eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
35.2هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
2.3هزار ویدیو
429 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: https://www.tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
روز بیست و پنجم ماه ذی‌قعده روز دحوالارض است که روزبابرکتی است. ماه ذی‌قعده - که اول ماه‌های حرام است - پر از بركات است، باید از اینها استفاده کرد. ▫️بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۹۴/۰۶/۱۸ پ.ن: برای آگاهی از اعمال شب و روز ۲۵ ذی‌قعده(دحوالارض) به کتب ادعیه از جمله مفاتیح‌الجنان مراجعه فرمایید. @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تفسیر «الرحمن الرحیم» رحمان و رحیم هردو از ریشه «رحمت» گرفته شده منتهی با دو عنایت و نگاه متفاوت، به تعبیری از دو بعد متفاوت. رحمن صیغۀ مبالغه است - که از صیغه‌های مبالغه در عربی صیغه فعلان است - رحمن نشان دهنده کثرت رحمت و افزونی رحمت است نشان دهنده سعۀ دایره رحمت الهی است. رحیم از همان ماده رحمت است، منتهی صفت مشبهه است، نشان دهنده ثبات و دوام است. وقتی که ما ماده‌ای را به صیغه فعیل در عربی می‌بریم در حقیقت نشان می‌دهیم که این صفت ثبات و دوام دارد. پس اگر «الرحمن الرحیم» را منهای آن خصوصیتی که بعداً عرض خواهم کرد همینطوری در نظر بگیریم از این دو کلمه و دو چیزی می‌فهمیم: از «الرحمن» می‌فهمیم که خداوند دارای رحمت بسیار زیادی است و دامنۀ رحمت خدا بسیار وسیع است، از «الرحیم» می‌فهمیم که رحمت خدا مستمر و مستدام است و ثابت برای اوست هیچ وقت این رحمت زایل نمی‌شود. این دو معنی را در نظر داشته باشید. البته در عرف قرآن، رحمن و رحیم به دو معنی [دیگر] هم به کار رفته است، رحمن به عنوان رحمت خدا در دنیا نسبت به همه موجودات به کار رفته. وقتی خدا را با رحمانیت ستایش می‌کنیم در حقیقت می‌گوییم که خداوند رحمتش شامل همه موجودات عالم است، پس رحمن به معنای دارنده رحمت همگانی است. این رحمت همگانی چیست؟ رحمتِ خلق آنها و آفریدن آنها، رحمتِ هدایت عمومی آنها «اعطى کل شیء خلقه ثم هدی» خدای متعال همه چیز را در یک مجرایی هدایت می‌کند، درخت را هم خدا هدایت می‌کند به سمت رشد و کمال، دانه را به سمت ثمر دادن و روئیدن و حیوان را همینطور جمادات را همین‌‌طور آفرینش و هدایت طبیعی همه موجودات رحمت خدا است بر همه موجودات، بر هر موجودی رحمت متناسب با او از سوی خداست، در دنیا به انسان رحمت می‌دهد، به همه انسان‌ها رحمت حیات، تنفس زاد و ولد، رحمت لذت‌های همه عالم، به حیوانات هم فراخور همین نیازها رحمتی داده شده، به جمادات به فراخور نیازهایشان رحمتی داده شده پس این آن رحمت عام الهی است نسبت به همه موجودات. خدا را به اعتبار این رحمت رحمان می‌گویند پس «الرحمن» یعنی بخشنده رحمت همگانی و وسیع که می‌بینید رحمت بسیار زیادی هم هست اما این رحمت موقت است و محدود به همین دنیا است، بعد از این عالم نوبت این رحمت نیست مگر به شکل بسیار محدود و محصوری، مثلاً در قیامت خداوند انسان‌ها را مجدداً زنده می‌‌کند این هم رحمت است اما این رحمت رحمانی رحمت همگانی و عمومی گرچه گسترده و همگانی است اما محدود و موقت است، مخصوص این دنیا است، ولی رحمتی که از کلمه رحیم فهمیده می‌شود نوعش نوع دیگری است، رحمت خاص است، رحمتی است مخصوص جمعی از موجودات [است] و آن جمع عبارتند از: مؤمنین، بندگان صالح خدا. وقتی بگوئیم «الرحیم» و خدا را با صفت رحیم ستایش کنیم، در حقیقت اشاره می‌کنیم به نوع خاص از رحمت پروردگار و آن رحمت مخصوص مؤمنین است آنها چیست؟ آن عبارتست از هدایت خاص از مغفرت، از پاداش نیکوی کارها، از رضا و رضوان که مخصوص مؤمنین است، اما این رحمت اگرچه دامنه‌اش محدود است، اما همیشگی است. پس «الرحیم» یعنی دارنده رحمت ویژه اما همیشگی، «الرحمن» یعنی دارای رحمت گسترده اما محدود به زمان خاصی که عبارتست از دنیا. قبلاً من اینجور معنا کردم به نام خدای دارای رحمت همگانی و رحمت همیشگی، حالا که به لغت مراجعه می‌کنم، دقت می‌کنم در لغت، به نظرم این جور می‌آید که «رحمن» را می‌شود به صفت «بخشا» یا «بخشنده»، ترجمه کرد. بخشندگی خدا هیچ قیدی ندارد، به همه می‌بخشد «بخشا» هم به همین معنا است. البته بعضی‌ها ترجمه می‌کنند خدای بخشاینده، غلط نیست چون بخشائیدن هم به معنی بخشیدن می‌آید، اما بخشیدن یعنی چیزی را به کسی دادن که بخشائیدن هم گاهی به همین معنا استعمال می‌شود، لکن بیشترین معنای بخشائیدن گذشت کردن است بر من «ببخشای»، یعنی از من بگذر. بنابراین بخشایش به رحیم بیشتر تناسب دارد پس ما «رحمن» را می‌توانیم با کلمه بخشنده یا بخشا ترجمه کنیم و «رحیم» را به معنای بخشایشگر یا بخشاینده، لذا می‌توانیم بگوئیم به نام خداوند بخشنده بخشایشگر یا بخشای بخشایشگر. ۱۳۶۹/۱۲/۲۲ بیانات در جلسۀ دوم تفسیر سوره حمد @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
تبیین‌گر شمارۀ۵ مهم‌ترین عناوین مطرح شده دیدار رهبر انقلاب با دست‌اندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری کشور ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
Negar_۲۰۲۲۰۶۲۲_۱۵۲۳۰۹.jpg
حجم: 3.88M
تبیین‌گر شمارۀ۵ مهم‌ترین عناوین مطرح شده دیدار رهبر انقلاب با دست‌اندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری کشور ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
اسلامِ انقلابی ایشان با این تعریف از اسلام، به‌دنبال پرده‌برداری از «اسلام ناب» است. اسلامی که «انق
مباحثی که افیون است! ایشان به یکی از مهم‌ترین آسیب‌های دین‌شناسی اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «مباحثات و تحقیقات اسلامی پیش از این به طور غالب، فاقد دو ویژگی مهمِ انسجام و یک‌آهنگی از یک طرف و ناظر به زندگی جمعی و اجتماعی بودن از طرفی دیگر بوده است»؛ و همین پراکندگی و فردمحور بودنِ مباحث، موجب شد تا تردید در ثمربخش بودن دین و مباحث آن بوجود آید. بعضی چون با چنین قیافه و اندامی از دین مواجه شده‌اند، آن را افیون می‌دانستند و می‌دانند. وقتی مباحث دینی از شکل و قوارۀ درست و منسجم و منطقی و معقول برخوردار نباشد، حتما مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. ▫️گزیده‌ای از سلسله جلسات حجت‌الاسلام والمسلمین فخریان کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
نماز توبه 📝 عمل یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده ❇️ کیفیت و شرایط نماز: ▫️غسل و وضو ▫️دو نماز دو رکعتی؛ در هر رکعت، یک مرتبه سورۀ حمد، سه مرتبه سورۀ توحید، یک مرتبه سورۀ فلق و یک مرتبه سورۀ ناس ▫️بعد از نماز، ۷۰ مرتبه استغفار ▫️یک مرتبه: لا حولَ و لا قوةَ الّا بالله العلیّ العظیم ▫️یک مرتبه: یا عزیزُ یا غفارُ إغْفِر لِی ذُنوبی و ذُنوبَ جمیعِ المؤمنینَ و المؤمنات؛ فإنّه لا یَغفِرُ الذنوبَ الا انتَ. @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
دومین جلسه تدریس کتاب «ولایت و انسان‌سازی» 🔸توسط استاد محترم: حجةالاسلام‌والمسلمین فخریان 🔹زمان: یکشنبه ۵ تیرماه، ساعت ۱۷ پ.ن۱: حضور فراگیران محترم ششمین دوره آموزشی در این جلسه الزامی است. پ.ن۲: این جلسه به صورت مجازی و در سامانه آموزش الکترونیکی به آدرس ذیل برگزار می‌گردد. پ.ن۳: فراگیران محترم با نام کاربری و رمز ورود وارد جلسه شوند. پ.ن۴: اتاق جلسه، قبل از ساعت ۱۷ باز می‌شود. @t_manzome_f_r [واحد آموزش مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری]
تبیین منظومۀ فکری رهبری
🔊#صوت‌_کامل جلسۀ دوم از سلسه جلساتِ "تبیین مباحث جمعیتی" ✴️ موضوع: هستی‌شناسیِ جنین و چالش‌های س
