eitaa logo
پاسخ به شبهات فجازی
87.3هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
4هزار ویدیو
99 فایل
🔹 کاری از موسسه جهادی مصباح با مدیریت حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم 🔹داستانک @dastanak_ir 🔹 سخنرانی های دکتر قربانی مقدم @ghorbanimoghadam_ir 🔹تبادل وتبلیغ @tabligh_arzan 🔹ارسال شبهه @shobhe_ir 🔸نشر مطالب آزاد است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعتراف کارشناس بی‌بی‌سی فارسی به شکست پروژه تحریم ایران، ظرفیت بزرگ ایران برای مقابله با تحریم و قدرت بی نظیر منطقه‌ای ایران ‌ ــــــــــــــــ ☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇 ✅ @shobhe_ir@shobhe_ir
▫️ ﷽ سلام بر همراهان سنگر روشنگری! 🌺به میمنت حلول ماه ربیع المولود و با عنایات خدای سبحان و تحت توجهات حضرت حجت سلام الله علیه به اطلاع می‌رساند: 🔹سایت پاسخ به شبهات فضای مجازی به نشانی Ghorbanimoghadam.ir افتتاح شد. 🔹در این سایت شما میتوانید از شبهات پاسخ گفته شده، با نظم و ترتیب و فهرست بندی شده و با تفصیل بیشتر به همراه مطالب خواندنی دیگر از جمله داستانک های کوتاه و زیبا، استفاده کنید. لازم به ذکر است، مطالب سایت به مرور زمان کامل‌تر خواهد شد. ــــــــــــــــ ☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇 Ghorbanimoghadam.ir
▫️ ﷽ 🔹ایام محسنیه چه زمانی است؟ آیا ترویج آن نوعی بدعت محسوب نمی شود؟ ✅ @shobhe_ir ✅پاسخ: ایام محسنیه عنوانی است كه در سال های اخیر در خصوص ایام جسارت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و سقط نوزاد ایشان در پایان ماه صفر و آغاز ربیع اطلاق می شود و تلاش می شود مجالس سوگواری در این رابطه برقرار گردد. ✅ @shobhe_ir فارغ از درستی یا نادرستی اضافه نمودن ایام خاص برای عزاداری اولیاء الهی به ایام مشهور و مرسوم از منظر اجتماعی و عرفی باید دانست كه این قبیل كارها را نمی توان تحت عنوان بدعت دانست و حرام معرفی نمود؛ زیرا بدعت هرچند در لغت به هر امر بدیع و جدید اطلاق می شود، اما در اصطلاح به نوعی ایجاد امری دینی و عملی دارای استناد به دین اطلاق می گردد. در واقع بدعت حرام زمانی است كه كسی چیزی را كه در دین نیست، و دلیلی از كتاب و سنت - هر چند به نحو عموم - بر آن وجود ندارد، به عنوان بخشی از تعالیم دین معرفی نماید و یا به جای آورد. پس بدعت مصطلح و حرام چنان كه اهل لغت گفته اند یعنی ایجاد امر تازه ای در دین كه در قرآن و سنت ریشه ندارد. (۱) مثلا عملی را كه از نظر قرآن و روایات واجب یا مستحب نیست، به عنوان مستحب دینی انجام گیرد، یا چیزی كه حرام است، به عنوان مباح انجام شود. ✅ @shobhe_ir بر این اساس انجام كارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمی شود؛ هرچند به لحاظ عرفی جا دارد كه توده شیعیان در جوامع شیعی نسبت به ایجاد سنت های جدید و مناسبت های بی پیشینه در مورد برگزاری مراسم دینی با بزرگان و مراجع همفكری و مشورت داشته باشند تا مشكلات ثانوی و برخی پیامدهای حاشیه ای گریبان گیر این امور ارزشمند نگردد. به خصوص كه به دلیل تنوع و تعدد مناسبت های عزاداری در ایام مختلف سال اضافه نمودن یك مناسبت جدید آن هم در آغاز ماه ربیع كه ماه سرور و میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و در انتهای عزاداری طولانی محرم و صفر محسوب می شود چندان مناسب به نظر نمی رسد. پی نوشت: ۱. مجمع البحرین، طریحى فخر الدین، كتابفروشى مرتضوى، تهران، ۱۳۷۵ ش، ج ۴، ص ۲۹۹. مرکز ملی پاسخگویی ــــــــــــــــ ☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇 ✅ @shobhe_ir@shobhe_ir
