eitaa logo
شهرستان ادب
1.5هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
371 ویدیو
8 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻نشست نقد و بررسی مجموعه شعر #سیاه_مست_سایه_تاک سروده #مرتضی_امیری_اسفندقه در خبرگزاری مهر برگزار می‌شود 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9920 ☑️ @ShahrestanAdab
8.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻خلاصه‌ای از سخنرانی #آیت_الله_جوادی_آملی درباره #فردوسی و اهمیت حماسه در شعر عصر انقلاب اسلامی ▪️در تازه‌ترین مطلب #پرونده_پرتره_فردوسی سخنرانی اخیر آیت الله جوادی آملی (29 آذر 1397) درباره ی فردوسی و اهمیت حماسه در شعر عصر انقلاب اسلامی را می بینید. فیلم کامل این سخنرانی را در آپارات شهرستان ادب ببینید: 🔗 aparat.com/v/8NKch ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 پرونده‌کتاب «کجا بودی الیاس» در سایت شهرستان ادب گشوده شد ▪️دیروز، پنجم دی‌ماه، سالگرد عملیات بود. عملیاتی که در سال 1365 انجام شد و با شکست مواجه شد. لو رفتن این عملیات منجر به شهادت تعداد زیادی از رزمندگان ما شد که برخی منابع تعداد آن‌ها را حداقل هزارتن برشمرده‌اند. سی‌سال بعد از عملیات کربلای چهار، اجساد مطهر 175 شهید غواص در منطقۀ ابوفلوس عراق کشف شد که با دستان بسته به شهادت رسیده بودند. تشییع پیکر این شهدا در سال 1394 یکی از پرشکوه‌ترین مراسمی بود که تاکنون برگزار شده بود. تألم جمعی مردم از این کشف ناگهانی، بار دیگر فرهنگ شهادت را در یاد و خاطرۀ شهر زنده کرد. شهدایی که زنده‌به‌گور شده بودند، با دست‌های بسته... . کشف اجساد مطهر این شهدا بازخوردهای متفاوتی در میان قشر هنرمند داشت. عده‌ای با قلم و دست و زبان به انعکاس این حادثه پرداختند. شعرهایی در این خصوص منتشر شد، تابلوهای نقاشی کشیده شد و داستان‌هایی نگاشته شد. مؤسسۀ شهرستان ادب نیز در سال 95 کتابی با نام منتشر کرد که شامل داستان‌هایی از نویسندگان مختلف با موضوع بود. این کتاب با 12 داستان خود توانست به‌سرعت خوانده و دیده شود و حادثۀ شهدای غواص کربلای چهار را، به ثبت برساند. سایت شهرستان ادب نیز در سالگرد عملیات کربلای چهار، دوازدهمین پرونده‌کتاب خود را به کتاب «کجا بودی الیاس» اختصاص داده است و یاد و خاطرۀ شهدای این عملیات،‌ به‌خصوص شهدای غواص را گرامی داشته است. این پرونده اکنون شامل چند یادداشت و خبر است و طی روزهای آینده نیز با مطالب تازه‌ای به‌روز خواهد شد. شما برای مطالعۀ مطالب این پرونده می‌توانید به صفحۀ اختصاصی آن نیز مراجعه کنید: 🔗 www.shahrestanadab.com/کجا-بودی-الیاس ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 داستانِ رجعتی پیامبرگونه ( طی یادداشتی به معرفی کتاب پرداخته است که در این صفحه از پرونده‌کتاب کجا بودی الیاس به خوانش آن می‌پردازیم.) ▪️ «... کتاب‌ «کجا بودی الیاس؟» که مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه در رابطه با شهدای دست‌بستۀ غواص است و توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده‌است، تلاشی جمعی‌ست از جانب نویسندگانی که می‌خواستند با عمل خود از سرنوشت بنی‌اسرائیل دوری گزینند و شاید به‌همین‌خاطر این نام را برای کتاب‌شان برگزیدند! داستان‌های کتاب مختلف‌اند و هرکدام قلم و سبک و فضای خودش را دارد و وجه اشتراک همۀ آن‌ها در ارتباط‌شان با شهدای غواص است. هرکدام داستانی را می‌گوید از کسانی در گوشه‌ای از این‌دنیای پیچیدۀ‌ متصل به‌هم، که به‌نحوی پرشان به پر «سلسله موی دوست» گرفته ‌است و در این «حلقۀ دام بلا»‌ گرفتار آمده‌اند. یکی از افسری عراقی می‌گوید. دیگری بر زبان زنی فروشنده در مترو تهران جاری می‌شود و آن یکی را یکی از شهدا تعریف می‌کند... » ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9930 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 فکری برای مردم (ستون شعر شهرستان ادب را تازه می‌کنیم با شعری اجتماعی از زنده‌یاد . عمرانی در این شعر مسئولان را مورد خطاب قرار می‌دهد و آن‌ها را به دقت در احوال مردم دعوت می‌کند.) ▪️ ای سربلند، دور و برت را نگاه کن فکری برای مردم فردای راه کن یا صبح را برای شکفتن