمانها از آن چیزهایی است که از آن نباید دست برداشت. اگر چنانچه این حجم عظیم و وسیع تهاجم به افکار عمومی از سوی ضدّ انقلاب با این #مطالبهگریها مواجه نشود، قطعاً #ویرانگری خواهد کرد. یادآوری آرمانها، مطرح کردن آرمانها، خواستن آرمانها، #طلبکاری نسبت به تحقّق این آرمانها یک سدّی است در مقابل تخریب افکار عمومی و فضاهای نخبگانی _که متأسّفانه روی فضاهای نخبگانی هم دارند کار میکنند_ و فضاهای مدیریّتی؛ که در مواردی هم متأسّفانه بیتأثیر نبوده. اینجا یک #لشکری از جوانهای مؤمن و انقلابی لازم است که وارد میدان بشوند، مطالبه کنند آرمانها را و خودشان کمک کنند به تحقّق این #آرمان_ها.
بنابراین، احتیاج است به یادآوری این #آرمان_ها با همان زبانِ ویژهی جوانِ مؤمنِ انقلابی که از خصوصیّاتش صراحت است، از خصوصیّاتش شجاعت در گفتار است؛ اینکه #شجاعانه حرف خودش را بزند. امروز نسبتاً همینجور هم بود؛ ما احساس کردیم یک انگیزهی شجاعانهای وجود دارد برای اینکه بگویند یک چیزهایی را. بایستی این ارزشها بهصورتِ صریح، هوشیارانه، دائماً #مطالبه بشود؛ از سوی جوانِ پای کار.
۹۷/۳/۷
آغاز به کار #مطالبه_گری طرح تبیین منظومه فکری رهبری.
جهت ثبتنام در لشکر #مطالبه_گری و #آموزش به این آیدی مراجعه کنید
@Jahadmm1059
#تبیین
@t_manzome_f_r
#خاطرات_رهبر_انقلاب۶۲
شهیـدي که زیر آفتـاب مانـده بـود
در یکی از همین روزهـایی که مـا در خطوط جبهه حرکت میکردیم، یـک نقطهاي بود که قبلا توسط دشـمن متصرف شده بود، بعد نیروهاي ما رفته بودند آنجا را مجددا تصرف کرده بودند، بنده داشتم از این خطوط بازدید میکردم و بـه یگانهـا و به سـنگرها و به این بچههـاي عزیز رزمنـدهمان سـر میزدم، یـک وقت دیـدم یکی دو تـا از برادران همراه من خیلی ناراحت، شـتابان، عرق ریزان، آشـفته، آمدنـد پیش من و من را جـدا کردنـد از کسانی که داشـتند به من گزارش میدادنـد، دیـدم که اینها ناراحتند گفتم چیه؟ گفتند که بله ما داشتیم توي این منطقه میگشتیم، یک وقت چشممان افتاده به جسـد یک شـهیدي که چند روز است این شـهید بدنش در زیر آفتاب اینجا باقیمانده. من به شدت منقلب شدم و ناراحت شدم و به آن برادرانی که مسئول بودنـد در آن خـط و در آن منطقه، گفتم سـریعا این مسأله را دنبال کنیـد، جسـد این شـهید را بیاوریـد و جسد شـهداي دیگر را هم که در این منطقه ممکن است باشند جمع کنید. اما در همان حال در دلم گفتم قربان جسد پاره پارهات یا اباعبـدالله، اینجـا انسـان میفهمـد کـه به زینب کـبري چقـدر سـخت گـذشت، آن وقـتی که خـودش را روي نعش عریـان برادرش انـداخت، و با آن صـداي حزین، با آن آهنگ بیاختیار، کلمات را در فضا پراکنـد و در تاریخ گذاشت فریاد زد: "بأبی المظلوم حتی قضا... پـدرم قربان آن کسـی که تا آن لحظهي آخر تشـنه ماند و تشـنه لب جان داد.
بیانات در خطبههاي نماز جمعه ۱۳۶۷/۶/۴
#خاطرات
#رهبر_انقلاب_اسلامی
#تبیین
@t_manzome_f_r
قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحت طلبی و عافیت نیست. در روایات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است، به شدت امتحان میشوید، فشار داده میشوید. امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که میدان مجاهدتی هست. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان میشوند. در کورههای آزمایش وارد میشوند و سربلند بیرون میآیند و جهان به دوران آرمانی و هدفی مهدی موعود (ارواحنا فداه) روزبه روز نزدیکتر میشود، این، آن امید بزرگ است.
بیانات در دیدار مردم قم ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
#مهدویت
#امام_خامنهای
#تبیین
@t_manzome_f_r
با سلام خدمت همراهان گرامی
مهمترین هدف "طرح تبیین منظومه فکری رهبری" نشر اندیشههای حضرتآیتالله العظمیخامنهای _رهبر انقلاب اسلامی_ با شیوههای مختلفِ رسانهای و هنری است.