. ⚘﷽⚘ ❌ شبهه/ نگاه حضرت امام علی(ع) به زن: تمام زن شر است و بدتر از همه آن‌که از بودنش گریزی نیست. (نهج البلاغه) «المرأة عقرب حلوة اللسعه» زن عقربى شيرين نيش است (حكمت 58 نهج البلاغه) ✅ پاسخ ✅ @shobhe_ir ♦️ بارها گفته ایم که برای ترجمه و فهم گزارهای تاریخی از جمله احادیث که بیش از هزارسال از زمان صدور آن می گذرد، باید ادبیات رایج و فرهنگ محاوره آن زمان را در نظر گرفت و به هیچ عنوان بار معنایی کلمات در زمان حال را ملاک قضاوت قرار نداد. (به مثال مستراح و دستشویی در پستهای قبل مراجعه کنید) ♦️ ثانیا برای قضاوت در مورد دیدگاه یک شخص یا مکتب در مورد موضوعی باید تمام سخنان وی را ارزیابی کرد و گلچین کردن برخی از عبارات برای اثبات چیزی، یک نوع دروغ گویی و افتراء محسوب میشود. ♦️ به نظر می رسد این گونه تعابیر (عقربی که نیش آن شیرینه و....) تعریف هوشمندانه ای از زن، (البته مطابق با ادبیات روز خود) میباشد که به مردان آن دوره که زن را مایه زحمت و دردسر میدانستند، شیرینیها و امتیازات زن را را هم یادآوری میکند. ✅ تعبیر قرآن در این رابطه این گونه است: 👈 «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ یَجْعَلَ اللَّهُ فیهِ خَیْراً کَثیراً (نساء، 19) ؛ با زنان به نیکی رفتار کنید، حتی اگر به نظرتان ناپسند آیند؛ زیرا چه بسا اموری که در نگاه اول برایتان ناپسند است، اما پروردگار خیر بسیاری در آن قرار داده است. مشاهده می شود که مردان آن دوره چندان رضایتی از زن نداشته اند و قرآن می فرماید چه بسا شما از چیزی کراهت دارید که در آن است. ♦️در آیه زیر هم در مورد زن تعبیر به کار رفته است: 👈 هنگامی که موسای پیامبر(ع) با عبارت «رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقیر» (قصص، 24) از پروردگار طلب خیر کرد، به تصریح قرآن در آیات بعد، یکی از خیرهایی که بعد از این دعا به این پیامبر رسید، همسری بود که به تنهایی و آوارگی ایشان پایان داد. ✅ @shobhe_ir ♦️ اکنون با توجه به این آیات، روایت مورد نظر را بررسی خواهیم کرد. متن این روایت این‌گونه است: «الْمَرْأَةُ شَرٌّ کُلُّهَا وَ شَرُّ مَا فِیهَا أَنَّهُ لَا بُدَّ مِنْهَا» اگر واژۀ «شر» را در این روایت به معنای بدی و زشتی گرفته و سپس آن را این‌گونه معنا کنیم که «زنان سراسر آکنده از بدی و زشتی هستند و بدتر از همه آن است که ناچاریم با آنان زندگی کنیم!»، چنین معنایی با اصول اولیۀ دینی – از جمله، آیات یاد شده - همخوانی نداشته و نمی‌توان چنین برداشتی را پذیرفت، و اگر معنایی جز آنچه گفته شد برای این روایت متصور نباشد، باید با قاطعیت از آن صرف نظر کرد. ✅ اما با اندکی تأمل می‌توان معنای دیگری برای این روایت در نظر گرفت که مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد، بدین ترتیب که واژۀ «شر» را به زشتی و بدی معنا نکرده، بلکه به دردسر و افزایش مسئولیت ترجمه کنیم. چنین معنایی از «شر» در متون اسلامی بسیار به چشم می‌خورد، مانند این آیه از قرآن: «إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً»، یعنی انسان هر وقت که دچار دردسری شد، ناله و فریادش بلند می‌شود. 👈 در ضرب المثلی فارسی نیز وجود دارد که «زن و بچّه دردسرند و بى دردسر هم نمىتوان زندگى کرد» یا «زن بلا است و هیچ خانه‌ای بدون بلا مباد»! ✅ پاسخ یابی شبهات بیشتر در👇👇 ✅ @shobhe_ir@shobhe_ir 💯 در رفع شبهات کمک کنید! ┈┈••✾•🌺💛🌺•✾••┈┈
