🔶سامانه ضدیخ پهپادها 🔸در دسامبر ۲۰۲۲ طی غیبت دو هفته‌ای شاهد-۱۳۶ در جنگ اوکراین، شایعه‌ای مبنی بر یخ‌زدگی بال و بدنه پهپاد و عدم‌کارکرد آن در هوای سرد روسیه پیچید و همچنین تعدادی خبرگزاری ترکی و اوکراینی هم گزارش کردند که روسیه نسبت به کارایی این پهپاد نیز رضایت نداشته است؛ اما در کمتر از سه یا پنج روز پس از این گزارش عملیات شاهد-۱۳۶ دوباره در اوکراین مشاهده شد و پرونده‌ی این گزارش فیک بسته شد، اما چگونه این پهپاد به عملیات خود در آن شرایط آب‌و‌هوایی ادامه داد؟ 🔸به شکل عمومی سامانه anti ice روی هواپیمای جت و یا پهپادهای HALE شامل انتقال هوای گرم از کمپرسور موتور جت و پخش آن برروی بال و دیگر نقاط مستعد به یخ‌زدگی از طریق سوراخ‌های میکروسکوپی است (تصویر ۲)، هواپیماهایی با سرعت پایین مانند توربوپراپ‌ها و برخی پهپادهای نیمه‌سنگین نیز دارای سامانه deicer boot هستند که شامل تعداد تیوب حاوی هوای گرم برروی لبه‌ی حمله بال هستند که با بادشدن، یخ‌های تشکیل‌شده روی بال را می‌شکند (تصویر ۳ و ۴ قسمت‌های مشخص‌شده در لبه‌ی حمله‌ بال همین تیوب‌ها است). 🔸هواگردهای موتور پیستونی نیز دارای سامانه متفاوتی به‌نام baffle heater هستند که در این سامانه، تعدادی لوله‌ی کوچک حاوی هوای سرد خارجی دور اگزاست موتور پیچیده‌شده و علاوه بر خنک‌کردن اگزاست و به‌تبع هوای خروجی، هوای گرم را نیز برای تهویه مطبوع و گرم‌کردن بال و سطوح کنترلی تامین می‌کند، این سامانه روی اکثر پهپادهای ایرانی قابل‌نصب بوده و معمولا در پایگاه‌های مناطق سردسیر و یا در ماموریت نفوذ به خاک دیگر کشورها نیز به‌منظور اختفای...