🔰اِلهى اِلَيْكَ اَشْكُو نَفْسا بِالسُّوءِ اَمّارَةً وَ اِلَى الْخَطيئَةِ مُبادِرَةً؛ معبودا! به سوی تو شكايت مى‏كنم از نفسى كه بسيار به بدى امر مى‏كند و به گناه پيشى مى‏گيرد. 🔸حد فاصل بين اين دو كشش و ميانجی‌گر آن‏ها يكى از عطاياى الهى به نام «قوۀ عاقله» است كه امام على (ع) در موردش مى‏فرمايد: «اَفْضَلُ النِّعَمِ العَقْلُ؛ عقل، برترين نعمت‏هاست» و اگر درست كار كند، مناسب انسان را به اندازه ظرفيتش از كمال غيرحقيقى او تشخيص مى‏دهد. دراين‌صورت انسان مى‏تواند قواى ظاهرى خود را جهت دهد و از آن‏ها بهره مفيد و مناسب بَرد و نیز از ميل به كمال‌خواهى و رسيدن به كمال حقيقى محروم نشود. 👌امام على(ع) مى‏فرمايد: «بِالْعَقْلِ تُنالُ الْخَيراتُ؛ با عقل می‌توان به خوبی‌ها رسيد»، زيرا «عقل» از «عِقال» مى‏آيد و آن، دهنه‏اى است كه صاحب حيوان به دهانش مى‏بندد تا وقتى از اصطبل براى چريدن بيرون مى‏رود دهانش را به هر چيزى نمالد، در مورد انسان به هر مالى دست نزند و اموال مردم را از بين نبَرد و وقتى به مال مباحى رسيد، آن را (دهانه) باز مى‏كند تا خوب استفاده كند. قوۀ عاقلۀ انسان با درک‏هاى واقعی‌اش از جهان و شناخت حق و باطل خير و شر، چنين محدوديت و جهت‌دهى‌ای به قواى ديگر انسان مى‏دهد، چنان‌كه رسول خدا (ص) مى‏فرمايد: اِنَّ الْعَقْلَ عِقالٌ مِنَ الْجَهْلِ، وَالنَّفْسُ مِثْلُ اَخْبَثِ الدَّوابِّ، فَاِنْ لَمْ تَعْقِلْ حارَتْ؛ به‏راستى عقل، مانع نادانى است و نفس مانند پليدترين جنبنده‏هاست كه اگر مهار نشود، حيران [و گمراه] مى‏شود. 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir