🪟
*پنجره*: سلسله جلسات نقد و بررسی شعر امروز
منظره نخست: *«دلجویی»* سرودهی *مصطفی تبریزی*
سهشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸
با حضور:
دکتر سیدوحید سمنانی، دکتر مبین اردستانی، سیدعلی لواسانی، علیرضا نورعلیپور و علیرضا میرزایی
نشانی: خیابان طالقانی، خیابان ملکالشعرا بهار، بنبست گوهر، پلاک ۴، خانه ادبیات بهار
حضور در جلسه برای عموم آزاد است.
«عصر اثر» در شهرستان ادب
جشن انتشار مجموعهشعر «توجه» اثر علی داودی
دوشنبه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۴، ساعت ۱۶
با حضور علیمحمد مؤدب و آرش شفاعی
@shahrestanadab
26.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ببینید و بشنوید؛
شعرخوانی مصطفی تبریزی در نشست چهارشنبههای شعر
#مصطفی_تبریزی
#پنجره
#کتاب_دلجویی
@shahrestanadab
شهرستان ادب
🌱 * آئین اختتامیه جشنواره شعر خاوران؛ بزم واژهها با حضور شاعران برجسته کشور * 🎤 🔸 معرفی شاعران برگ
گزارش تصویری اختتامیهٔ جشنواره شعر خاوران
با تجلیل از استاد علی داودی
#شعر_خاوران
#علی_داودی
@shahrestanadab
شهرستان ادب
قدمی بر ساحل «دریاچه هانگژو»
یادداشتی از معصومه عیوضی
داستان دریاچه هانگژو با زاویهدید منراوی روایت میشود و خواننده را در همان صفحات اول، درگیر یک قصه غیرکلیشهای و پرکشش و جذاب میکند.
مسعود برای انجام معاملهای به چین رفته و در آنجا جان خود را از دست داده است. همسرش سایه، که روزهای آخر بارداری را میگذراند، برای برگرداندن پیکر بیجان مسعود، از راوی داستان دریاچه کمک میخواهد و مسئولیت سنگینی را به او، که گویا پیش از ازدواجش با مسعود با هم رابطهٔ عاطفی داشتند، میسپارد.
راوی بینام، همزمان با جدالی درونی با گذشته و آینده، با هواپیمایی به چین پرواز میکند و در طول مسیر هفتساعته متوجه میشود زن جوانی در کنار دریاچهای در چین زندگی میکند که نیرویی خداداد و ماورایی دارد و میتواند در امور غیبی دخلوتصرف کند. راوی مردد، در همان روزهای اول، خود را با دوستش به دریاچه هانگژو و زن میرساند. اما...
این داستان که در کشور چین جریان دارد و زمان آن مشخص نیست، سراسر کشمکش است. کشمکش درونی و بیرونی راوی با خود و جهان پیرامونش. کشمکشی که مدام تغییر میکند و از تلاش برای تصاحب سایه بیصاحب، منتهی میشود به حادثهای عجیب و دلبستگی به زنی چینی.
نویسنده، علیرضا عیوضی، در این داستان با بیان جزئیپردازانه وقایع داستان و با نثر روان و مطلوب، پرهیز از بازگشتهای مکرر و آزاردهنده به گذشته و ایجاد فضای تنش و سوال و وهم و راز، داستانِ سراسرنکته و کد و نماد خود را پیش میبرد و با فضاسازی حرفهای و روایتی خالی از احساس، موفق میشود مخاطب را تا آخر کتاب با خود همراه و همحس کند.
راوی عاشقپیشه دریاچه هانگژو، مدام در میان صفحات کتاب، سردی کشور کمونیستی و ساکنانش را القا میکند. کشوری که در شرق آسیا واقع شده و به دلیل وسعتش، فرهنگهای متفاوتی را در خود جای داده است. از تغذیه مردم با حشرات و جانوران گرفته، تا نحوه پوشش و بیمعنا بودن حیا در آن، که گاه حس انزجار و تنفر را در مخاطب ایجاد میکند.
به طور حتم نویسنده که سفرهایی به چین داشته، با کدگذاریها و نمادگراییهایش در این کتاب، در نظر داشته حقیقت عمیق تقابلِ فرهنگ چینی با فرهنگ ایرانی- اسلامی را به مخاطب القا کند و به نتایجی برسد و برساند. اما آیا نویسنده به هدف نمایشی داستان نیز رسیده است؟ خوانندهای که با راوی همراه شده و پابهپای او تا دریاچه هانگژو آمده و درگیر اتفاقات و تغییرات و تبدیلات روحی راوی شده، قرار است به کدام باور برسد و چه تغییری در منش و کنش و زندگی او اتفاق بیفتد؟
از نظر نگارندهٔ نقد، این داستان دارای لایههای عمیقتری نسبت به سطح قابلرؤیت و آرام دریاچه کلمات و تعبیرات و توصیفات خواندنی و کنشها و واکنشهای قلابگونه نویسنده است؛ داستانی که درونمایه بکر و بدیع و قابل واکاویاش ما را به خواندن چندباره ترغیب میکند.
#معصومه_عیوضی
#دریاچه_هانگژو
#علیرضا_عیوضی
@shahrestanadab