از ابتدایِ شروع طرح تاکنون، تولید محتواهای مختلفی از جمله تالیف #کتاب، عکسنوشتههای کتب سیر مطالعاتی، فلشکارت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، اینفوگرافیک زندگی سیاسی_اجتماعی بعضی از امامان معصوم، اینفوگرافیک زندگینامه رهبرانقلاب، عکسنوشتهی بیانات رهبر انقلاب در دیدار های مختلف و... تولید و منتشر شده است.
شما میتوانید عکسنوشتههای کتب سیر مطالعاتی #تمدن_ساز را از لینکهای زیر دریافت نمایید.
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
لینک دسترسی به کانال #عکس_نوشته کتابهای سیر مطالعاتی طرح تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری در پیامرسان #ایتا
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/ketabetarhekoli
کتاب ولایت و حکومت
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/Velayatvahokomat
کتاب انسان ۲۵۰ ساله
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/ensane250saale
کتاب میراث فاطمی
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/mirathefatemi
کتاب ولایت فقیه
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/velayat_faghih
کتاب تشکیلات
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/ketabetashkilat
کتاب انسان در اندیشه آیتاللهالعظمیخامنهای
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/ketab_ensan
کتاب معیشت پرهیزکارانه
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/maishat_parhizkarane
کتاب دغدغههای فرهنگی
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/daghdaghehayefarhangi
@t_manzome_f_r
برشی از کتاب #دغدغههای_فرهنگی
در یک کشور مساله ادبیات و فرهنگ، مساله اصلی است؛ درهمه دورانها چه در دورانی که کشور و ملتی در حال یک تحول اساسی است و چه در دوره بازسازی و بازپروری ذخایر ملی و پس از آن، گره گشایی اصلی، به وسیله فرهنگ است؛ که پایههای اساسی فرهنگ هم، همین ادبیات وهنر است. اینهاست که در ذهنیت و عمل مردم تاثیراتی دارد. حتی فرهنگ عامیانه مردم محصول و شکل گرفته بهوسیله همین ادبیات و هنر است.
#نهمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدن_ساز
#رهبر_انقلاب_اسلامی
#تبیین
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
استاد سیدعلی خامنهای که حالا رهبری بسیاری از #اندیشه_ها بر عهدهی اوست، قریب به ۶دهه است که #معلمی بس بزرگ در موضوع معارف اسلام به شمار میرود.
خصوصیت بارز استاد، #فهم درست و دقیق معارف دینی که در راس آنها #توحید است، میباشد.
نگاه استاد سیدعلی خامنهای به مساله #توحید نه یک نگاه صرفا ذهنی و تئوری است، بلکه ایشان معتقدند که #توحید یک مقولهی تمدن ساز است.
از سلسله سخنرانیهای او در رمضان المبارک سال۵۳شمسی که در مسجد امام حسن مجتبی علیهالسلام در مشهد ایراد میکرد، کاملا پیداست که او بر این باور است که توحید از یک انسانِ معتقد _ بر اساس تئوری توحید که تعهدزا و عمل آفرین است_ یک انسان #انقلابی و حاضر در صحنهی اجتماع، و یک #سالک الیالله میسازد.
ایشان معتقد است:
توحید مثل روحی در کالبد تمام مقررات اسلامی هست. مثل هوای رقیق و لطیفی در تمام اجزای این ساختمان و پیکرهای که نامش اسلام است، هست. در همهی مویرگها حتی هست، یک دانه حکم را در اسلام شما نمیتوانید پیدا کنید که رنگی و نشانی از توحید در آن نباشد.
ما به خیالمان میآید که توحید یک چیزی است که فقط در مغزمان بایستی روشن کنیم، [لکن] به زندگی که رسیدیم این توحید در زندگی دیگر هیچ اثری ندارد، اگر هم اثر داشته باشد، در زندگی شخصیست، در زندگی اجتماعی نیست.
آن توحیدی که اسلام به آن دعوت میکند، توحیدیست بالاتر از حد یک پاسخ به یک سوال، به یک استفهام. پس چیست؟ توحید اسلامی الهامیست در زمینهی حکومت، در زمینهی روابط اجتماعی، در زمینهی سیر جامعه، در زمینهی هدفهای جامعه، در زمینهی تکالیف مردم، در زمینهی مسئولیتهایی که انسانها در مقابل خدا، در مقابل یکدیگر، در مقابل جامعه و در مقابل پدیدههای دیگر عالم دارا هستند، توحید این است.
(برشی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن)
و اینک میخواهم کتابچهای #بزرگ، با حجمی #کوچک در موضوعی #مهم که با قلمی #دلنشین، که سالها از #تولدش میگذرد _اما متاسفانه مثل بسیاری از آثارِ استاد و حتی خود استاد #گمنام است_ را به شما معرفی کنم.
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
بنظرم این کتابچه #خوردنی است و نه #خواندنی.
نوش جانتان.
@t_manzome_f_r