🌐«دولت سایه» تشکیل شده است! ▪️اول: در دوران غیبت حضرت ولیعصر علیه السلام، مَثل بهره از نور ولایت امام به مانند انتفاع مردم از خورشید پشت ابر است؛ جابر بن عبدالله انصاری ضمن بیان روایتی از رسول خدا ص می‌گوید «از آن حضرت پرسیدم یا رسول الله، آیا در غیبت او برای شیعیانش انتفاعی هست؟ فرمود: بله، قسم به خدایی که مرا به نبوّت مبعوث فرمود، با نور او روشنایی می‌گیرند، به ولایت او در دوران غیبتش منتفع می‌شوند، مانند انتفاع مردم از خورشیدی که در پشت ابر است؛ فَقَالَ (صلی الله علیه و آله) إِی وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّةِ إِنَّهُمْ یَسْتَضِیئُونَ بِنُورِهِ‌ وَ یَنْتَفِعُونَ‌ بِوَلَایَتِهِ فِی غَیْبَتِهِ کَانْتِفَاعِ النَّاسِ بِالشَّمْسِ وَ إِنْ تَجَلَّلَهَا سَحَاب»
 (کمال الدین و تمام النعمة، ج‌۱، ص۲۵۳) 
همچنین در روایتی از خود امام زمان (عج) آمده است که حضرت خطاب به یکی از نواب خویش فرمود «وَ أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِی فِی غَیْبَتِی فَکَالانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَیَّبَتْهَا عَنِ‌ الْأَبْصَارِ السَّحَاب»؛ یعنی وجه انتفاع از من در غیبتم، مانند انتفاع از آفتاب است که ابر آن را از دیده‌ها نهان کرده‌ است.
‌(الغیبة (للطوسی)، ‌ص۲۹۲)
بر اساس این دو حدیث، امام مانند خورشیدی هستند که عالم را منور به نور ولایت خویش می‌کنند و همه چیز را به اذن الله تحت ولایتشان قرار می‌دهند. همچنین دوران غیبت نیز به ابری مثال زده شده که امام از پشت این ابرِ همانند خورشید به شیعیان خویش انتفاع می‌رسانند؛ ▪️دوم: آیا این انتفاع از حضرت فقط در حوزه ی نور علوم، عقاید، اخلاق، احکام فردی و مسایل معنوی و عبادی امام است؟ آیا شیعیان از مهمترین خاصیت دنیایی ولایت و امامت، یعنی حکومت مهدوی و مدیریت، فرماندهی، برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت، سیاست، تشکیلات، اداره، جهاد کبیر و اصغر دفاعی(باستثنای جهاد مسلحانه ابتدایی)، امر به معروف و نهی از منکر، بسیج عمومی جامعه، اجرای قصاص و حدود، احیای موات و قنات و... منتفع نمیشوند؟ عده از شیعیان که تن به ولایت حضرت داده اند همین الان هم «دولت سایه حضرت» را پذیرفته اند از نور ولایت حضرت صاحب الزمان علیه السلام انتفاع میبرند هر چند این انتفاع پشت ابری و محدود باشد و علم دارند که کمال این انتفاع از ولی خدا درعصر ظهور و قطع دست تمام حکومت های غیرالهی اتفاق خواهد افتاد. امیر المؤمنین علی علیه السلام میفرمایند: « یا کمَیلُ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا وَ أَنَا أَفْتَحُهُ وَ مَا مِنَ سِرٍّ إِلَّا وَ الْقَائِمُ علیه السلام یخْتِمُه ». ای کمیل! هیچ علمی نیست جز آنکه من آن را آغاز کنم و هیچ سری نیست جز اینکه (امام) قائم آن را به پایان رساند.(بحارالانوار ج ۷۴ ص ۴۱۲) درباره علم و عمل به فقه الاداره و فقه الحکومه هم همین گونه است و حضرت خاتم الاوصیاء، پایان و انتهای دولت مورد انتظارِ همه ی انبیاء و اولیاء هستند. ▪️سوم: ویژگی حکومت معصومین علیهم السلام سپردن امورات امنیتی، اقتصادی، آموزشی، پرورشی، بهداشتی و... به آحاد مردم در قالب خانواده، عشیره و محله و... است، نه به شکل قدرت و ثروت متمرکز در دست بخش خصوصی سرمایه داری بنام ملت و نه بخش دولتی سوسیالیستی آنهم بنام ملت و ملی کردن، بلکه حکومتی که قدرت خود را در مردم منحل کرده است و مردم را اختیاردار همه ی امورات اساسی خودشان کرده است. بعنوان نمونه: جریانات مردمی «اربعین، عاشورا، اعتکاف و زیارت» «اردوهای جهادی و مواسات» «مسجد، هیئت و امامزاده» «سبک زندگی و طب اسلامی» «بسیج، حشد و جبهه مقاومت جهانی» «قرض الحسنه های خانگی»، «پولطلا» و «بازارچه‌های مردمی» «کار در خانه»،«تولیدات سنتی طبیعی» و «احیای قنات» «مکتب در خانه» و «مسجد محوری» و... این جریانات قدرتمند اجتماعی قابل استناد به وجود هیچ یک از نظامات مدرن دولتی و سرمایه داری مدرن نیستند. حتی پس از ظهور حضرت هم از دست مردم خارج نخواهد شد، بلکه مردمی تر هم خواهد شد. ▪️چهارم: با توجه به مقدمات مذکور، باید برای بسط عدل و قسط بیشتر، با حاکمیت حکومت جاری مهدوی، در عصر غیبت، تلاش کنیم و خارج از ساختارهای باطل سقیفه ای و امتداد آن یعنی دمکراسی، مدرنیته، تجدد و حکومت های مطلقه ی عامه، حیات طیبه ولایی را تجربه کنیم، و از سویی بستر ساز حکومت جهانی مردمی حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، در عصر ظهور باشیم. «وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ» یعنی من آمادۀ کمک به شما هستم!
(تهذیب‌الاحکام ج۶ ص۱۱۴)
این اعلام آمادگی برای نصرت، شاید عصارۀ زیارت اربعین و جامعه و نشان دهنده ی مهمترین وظیفه ی یک شیعه در عصر غیبت باشد که با همراهی در حکومت جاری حضرت امکان پذیرتراست «وقَلْبِي لَكُمْ مُسَلِّمٌ وَ رَأْيِي لَكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ». ✍م. م. ق 🔶خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158