📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفتها با "طب اسلامی"
🔅🔅🔅
📝 تسنیم: آقای دکتر منتظر، جریان حذف طب سنتی در کشورمان از چهزمانی و چگونه شکل گرفت؟
✳ دکتر منتظر: در کتاب "طب ایرانی در آینه تاریخ" کامل توضیح داده و مستندات آن را ارائه دادهایم؛ دشمنان ما از زمان ناصرالدین شاه متوجه شدند برای آنکه بهروی تصمیمگیریها اثرگذار باشند باید در سیستم آموزشی، عامل انسانی داشته باشند؛ نقطه آغاز فعالیت این جریان مدرسه دارالفنون بود؛ در ابتدای تأسیس دارالفنون، طب سنتی و طب غربی هر دو تدریس میشد اما بعد از شهادت امیرکبیر، بلافاصله آموزش طب ایرانی کنار گذاشته شد؛ بهدنبال آن مجوز فعالیت فقط به اطبایی داده شد که طب غربی خوانده بودند؛ بنده مطالعه کتاب یادشده را به افرادی که تمایل به دانستن حقایق تاریخی در حوزه طب سنتی دارند، پیشنهاد میکنم.
📝 تسنیم: نحوه مواجهه مراکز علمی غرب با مقالات شما چگونه بوده است؟
✳ دکتر مردانی: تاکنون چند مقاله به آمریکا فرستادهام اما آنها وقتی نام ایران را بهروی مقالهای میبینند بلافاصله آن را ریجکت میکنند؛ در آمریکا رشته ارتوپدی در انحصار یهودیها بوده و اغلب مراکز و منابع آموزشی این حوزه در اختیار آنهاست و چون این رشته جزء رشتههای تاپ پزشکی است، ایرانیها اجازه ورود به آن را ندارند.
📝 تسنیم: آیا در حال حاضر دانشکدهها یا کلینیکهای طب سنتی نقش ترویج و توسعهای در حوزه طب سنتی داشتهاند؟
✳ دکتر منتظر: هماکنون طب سنتی در تهران دارای دانشکده است اما در ایران حتی یک بیمارستان طب سنتی وجود ندارد و در چند کلینیک موجود نیز خدماتی از قبیل حجامت بسیار کمرنگ ارائه میشود؛ باید مراکزی داشته باشیم که همه خدمات را با قوت ارائه داده و کنار آن، کارهای پژوهشی نیز انجام شود.
🔹 تعداد کلینیکهای طب سنتی در تهران و سایر شهرها بسیار محدود است؛ همین مراکز نیز خدمات کاملی ارائه نمیدهند و در واقع واکسنی از طب سنتی ضعیفشده هستند؛ متأسفانه نگاه بسیاری از دانشآموختههای دانشکدههای طب سنتی تحت تأثیر برخی اساتید آنجا، ناقص، سطحی و ناکارآمد است، مثلاً تعجب میکنید اگر بگویم که یکی از مقاومتهای پیشِروی ما در تصویب پروپوزال "تأثیر حجامت بر کمردردهای غیراختصاصی" که با جناب آقای دکتر مردانی به انجام رساندیم، دانشکده طب سنتی شیراز، پزشک PhD طب سنتی در آنجا ایرادهایی غیرمنطقی و غیرعلمی به پروپوزال ما وارد کرد؛ در طرف مقابل امروز شاهدیم که این تحقیق انجام شده و گزارش آن در یکی از معتبرترین نشریات طب سنتی در چین نمایه شده است؛ چرا باید چنین باشد؟
🔹 برای اصلاح دستورالعملها باید اطلاعرسانی کنیم اما اتفاقی که در حال حاضر در کشور روی داده این است که به نام علم، مسیر علم مسدود میشود؛ این سنگاندازیها موجب میشود تا تصویب یک پروپوزال مثلاً با موضوع "حجامت و اثر درمانی آن بر روی کمردرد" سه سال بهطول انجامد؛ باید این سدها شکسته شود و اصلاحات اساسی صورت گیرد.
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفتها با "طب اسلامی"
🔅🔅🔅
📝 تسنیم: شما ریشه اصلی این مشکلات را در چه میبینید؟
✳ دکتر منتظر: ما امروز بهعنوان جریان سالم حامی طب سنتی و طب اسلامی توسط سه گروه و جریان قیچی میشویم: یکی از سمت دانشگاهیان غربزده یا در نگاه خوشبینانه، منفعل در برابر طب غربی؛ اینها یا طب سنتی را قبول ندارند یا یک نگاه حداقلی به آن دارند یعنی نهایتاً قائل به این هستند که ما باید زیرنظر طب غربی و کنار آن فعالیت محدودی داشته باشیم و بیشتر هم در پیشگیری و حفظ سلامت فعالیت کنیم و در درمان دخالت نکنیم.
