eitaa logo
ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی
895 دنبال‌کننده
675 عکس
365 ویدیو
12 فایل
ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه‌های علمیه، بمنظور تلاش در ارائه الگوی تمدنی مبتنی بر فقه جعفری، متشکل از اساتید حوزه و دانشگاه، از سال ۱۳۹۹ شروع به فعالیت کرده است. ارتباط: @ad_setadmemari
مشاهده در ایتا
دانلود
اِسلام ز سعیِ مسلمین ریشه گرفت وَز خون حسین(ع) نخلِ دین، ریشه گرفت نخلی که حسین(ع) روز عاشورا کاشت از اشکِ عزای اربعین ریشه گرفت ▪️اربعین حسینی تسلیت باد.▪️ ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی🔻 @setad_memari
🎤 بررسی ابعاد تمدنی راه‌پیمایی اربعین 💠 اربعین، هم در متون روایی، هم در سنت اهل‌بیت (ع) و هم در سنت بزرگان و علمای شیعه جایگاه برجسته‌ای داشته و روایت معروفی داریم که «یکی از نشانه‌های پنج‌گانه‌ی شیعه زیارت است». 💠 اربعین، آغاز فصل زیارت سیدالشهدا (ع) بوده است. بعد از اینکه دستگاه اموی آن جنایت را انجام داد، مطلوبش این بود که شعله‌ی پیام حضرت خاموش شود و یا اگر حرفی درباره‌ی قیام ایشان زده می‌شود، دورادور باشد و کسی به زیارت مزارشان نیاید؛ اما اهل‌بیت(ع) و اصحاب، خودشان بنیان‌گذار زیارت بودند و فرهنگ این زیارت باعث می‌شد که شخصیت اباعبدالله(ع) به‌عنوان یک شخصیت محبوب حفظ شود. 💠 این آغاز زیارت از طرف اهل‌بیت (ع) بود که با آن تأکیدات فراوان کم‌کم به یک تبدیل شد و به محل اجتماع و گردهمایی محبان اهل‌بیت(ع) روی کره‌ی زمین و به تعبیر امام حسن عسکری به یک نماد برای محبان اهل‌بیت(ع) تبدیل شد و زیارت در این عرصه به معنای این است که قیام اباعبدالله (ع) تنها در عاشورا منحصر نماند. 💠 اربعین آمده تا شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض » محقق شود و این امتداد را ایجاد کند؛ همان‌طور که امام حسین(ع) وارث انبیا و پیامبران بزرگ الهی است و دین و شریعت پیامبر گرامی اسلام(ص) را احیا کرده است، مقدر شده است تا اربعین نیز این پیام و این شخصیت و این جایگاه را محفوظ بدارد و استمرار بدهد تا حکومت عدل امام زمان(عج) برپا شود. 🔍 متن کامل👇 farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=40789 ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی🔻 @setad_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ مُغَيَّبٍ لَمْ يَخْلُ مِنَّا... جانم فدایت، تو پنهان شده‌ای هستی که از میان ما بیرون نیستی... ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی🔻 @setad_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟧 از پنجره‌ی تو، بی‌اجازه تا خانه‌ی او! 💠 در سبک زندگی اسلامی، حق همسایه فقط به خوش‌اخلاقی محدود نمی‌شود؛ به دیدن و دیده نشدن، به شنیدن و نشنیدن هم مربوط است. امام صادق (ع) می‌فرماید: "حرمت همسایه همچون حرمت پدر و مادر است." اما در معماری امروز، پنجره‌هایی که مستقیم به خانه کناری باز می‌شوند یا بالکن‌هایی که را می‌شکنند، حریم‌ها را فراموش کرده‌اند. 💠 این در حالی است که در سنتی، خانه‌ها نه‌تنها مشرف بر هم نبودند، بلکه دیوارها، روزنه‌ها و حتی مسیرهای دسترسی طوری طراحی می‌شدند که حریم بصری و صوتی همسایگان حفظ شود. این احترام، جزو طراحی بود، نه فقط رفتار فردی. 💠 استفاده از پنجره‌های مشبک یا نورگیرهای بالا، جای‌گذاری هوشمند درها و تراس‌ها، ایجاد فضاهای انتقالی بین حیاط‌ها، و حتی جانمایی رمپ‌ها و راه‌پله‌ها با درنظر گرفتن خط دید از خانه‌های مجاور، به تحقق این اصل کمک می‌کند. ✍ واحد معماری و شهرسازی مصاف ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی🔻 @setad_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 هنر، حکمت هنر 💠 «» آشکارگی زیباشناسانۀ تجربه‌های خود و خودی‌شدۀ هنرمند ـ مخاطب و در تعبیری نزدیک، وساطت انتقال چیزی از ناکجای انسانی به کجایی او در یکی از انواع زبان‌های مرسوم هنر است. «شعر» نزدیک‌ترین قسم کلمه و کلامیْ از این انواع زبانی به آن تجربۀ زیباشناخت هنر است. هنر در این تعریف و با تأکید بر وجه تجربۀ زیستۀ خود و خودی‌شدۀ آن، از صنعت و به‌مثابۀ یک پیشه فاصله می‌گیرد و بدین سان مرز میان «هنرمند» و «هنرپیشه» معلوم می‌شود. 💠 در دورۀ معاصرِ اندیشۀ دینی ـ اندیشۀ هنری، اندیشۀ هنر ـ تجربۀ هنری در آستانۀ نسبتی دوباره با اندیشۀ دینی و تجربۀ زیست دینی در عرصۀ هنر سرِ حضور می‌یابد. در این صورت، می‌توان از «اندیشه و تجربۀ دین‌شناخت هنر» سخن گفت. «» در همین گذار از اندیشۀ الهیاتی به تجربۀ زیست دینی سر بر می‌آورد و از رهگذار آن، « الهیاتی هنر» و به‌طور خاص «حکمت قرآنی هنر» معنا می‌یابد. 🖋 احمد آکوچکیان 🌐https://roshdcsrd.ac.ir/ ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی🔻 @setad_memari
⭕️ از وابستگی به تراکم تا سقوط ساخت‌وساز/ مسیر ناپایدار توسعه شهری در تهران 💠 در سال ۱۴۰۳ سهم از کل هزینه خانوارهای شهری کشور ۴۳ درصد بوده، در حالی‌که این عدد برای تهران ۵۷ درصد است که دو برابر استاندارد جهانی (۳۰ درصد) است... 💠 بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۴ حدود ۲۲۵ همت برآورد شده که نزدیک به ۱۱ همت (معادل ۴۴.۵ درصد) از محل عوارض ساخت‌وساز و تأمین می‌شود. این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته سهم این منبع کمتر از ۱ درصد است. 💠 همچنین سهم از واحدهای مسکونی دارای پروانه ساخت از ۲۰ درصد در دهه ۱۳۸۰ به ۱۰ تا ۱۱ درصد در ۵ سال اخیر سقوط کرده ؛ یعنی ۵۰ درصد کاهش داشته است. 💠 پس توقف دوساله ساخت‌وساز می‌تواند به معنای حذف سالانه ۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران و بیش از ۱۰ درصد ساخت‌وساز شهری کشور باشد. ✍فرهیختگان ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی🔻 @setad_memari