زمان بده یا روزگار اهل دغل را سیاه کن گردت گرفته‌اند پلنگان غزال رنگ بشکن حصار و دین‌شکنان را تباه کن در کاروان هم‌سفرت اهل دل کم است دفع فساد فتنه‌گزاران چاه کن با پیر در مسیر ولایت قدم بزن ذوق زلال آینه را رسم راه کن تا ابرهای فاصله را دربدر کنی تردیدهای نوشده را غرق ماه کن دشمن اگر نگاه تو را اشتباه خواند از دل به قصد غربت حق اشتباه کن تا با تو جاودان شود این خاک سربلند ای سربلند، دور و برت را نگاه کن ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 «پرسونا» در شعر فروغ (امروز، هشتم دی‌ماه، زادروز است. شاعری که اگرچه عمر طولانی نداشت، اما در شعر فارسی درخشید و جاودان ماند. به این مناسبت، یادداشتی می‌خوانیم از خانم ، که به بررسی مفهوم در شعر فروغ پرداخته است. ) ▪️ «... یونگ از پرسونا به شخصیت بیرونی و اجتماعی فرد تعبیر کرده است. آن‌جاکه سیمای آدمی، مقبول طبع او نباشد، پس ناگزیر و بنا به مصلحت‌اندیشی، برای ایفای نقش با پنهان‌شدن در پشت نقاب، به سخن‌گفتن می‌ایستد. ... شعر «کسی که مثل هیچکس نیست» با روایت فروغ از یک‌خواب گنگ و نامفهوم آغاز می‌شود و از آن‌جاکه از زبان یک‌کودک پریشان بر می‌آید، با منطقی منطبق بر همین احوال بیان می‌شود. خوابی که تحقق و تعبیر آن با اتکای به نشانه‌ها و باورهای عوامانه و رایج در فرهنگ ما امکان‌پذیر است؛ یعنی عباراتی نظیر این سطور: «و پلک چشمم هی می‌پرد/ و کفش‌هایم هی جفت می‌شوند/ و کور شوم اگر دروغ بگویم...». پرحرفی، بدیهه‌گویی و توضیح واضحات، همین‌طور تکرارهایی که بیشتر به‌نظر می‌رسد ناشی از حرافی‌های کودکانه و به‌قصد تخلیۀ روانی باشد تا یک‌صنعت و آرایۀ ادبی. ضمن این‌که با تأکید، از وقوع رویدادی عظیم خبر می‌دهد: کسی می‌آید/ کسی می‌آید/ کسی دیگر/ کسی بهتر/ کسی که مثل هیچ‌کسی نیست/ مثل پدر نیست/ مثل انسی نیست...». حتی چنان‌که می‌بینیم ویژگی‌هایی که فروغ برای قهرمان آرمانی‌اش نام می‌برد، مطابق با معیارهای کودکانۀ اوست: این‌که قدش از درخت‌های خانۀ معمار هم بلندتر باشد، از پاسبان و صاحب‌خانه نترسد و بتواند تمام حروف‌های سخت کلاس سوم را آن هم با چشم بسته بخواند و بی‌آن‌که کم بیاورد هزار را از روی بیست‌میلیون بردارد... » ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9935/ ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 خواب دریچه ( در مدت کوتاه شاعری‌ خود، سبک شعری‌اش را یافت و به سمت گرایش پیدا کرد. دفتر شعر «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» نیز، که مهم‌ترین دفتر شعر اوست، در قالب سروده شده است. با وجود این، فروغ از جمله شاعرانی بود که با قالب کلاسیک شعر را آغاز کرد. در بین تجارب کلاسیک فروغ ، باید به غزلی اشاره کرد که در استقبال از () سرود و تنها غزلی‌ست که از او به‌جا مانده است. ابتهاج و فرخزاد در شب شعرها با یکدیگر تعاملات ادبی داشتند و سایه از جمله افرادی بود که در روز تشییع جنازۀ فروغ حضور داشت. او شعری داشت با مطلع: «امشب به قصۀ دل من گوش می‌کنی / فردا مرا چو قصه فراموش می‌کنی» که مورد استقبال شاعرانی از جمله سیمین بهبهانی، شهریار و فروغ قرار گرفت. فروغ در استقبال از این شعر، تنها غزلش را سرود و در بیت پایانی آن به نام سایه اشاره کرد و تخلص خود را نیز آورد. بعضی منتقدان بر این باورند که این تنها غزل فروغ، نخستین غزل نوی معاصر است و اگرچه این غزل بر استقبال از شعری با جهان کلاسیک سروده شده ، اما نگاه نوگرای فروغ آن را تبدیل به غزلی نوگرا کرده است. سایت شهرستان ادب در سال‌روز این شاعر معاصر، این غزل را بنا بر ارزش تاریخی آن، به شما خوانندگان محترم تقدیم می‌کند. ▪️ چون سنگ‌ها صدای مرا گوش می‌کنی سنگی و ناشنیده فراموش می‌کنی رگبار نوبهاری و خواب دریچه را از ضربه‌های وسوسه مغشوش می‌کنی دست مرا که ساقۀ سبز نوازش است با برگ‌های مرده هم‌آغوش می‌کنی گمراه‌تر ز روح شرابی و دیده را در شعله می‌نشانی و مدهوش می‌کنی ای ماهی طلایی مرداب خون من خوش باد مستی‌ات، که مرا نوش می‌کنی تو درۀ بنفش غروبی که روز را بر سینه می‌فشاری و خاموش می‌کنی در سایه‌ها، فروغ تو بنشست و رنگ باخت او را به سایه، از چه سیه‌پوش می‌کنی؟ ☑️ @ShahrestanAdab