🔹 دو گروه دیگر متأسفانه و با کمال تعجب حوزوی هستند؛ یکی حوزویانی که معتقد به طب اسلامی هستند اما عملکرد خوبی ندارند و بسیار بد دفاع میکنند که نمونه بارز آن آقای تبریزیان است و دیگری حوزویهای سکولار که منکر طب اسلامی هستند.
🔹 چندی پیش آیتالله محقق داماد در همایشی با موضوع روایات طبی در دانشگاه امام صادق(ع) مدعی شد که "ما باید بدانیم شأن دین چه بوده است و پیامبران برای چه آمدهاند؟ نباید چنین حکمت والایی را تا حدی پایین بیاوریم که بگوییم چهچیزی برای معده خوب است!"، ایشان همچنین با استناد به یک روایت مجعول در مورد باروری درختان خرما، چنین نتیجه گرفته بود که "مردم در امور دنیای خود از پیامبر آگاهتر هستند! و پیامبر برای بیماری خودش هم به طبیبان مراجعه میکرده است!".
📝 تسنیم: آیا اینکه برخی از مخالفان طب اسلامی مدعی هستند حتی پیامبر اکرم(ص) یا ائمه اطهار(ع) بههنگام بیماری به طبیب مراجعه میکردند، سندی دارد؟ بهخاطر دارم که حتی "عبدالکریم سروش" هم بهعنوان یکی از مخالفان طب اسلامی مدعی شده بود پیامبر برای درمان بیماری خود به طبیب زن یهودی مراجعه میکرد؟!
✳ دکتر مردانی: یکی از مصیبتهای ما همین موارد است؛ این نشان میدهد که بعضی از علما بهدرستی از جایگاه امامت آگاه نیستند؛ باور نداشتن به اینکه پیامبر و ائمه علیهم السلام علم مطلق هستند از همان صدر اسلام هم نمود داشته است مثلاً ابنعباس که مفسر قرآن بود به امام حسین(ع) توصیه کرد که به جهاد نرود! یا کسی در ظهر عاشورا به امام حسین(ع) یادآوری کرد که "وقت نماز است!"، اغلب این تذکر را برای آن فرد، فضیلت میدانند در حالی که این امر از کممعرفتی است که به امام حسین(ع) که اصل نماز است، بگوییم وقت نماز است! مشکل ما این است که نسبت به اهلبیت دید سطحی داریم، بهنظرم برخی از این مدعیان برای امامشناسی باید بهطور مرتب زیارت جامعه کبیره را بخوانند؛ امامان محاط بر همه عالم هستند و عالم را در مشت خود دارند.
📝 تسنیم: متأسفانه این باور توسط این جریان بین برخی از توده مردم ایجاد شده که ائمه برای معالجه بیماری خود به طبیبان زمان خود رجوع میکردهاند! واقعاً چگونه باید بپذیریم که پیامبر یا امام معصوم که تمام علم اولین و آخرین را در اختیار دارد، حتی برای درمان یک بیماری ساده به فرد دیگری مثلاً به یک طبیب نیازمند بوده است؟!
✳ دکتر مردانی: این موارد، مصداق "اسرائیلیات" است که برای پایین آوردنشان امام معصوم(ع) مطرح میشود؛علم امامان معصوم، "علمالکتاب" است به این معنی که علم کل عالم هستی از ابتدا تا انتها در اختیار آنهاست؛ این تفکر شیعه نیست و برخی از اهلتسنن میگویند "پیامبر تنها در مسائل مربوط به قرآن، معصوم است و در بقیه موارد ممکن است اشتباه کند"!
✳ دکتر منتظر: جالب استکسانی که این موارد را مطرح میکنند حتی یک روایت غیرصحیح نیز برای اثبات ادعای خود ندارند؛ در حالی که بر اساس اسناد تاریخی، تنها برای حضرت علی(ع) طبیب بردند که آن هم میتواند بهخاطر برخی مصالح بوده باشد مثلاً چهبسا اگر حسنین(ع) با حضور طبیب مخالفت میکردند، بعد از شهادت امام عدهای میگفتند "ما میخواستیم علی علیه السلام را معالجه کنیم و فرزندانش نگذاشتند"! غیر از این مورد، هیچ امامی را سراغ نداریم که برای بیماری خود به طبیب مراجعه کرده باشد؛ حال اینکه چگونه یک بهاصطلاح عالم دینی چنین ادعایی را مطرح میکند برای من جای سؤال است؛ جالب است که آقای دکتر اسماعیلی که سالهاست بهعنوان یکی از اساتید شناختهشده در حوزه طب اسلامی فعالیت دارد، برای کسی که در این رابطه سندی ارائه کند یک سکه طلا جایزه تعیین کرده است!
🔹 از آیتالله محقق داماد سؤال شد که "آیا اگر سند روایات طبی اثبات شوند، میتوان یک مکتب طبی از آن استخراج کرد؟"، وی در پاسخ میگوید "این روایتها باید اول اجتهاد و بعد استنباط شوند و در ادامه در صورت تأیید، باید بررسی شود که ارزش دینی دارند یا خیر و در صورت تأیید این روایتها، نه از جایگاه رسالت و امامت بلکه باید بهعنوان تجارب شخصی و اطلاعات امام مطرح شوند!"، شگفتآور است که چنین فرد حوزوی، روایات طبی را تجربه شخصی پیامبر و امام میداند!
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفتها با "طب اسلامی"
🔅🔅🔅
📝 تسنیم: درباره کار تحقیقی که درباره حجامت و کمردرد در قالب ارائه مقاله انجام دادید، بیشتر توضیح دهید.
✳ دکتر مردانی: بنده بهدلیل اینکه متخصص ارتوپدی هستم، پژوهشی را انتخاب کردم که به زمینه تخصصیام مرتبط باشد؛ عنوان پروپوزال "تأثیر حجامت بر روی کمردردهای غیراختصاصی مزمن غیر تیرکشنده" بود؛ ما یک جامعه آماری شامل 150 بیمار را به دو گروه تقسیم کردیم؛ گروه اول فقط حجامت شدند و گروه دوم از داروهای شیمیایی استفاده کردند؛ ما بیماران را مدت شش ماه پیگیری کردیم و به این نتیجه رسیدیم نتایج درمان در افرادی که حجامت کرده بودند با آنهایی که در همین مدت از داروهای شیمیایی رایج استفاده کرده بودند، یکسان بود. در این مطالعه، پروتکلهای درمان شامل دو نوبت حجامت بهفاصله دو هفته در دو نقطه از بدن بوده است.
🔹 در مورد ارزش این کار هم باید بگوییم که این کار در درجه اول، یک فعالیت پژوهشی است به این خاطر از ابتدا بهفکر نتیجه گرفتن نبودیم؛ حجامت کاری است که ساید افکت (عارضه) خاصی ندارد و نهتنها یک پروسه تقریباً بیعارضه است بلکه در صورت انجام پژوهشهای بیشتر، صدها فایده دیگر آن نیز میتواند اثبات شود، بهبیان دیگر ما با استفاده از یک روش درمانی بیعارضه و ارزان توانستیم یک بیماری را درمان کنیم و در شرایطی که داروهای شیمیایی عوارض متعددی دارند، ما یک پیشنهاد درمانی نتیجهبخش را مطرح کردیم.
📝 تسنیم: شما برای تحقیقات بیشتر بهروی حجامت چه موضوعی را پیشنهاد میکنید؟
✳ دکتر منتظر: پیشنهاد بنده به همکاران متخصص بیماریهای عفونی این است که با توجه به اینکه در حال حاضر بیماری "هپاتیت" به یک معضل جهانی تبدیل شده است، یک طرح تحقیقاتی با موضوع تأثیر حجامت بر بیماری هپاتیت اجرا کنند زیرا یکی از مکانیزمهای اثر حجامت، تقویت سیستم ایمنی است و تاکنون تعداد زیادی از بیماران مبتلا به هپاتیت با لود ویروسی بالا بر اساس PCR داشتهایم که کاملاً از ویروس پاک شدهاند.
@salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز آغاز نهضت امام خمینی
🏴درپی کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بدنبالتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما
🏴وشهادتاولینشهیدنهضتاسلامی
🏴حجت الاسلام سیدیونس رودباری
🏴در سالروز شهادت امام صادق(ع)
💠امام خمینی:
‼️این فاجعۀ عظیمه، واقعۀ شهدای کربلا را در ذهنها زنده میکند! ۴۲/۱/۱۰
‼️مگر این سید ۱۷ساله (سید یونس رودباری) باشاه چه کرده بود؟! آنها با اساس اسلام مخالفند! ۴۲/۳/۱۳
‼️مدرسۀ فیضیه شاهد قضایایی بوده است که اگر زبان داشت و بیان میکرد ماها متأثر میشدیم! ۵۸/۴/۲۸
⚠️توجه؛
🏳تاریخ نهضت اسلامی باید در بستر تاریخ قمری مطالعه شود چراکه بعداز فاجعه فیضیه در سالروز شهادت امام صادق، امام خمینی محرم حسینی را محور قیام خود قرار داد!
