«من از نهایت ابهام جاده میآیم
هزار فرسخ سنگین پیاده میآیم»
این اوّلین بیت شعری بود که از علی معلّم شنیده بودم، آن زمان که هنوز کتاب «رجعت سرخ ستاره» را ندیده بودم و این کتاب در آن زمان سخت نایاب بود. اینترنت هم نبود که یک جستجو بکنی و انبوه شعرهای شاعر پیدا شوند. یا باید کتاب میداشتی یا هیچ. که بالأخره کتاب را سیّدعبدالله حسینی برایم هدیه کرد، از بس دید که مفتون شعر علی معلّم شدهام. و من بارها خواندم شعرهای علی معلّم در آن کتاب را و بارها... و آرزوی دیدن شاعرش را داشتم، که بالاخره میسّر شد...
یادداشت کامل محمدکاظم کاظمی برای علی معلم دامغانی را از پیوند زیر بخوانید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/12319/
#علی_معلم_دامغانی
#محمدکاظم_کاظمی
@shahrestanadab
عکس پایانی «چهارشنبههای شعر» شهرستان ادب، ۱۶ آذر ۱۴۰۱
#جلسه_شعر
#چهارشنبههای_شعر
#شهرستان_ادب
@shahrestanadab
داستان معمّایی یا داستان اسرارآمیز، گونهای داستانی است که معمولاً با محوریت تحقیق و جستجو پیرامون یک جرم نوشته میشود و مهمترین و معروفترین داستانهای معمّایی، در ردۀ ادبیات جنایی قرار میگیرند ولی لزوماً تمام آثار معمّایی، جنایی نیستند...
این یادداشت محسن خیابانی را از پیوند زیر بخوانید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/12322/
#داستان_جنایی
#محسن_خیابانی
@shahrestanadab
یدالله مفتون امینی از آخرین بازماندگان نسل اوّل شاعران نوگرا پس از نیما، در سنّ ۹۶ سالگی درگذشت. مفتون از شاعرانی بود که با شعر کلاسیک و بیشتر غزلسرایی فعّالیت ادبی خود را شروع کرد و در سال ۱۳۳۶، اوّلین مجموعهشعر خود را با عنوان «دریاچه» منتشر کرد. فریدون مشیری در تدوین و انتشار این اثر نقش داشت. بیشتر اشعار این مجموعه، در قالب غزل سروده شده است و شاعری که این روزها به شاعری نوگرا شناخته میشود، با قوالب قدمایی و نوقدمایی، خود را به شعردوستان و اهالی ادبیات شناساند...
متن کامل یادداشت محمدامین اکبری را از پیوند زیر بخوانید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/۱۲۳۲۳/
#مفتون_امینی
#محمدامین_اکبری
@shahrestanadab
رمان «عدالت» با وجود پیچیدگیهایی که دارد، در عین حال بسیار ساده است. «ایزاک کوهلر» که نمایندۀ سابق مجلس ایالتی و یک سیاستمدار موفّق و محترم است، وارد رستورانی شلوغ در قلب شهر زوریخ میشود و در ملأعام مرتکب قتل میشود. او پروفسور «وینتر» را که عضو انجمن قلم است، از پای درمیآورد...
یادداشت کامل آزاده جهاناخمدی بر کتاب «عدالت» اثر دورنمات را از پیوند زیر بخوانید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/12326/
#فردریش_دورنمات
#کتاب_عدالت
#آزاده_جهاناحمدی
@shahrestanadab
غزل، این قالب رازآلود که آیینهوار، تصویر زمانۀ شاعر خود را در ابیاتش منعکس میکند، بعد از انقلاب اسلامی و پایان جنگ تحمیلی، دستخوش تغییرات جدّی و جدیدی شد که هنوز هم ادامه دارد و هر بار شاهد نوآوری تازهای در قالب غزل هستیم. البتّه پر واضح است که همۀ این نوآوریها دلنشین و جریانساز نیستند و از این میان، تنها چند شاعر توانستهاند با استفاده از ظرفیت غزل، دریچۀ جدیدی در غزلسرایی معاصر باز کنند. بیتردید یکی از آن شاعران، محمّدسعید میرزایی است...
به مناسبت زادروز شاعر، این یادداشت را از پیوند زیر بخوانید:
https://shahrestanadab.com/Content/ID/12327/
#محمدسعید_میرزایی
#محمدرضا_حسینزاده_بازرگانی
#قفسه_شعر_و_داستان
@shahrestanadab
دورۀ دهم آفتابگردانها، کلاس شاعر و جهانبینی
علیمحمد مؤدب
#دوره_آفتابگردانها
#قم
#روز_اول
@shahrestanadab
دورۀ دهم آفتابگردانها، کارگاه نقد شعر آقایان
مهدی جهاندار، مرتضی حیدری آلکثیر، مبین اردستانی
#دوره_آفتابگردانها
#قم
#روز_اول
@shahrestanadab
دورۀ دهم آفتابگردانها، کارگاه نقد شعر بانوان
مهدی جهاندار، فاطمه نانیزاد، مریم زندی
#دوره_آفتابگردانها
#قم
#روز_اول
@shahrestanadab