▫️رهبر انقلاب اسلامی: تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است. 🔻جلسه سوم از سلسله جلسات «تبیین مباحث جمعیتی» 🔸با موضوع: هستی‌شناسیِ جنین و چالش‌های سقط و قتل آن (جلسه‌ دوم) 🔹توسط استاد: حجةالاسلام‌والمسلمین مزروعی زمان: دوشنبه ۶ تیرماه، ساعت ۱۷ 📌این جلسات به‌صورت زنده و در اسکای‌روم برگزار می‌گردد و شرکت برای عموم آزاد است. ▫️لینک ورود🔻 https://www.skyroom.online/ch/tmfr/tahlil با گزینۀ وارد شوید🔺 @t_manzome_f_r [مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری]
شخصیت رسمی امیرالمؤمنین شما امروز می‌فهمید که ما به نهج‌البلاغه چقدر احتیاج داریم. نهج‌البلاغه در حقیقت شخصیتِ خطی و رسمی امیرالمؤمنین است؛ یعنی خود علی نهج‌البلاغۀ مجسّم است و این یکی دیگر از خصوصیات امیرمؤمنان است که آنچه می‌گوید عمل می‌کند. آنچه می‌خواهد، در زندگی خود هم آن را پیاده می‌کند. امیرالمؤمنین شخصیت خودش و زندگی خودش، کلمه کلمه و سطر به سطر، تفسیر نهج‌البلاغه و تفسیر قرآن است. و لذا شما وقتی نهج‌البلاغه را بخوانید، هم تاریخ زندگی علی را دانستید، هم اسلام را شناختید. رهبر انقلاب اسلامی در کتاب پرتویی از نهج‌البلاغه با عنوان «علی و نهج‌البلاغه» @t_manzome_f_r ▫️مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
به اطلاع می‌رسانیم: 🔸دورۀ تخصصی سطح۲ منظومه فکری رهبر انقلاب با موضوع: «بررسی تاریخ معاصر با تکیه بر جریان شناسی در چارچوب اندیشه و بیانات رهبرانقلاب» که توسط استاد محترم، آقای «مهران کریمی» تدریس خواهد شد، در حال ثبت‌نام است. 🔹زمان شروع دوره: از ۱۲ تیرماه بمدت ۱۲ جلسه، یکشنبه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ ▫️ این دوره مختص فراگیرانی است که دورۀ سطح۱ را با موفقیت به اتمام رسانده باشند. @t_manzome_f_r [واحد آموزش مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری]
ماجرایِ ترور(۱) گروهک فرقان به سرکردگی جوانی به نام «اکبر گودرزی» در سال‌های ۵۶ و ۵۷ تشکیل می‌شود. او با راه‌اندازی جلسات تفاسیر قرآن، برداشت‌های مادی از منابع دینی را مطرح می‌کرد. فراگیری تبِ تفاسیرِ مادی و مارکسیستی درسال‌های منتهی به انقلاب که توسط افراد و جریان‌های التقاطی ارائه می‌شد، حساسیت برخی چهره‌های فکری انقلاب مثل «شهید مطهری» را برانگیخت. کار آنقدر بالا گرفته بود که گودرزیِ جوان بیست‌ و‌ چند ساله، بیست جزوه‌ی تفسیر قرآن، شرح صحیفه‌ی سجادیه و نهج‌البلاغه نوشته بود. شهید مطهری در مباحث خود در سال‌های ۵۶ و ۵۷ اقدام به پاسخ‌گویی به این تفاسیر مادی کرده بود و در چاپ هشتم کتاب «علل گرایش به مادی‌گری» مقدمه‌ای را با همین عنوان اضافه می‌کند. شهید مطهری با انتقاد از باب‌شدن تفاسیر مادی و التقاطی به نام اسلام، به آنها لقب «ماتریالیسمِ منافق» داد: « مطالعه نوشته‌های به اصطلاح تفسیری که در یکی دو سال اخیر منتشر شده و می‌شود تردیدی باقی نمی‌گذارد که توطئه عظیمی در کار است. در این‌که چنین توطئه‌ای از طرف ضد مذهب‌ها برای کوبیدن مذهب در کار است من تردید ندارم. آنچه فعلاً برای من مورد تردید است این است که آیا نویسندگان این جزوه‌ها خود اغفال شده‌اند و نمی‌فهمند که چه می‌کنند؟ و یا خود اینها عالماً عامداً با توجه به این‌که با کتاب مقدس هفتصد میلیون مسلمان چه می‌کنند، دست به چنین تفسیرهای ماتریالیستی زده و می‌زنند. ما نظر به این‌که در این نوشته‌ها آثار و علائم خامی و بیسوادی را فراوان می‌بینیم و به چند نمونه اشاره خواهیم کرد ترجیح می‌دهیم که فعلاً ماتریالیستی را که به صورت تفسیر آیات قرآن در این یکی دو سال اخیر تبلیغ می‌شود، ماتریالیسمی اغفال شده بنامیم و اگر پس از این تذکرات، باز هم راه انحرافی خود را تعقیب کردند ناچاریم آن ماتریالیسم را «ماتریالیسم منافق» اعلام نماییم.» منبع: پایگاه KHAMENEI.IR @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری