آزادی در اندیشه یعنی آزادی در پرسشگری/ مهمترین مفهوم از منظر شهید بهشتی چیست؟
https://iqna.ir/fa/news/4150449/%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%DB%8C%D8%B9%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
در نشست «خط امام از بهشتی تا آرمان» ضمن بررسی جایگاه آزادی در اندیشه شهید بهشتی و امام موسی صدر تصریح شد: اگر ما در مورد آزادی در اندیشه سخن میگوییم قاعدتا باید بحث مسئولیت انسان را هم در نظر داشته باشیم چون وقتی آزادی در اندیشه مهم میشود که قائل به این باشیم موجود مختاری هستیم و اگر موجود مختاری باشیم موجود مسئولی هم هستیم.
به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست بررسی آراء و اندیشههای شهید بهشتی با عنوان «خط امام از بهشتی تا آرمان» با محوریت بررسی آزادی در اندیشه شهید بهشتی و امام موسی صدر یکشنبه ۴ تیر در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.
در ابتدای این نشست شریف لک زایی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رسول رسولیپور؛ عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی سخنرانی کردند که در ادامه گزیده سخنان شریف لک زایی را میخوانید؛
کانون اندیشه جوان با همیاری انتشارات سروش قصد دارد تا در روز چهارشنبه 7 تیرماه ساعت 10 صبح با حضور مولفین کتاب، دکتر شریف لک زایی و دکتر نجمه کیخا و ناقدین محترم دکتر محسن مهاجرنیا و دکتر مهدی امیدی نشستی حضوری تحت عنوان « نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم به آدرس بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی برگزار نماید.
همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی زیر برقرار است.
b2n.ir/d05397
هدایت شده از فکرت
.
✔️ شهید بهشتی متعلق به جریان مکتب صدرایی است
#شهید_بهشتی
#شریف_لکزایی
#مدرسه_فکرت
لینک ویراستی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
در میزگرد «آزادی در اندیشه بهشتی و صدر» مطرح شد:
▪تعریف آزادی از نگاه شهید بهشتی
دکتر شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی:
آزادی مهمترین مفهومی است که از منظر شهید بهشتی مطرح میشود و در آثار ایشان آن را دنبال میکنیم و تقریبا در همه مباحثی که راجع به موضوعات مختلف صحبت میکنند حتما بحثی از آزادی دارند. خود ایشان در جایی به این مسئله تصریح میکنند و میگویند: «بزرگترین شعار اسلام آزادی است. شاید من خودم کمتر بحثی داشتم که روی آزادی و درج آن در اسلام تکیه نکرده باشم. اسلام دین آزاد و احرار است. از دید اسلام انسان تا آزاد نباشد انسان نیست». بنابراین وجه اهمیت مباحث شهید بهشتی از همین منظر برای ما روشن میشود، خصوصا تاکیدی که بر انسان آزاد دارد، تاکیدی که بر تعیین سرنوشت بر اساس آزادی دارد. همه اینها اهمیت دارد و میشود راجع به آن گفتوگو کنیم.
در اینجا میشود این سوال را مطرح کنیم که ایشان آزادی را چگونه تعریف میکند؟ تعریف ایشان در ارتباط با انسان است. به طور خلاصه آزادی در نظر ایشان تسلط انسان بر خود و ساختن محیطش اعم از جامعه و طبیعت است؛ این خلاصه نکتهای است که ایشان مطرح میکند. این پرسش اولی است که در ابتدای گفتوگو میتوانیم مطرح کنیم که ایشان آزادی را به یک نوع سلطه بر خود، طبیعت، جامعه و محیط تعریف میکند یعنی انسان توان داشته باشد بتواند اتفاقات را درون خودش و آنچه در اجتماع میگذرد رقم بزند.
میزگرد «آزادی در اندیشه بهشتی و صدر» از سلسله جلسات بررسی آراء و اندیشههای متفکر بزرگ انقلاب اسلامی شهید آیت الله دکتر بهشتی به همت مجموعه فرهنگی سرچشمه (یادمان شهدای هفتم تیر) برگزار گردید.
#آزادی #شهید_بهشتی #شریف_لک_زایی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
میزگرد «آزادی در اندیشه بهشتی و صدر» از سلسله جلسات بررسی آراء و اندیشههای متفکر بزرگ انقلاب اسلامی شهید آیت الله دکتر بهشتی با ارائه دکتر #شریف_لک_زایی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
در میزگرد «آزادی در اندیشه بهشتی و صدر» مطرح شد:
▪شهید بهشتی و نقد لیبرالیسم
دکتر شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی:
پرسش دیگر این است که آیا با ایجاد انقلاب اسلامی و دگرگونی سیاسی که اتفاق افتاده به آزادی دست پیدا کردیم یعنی انقلاب اسلامی یا تغییر بنیادینی مثل انقلاب میتواند به تحقق آزادی منجر شود یا لوازم دیگری دارد.
