#اطلاعرسانی
#نکاتتمدنیقرآنکریم (۳)
📌«آخرتاندیشی»، «سعی در عمل» و «خیرجهانی»
📝آخرتاندیشی یکی از شاخصهای ممتاز تمدنی بین مسلمانان (در مقایسه با یهودیان و مسیحیان) است. تأثیر آخرتاندیشی در رفتارِ اجتماعی و اینجهانی از آن رو حائز اهمیت است که عملِ دنیوی برای آخرت («من اراد الآخره و سعی لها سعیها» ۱۹/اسراء) با عملِ دنیوی برای دنیا («من کان یرید العاجله عجلنا له فیها ما نشاء لمن نرید» ۱۸/اسراء) به جهت علت غاییِ متفاوتی که هریک دارد، متفاوت و متمایز از هم هستند: اولا عمل دنیوی برای آخرت با انگیزههای الهی، اخلاقی، و انسانی شکل میگیرد؛ و ثانیا نیت ابدیت در رفتار، کیفیت عمل و حزماندیشی در مقام عمل و در نتیجه وزن عمل را در همین دنیا ارتقا میدهد. به بیان دیگر، هرچند نتیجۀ ظاهریِ عمل برای آخرت، نسیه است و نه نقد، لیکن همین نیت آخرتاندیشی موجب ارتقاء اخلاقی و اجتماعی عمل دنیوی در همین دنیا میشود (او چیزی نقدا همینجا و هماکنون به دست میآورد). از سوی دیگر، هرچند نتیجه ظاهریِ عمل برای دنیا، نقد است و نه نسیه، لیکن همین نقداندیشی و دنیااندیشی، سطح عمل و وزن آن را تنزل داده و بدان زوال میدهد (او چیزی را همینجا و هماکنون از دست میدهد). (ببینید آیۀ «ان کل ذلک لما متاع الحیاه الدنیا» ۳۵/زخرف).
📝نکته آنکه، توجه به آخرت به مثابه چشماندازی دور و افقی مانا، همت و اهتمام فرد را بلندتر میکند، فرصت او را در همین دنیا برای نیل به آن غایت نامتناهی تنگتر نشان داده، و در نتیجه تلاش و کوشش فرد مومن را در همین دنیا بموقع و سریع و فشرده قرار میدهد. فشردگی عملهای نیک ما را به آستانههای خیر کلان و خیرجهانی نزدیکتر میسازد.
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔
@r_kh_tarikh
🌐
www.r-kh-tarikh.rzb.ir