📸حجت الاسلام شهید سید یونس رودباری، اولین شهید نهضت اسلامی امام خمینی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
@Farsnaصوت_کامل_بیانات_امروز_رهبر_معظم.mp3
زمان:
حجم:
17.31M
🔊 صوت کامل بیانات امروز رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی
@salmanraoofi
2346609.mp3
زمان:
حجم:
21.18M
🔆آنچه حضرت زینب از اهل بیت آموخت
🔆استاد عالی
@salmanraoofi
🔆ناهار منزل ملاصدرا در کهک بودیم
این حکیم الهی که در هفتمین سفر حج جان به جان آفرین تسلیم کرد
🔆میراثی در روش دین شناسی، حکمت متعالیه، و ادغام موفق دین عرفان و برهان برجا گذاشت که تا ابد آیندگان میراث خوار اویند
🔆این میراث باعث شد ما مرعوب هستی شناسی و فلسفه غرب نشویم و سرتا پای زندگی ما را نسبی گرایی فرا نگیرد و در رنج شک گرایی نمانیم
عموم غربیان به جدّ از شک گرایی و نسبی گرایی رنج می برند
و ما قدر گنجینه های علمی خود را نمی دانیم
و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا
سلمان رئوفی
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
باسمه تعالی بزرگواران توجه دارند که دروس در نجف در کل سال تقریبا برقرار بوده و بزرگان نجف سالی اقلا
از وقتی مطلب بالا را نوشتم بحث زیادی بین طلاب در گرفت
تا از آیت الله قائنی که خود سه سال در درس آیت الله خویی شرکت کرده بودند نقل شد که درس آیت الله خویی ۱۶۰ جلسه در سال بود
حالا هم شبکه اجتهاد در نوشته ای عرایض بنده را به نوعی تایید کرد
🔻🔻🔻🔻🔻
💢به وقت نجف!
✔️تاملی در مقایسه زمانی دروس خارج نجف و ایران/مصطفی قناعتگر
🔹میانگینِ دروسِ خارج در ایران ۱۰۰ جلسه است که با میانگین ۱۶۰ جلسه در نجف بسیار تفاوت دارد. یعنی هر یکسال درس در نجف، معادل بیش از یکسال و نیم درس در ایران است و هر ۶سال، معادل ۱۰ سال!
🔹این فزونی، به دلیل پایین بودن عدد تعطیلاتِ رسمیِ کشور عراق است. همچنین حوزهی نجف، شخصا تعطیلات فراوان را نمیپسندد. براساس اسناد تاریخی، دروس نجف در سه ماهی تابستان نیز برقرار بوده است.
🔹در خصوصِ آقای خویی، وقتی صوتِ درس اصول ایشان را میشنویم، متوجه سرعت بالای ایشان و حجم فراوانِ مطالب میشویم که از میانگینِ سرعت و حجمِ تدریس بسیاری از خارج گویان بالاتر است.
🔹قرار بر این نیست که آیتالله خویی را الگوی زمانبندی تدریس سایرِ عالمان قرار دهیم؛ اما مناقشات وارده بر مقایسهی درس اصول ایشان با دروس اصولِ ایرانی را نیز نادیده نمیگیریم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔆انا لله و انا الیه راجعون پدر حجت الاسلام مقدم شاد از دوستان فوت کردند
🔆لطفا امشب نماز لیلة الدفن برای پدر یکی از دوستان فراموش نشود
رکعت اول پس از حمد آیة الکرسی
رکعت دوم بعدازحمد ده بار سوره اناانزلناه
پس از نماز در سجده بعد از صلوات
و ابعث ثوابها الی قبر ابوالقاسم ابن حجت الله
@salmanraoofi
#رهبر_معظم_انقلاب حفظه الله
🔆فلسفه اسلامی نردبانی به سمت معرفت الهی
🔆فلسفهی اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک میکرده است. #فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفهی ما - مثل #ابنسینا و #ملاّصدرا - عارف هم بودهاند.
🔆اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفهی جدید - یعنی فلسفهی ملاّصدرا - بهخاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق بهوجود میآورد.
🔆ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و #عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفهی ملاّصدراست؛ یعنی راهی که ملاّصدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همهی زخارف دنیوی بیاعتنایی کند.
۱۳۸۲/۱۰/۲۹
@salmanraoofi