🌹 ⚘﷽⚘ ✨💫✨ ❌ شبهه کاش خدا جای قرآن و انجیل و زبور یه آیه میفرستاد فقط با این حرف که: «نباش در پی آزار و هرچه خواهی کن بنده‌ی زبون‌نفهمِ من» ✅ پاسخ ✅ @shobhe_ir ♦️ کاش گوینده لااقل یکبار قرآن را مطالعه کرده بود تا ببیند از این دست جملات در قرآن کریم زیاد وجود دارد. 👈 به طور نمونه: قرآن کریم ضمن تاکید مقابله با دشمنانی که به جنگ ما آمده اند، سفارش می کند حق تجاوز به حقوق آنها را نداریم: وَ قاتِلُوا في سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ ؛ و در راه خداوند با آنان كه با شما جنگ مىكنند، جنگ كنيد اما تجاوز نكنيد كه خداوند تجاوزكاران را دوست نمىدارد. (بقره/ 190) آری این است منش قرآن، حتی با دشمن ❇️امیر المؤمنین علی (ع) نیز در نامه 31 نهج البلاغه می فرماید : و مهربانی بر مردم را برای دل خود، پوشش گردان، مبادا همچون یک درنده خوردن آنها را غنیمت شماری! بدان مردم دو دسته اند: دسته ای برادر دینی تو و دسته دیگر انسان هایی همانند با تو در آفرینش! ♦️ کاش نویسنده احساس نمی کرد بیشتر از خدای سبحان، می داند یا دلسوز مردم است. ♦️ کاش نویسنده برای اثبات ارزشی مانند صلح و صفا، به نفی سایر ارزش ها (هرچه خواهی کن) اقدام نمی کرد. ✅ @shobhe_ir 👈 این روزها این مغالطه در فضای مجازی رایج شده است: «نفی برخی ارزش ها برای اثبات برخی دیگر یا اثبات برخی با نفی دیگر ارزش ها» به تعبیر دیگر: "می بخور منبر بسوزان مردم آزاری نکن" ✅ منطق صحیح این است: نه به دیگران آزار برسانیم (حق الناس) و نه حدود الهی را زیر پابگذاریم (حق الله) ــــــــــــــــ ✅پاسخ شبهات فضای مجازی👇👇 ✅ @shobhe_ir@shobhe_ir ـــــــــــــــــــــ 💯در نشر این مطلب، آتش به اختیاااار
🌹 ⚘﷽⚘ ✨💫✨ ❌ شبهه ایرانیان باستان شادترین مردم جهان بودند ، درایران باستان بیش از۶۵ جشن همگانی درسال گرفته میشد و ازاین حیث شادترین مردم جهان بودند! امروز دومین کشور افسرده و اولین کشور عصبانی جهانیم! ✅ پاسخ ✅ @shobhe_ir ♦️ واژهٔ جشن فارسی گرفته شده از «یسن» (Yasna) اوستایی است، به معنی ستایش و پرستش. این واژهٔ که امروزه بجای عید و ایام خوشی بکار می‌رود، در قدیم برای برگزاری آیین‌های دینی و مذهبی به کار می‌رفته است. ♦️ در کنار جشن‌های مذهبی که بیشتر با شادی همراه بود، عزاداری¬های عمومی نیز وجود داشته است. مثلا در هنگام ایزدِ گیاهیِ شهید شونده، سینه‌زنی، زنجیرزنی، زخم زدن به خویشتن و زاری‌ها، معمول بوده است، به ویژه زنان در گریستن و زار زدن عهده‌دار وظایف مشخصی بودند. ♦️ همینطور قبل از نوروز برای مرگ سیاوش به عزاداری می¬پرداختند. آثار متعددی به صورت نقش بر دیوار در پنجکینت در درهٔ رود زرافشان در تاجیکستان یافت شده است که عزاداری‌های سیاوشی را می‌رساند. (📚 مهرداد بهار، از اسطوره تا تاریخ، ص 70. نشر چشمه، ۱۳۷۶.) ❇️ در اسلام علاوه بر امضا و تایید جشن¬های مردمی مانند نوروز، جشن¬هایی اضافه کرد. غیر از سالروز میلاد پیشوایان دین، 4 عید بزرگ در اسلام معرفی شده که یکی از آنها (جمعه) هر هفته تکرار می¬شود و سفارش شده که با خرید هدایا، لباس نو، مصرف خوراکی¬های خوب و متفاوت و...، فضای پرنشاطی برای خانواده ایجاد نماییم. (📚 مفاتیح الجنان) ♦️👈 امروزه بسیاری از دین ستیزان با جعل آمار و بدون ارائه مستند معتبر و واقعی، سعی می کنند افسردگی و غمزدگی را جامعه ایرانی نسبت دهند و با القاء و تلقین مکررِ این دروغ، دین را مقصر آن جلوه دهند. ✅ @shobhe_ir ✅ طبق روایات متعدد، ایجاد شادمانی (اِدخالُ السُرُورِ) از بزرگترین اعمال صالح به شمار می رود و در معرفی مومن واقعی در نهج البلاغه آمده است: مومن حتی اگر ناراحت باشد، باید ظاهری خندان و شادمان داشته باشد. (حکمت 333) ــــــــــــــــــــــــ پاسخ یابی شبهات بیشتر در👇👇 ✅ @shobhe_ir@shobhe_ir
▫️ ﷽ ❌شبهه ۳۷۶ ما که فارس هستیم چرا باید نماز را عربی بخونیم؟ تازه فارسی بخونیم می‌فهمیم چی داریم می‌گیم ✅پاسخ ✅ @shobhe_ir 🔹جواب به این شبهه را با یک داستان آغاز می کنم: زمان مرحوم جهانگیرخان قشقایی، عده ای از جوانان تصمیم می گیرند نمازهاشون را فارسی بخونند. کسی به آنها توصیه می کند، تصمیم خود را ابتدا با مرحوم جهانگیر خان در میان بگذارند. وقتی خدمت ایشان می رسند و تصمیم خود را مطرح می کنند، ایشان با روی باز از تصمیم آنها استقبال کرده و می گوید: «خب اول ترجمه سوره حمد را بگید ببینم چی می شه؟ جوان ها، ترجمه ای که در ذهن داشتند را بیان می کنند. ایشان از همان اول بسم الله اشکالات ترجمه را بیان می کنند و هر کلمه یا جمله ای را به جای ترجمه قبلی می گویند، با اشکالات متعدد جدیدی مواجه می شود.» به این نحو آنها قانع می شوند که ترجمه دقیق و کاملی نمی توانند از سوره ارائه کنند و تصمیم خود را تغییر می دهند. ✅ @shobhe_ir 🔹آری، نه تنها قرآن بلکه عمق مفاهیم هر زبانی را نمی توان به طور کامل به زبان دیگر برگردادند، مخصوصاً آنکه کلام مبدآ یک کلام متعالی باشد. مثلاً حتی اشعار حافظ را نمی توان به طور کامل به عربی یا زبان دیگری ترجمه نمود. روح، لطافت و مفاهیم کنایی مستتر در آن، چنان است که گاه یک استاد ادبیات باید ساعت ها در مورد آن توضیح دهد. خب منطقی آن است که اگر کسی می خواهد حس عمیقی از اشعار حافظ ببرد، او زبان فارسی را یاد بگیرد نه اینکه به دنبال ترجمه آن باشد، زیرا از ترجمه نمی توان حظ و بهره کافی برد. ✅ @shobhe_ir 🔹با این توضیح معلوم می شود اینکه برخی می گویند: « فارسی بخوانیم و بفهمیم در نماز چه می گوییم، بهتر است» توجیه خوبی نیست، زیرا راه حل بهتر و منطقی آن است که ما عربی را فرا بگیریم یا حداقل نسبت به جملات کمی که در نماز بر زبان جاری می کنیم، مطالعه داشته باشیم. مطمئناً زمان زیادی از ما نمی گیرد. البته برخی دلایل دیگر برای لزوم عربی خواندن قرآن و نماز گفته شده مانند: اتحاد زبانی با مسلمانان (همانطور که انگلیسی زبان مشترک دنیاست) و... اما اصل مطلب آن است که گفته شد. ــــــــــــــــ ☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇 ✅ @shobhe_ir@shobhe_ir
نظر آیت الله سیدکاظم حائری از مراجع تقلید نجف در پاسخ به استفتایی در خصوص اعزام به سوریه برای دفاع از مقدسات: مساله سوریه تنها دفاع از حرم حضرت زینب و حضرت رقیه‌(سلام‌الله‌علیهما) نیست بلکه دفاع از اسلام است به شرط آنکه تحت لوای آیت‌الله خامنه‌ای باشد. ✅ @shobhe_ir 🔹 متن این استفتا بدین شرح است: من قصد دارم براي دفاع از مقدسات به سوريه بروم نظر جنابعالي چیست؟ پاسخ: مسئله فقط مربوط به کشور سوريه نيست؛ و مساله‌ی دفاع از حرم حضرت زینب و حضرت رقیه (سلام‌الله‌علیهما) هم نیست. بلکه مواجهه با جبهه متحد کفر است. و کفر اساس اسلام را مورد تهاجم قرار داده است. و دفاع از اصل اسلام واجب است بشرط اینکه تحت فرماندهی شخص فاسدی نباشد. و پیوستن به هر راهی که به ولایت ولی امر مسلمین امام خامنه‌ای منتهی شود، مشروع است. نجف اشرف دفتر آیت الله العظمی سيد كاظم حائری ــــــــــــــــ ☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇 ✅ @shobhe_ir ✅ @shobhe_ir