باید توجه داشته باشیم که شهید بهشتی در مناسبات و مقایسه با لیبرالیسم از آزادی حرف میزند. ایشان با تجربهای که در غرب داشت این آموزهها را از نزدیک لمس کرده است. البته امثال این بزرگواران کمتر به سیر تاریخی این مفاهیم پرداختند ولی بسته به اقتضائات اجتماعی خودمان و تحولات جامعه ایرانی، مفاهیم اسلامی و قرآنی را با نگاه روز و نیازهای جامعه بازخوانی کردند. در این بازخوانی ممکن است این مفاهیم تناسبی با آنچه در فهم فلسفی غرب معاصر میگذرد داشته باشد ولی نقاط تمایز مشخص است. مثلا وقتی ایشان راجع به لیبرالیسم صحبت میکند تصریح میکند که ما در نفی استبداد با هم اشتراک داریم و لیبرالیسم در اینجا مثبت است ولی مباحث دیگر آن را نمیپذیرد و میگوید خط قرمز ما تلقی میشود. پس ایشان تفاوتهای نظری را به خوبی طرح میکنند.
اجمالا ما نمیتوانیم مفاهیمی از جمله مفهوم آزادی را در خلا مورد بحث قرار دهیم و باید فضای غرب را مورد تامل قرار دهیم. در غرب دو نحله فضیلتگرایی و آزادیگرایی وجود دارد. تا زمان ماکیاولی بحث در حوزه فضیلتها است ولی از ماکیاولی به بعد آزادی در صدر قرار میگیرد. امروز جامعهگرایان به این سمت رفتند که بحث را دوباره سمت فضیلتمندی ببرند. دیدگاه شهید بهشتی هم میتواند نزدیک جامعهگرایان باشد یعنی اگر بپرسیم اندیشه ایشان نزدیک به کدام مکتب فلسفی سیاسی است شاید به جامعهگرایان نزدیکتر باشد.
ایشان در جلد سوم تفسیر خود در بخشی از آیات سوره بقره، سه لایه لیبرالیسم را مورد نقد قرار داده است. یکی آزادیهای فردی است که آن را به خوبی تبیین میکند، بعد نقد ما به آزادیهای فردی را بیان میکند. در بخش دوم آزادی اقتصادی را مطرح میکند و از آنچه ذیل این مفهوم وجود دارد و دیدگاههای معاصر غرب در این رابطه صحبت میکند و سپس نقدهایی که ما داریم را بیان میکند. در بخش سوم نیز آزادی سیاسی را مطرح میکند و باز نقدهای ما را بیان میکند. پس ایشان کاملا در ارتباط با مفاهیم موجود گفتوگو میکند.
میزگرد «آزادی در اندیشه بهشتی و صدر» از سلسله جلسات بررسی آراء و اندیشههای متفکر بزرگ انقلاب اسلامی شهید آیت الله دکتر بهشتی به همت مجموعه فرهنگی سرچشمه (یادمان شهدای هفتم تیر) برگزار گردید.
#آزادی #لیبرالیسم #شهید_بهشتی #شریف_لک_زایی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
شریف لک زایی
نشست حضوری_مجازی نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی
نشست حضوری_مجازی نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی با حضور مولفین کتاب دکتر شریف لک زایی و دکتر نجمه کیخا و ناقدین محترم دکتر محسن مهاجرنیا و دکتر مهدی امیدی
📖کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی»، هفت گفتار درباره رابطه و نسبت انقلاب اسلامی و مکتب فلسفی حکمت متعالیه است. در این مباحث تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که حکمت متعالیه چه جایگاهی در پیدایش انقلاب اسلامی برعهده داشته است و چگونه میتواند بهعنوان پشتوانۀ فکری _ فلسفی برای تحلیل انقلاب اسلامی موردتوجه قرار گیرد و بر اساس آن، بهعنوان یک رهیافت فلسفی ایرانی و اسلامی، با عنوان درآمدی بر نظریۀ حکمی انقلاب اسلامی، در کنار نظریههای تحلیلگران غربی، انقلاب اسلامی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. بر این مبنا و البته بهطور ضمنی، روشن میشود که در استمرار و تداوم انقلاب اسلامی در قالب جمهوری اسلامی، این حکمت چه جایگاهی باید برعهده داشته باشد و خلأها و کاستیها چیست و چگونه باید به اولویتها و شعارهای اصیل انقلاب اسلامی بازگشت.
🔶نویسندگان این اثر به سبب تأملاتی که سالها دربارۀ ظرفیتهای مدنی حکمت متعالیه داشتهاند کوشیدهاند ضمن طرح پرسشی متفاوت صورتبندی تحلیلی متفاوتی از انقلاب اسلامی با ابتنا به ظرفیتهای فلسفه صدرایی ارائه کنند. این کوشش، سرآغازی است برای دستیابی به یک «نظریه انقلاب» با رویکرد صدرایی.
🗓در همین راستا و با همیاری انتشارات سروش قصد داریم تا در روز چهارشنبه ۷ تیرماه ساعت ۱۰ صبح با حضور مولفین کتاب، دکتر شریف لک زایی و دکتر نجمه کیخا و ناقدین محترم دکتر محسن مهاجرنیا و دکتر مهدی امیدی نشستی حضوری تحت عنوان « نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم به آدرس بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی برگزار نماییم
.
💢همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است.