🔴هیئت انقلابی 🔹تعریف درست از هیأت انقلابی و مبنای مبحث هیات تاثیر گذار و درون زا و متعالی چیست؟ و مراد از به کار بردن پسوند انقلابی برای هیأت کدام است؟ اصولا چرا می بایست در فضای کلی هیأت‌های مذهبی تقسیم بندی تحلیلی و صحیح انجام پذیرد؟ 🔹همه این پرسشها و چندین پرسش مطرح دیگر در باب هیأت‌های مذهبی ما را بر آن داشت در این مجال کوتاه در چند قسمت به مفهوم شناسی هیأت تراز انقلاب اسلامی و آرمان بلند آن که برپایی تمدن نوین اسلامی است بپردازیم. 🔴ضرورت بحث 🔹شاید بهترین مصداق ضرورت طرح این بحث به این موضوع برمی‌گردد که هیأت ها در طول چند سده گذشته بویژه پس از دوران صفویه در ایران، نمود یک حرکت مردمی برخواسته از عمق ایمان فردی جامعه به حساب می آمد. عنصر عاطفه به عنوان درون مایه اصلی همه شئون آن محسوب میشد و تا سالها خبری از عنصر حماسه و دمیدن آن به کالید جامعه نبود. و به همین جهت حکومتهای طاغوتی و پادشاهی در کنار ظلم آشکار خویش، تعرضی به ساحت هیئات و محافل مذهبی نمی نمودند. تا اینکه رگه های روشنی از عنصر حماسه در سالهای ابتدایی حکومت پهلوی اول در برخی محافل هیاتی و روضه ها به چشم خورد. در این زمان بود که تفکر استعماری و در صدر آن انگلستان خبیث بنا را بر مبارزه و محدود ساختن هیئات و محافل روضه سید الشهدا(ع) گذاشت و کار به جایی رسید که با سفاهت پهلوی اول توانستند برپایی علنی روضه ها را تعطیل نمایند اما این آتش زیر خاکستری بود که شعله اش سالها بعد دودمان استکبار و نوچه های داخلی اش را برباد داد. 🔹سال ها بعد نیز با ظهور انقلاب اسلامی و رشد و پویایی نظام اسلامی که خود به فرمایش امام عظیم الشان از ثمرات روضه ابا عبدالله (ع) بود باز هم خط سیاه توطئه، این بار موزیانه و بدون عقبه حکومتی داخلی، نقشه براندازی ساختار هیأت‌های مذهبی را در پیش گرفت و این بار به جای ممانعت از روضه های علنی به تکثیر هیاتهای غیر انقلابی مبادرت ورزید و در راستای آن، حرکت استحاله از درون را سازماندهی کرد. اما به لطف برکات روضه خوانیها و هوشیاری متمسکین واقعی به مصیبات و روضه های حضرات آل الله (ع) این جریان طرفی چند نبست و نتیجه نداد و باز این آتش شعله ور بود که نه تنها اسیر رخوت و سستی نشد بلکه در وقایع مهم انقلاب که از جمله آن میتوان به خروش انقلابی و حسینی ملت در نهم دی ماه ۱۳۸۸ اشاره کرد مبادرت ورزید. 🔹با این مرور اجمالی به ضرورت طرح بحث پیش رو اکتفا می نماییم. در یک جمله، ضرورت وجود هیأت انقلابی و توجه به آن ناشی از ضرورت اثبات تشکل حق و نفی تشکل باطل است. 🔴تعریف هیئت انقلابی 🔹تعریف صحیح از هیأت انقلابی نیز بسیار اساسی و مهم به نظر می‌رسد. هیأت انقلابی دارای یک روح کلی است که از باطن آن می توان به رسالت ها رویکردها و برنامه ها و ماموریتهای خرد و کلانش پی برد و آن مفهوم شناسی صحیح از مبحث نیروسازی و جریان سازی است. هیأت انقلابی محفل نیروسازی برای بدنه حرکت عظیم و پیشرو انقلاب اسلامی در سایه نظام اسلامی و ساختار ساز جهت حکومت اسلامی و نیز تربیت شهروندان شایسته عصر تمدن اسلامی است که این همه را میتوان در یک عبارت کوتاه خلاصه کرد و آن بحث عمیق و قابل تأمل «تربیت حماسی» است. در واقع هیأت را می توان اینگونه معنا کرد که یک قرارگاه بزرگ جهت انجام تربیت حماسی بر روی نسلهای انقلاب آن هم به اقتضای قشر و سن و ضرورتهای دیگر است. 🔹از سوی دیگر، هیأت انقلابی، محور جریان سازی در بستر نظام اسلامی هدایتگر و شکل دهنده دولت اسلامی و ساختارساز برای حکومت اسلامی و نیز پیش برنده تفکر برپایی تمدن نوین اسلامی نیز هست. به واقع هیئات مذهبی، نقشی محوری در حرکت آفرینی و شکل دهی به شور انقلابی و شعور اجتماعی دارند که نظیر آن را نیز می توان باز در دفاع مقدس و نیز عبور سربلندانه ملت و نظام از گردنه صعب العبور فتنه ها و حوادث مشاهده کرد. 🔹برپایی و اثبات تشکل حق و نفى تشكل باطل تنها با تربیت حماسی میسر است و تربیت حماسی که روی دیگر بحث سبک زندگی دینی و از پایه های اساسی آن به حساب می آید، درست در نقطه مقابل تفکر زندگی غرب و تربیتهای اومانیستی قرار دارد. در تربیت حماسی مورد نظر هیأت‌های مذهبی، خداوند متعال و اولیای او به ویژه شخصیت بی بدیل و عظیم حضرت سید الشهدا(ع) محور است و در تربیت پوچ گرا مادی و مبتذل غرب، انسان محوری ابزار و معیار حرکت هاست. و اینجا درست نقطه مصاف بزرگ دو تفکر حق و باطل در جهان امروز است. ✍🏻 یادداشت: محمد رضاپور 🔰 کانال نشریه عهد 🔰 🆔@nashriyeahd