6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حماس فیلمی از لحظه اصابت دقیق موشک مقاومت به اتوبوس حامل نظامیان رژیم صهیونیستی را منتشر کرد 👌👌 ــــــــــــــــ ☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇 ✅ @shobhe_ir@shobhe_ir
۲۴ آبان سالروز شهادت اوست. کسی که درآمد دهها میلیارد دلاری سالیانه و مالکیت کارخانجات مازراتی و فراری و فیات و مالکیت باشگاه یوونتوس و....را با محبت اهل بیت عوض کرد. (۱۹۵۴_۲۰۰۰) ــــــــــــــــ ☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇 ✅ @shobhe_ir@shobhe_ir
🔘 عبدالحسین زرینکوب : 🔻فردوسی از کودکی چنانکه خودش همه جا می گفت، به مهر حیدر پرورش یافته بود، و مثل هر شیعه اخلاص کیش دوست داشت تا پایان عمر این دوستی و خاکباشی را نسبت به علی و خاندان او در درون جانش حفظ کند .علی برای وی قهرمان رؤیاها بود: دلاوری، عدالت، دوستی و پارسایی او نمونه یی بود که او می پنداشت. ☑️نامورنامه،انتشارات‌سخن،صفحه ۴۹_۵۰ ــــــــــــــــ ☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇 ✅ @shobhe_ir ✅ @shobhe_ir
▫️ ﷽ پرسش و پاسخ آنجایی که امر به معروف و نهی از منکر اثر نمیکند، وظیفه چیست؟ ✅ @shobhe_ir پاسخ : اولا اگر شخص دیگری با بیان بهتری بگوید اثر میکند، از او بخواهید که این کار را انجام دهد. هنگامی که خداوند به حضرت موسی دستور داد نزد فرعون برود و او را ارشاد کند، موسی ( علیه السلام) از خداوند خواست که برادرش هارون که بیان بهتری دارد را همراه او بفرستد. و اخی هارون هو افصح منی لسانا فارسله معی ( سوره قصص، آیه 34. ) ثانیا گاهی یکبار اثر نمیکند، اما با تکرار اثر میکند، آن هم با بیانهای گوناگون. چنانکه چوب سخت با یک ضربه تبر شکسته نمیشود، تکرار لازم است. قرآن میفرماید: ما مطالب خود را در قالبهای گوناگون بیان کردیم تا شاید اثر کند. لقد صرفنا فی هذا القرآن ( سوره اسراء، آیه 41. ) ثالثا ممکن است شیوه ما صحیح نبوده که اثر نکرده است. چون امر به معروف و نهی از منکر شرایط و اصولی دارد و با هر منکر باید به گونهای متناسب برخورد کرد؛ گاهی گرد و غبار روی لباس شما مینشیند و گاهی دوده. غبار با ضربه محکمی که بر لباس میزنید بر طرف میشود، اما اگر همین ضربه را به دوده بزنید، هم دستتان سیاه میشود و هم دوده به لباس فرو میرود. بر طرف کردن دوده با فوت است و بر طرف کردن غبار با ضربه. پس هر منکری را باید به گونهای خاص برطرف کرد. چنانکه قرآن میفرماید: و اتو البیوت من ابوابها ( سوره بقره، آیه 189.) یعنی هر خانهای را باید از راهش وارد شد. رابعا برای بازداشتن مردم از فساد باید راههای حلال را به روی آنان باز کرد. حضرت لوط (علیه السلام) هنگامی که دید مردم به مهمانانش، سوء قصد دارند فرمود: من حاضرم دخترانم را به ازدواج شما در آوردم تا شما دست از مهمانان من بردارید. من راه حلال را برای شما باز میکنم تا شما به گناه گرفتار نشوید. هولاء بناتی هن اطهر لکم فاتقوا الله و لا تخزونی فی ضیفی ( سوره هود، آیه 78. ) ــــــــــــــــ ☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇 ✅ @shobhe_ir@shobhe_ir